Nej, alla rommar är inte perfekta, för annars hade de inte vidareutvecklats. Som sagt, _skämtsam_ kommentar, tagga ner. Dessutom var det grovt off-topic (mitt fel) så jag lägger iom detta ner just den här diskussionen så tråden inte kommer av sig helt.
Bör tilläggas att root och fashande blir som mest intressant den dagen ens tillverkare slutar uppdatera ens mobil till nya android-versioner. Då kan rom-communityn fortsätta att tillhandahålla uppdateringar ändå. T.ex. så kör jag ICS på ZTE Blade och Samsung Galaxy S utan problem tack vare XDA. I fallet med ZTE Blade var det högst aktuellt med flashande redan från början eftersom original-romar var fruktansvärt dåliga och sega, helt otroligt att ZTE överhuvudtaget släpper mobilen så utan att skämmas. Root och flash finns därför att tillverkare inte släpper perfekta ROM:ar. Och för att de hellre ser att du köper en ny mobil istället för att uppdatera din gamla.
Nej, detta stämmer inte. Ingen app du inte ger tillåtelse till kan få root pga. detta. I många fall om det gäller custom-roms så kan det vara tvärt om då dessa tenderar att ha nyare kernels med fler säkerhetshål patchade. Just nu är det också bara custom-roms som har Googles senaste ASLR-fixar inkluderade. I CM kan man även stänga av root när man vill. Även om man bara rootar en stock-rom så blir den inte mer öppen de exploits som behövs för att få root utan su-checken ändå hade fungerat om man inte rootat sin telefon.