Fråga: Varför tål min iPhone- resp iPad-batteri kyla mycket bättre än mina Androidtelefoner?

Diskussion i 'Allmänt' startad av d-b, 3 feb 2017.

Taggar:
  1. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Jag håller med dig att det förmodligen inte har så mycket med batteri och batteriteknik att göra men det är någonting som gör att iPhone telefoner fungerar sämre när det är kallt jämfört med vissa populära androidtelefoner.

    Vad vet jag inte exakt men som indika skriver har det nog med mjukvaran att göra och att det är inställt iPhones ska stängas av vid varmare temperaturer, vilket har både för och nackdelar.

    Ah bäst jag lägger till en smilegubbe så indika inte kallar mig bråkmakare igen :)
    Har inte blivit kallad det sen mellanstadiet och det var länge sedan men jag ganska säker på att jag började bråka för någon kastade köttbullar på mig.
    Men känns lite som bråkmakare för alla andra är så tysta i tråden.
    Jag ber dig om ursäkt för dåligt ordval som kanske bidrog till den dåliga stämningen. <3
     
    Last edited: 14 feb 2017
  2. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    min polare har iphone och har knappt kunnat spela dom senaste dagarna i malmö och då har det inte ens varit superkallt och hans telefon bara tvärdör.. och jag har aldrig haft problem att telfonen strular i kyla, bara att batteriet dras ut lite snabbare bara.
     
  3. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är något som gör att iPhones fungerar sämre än alla andra testade modeller från alla andra företag.

    Kan ha att göra med att ett företag sitter i Kalifornien där det inte alls blir lika kallt som i Peking eller Seoul.
     
  4. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    I hans försvar lite så påpekade han att android är ett jättestort operativsystem med hur många modeller som helst som inte blivit testade. Där har han förmodligen rätt också för det finns så dåliga och billiga android telefoner så borde säkert finnas vissa som är riktigt kassa i när det blir kallt också. Obligatoriska smilegubben :)
     
  5. d-b

    d-b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Länk?

    Man måste ju jämföra samma saker. När jag kopplar in ett externt 15Ah batteri till min Lumia har den en månads standbytid. Måste betyda att Nokia/Microsoft har bäst telefoner/batterier om man mäter standbytid? Och min iPad har ju tre (typ) gånger så lång standbytid som någon av mina telefoner - relevant jämförelse?

    En relevant jämförelse försöker hitta objekt som är likartade med avseende på vikt, skärmstorlek, prestanda, pris, volym mm (kanske inte nödvändigtvis batteristorlek - om tillverkaren lyckas få in dubbelt så stort batteri i samma vikt/volym/pris så är det ju jättebra och något värt att berömma). Sedan finns det förstås ett antal Androidtelefoner som har kombinationer av pris/vikt/prestanda som saknar motsvarighet hos Apple och har man ett sådant behov så är det väl sannolikt att jämförelsen utfaller till Androidens fördel.

    Man känner andra genom sig själv. Jag har ingen agenda. Jag är helt agnostisk inför mobil-OS. Som sagt, jag har en hög med telefoner, både iOS och Androider (och en Lumia) där jag använder dem för lite olika saker: iOS för passiv konsumtion, typ bläddra omkring på Facebook, pga dess avsevärt bättre batteritid, samt saker där låg latens i gränssnittet (iOS har inmatning i en egen tråd) är viktigt. Android använder jag när jag ska skriva pga Swiftkey är mycket bättre än något tangentbord jag använt på iOS och när olika "hack" eller speciallösningar behövs eftersom Android är flexiblare med sådant. Osv.[/QUOTE][/QUOTE]
     
    Last edited: 14 feb 2017
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det är säkert alla andra tillverkare som gör något magiskt så att deras fungerar trots att batteritekniken gör så att kapaciteten blir riktigt dålig. Det måste vara magi. Särskilt när Apple inte tillverkar något utan bara sätter ihop delar som är producerade i Kina, Japan och Tyskland, där det aldrig blir kallt. Magiska SOCs!

    Nog kan Apple strypa saker beroende på hur batteriet mår, men oavsett vad ni tror om magi så mår alla batterier dåligt av kyla.
     
  7. d-b

    d-b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Men nu gör jag två livetest av batterierna

    1. https://bambuser.com/v/6634747 (klart)

    2. https://bambuser.com/v/6634813

    Båda telefonerna hade legat på laddning sedan igår så de var på 100% (Xperian tappade 1% under uppsättningen). Jag lyfte bort iPhonen några sekunder i i början för att ställa om den till 3G istället för 4G. Inte riktigt så kallt som jag hade önskat men det ligger i alla fall en termometer så ni kan verifiera temperaturen.

    Det är lite svårt att se procentsiffrorna vid första anblicken men om man tittar någon halvminut klarnar det.

    Jag avbröt första testet när de tappat 20%. Resultatet var i stort sett identiskt. M5:an tappade lite snabbare i början men kom ikapp på slutet. Första testet var ljusstyrkan på max och inga energisparfunktioner (Stamina resp "sparläge") var påslagna.

    Andra testet pågår just nu. Där är ljusstyrkan neddragen till lägsta (de ser lite olika ut på inspelningen men fysiskt framför telefonerna är skillnaden marginell, kanske beror på reflext, vinklar och annat) och Stamina resp "sparläge" är påslaget och här är resultatet mer distinkt. Började på 80% på båda (direkt efter första testet) och när jag kollade alldeles nyss var iPhonen på 57% och M5:an på 43%. -23 resp 37% - ungefär 50% snabbare förbrukning på M5:an alltså.
     
  8. d-b

    d-b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

  9. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Jag förstår inte varför du prata om magi hela tiden. Apples främsta marknad är områden där det inte blir så många grader minus. Precis som du säger så mår alla batterier dåligt av kyla (inte bara batteriet heller) så Apple har valt den försiktiga vägen och ställt in mjukvaran för att strypa/stänga av mobilen när det börjar bli för kallt. Androids telefoner säljs lite mer globalt så de kan inte ta den försiktiga vägen. Deras telefoner måste vara igång även om det blir för kallt , vilket självklart förmodligen också leder till att androids telefonens batteri inte mår lika bra för de som är ute när det är mycket kallt, men telefonerna är iallafall igång.
    :)
     
    Last edited: 14 feb 2017
  10. d-b

    d-b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Exakt vilka "kalla områden" tänker du på? Tror nog både Norge och Kanada har rätt hög iPhone-penetration. Om något så lär iPhone-penetrationen var lägre i varmare delar av jorden pga lägre ekonomisk standard i typ Sydamerika och Indien.

    Jag köper inte påståendet att iPhone:ar stänger av oväntat i större utsträckning än andra märken. Finns det ens något belägg för att det faktiskt finns någon sensor som nödavstänger telefonen vid en viss temperatur? Annars stängs de väl av när batteriet dör precis som vilken annan telefon som helst.
     
  11. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
  12. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Angående nödavstängingen måste jag säga att jag läste det från indikas information. Vad hans källa är vet jag inte.

    Apple specifies that their batteries work best at a range of 0 degrees Celsius to 35 degrees Celsius. While we almost never reach the upper range in Canada, temperatures below freezing are typical for the winter months.

    [​IMG]

    Because the battery meter is calibrated assuming warmer temperatures, the reduced capacity in the cold can cause the reading to be unreliable. This is one of the reasons your phone may die while still showing 30%.

    Kan mycket väl vara så att det har med kalibreringen att göra så den stängs av när det visar att det finns mycket batteri kvar. Apples telefoners batteri brukar va lite mindre så 20 procent kvar där kanske är 10 procent kvar på ett större batteri, vilket också kan vara en förklaring.

    Jag går efter vad jag sett. Vissa i sällskapet får problem med deras telefoner när vi varit ute när det blivit riktigt kallt och de som får har störst problem är majoriteten Apple användare. Och då använde nog majoriteten äldre anroidtelefoner, fattigt sällskap. Med det sagt är ju mitt sällskap inte någon bred undersökning.
    Vad det specifikt det beror på är jag inte säker på och har ingen lust att göra någon djupare forskning om.
    Om du väljer att tro mig eller inte är självklart upp till dig. :)
     
    Last edited: 14 feb 2017
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    @indika@indika, det är lite synd att du redigerar ditt kloka inlägg efter att du modererat, det är lätt hänt att man missar vad du skrev.

    Jag tolkar det som om Apple inte ens velat testa sina produkter i klimatkammare, det känns som om de förutsätter att telefonerna inte kommer att fungera i minusgrader och därför väljer att stänga av så fort telefonen märker av att temperaturen faller under nollan.
     
  14. d-b

    d-b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Avbröt mitt test nu. M5:an var nere på 7% efter att ha börjat på 80% och varit igång ca 1:40.

    Av någon anledning kraschade Pokemon på iPhonen efter 1:22 men dess skärm slocknade inte förrän vid 1:41. M5:ans skärm slocknade istället vid 1:17 men Pokemon fortsatte vara igång ändå. Första avläsningen jag beskrev ovan skedde vid ungefär 45 minuter (man kan höra hur jag öppnar och stänger en dörr). Extrapolerar man från avläsningen vid 45 minuter så tappade M5:an 0,82%/minut medan iPhonen 0,51%/minut.

    M5:an borde med den takten hålla ungefär 100 minuter, och det var ju efter just 100 minuter jag avbröt testet. Då hade M5:ans skärm varit svart i 23 minuter och den hade 7% kvar istället för 0%, vilket känns rimligt med tanke på att skärmen var släckt i 23 minuter. Mao, drygt 0,8%/minut framstår som en rimlig uppskattning av dess förbrukning under omständigheterna.

    Iphonen var ju igång 82 minuter med PoGo och 19 minuter med bara skärmen. Räknar jag med halv förbrukning under dessa 19 minuter och 0 förbrukning under de tre minuter dess skärm var släkt och vet att den slutade på 51% så är dess förbrukning 0,43%/minut. Räknar jag bara på PoGo-tiden och noll på de sista 22 minutrarna blir resultatet 0,48%/minut.

    Det är ju också värt att notera att M5:an är mycket plastigare (som inte leder värme så bra) och PoGo är ju ett rätt krävande spel så M5:an borde kunna ha en högre intern temperatur från CPU/GPU som hjälper batteriet.

    För att summera - min iPhone drar bara ungefär hälften av batteriprocenten per minut i jämförelse med min Xperia.

    Nu ser jag fram emot era tester.
     
  15. d-b

    d-b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tror nog det finns rätt många skidåkare i Apples personal. Det hör liksom till livsstilen (Jag har arbetat på Google och där var det en årlig skidresa. Tror inte Apple är annorlunda.)

    Vilka hårda fakta syftar du på? Jag har, som du kan se, just gjort ett test i ca 5°C som pekar åt ett helt annat håll.
     
  16. d-b

    d-b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Den där informationen gäller ju ALLA batterier. Kemiska processer går långsammare, eller inte alls, i kyla. Batterier är kemi.

    Däremot är det väl en rimlig förklaring att kalibreringen kan avvika lite. Jag har däremot svårt att se att det skulle vara ett specifikt Apple-problem, rimligen borde telefoner och batterier vara optimerade för inomhusklimat, det är ju trots allt där de används mest.
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det var väntat. Xperia M5 är verkligen ingen bra representant för Android gällande batteritid, 2,600mAh i kombination med Helio X10 leder såklart till värdelös batteritid.
     
  18. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Du missade ingenting, jag skrev bara att jag låser tråden en stund och rensar den.
     
  19. d-b

    d-b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Nå, enligt Wikipedia har en iPhone SE 1600 mAh i sitt batteri. iPhonen gör alltså av med ungefär 7,2 mAh/minut, M5:an 19,5 mAh/minut. Känns osannolikt att detta bara skulle ha med CPU:n att göra - den här skillnaden skulle ju märkas vid vardagsanvändning på hur varm telefonen blir. Och där märker i alla fall inte jag någon påtaglig skillnad.
     
  20. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Om det nu är kallibreingen som är den största boven så kan det ju vara så att när det blir kallt försämras batteriet, förlorar kapacitet och det märks helt enkelt mer på Apple telefoner för deras batteriers kapacitet är ofta mindre.

    Kan det få bli en logiskt neutral enkel slutsats på denna ganska sega diskussion? :)