Varför var Galaxy S2 inte tillgänglig att köpa i USA?

Diskussion i 'Allmänt' startad av GATUPLAN, 31 okt 2011.

1. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Sen är det väl så att det är operatörerna som köper in telefoner som sedan säljs vidare till kunderna. Kommer samsungen in så blir resterande lager mer svårsålt och då kan det vara värt att fördröja lanseringen tills lagret har tömts.

2. hawah

hawah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Nu ska vi inte klanka ner på amerikanarna för detta system med operatörspecifika telefoner. Detta är ganska så vanligt i resten av världen också, i t.ex. Japan och Indien så är det väldigt svårt att hitta icke-operatörsbundna mobiler.
    I Storbritannien så är det den vanligaste typen av mobiler, etc. etc.
    Vi i Sverige (Norden ?) är egentligen ganska bortskämda med att kunna köpa obundna mobiler och sedan välja operatör. Sedan kan man ju bara konstatera att även de flesta svenskar binder sitt abonnemang på 12/24/36 månader...
    Angående CDMA och dess SIM-kortlösa system - för er som inte är tillräckligt gamla så kan jag berätta att så var även hos oss innan GSM kom (d.v.s. abonnemanget var knutet till mobilen). Att slänga ur sig kommentarer som "dom är f-n inte riktigt kloka som använder detta system", etc. tycker jag visar på lite inskränthet - bara för att DU inte använder det eller tycker om det så kan det faktiskt finnas fördelar...

3. GATUPLAN

GATUPLAN Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Men frågan är varför det är omöjligt för konkurrenter att komma ut på deras marknad. Jag är också bunden till tele2 men jag fick ju köpa en SGS2 som dessutom inte är låst till tele2. Att USA-s operatören ska tvinga fram 4,52” eller 4,52 display...? Vad satte de för krav på deras Iphone då...21” full HD i 3D eller?
    Att det varit så i Sverige för många år sedan, även om jag inte minns detta fast jag haft telefoner sedan minst 15 år tillbaka, vad bevisar det? Att utvecklingen i Sverige har gått bakåt eller att även amerikanerna också borde tänka efter och ätningen ta fram ett demokratiskt system där man kan köpa en telefon som SGS2 i huvudtaget? Ingen valfrihet, man bromsar utvecklingen, tvättar hjärnor på folket som inte ens vet om att utanför USA existerar en annan lur som är mycket bättre och billigare än dem som är tillgängliga i butiken.
    Faktum är, återigen, att SGS2 lanseras först nu i USA, annars hade Iphone fått knockout mycket tidigare och mycket kraftigare än så!

Last edited: 3 nov 2011
  4. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Alltså, det känns lite trubbigt att prata om valfrihet för det kan betyda lite vadsomhelst. Det svenska systemet bygger på att man begränsat valfriheten för företagen. Staten har sagt att det är GSM alla ska använda, punkt. Man har reglerat marknaden mer. Att operatörerna har så stor frihet i USA har motiverats med att marknaden ska få reglera sig själv. Operatörer ska ha valfrihet att välja olika lösningar utan statlig inblandning, så har man resonerat. Det är tänkt att det bästa alternativet ska vinna. Det är också en sorts valfrihet, men en valfrihet som i sin tur begränsar konsumenternas makt. I slutändan leder det till en situation där konsumenten bara har dåliga alternativ. Detta är faktiskt en anledning till att jag är kritisk till aliiansens politik i Sverige, men det är en annan fråga vi inte ska ta här.

Graffen gillar detta.