Varför ska jag välja Android före Iphone 4?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Glenn, 3 dec 2010.

1. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Jag är färgad det erkänner jag. :D Men här får du mina argument i alla fall.

*iPhone = Bra produkt, men "det trodde jag aldrig att jag skulle säga" tråkig. Eftersom valmöjligheterna är så få jämfört med Android. Android erbjuder valfrihet out of the box som du måste jailbreaka din iPhone för att få.

*Android har tveklöst bättre multitasking, vilket är jätteviktigt för mig!

*Du får en Android-lur för 4000:- som har tekniska specifikationer som är jämförbara med en iPhone 4 för 7000:- Dvs iPhone är för dyra.

*Det finns jättemånga appar som är gratis på android market och som dessutom är bra och vettiga.

*Med Android 2.2 har du fullt flash-stöd och redan i 2.1 finns fullt stöd för Html 5.

*Med Andorid 2.2 och snapdragon-plattformen så är prestandan och flytet grymt bra. 2.1 är också bra flyt.

Nej, det håller jag inte med om. Det är alldeles för mycket som fungerar alldeles för bra i Android för att det ska kunna kallas beta.

Ja, det borde vara lättare att optimera appar för bästa resultat i och med att hårdvaran är densamma, men det är bara delvis sant eftersom det finns många appar på market som öppet rekommenderar High-end Android devices för att undvika prestandaproblem.

Samtidigt kan man vända på myntet och säga att det är en styrka till Androids fördel att det finns många modeller att välja på. Då alla människor kan hitta en Andorid som passar deras format, om det så är en klumpeduns med 4,3" skärm som Desire HD eller en smidig liten rackare som X10 mini med 2,6" skärm.
    Det är långt ifrån alla människor som vill ha en klump i fickan. iPhone med sin 3.5" skärm är ju inte i närheten så smidig som X10 mini är.

2. Mr_Snarl

Mr_Snarl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

På den sådan fråga, tycker jag alltid denna är rolig :)
    http://www.youtube.com/watch?v=FL7yD-0pqZg&feature=related

Men visst. Vill du ha en ipone4, så köp det. Ingen dålig telefon alls.
    Själv har jag en Desire, och den är lika underbar nu som när jag köpte den. T.o.m ännu mer underbar. Jag får den att fungera precis som jag vill - inte som någon har bestämt hur jag skall använda den.

Sedan har iphone också sina fördelar. Det är en smaksak.

Android vs iphone är lite som PC vs Xbox :P:P:P

Last edited: 3 dec 2010
  3. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

HaHA omg den videon är ju fucking epic! :D
    youve just made my day :)

4. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Jag tror faktiskt att många väljer Iphone framför Android för att den ger högre status. Apple har faktiskt lyckats göra sina prylar till statusprylar och många bryr sig mer om det än själva produkterna. Apple har inte alttid de bästa produkterna men de måste nog vara bland de bästa i världen på att marknadsföra sig då så många faktiskt beter sig så som i filmen ovan.

5. Phrost

Phrost Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

på mitt jobb är det fördelat såhär:

Teknikerna har Android
    Mellancheferna:merparten iPhone men android börjar sprida sig bland dom som är lite mer tekniskt intresserade.
    "riktiga" cheferna: blackberry

iPhone är mer en status symbol bland hipster folket, men man kan se hur dom sneglar på oss tekniker när vi sitter o pratar om vad vi har hittat för något nytt till 'droiden.. speciellt nu när tablets börjar komma på tal .. sen tittar dom lite missnöjt på sin iPhone...

6. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det har du väldigt mycket rätt i, men det är även en väldigt bra telefon för de stora massorna eftersom den är enkel och "bara fungerar". Att den "bara fungerar" dock medför en massa nackdelar som inte märks av för en Svensson, snarare för oss teknikintresserade och insatta.

Med det sagt så är inte Android-telefoner superkrångliga och fungerar inte, men iPhone har ett litet övertag där, samt där du säger: marknadsföring och att den ses som en statuspryl.

7. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

"bara fungerar" gör ju android också...
    man har så man kan ringa, man har friend streams, sms, mms, kamera, surf, video
    lagring, delning.
    om det ska "bara fungera" ser jag ingen anledning till att köpa en iphone 4 för 7papp om de nu kostar det, kan man lika gärna köpa en telefon för 1000kr som gör jobbet att "bara fungerar" att ringa och smsa med :P

8. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Jag förstår inte exakt detta resonemang med "status".
    Är det status att -alla- (ta det med en nypa salt) har en ?

Hade den varit unik på något sätt hade jag köpt statusvärdet men för en sak
    som faktiskt varje snorunges föräldrar fixar åt dem, en sak alla studenter kan fixa,
    en sak alla arbetslösa kan fixa samt även arbetare kan fixa så förstår jag inte vad
    i denna glasbit, som förövrigt skulle gå sönder om man råkar tappa den i backen,
    ger för status.

Vara en i mängden? En statusnivå?
    Blir man utesluten utan?

Själv kör jag hellre på något som jag kan ändra efter mitt humör och något som
    inte försätter mig i onödiga utgifter.

Jag ser på många forum, kommentarsrutor att dessa iGlin alltid skriver "för du har inte råd".
    Deras skrivsätt påminner mycket om minderåriga så det är väl deras föräldrar som betalt.

Men de känns som om folk måste köpa en iLur för att visa att man "har pengar" eller
    i alla fall försöka visa..

Begriper inte.
    Däremot har Apple lyckats, de kan jag aldrig förneka.

9. isMaskin

isMaskin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag är en applehatare av stora mått. Anledningen till detta är deras användare och steve jobs. Hade andra företag dragit fulingar som apple gör hade dom blivit sågade längs fotknölarna med motorsåg.

Jag har känslan av att appleanvändare är så trogna företaget att de hellre köper en ny vara än lämnar tillbaka en trasig. Och om den är trasig så är det oftast "deras" fel att den gått sönder. Säg att skärmen helt plötsligt spricker av okänd anledning, då kommer appleanvändaren säga "oj det var mitt fel, skulle inte haft den i jackfickan, den kanske blev för varm där" och springer sen glatt och köper en ny istället. Hade produkten varit tillverkad av något annat företag hade man lämnat in den som garantiärende. För apple kan inte göra fel i deras värld. Släng annars ett öga på aftonbladets tekniksidor så lär ni märka hur frälst den avdelningen är, jag hoppas att dom får betalt av apple för alla artiklar som publiceras annars är det riktigt synd om dom, helt indoktrinerade.

10. Glenn

Glenn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Självklart kommer jag jailbreaka min iphone 4,, den kommer vara jailbreakad innan batteriet ens har blivit fullladdat.

Jag har haft en Android lur nu i 18mån så jag vet vad android kan. kör cyanogen 6.0

Men det jag börjar tröttna på är att man får vänta år och dar på uppdateringar om det ens kommer någon till din lur, alla bra appar kommer först ut till iphone.

Spelar ingen roll för mig hur mycket den kostar, kör med abb så den blir lika dyr som min htc magic är nu.

11. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Du får ursäkta men jag tycker inte du kan säga att du vet vad Android har att erbjuda bara för att du har haft en HTC Magic. Det är en enorm skillnad mellan de äldre telefonerna och de av den nyare generationen. Prestandaskillnaden påverkar även den allmänna upplevelsen betydligt mer än man kan tro. Har själv haft en HTC Magic. Det blir lite som att säga att du vet vad iOS kan för att du haft en första generations iPhone. För att kunna uppleva förbättringarna krävs ibland ny hårdvara, speciellt för Android där det hänt väldigt mycket väldigt snabbt.

12. Glenn

Glenn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oxå en nackdel med android. Tillverkare spottar ut nya telefoner varje dag. När jag hade haft min magic i 2 veckor så kom heron ut... ska man hänga med i den utvecklingen måste du byta lur minst varannan månad.

Nej, jag har bestämt mig. Tror ifs android kommer bli riktigt bra i framtiden men nu tycker jag inte det håller måttet.

13. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jag tror du missförstod mig lite. :) Det finns liten eller ingen anledning att byta telefon inom samma generations hårdvara. Din Magic och en Hero är ju mer eller mindre identiska. Det jag syftade på var skillnaden mellan en HTC Magic och en Nexus One, HTC Desire eller liknande. Helt enkelt när det kommer en verkligt ny generation av hårdvaran. Nya telefoner kommer alltid att komma med liknande hårdvara just för att det ska finnas telefoner som passar alla olika grupper av användare.

Du får göra som du vill, bara passade på att uttrycka min åsikt. :)

14. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Pojkar, tror ni att det kan vara möjligt att den här snubben söker efter uppmärksamhet här på forumet? Jag menar, visst har vi bevisat att Android är bättre "på pappret" men han vill fortfarande ha sin iPhone. Varför ödslar ni er tid på att skriva mera till honom?
    Detta är verkligen som den där youtube video högre upp, fast i verkligheten istället.
    Tips: låt han va, så mår ni bättre, slipper irritera er på det uppenbara..

Btw: jag vill fortfarande att du kommer tillbaks hit till forumet om ett år med din i4 :D då ska jag visa upp min så kan vi se och jämföra ifall i4 var värd pengarna :D Snälla gör mig den tjänsten och spara den här tråden i favoriter och kom tillbaks vid nått tillfälle!

15. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Du kan inte köra min app "Telenor Kontant" på en iphone. Nu säger du säkert att den appen har du ändå ingen glädje av då du ändå inte har något telenor kontantkort och att det finns massor med andra likvärdiga appar till iphone.

Men tänk efter en gång till: Hur många widgets med GPL-licens finns det till iphone?

m v h Henrik

16. Glenn

Glenn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om ett år är jag garanterat tillbaka med en ny androidtelefon. Som sagt så är Android forfarande i ett betastadium enligt mig. Men om ett år har det formodligen utvecklats en hel del.

Förstår fortfarande inte att folk kan försvara apparna till android. Jämnför vilken app som helst som finns till båda os:n så vinner iphone 4 lätt.

17. pikkilini

pikkilini Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Lugnt här nu..

Kolla jämförelsen mellan Prisjakt / tv.nu apparna på android och ios så ska du se att android tar hem det just på dessa appar. Så nog finns det både bra och dåliga på båda sidorna.

Och ja, jag har både Iphone 4 och Galaxy S framför mig så jag tycker jag kan yttra mig om detta :)

Men appstore klår market pga deras utbud, det håller jag med om.

EDIT: Reckless Racing lirar för övrigt bättre på en Galaxy S än vad det gör på en iPhone 4 som lider av små ryck då och då.

Last edited: 3 dec 2010
  18. yayayay

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Android fungerar inte alltid bara. Mindre än vad iPhone-telefonerna gör, utan tvekan. Dock så har Android-telefoner fler möjligheter och det är den största fördelen enligt mig.

19. yayayay

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Exakt så är det. Apple-produkter är generellt sätt väldigt dyra i ratio med hårdvara men för dem går det runt just för att deras prylar inger mycket status och är väldigt snygga.

iPhone kostar väldigt mycket och är onekligen exklusiv ur den synpunkten.

Last edited: 4 dec 2010
  20. riper

riper Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    LG Nexus 5X
    En av de sämsta grejerna med iPhone är den låga graden av anpassningsbarhet. Att inte kunna byta ut tex mjukvarutangentbordet är ju ett skämt. Jag har kört Swype ett år snart och skulle aldrig vilja gå tillbaks till att skriva bokstav för bokstav ala standard-Android-tgb, ala iPhone. Finns ju även SwiftKey mfl. som också funkar bra.

En annan sak är appar som lyssnar på olika states som telefonsamtal, inkommande sms etc. Dessa går ens inte att skriva för iPhone. Osäker på varför men kanske är för att då skulle en utvecklare kunna göra en app som skapar problem för användare men samtidigt så borde väl en sån app stoppas av Apples censuravdelning innan den ens släpptes.

Om man skulle jämföra med länders öppenhet så är Android som Sverige och iPhone som Nordkorea.