Varför uppdatera!

Diskussion i 'Allmänt' startad av QV_, 28 okt 2020.

  1. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Vad gör det om telefonen löper ut med updates, du kan nog köra utan säkerhetsupdate för åtminstone 1-2 år och ändå kännas sig rätt trygg, det är väl värre om du sitter på typ Android 7-8 något vid det här laget, 10, sedan är väl frågan snarare vad man har på telefonen som är så viktigt.

    Är då bra mycket mer noga med arbetstelefonerna jag har på jobbet än vad jag har privat.
    har mest bankid och moln appar och lite annat skräp.

    Sedan slutar telefonen få säkerhetasupdater så kan du ändå ladda ner och kompilat nyare versioner till telefonen med egna customs roms åtminstone om man sitter på Android.
     
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Där har du orsakerna att du bör uppdatera din telefon för att täppa till säkerhetshål.
    när du surfar kan du få in nåt från en hackad sida eftersom du har gamla säkerhetshål öppna. de sakerna kan sen till exempel kopiera hela din adressbok och lägga in allas nummer på spamlistor. de kan använda din telefon för "man in the middle" attacker mot det dom nu vill attackera. de kanske till och med använder din telefon för barnporrsspridning, du har ingen kontroll.

    Om du nu bestämmer dig för att absolut inte uppdatera din telefon för att täppa till säkerhetsläckorna så får du även sluta med surf och hotspot helt. Avaktivera även MMS då en del tråkigheter spritts inbäddat i MMS. Sms och samtal är det enda du kan använda om du vill vara säker. (och inte sprida smitta till oss andra)
     
    stelex och Kristy gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Uppdaterad webbläsare - där har du själva poängen. TS har inaktiverat både Google Play och Google Play tjänster. Således får han inga uppdateringar av webbläsaren, han får inget skydd av Play Protect, och gud vet vad mer han inaktiverat eller sabbat i sin telefon. Se annan tråd om alla märkligheter han beskriver, låter som att han redan fått in någon skit i telefonen.

    Där har vi ETT exempel - jag kan minnas sex-sju minst lika allvarliga sårbarheter som upptäckts de senaste åren. Meltdown, Spectre, Spoiler, Foreshadow för att nämna några. Då har vi inte ens nämnt ransomware och alla andra stora grejer inom malware-världen som spridits de senate åren. Det räcker att en telefon är något år gammal utan säkerhetsuppdateringar för att vara vidöppen för allt detta.

    Bra sagt.
    Vill dock tillägga, skadlig kod kan även spridas över sms. Det finns - såvitt jag minns - flera exempel där sms-meddelanden använts för att göra intrång i en telefon eller fått telefonen att krascha eller bete sig på ett visst sätt, ibland avsiktligt från avsändaren, ibland oavsiktligt.

    Oj oj vilken nonchalans.
    "Har mest bankid och molnappar" - redan där har du en väldigt god anledning att uppdatera.
    Som jag demonstrerat ovan, just de senaste åren har ovanligt många sårbarheter nått offentlighets ljus. Så att vara utan säkerhetsuppdateringar i 1-2 år är ungefär som att bjuda in inbrottstjuven på kaffe och därefter be honom övernatta så länge han önskar, och säga att du själv sover djupt med öronproppar.
     
    stelex, Kristy, drzap och 1 annan gillar detta.
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Nu ska vi se.
    2015.
    Xperia Z
    Citat:
    Eftersom jag är en rätt ointresserad smartphone användare så har jag igentligen inte brytt mig men jag skulle vilja aktivera GPSen i telefonen.

    Jag vet hur man gör men.... man skall godkänna användarvilkor till SONY och det kommer jag ALDRIG att göra.
    Dom har inget med att göra var jag är, detta är en ren princip så det händer inte!

    Om man tar bort operatörens interface då? blir inte telefonen "upplåst" då och OS kan nå alla funktioner utan extra avtal, förutom telefonabb då?

    Slutsats i tråden ingen, som flera försöker förklara kan man inte använda en tjänst utan att acceptera villkoren för denna tjänst.

    2016.
    galaxy j5.

    Tyvärr vart jag tvungen att ladda ner en app till min nya telefon Galaxy J5
    Eftersom jag maniskt inte gillar konton och registreringar så hittade jag på ett Google konto och ladda ner appen
    Därefter avslutades googlekontot och raderades. För appen behövs inte längre.
    Telefonen däremot hade fått lite nya ideer vad som skulle göras när man trycker på knapper så jag orkade inte med eländet.
    Hittade inte var man nollställer telefonen (ligger under konto, letade under system vilket för mig kändes mera naturligt)
    Men fann hur man gjorde en reset av mjukvaran.
    Volym upp, Home knappen, Power on från avstängd telefon.

    Så efter en stund så kommer man fram till läget då telefonen kräver att man loggar in på det sista Googlekontot.
    Det som inte finns alltså

    trådskaparen stöter på stöldskydd på telefonen (varför var trådskaparen tvungen att ladda ner, trådskaparen använder ju aldrig appar)

    Slutresultat:
    samsung fabriksåterställde telefonen åt trådskapare.

    Vad vill jag då med denna?
    Trådskaparen har upprepade gånger satt sig själv i klistret på grund at att trådskapare försöker göra saker "sin väg".

    Jag tror att trådskaparen först och främst måste lära sig läsa innantill och försöka förstå istället för att kategoriskt säga nej till allt.
     
    stelex, N6290, jnsson och 1 annan gillar detta.
  5. Botilda

    Botilda Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag vill inte heller uppdatera. Alla mina inställningar försvinner ju varje gång! Svaret från Samsung är att "det är bättre för telefonen" att göra det. Alltså sämre för mig, men bättre för Samsung som tjänar på att byta modell.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det vore märkligt om Samsung ägnade tid och pengar åt att ta fram uppdateringar för befintliga modeller när de i sådana fall bara kan upphöra med det, för att tvinga fler byta till en ny modell tidigare.


    Men dina inställningar borde inte försvinna för varje uppdatering, utan det är ju främst när du byter telefon det problemet brukar uppstå. Vilka inställningar brukar försvinna när du uppdaterar mjukvaran?


    Om man vill ha så få uppdateringar som möjligt kanske man kan satsa på någon telefon med KaiOS eller dylikt - dessa bör uppdateras väldigt sällan: Explore KaiOS • Devices - KaiOS
     
    stelex, Klurre, jnsson och 2 andra gillar detta.
  7. Botilda

    Botilda Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    volym på tfn och sms, appar som jag stängt av dyker upp igen, "Bixby" börjar tjata...
     
  8. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefonen lever fortfarande.
    Nu har "bekymret" med att batterikapaciteten försvinner titt som tätt upphört, så uppdatering sker väl kanske varje år.

    Uppdatering den försöker ladda ner nu innehåller en mycket viktig funktion som jag verkligen saknar.
    Screenshot_20210606-154103_Software update.jpg
    Vet inte riktig när jag använde mellanslagstangenten vid en Web eller e-post adress. Men det är så mycket nytt som behövs.... eller inte

    Har funderat på personen som skällde som en bandhund om att jag måste ha rootat telefonen. Men om man rootar en telefon så lär man ju inte kunna ladda ner några uppdateringar från leverantören. De lär ju inte passa. Men skällande bandhundar går man bekvämast bara förbi och glömmer.

    Bytet till E-OS har tagit en paus. Linuxdatorn är klar. Har tankat ner filerna till den telefonen som skall agera mottagare. Men längre än så har jag inte kommit. Det är ungefär som mina planer på 3-D skrivare, behovet finnes men datortiden avskräcker.

    Mina "nya" problem med telefonen är iallafall helt självförvållat. Minskar volymen till noll och /eller startar om den när den ligger i byxfickan. Den blir väl bänd på något sätt den inte gillar. En telefon med riktigt styvt skall eller mindre display skulle kunna vara en lösning.

    Eftersom jag fortfarande inte har aktiverat Googel play tjänsterna så slipper jag Bixby och annat. Inget jag saknar efter som jag inte har en aning om vad den vill göra.
     
  9. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Nu får vi se om jag är en foilehatt eller inte.
    Telefonen har iallafall börjat stänga av sig alternativt starta om sig.
    Att det beror på att den ligger i en benficka och blir klämd är min huvudteori.
    Men bara för att, så skall jag testa att uppdatera den och se om problemet försvinner.
    Den stänger av sig/startar om en 3-4 gånger per dag så det lär ju märkas om det försvinner.
    Den har förövrigt hållt på så här i några veckor nu. (det är alltså 2-3 veckor, jag är ju inte speciellt intresserad av telefoner) men det är lite svårare att upprätthålla kontakten med uppdragsgivarna när man ideligen måste kolla om telefonen "är på". Men innan jag köper ett nytt djävulsredskap så får jag väll prova en uppdatering.

    Tyvärr så blir det Android 11 istället för 10.
    Läste vad som var bra med 11:an och inget av detta används av mig!
    6 minuter kvar tills uppdateringen är hämtad.

    Såg på mitt gamla inlägg att det började i juli månad, men då var det bara "ibland" nu är det "ofta"
     
    Last edited: 27 aug 2021
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 324
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hålls powerknappen in i mer än 10 sekunder tvingar man en telefon att stängas av
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  11. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Jo man den har alltid legat i denna benficka... tillsammans med noteringsboken och plånboken.
    Men bänder jag på chassit så får jag inte fram något fel.
    Men jag tror också att det är ett fysiskt problem.

    Lite besviken på kvaliten från Moleskin förövrigt.
    Den är inte något bättre än vissa "give a way" som jag fått.
    Men detta är ju inget forum för anteckningsböcker.
    63% nu
     
  12. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Får väl tillägga att den har legat i denna benficka sedan ny (behöver jag säga att det är samma märke/sort på byxan över tid...) Det som skiljer över tid är att det tillkommit ett platskort och det ligger några fler visitkort i den så den har växt på tjockleken sedan ny.

    Att man kan tvinna avstängning vet jag, det är lika som datorer.
    Kan ju prova att köpa ett nytt fodral också innan jag skrotar ner denna ifall nu inte uppdateringen hjälper. Vore ju rätt kul om uppdateringen hjälpte (eller inte), det kommer ju reta en hel del på forat.... inklusive mig själv
     
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Kan det bli för varmt i fickan? Telefoner kan stänga av sig pga värmen.

    Testa med att lägga telefonen ytterst och kort mm in mot benet.
     
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Uppdateringar brukar funka bra om det är ett stort märke med resurser typ Samsung och Apple.

    Med mindre märken som HMD/Global så tycker jag mobilen funkar bäst med den version den var förinstallerat med.
    Blir ofta buggar med en ny Android version. Har märkt det med Sony också. Spotify kraschade ständigt på en Xperia jag hade tidigare.
     
    flipp gillar detta.
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, håller med om det. Oppo är också väldigt bra på att uppdatera sina telefoner i betydelsen nya uppdateringar utan en massa buggar. Som du säger är nog företagets storlek en bra tumregel överlag.
     
    Johnh3 gillar detta.
  16. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Den hamnar i alla lägen i fickan, telefon och anteckningar lyfts upp och ner ständigt.
    Har flyttat plånbok (eftersom det blir rätt tjockt) till annan ficka en stund förra veckan men det hjälpte inte. Kör den på energispar så batteriet räcker i 2 till 3 dagar. Så telefonens egenproducerade värme är inte hög.
    Nu har den fått dom 2 uppdateringarna som den ville ha (Samsung) men på helger tar jag inte i telefonen så just nu är det inga problem med den. Är det någon som ringer på helgen så får de vänta tills jag passerar telefonen, det sker i allafall på morgonen eller kväll :-) Vi får se hur den uppför sig på måndag. Tills dess får den ligga kvar hemma.
     
  17. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Nu har jag limmat ihop fodralet med Karlsons klister. Håller.
    Eftersom det har blivit svalare ute så är det skjorta istället för T-shirt.
    Så eländet (telefonen) har legat i bröstfickan istället för benfickan.
    Detta resulterar i att telefonen djävlas med mig 2 gånger per dag eller om det går bra varannan dag.
    När den ligger i bröstfickan så är det inget som kommer åt knappen

    A40:in får väl gå i graven.
    Funderar på en Xcover istället. Den skall ju vara "tuffare" så kanske håller den att bända när den ligger i benfickan. Den är ju desutom mindre, det är bra!
     
  18. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Det här med uppdateringar.

    Jag kör ju telefonen i "enkelt läge"
    Det är ett läge som programmerarna inte kollar innan de sänder ut uppdateringar.
    Knappar hamnar för nära varan, nu är klockan i "vanlig" storlek (alltså inte större som innan)
    Hade de en uppdatering bara för säkerhet så vore det inget problem.
    Men som det är nu har man köpt en "röd bil" och uppdateringarna ger mig en "blå bil".
    Det är ju bara att hoppas att de flesta är glada över att få "extra allt", det är inte jag.
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Att telefonen stänger av sig med jämna mellanrum låter som något obestämbart hårdvarufel eller mjukvarufel. Det är inte normalt att telefonen gör så, jag tror inte det beror på värme eller "oavsiktligt tryck på stäng av-knappen" utan något mer svårbestämt fel. Kanske någon defekt komponent som håller på att ge upp, ev. tecken på att telefonen kommer drabbas av något värre fel snart (ungefär som bootloop-problemet kunde ge små symptom några gånger innan det slutligen tog död på telefonen). Alternativt att ditt mixtrande med mjukvaran skulle ha kunnat orsaka problemet med avstängning (ren gissning, behöver inte vara så). Du borde nog lämna in den för reparation, eller köpa en ny, vad som är enklast för dig.

    Som jag har sagt tidigare, du har väldigt märkliga problem med din telefon, och det är svårt för oss att säga vad det beror på, särskilt som vi forumanvändare sitter på distans och inte kunnat kolla på telefonen. Din upplevelse är inte representativ för hur det ska vara med en modern Android-telefon, jag hoppas du har mer tur med din nästa telefon. Mitt råd är att du försöker vänja dig vid ett mer "normalt användande" av Android, och detta även om du inte gillar Google eller systemtjänster. Skaffa en telefon med så lite bloatware som möjligt, sen kan du stänga av de funktioner som går att stänga av (vilket är de allra flesta). Börjar man pilla på djupet och avinstallerar systemtjänster osv så är det däremot upplagt för problem, även om alla problem du upplevt antagligen inte beror på det.
     
    katho, Heleg och Kristy gillar detta.
  20. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Att stänga av funktioner är inte mitt första val. Att det överhuvudtaget vart avstängt berodde på att telefonen helt plötsligt (efter 3 månaders drift) vart tom på batteri och dog. Eftersom jag var van med 3-4 dagars drifttid och den då efter några uppladdningar endast levde knappt 1 arbetsdag så behövdes batteritiden förlängas. På den tiden kunde man se vilken av apparna som drog mest batteri. Den funktionen att se appars batteriförbrukning är borttagen nu. Därav att jag kunde se vilken app jag skulle attackera.
    Telefonen har varit rätt problemfri det sista året om man då bortser från de sista månadernas auto off.
    Flytten från byxfickan till skjortfickan har haft effekt då antal auto off har minskat. Efter att jag har köpt en ny (Xcover 5) så har aout off slutat (nästan). Den ligger på 1 i veckan ibland 1 gång på 2 veckor. Eftersom ett telefonbyte är extremt tråkigt och helt ointressant så har det alltså inte ännu blivit av ännu.

    En för mig normal telefonuppstart innefattar att
    Inte aktivera Googlekonto
    Stänga av GPS och WIFI (dessa används aldrig)
    Aktivera strömsparläge
    Aktivera enkelt läge
    Överföra telefonbok och SMS, MMS historik.
    Aktivera mörk läge.

    Om nu telefonen håller batteritiden på några dagar (vilket verkar vara rätt normalt med dessa inställningar) så är det inget självändamål för mig att stänga av appar. Drar de inget batteri så bryr jag mig inte.

    Tyvärr så är ju tillverkaren av telefonen maniskt intresserad av att ändra i min telefon, tillföra nya ointressanta funktioner som tar plats på displayen, för allt nytt måste ju visas längst fram och aktiveras så de visar hur bra de är.
    Skulle man kunna välja vad som uppgraderas typ endast säkerhet, så vore det också helt OK. Jag vill ha min telefon "blå", inte "röd" eller "svart". Jag använder så lite i telefonen så de nya funktionerna är till 100% helt ointressanta (för mig).

    /Jan
    För en månads sedan råkade jag läsa vad Bixby var bra för, fast vad det var har jag redan glömt.