Varför uppdatera!

Diskussion i 'Allmänt' startad av QV_, 28 okt 2020.

1. tag

tag Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 4 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 4 XL
    ROM:
    Egen bygd
    Vad gör det om telefonen löper ut med updates, du kan nog köra utan säkerhetsupdate för åtminstone 1-2 år och ändå kännas sig rätt trygg, det är väl värre om du sitter på typ Android 7-8 något vid det här laget, 10, sedan är väl frågan snarare vad man har på telefonen som är så viktigt.

Är då bra mycket mer noga med arbetstelefonerna jag har på jobbet än vad jag har privat.
    har mest bankid och moln appar och lite annat skräp.

Sedan slutar telefonen få säkerhetasupdater så kan du ändå ladda ner och kompilat nyare versioner till telefonen med egna customs roms åtminstone om man sitter på Android.

2. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    727

MINA ENHETER

Där har du orsakerna att du bör uppdatera din telefon för att täppa till säkerhetshål.
    när du surfar kan du få in nåt från en hackad sida eftersom du har gamla säkerhetshål öppna. de sakerna kan sen till exempel kopiera hela din adressbok och lägga in allas nummer på spamlistor. de kan använda din telefon för "man in the middle" attacker mot det dom nu vill attackera. de kanske till och med använder din telefon för barnporrsspridning, du har ingen kontroll.

Om du nu bestämmer dig för att absolut inte uppdatera din telefon för att täppa till säkerhetsläckorna så får du även sluta med surf och hotspot helt. Avaktivera även MMS då en del tråkigheter spritts inbäddat i MMS. Sms och samtal är det enda du kan använda om du vill vara säker. (och inte sprida smitta till oss andra)

3. N6290

N6290 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    960

MINA ENHETER

Uppdaterad webbläsare - där har du själva poängen. TS har inaktiverat både Google Play och Google Play tjänster. Således får han inga uppdateringar av webbläsaren, han får inget skydd av Play Protect, och gud vet vad mer han inaktiverat eller sabbat i sin telefon. Se annan tråd om alla märkligheter han beskriver, låter som att han redan fått in någon skit i telefonen.

Där har vi ETT exempel - jag kan minnas sex-sju minst lika allvarliga sårbarheter som upptäckts de senaste åren. Meltdown, Spectre, Spoiler, Foreshadow för att nämna några. Då har vi inte ens nämnt ransomware och alla andra stora grejer inom malware-världen som spridits de senate åren. Det räcker att en telefon är något år gammal utan säkerhetsuppdateringar för att vara vidöppen för allt detta.

Bra sagt.
    Vill dock tillägga, skadlig kod kan även spridas över sms. Det finns - såvitt jag minns - flera exempel där sms-meddelanden använts för att göra intrång i en telefon eller fått telefonen att krascha eller bete sig på ett visst sätt, ibland avsiktligt från avsändaren, ibland oavsiktligt.

Oj oj vilken nonchalans.
    "Har mest bankid och molnappar" - redan där har du en väldigt god anledning att uppdatera.
    Som jag demonstrerat ovan, just de senaste åren har ovanligt många sårbarheter nått offentlighets ljus. Så att vara utan säkerhetsuppdateringar i 1-2 år är ungefär som att bjuda in inbrottstjuven på kaffe och därefter be honom övernatta så länge han önskar, och säga att du själv sover djupt med öronproppar.

drzap och F-Forward gillar detta.
  4. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    727

MINA ENHETER

Nu ska vi se.
    2015.
    Xperia Z
    Citat:
    Eftersom jag är en rätt ointresserad smartphone användare så har jag igentligen inte brytt mig men jag skulle vilja aktivera GPSen i telefonen.

Jag vet hur man gör men.... man skall godkänna användarvilkor till SONY och det kommer jag ALDRIG att göra.
    Dom har inget med att göra var jag är, detta är en ren princip så det händer inte!

Om man tar bort operatörens interface då? blir inte telefonen "upplåst" då och OS kan nå alla funktioner utan extra avtal, förutom telefonabb då?

Slutsats i tråden ingen, som flera försöker förklara kan man inte använda en tjänst utan att acceptera villkoren för denna tjänst.

2016.
    galaxy j5.

Tyvärr vart jag tvungen att ladda ner en app till min nya telefon Galaxy J5
    Eftersom jag maniskt inte gillar konton och registreringar så hittade jag på ett Google konto och ladda ner appen
    Därefter avslutades googlekontot och raderades. För appen behövs inte längre.
    Telefonen däremot hade fått lite nya ideer vad som skulle göras när man trycker på knapper så jag orkade inte med eländet.
    Hittade inte var man nollställer telefonen (ligger under konto, letade under system vilket för mig kändes mera naturligt)
    Men fann hur man gjorde en reset av mjukvaran.
    Volym upp, Home knappen, Power on från avstängd telefon.

Så efter en stund så kommer man fram till läget då telefonen kräver att man loggar in på det sista Googlekontot.
    Det som inte finns alltså

trådskaparen stöter på stöldskydd på telefonen (varför var trådskaparen tvungen att ladda ner, trådskaparen använder ju aldrig appar)

Slutresultat:
    samsung fabriksåterställde telefonen åt trådskapare.

Vad vill jag då med denna?
    Trådskaparen har upprepade gånger satt sig själv i klistret på grund at att trådskapare försöker göra saker "sin väg".

Jag tror att trådskaparen först och främst måste lära sig läsa innantill och försöka förstå istället för att kategoriskt säga nej till allt.

N6290, jnsson och Asawi gillar detta.