Varför synkar inte födelsedagar från gmail?

Diskussion i 'Allmänt' startad av krivik71, 22 maj 2010.

1. krivik71

krivik71 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har sökt lite hör men inte hittat varför födelsedagarna i gmail-kontakterna automatiskt synkar över till mina kontakter i telefonen. Är det någon som vet varför och isåfall har en lösning?

Är det en versions-sak som lösts i senare versioner av android? Jag har en huawei u8220 och vi sitter ju fortfarande med endast 1.5. Har detta lösts i senare versioner?

Last edited: 22 maj 2010
  2. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Kolla i FAQ:en
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=9493

Last edited: 22 maj 2010
  3. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    I min telefon syns de som en separat kalender som man måste kryssa i att den skall synkas.

4. krivik71

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

droidgren:
    Jo, jag såg den men det hjälper mig bara att få det i kalendern, inte in i själva kontakterna. Går det inte synka kontakterna fullt ut?

5. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Mig veterligen har inte kontakt-applikationen i Android stöd för att spara födelsedagar, det närmaste man tycks komma är att man kan spara egna "notes". Om stöd för födelsedagar funnits i kontakt-applikationen skulle man säkerligen inte ha behövt gå omvägen via google contacts för att lägga in dem där.

m v h Henrik

6. krivik71

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Åtminstone i min finns det separata fält för födelsedag (dag , månad & år), precis som i Kontakter i Gmail. Välj en kontakt och redigera den, skrolla ner en bit så ser du födelsedagsfälten.

Jag har testat en applikation för födelsedagar och i den så fyller man i födelsedagar för varje kontakt och applikationen lägger in det i just notes-fältet. Känns som en halvmesyr och därmed inte riktigt så intressant.

7. henca

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Lyckans dig, jag hittar inte någon sådan finess:

Jag kör Android 1.6 (eller åtminstone nästan Android 1.6).

Det ser jag som ännu ett tecken på att ett fält för födelsedagar inte är eller åtminstone inte har varit standard i Androids kontakt-applikation. Ett riktigt sådant fält så som du tycks ha skulle dock vara en välkommen finess, vad kör du för version av Android?

m v h Henrik

8. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Det finns i 2.1 i alla fall. Ni får vänta på uppdatering eller roota isåfall.

9. henca

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Rootat har jag redan gjort, är det möjligt att uppdatera endast contact-applikationen till 2.x utan att flasha om hela romen till något helt annat? Då jag körde cyanogen gillade jag dess contact-applikation, främst för att man redan i den första listan med alla namn såg inlagda foton på kontakterna. Det var dock annat som jag inte gillade med cyanogen och jag trivs väldigt bra med mitt nuvarande Dwang-rom.

m v h Henrik

10. krivik71

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tänkte ta en skärmdump men jag vet inte hur man gör, försökte få tag i drocap men lyckades inte, kan mao bara berätta att det finns och ligger mellan Notes och Ringtone på din skärmdump.

Jag har en orörd Huawei u8220 och vad jag förstått så kör den version 1.5 mer eller mindre omodifierat.

11. henca

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Intressant! Då tycks födelsedags-funktionen inte vara någon finess som kommit med senare versioner av Android utan något som beror på vilken telefon man har. Precis som du tycker jag då att det är väldigt märkligt att de lägger in den funktionaliteten i contacts utan att det synkas mot samma funktionalitet på webben.

För att ta skärmdumpar använder jag PicMe, dock kräver den att man har rootat sin telefon.

m v h Henrik

12. krivik71

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Intressant.
    Uppdaterade en kontakt på mobilen och la till födelsedatum och då uppdaterades kontakten på gmail!

Funkar fortfarande inte den andra vägen, dvs uppdatera kontakt på gmail och få det att synkas till mobilen.

13. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag uppdaterade i telefonen, så rasslade det iväg till google contact i Gmail. Bra!

14. logaritm

logaritm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fast frågan här är ju då varför man kan välja att importera kontakts födelsedag när man synkar med facebook när det ändå inte hamnar i kontakten, om ni förstår vad jag menar? För att mina kontakters födelsedagar ska hamna i kalendern måste jag först skriva in dem manuellt i respektive kontakt även om jag valt att den ska spara födelsedagen från facebook. Eller är det någon som fått det att funka ordentligt?