Avbröt mitt test nu. M5:an var nere på 7% efter att ha börjat på 80% och varit igång ca 1:40.
Av någon anledning kraschade Pokemon på iPhonen efter 1:22 men dess skärm slocknade inte förrän vid 1:41. M5:ans skärm slocknade istället vid 1:17 men Pokemon fortsatte vara igång ändå. Första avläsningen jag beskrev ovan skedde vid ungefär 45 minuter (man kan höra hur jag öppnar och stänger en dörr). Extrapolerar man från avläsningen vid 45 minuter så tappade M5:an 0,82%/minut medan iPhonen 0,51%/minut.
M5:an borde med den takten hålla ungefär 100 minuter, och det var ju efter just 100 minuter jag avbröt testet. Då hade M5:ans skärm varit svart i 23 minuter och den hade 7% kvar istället för 0%, vilket känns rimligt med tanke på att skärmen var släckt i 23 minuter. Mao, drygt 0,8%/minut framstår som en rimlig uppskattning av dess förbrukning under omständigheterna.
Iphonen var ju igång 82 minuter med PoGo och 19 minuter med bara skärmen. Räknar jag med halv förbrukning under dessa 19 minuter och 0 förbrukning under de
tre minuter dess skärm var släkt och vet att den slutade på 51% så är dess förbrukning 0,43%/minut. Räknar jag bara på PoGo-tiden och noll på de sista 22 minutrarna blir resultatet 0,48%/minut.
Det är ju också värt att notera att M5:an är mycket plastigare (som inte leder värme så bra) och PoGo är ju ett rätt krävande spel så M5:an borde kunna ha en högre intern temperatur från CPU/GPU som hjälper batteriet.
För att summera - min iPhone drar bara ungefär hälften av batteriprocenten per minut i jämförelse med min Xperia.
Nu ser jag fram emot era tester.
Click to expand...