Varför vet folk inte vad som är bäst?

Diskussion i 'Allmänt' startad av ftangstrom, 5 jan 2014.

1. Frodo74

Frodo74 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Ressurection remix
    Vad det gäller tillbehör så håller jag med dig. Det är tyvärr störande hur kapitalismen styr tillgång på tillbehör. Det kan lika väl finnas till alla telefoner, oavsett popularitet.

Vad jag menade var bara, och jag pratar inte om mig själv nu, att det är alltid mer intressant med personer som kan tänka själva, och därmed vända på fler stenar för att hitta vad de vill ha. Det gäller allt, inte bara telefoner, musik t.ex. Jag vill inte vara en sån, ett får som följer strömmen. Det må vara löjliga "principer", men så känner jag. Vi föds original, och dör som kopior. Jag kom en bit från ämnet nu, känner jag. Sorry. :-)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

2. Frodo74

Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Ressurection remix
    Jag kommer köpa en Nexus 5, det är bara inte lika roligt längre, men jag kan inte hålla mig ifrån Nexuslurarna. Vad jag än köper så blir det root och stock Android på den, och det är alltid lättast på en Nexus. Känner dock bara en person som hänger på Swedroid, (Xda är roligare) och han har fyran. Har några kompisar som bytt från iOS, och alla har valt N5. Blandade känslor, som sagt. Men vem kan klandra dem, underbar lur ju. Hehe. Men som någon sa, i slutändan är det "bara" en telefon.

3. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

En "Nexus 5 case" sökning på ebay gav mig ca 50000 träffar.
    Borde väl räcka även till en 14årig iphoneägare?

4. Maqqan

Maqqan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Tyvärr vill den stora massan se tillbehören på Elgiganten istället.

Sent from my LT26i using Tapatalk

5. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Vill du ha bilderna rosa så är väl HTC One ett bra alternativ.

6. Spindrift

Spindrift Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Nej det är inget alt. Kör med Neken N6

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

7. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Mediamarkt Gallerian hade Nexus 4 på första eller andra plats bland iPhone 5 och Galaxy S4, så bäst du säljer av den fort som fan och köper en Coolpad eller Micromax. Annars kommer du vara helt mainstream bland dina hipster-polare.

8. Frodo74

Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Ressurection remix
    Äsch, det gör mig inte så mycket egentligen. Så länge det inte är något som "alla" har. Dessutom, av alla jag känner, så är det bara en person som har en N4. Men ta inte så förbaskat hårt på vad jag sa, menade bara att det är roligare att få ha något eget. Jag vet det må låta som löjliga principer eller vad man ska kalla det.

Det var inte kul att lyssna på Metallica heller efter svarta albumet. :-)

9. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Visst finns det sådana fall. Inget snack om den saken. Men att det är regeln har jag faktiskt svårt att se. Det finns gott om Apple-ägare som är väl medvetna om vad de har och vad alternativen är.

Jag är själv ingenjörsstudent och rör mig därmed i de kretsar av samhället som är allra mest insatta i teknik. Ingen annans stans är Apple-datorer så populära som på tekniska institutioner. Jag skulle tippa på att uppåt 40% av datorerna är macar. Bland IT-studenter är andelen ännu högre. Iphone är minst lika populära som bland befolkningen i stort. Man ser även massor av Ipads.

Så att förklara Apples populäritet med okunskap är att göra det alldeles för lätt för sig. De gör grymt bra produkter som tilltalar väldigt många. I synnerhet de som är insatta i just teknik.

Ska man generalisera på det sättet så är det snarare tvärtom. Det är bara okunniga och fattiga personer som inte väljer Apple. Riktigt så enkelt är det nog inte heller.

Sedan tror jag faktiskt att det finns en stor avundsjuka bland Apple-hatare. Min Macbook Air kostade 15 000 Kr. Hur många kan/vill lägga så mycket pengar på en laptop när man kan få en PC för 3-4000 Kr? Då är det lätt att gömma sig bakom att produkterna skulle vara dåliga istället.

10. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Å andra sidan måste jag nog säga att den som jämför en PC för 3500:- och en Mac för 15.000:- är korkad. Inte du, som du säkert förstår, men andra.

Jag är fortfarande övertygad om att de som köper en Mac för 15.000:-, utan att ha en bra anledning, är myror som följer han framför. Jag persolingen förstår inte varför man vill lägga de pengarna på en dator. En laptop dessutom. Galet.

Men alla får själv bestämma och värdera sina köp. Det tycker jag är bäst.

11. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Självklart är macen betydligt vassare. Min poäng var att en laptop för 3500 Kr sannolikt fyller de flesta behov som en vanlig användare kan ha. En modern laptop i den prisklassen klarar t.ex. att spela upp full HD, vilket är det tyngsta många använder sin dator till. Även om man hellre skulle ha en mac så är det sannolikt inte många som kan/vill lägga över 10000 kr mellan när de inte behöver prestandan. Då är det lättare att gömma sig bakom att Apples datorer är dåliga och inlåsta istället för att bara erkänna att man är snål och/eller fattig.

Sen är 15000 kr för min dator faktiskt inte extremt dyrt sett till hårdvaran. En ultraportabel i7 med 256 GB SSD kostade ungefär så mycket för 2 år sedan. Vare sig det är en PC eller Mac. Jag köpte den för att jag kör en hel del tyngre saker i min utbildning bl.a. CAD. Det kräver rätt mycket kraft för att fungera bra.

12. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Men enda anledningen till att man inte köper en Mac kan inte i din värld vara att man är antingen fattig eller snål? Om man inte behöver prestandan alltså.

Och prestandan. När jag köpte laptop för 2,5 år sedan valde jag emellan en Air och en Asus. Batteritiden var viktig och båda två hade 10 timmar. För 60% av priset hade jag samma prestanda i min Asus som satt i Airen. 40%. Det är mycket pengar. Istället för 10.000:- gav jag alltså 6.000:-. Samma prestanda. Samma batteritid.

Är jag fattig eller snål i det läget? Eller KAN det vara så att en Mac är litet överprisad i vissa fall ;)

Edit, problemet jag har är argumentet "Men det är ju en Mac". Det är persondatorer vi snackar om i vilket fall. Användare använder en Asus eller Air till samma sak. Ponera att vi snackar Dell och HP istället. Generellt sett (bortsett ifrån personliga åsikter om märket) köper man den datorn som kostar minst ifall prestandan är likvärdig. Detta brukar gälla för all annan hårdvara. Apple har fått någon slags speciellt aura över sig där folk, utan att ha några argument bortsett ifrån "Det är ju en Apple", gärna betalar lite extra. Det är inte fel att göra så men ibland tror jag inte att det skulle vart fel att Mac-användare insåg detta och sa till sig själv "Ja, jag betalar kanske lite onödigt mycket för prestandan i min burk, men det är okej!" istället för att tankegångarna skall gå i att "Jag har en Mac och de som köper PC är antingen snåla eller fattiga!".

Last edited: 17 jan 2014
  13. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Bara för att många tycker det är roligt med teknik och är insatta i viss teknik behöver de inte ha (och har ofta inte) koll på konkurrenterna på mobilmarknaden.

Ja så måste det vara, alla vill egentligen bara ha mac och iphone och 3,5" är den perfekta skärmstorleken för alla mobiltelefonanvändare i hela världen. På samma sätt som 10" är den perfekta och enda surfplattestorleken.

o_O

14. Spindrift

Spindrift Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Den här tråden börjar bli intressant. Ställningskrig...

Skickat från min Ramosi9 via Tapatalk

Janne303 gillar detta.
  15. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Jag tar en MacBook vilken dag som helst istället för äckel windows, även om dem är överprisad så är systemet i världsklass och deras support.

På tal om det, någon som har köpt en MacBook i USA? Något man behöver tänka på?

16. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Helt okej! Smaksak!

Jag tycker deras system är handikappat. Support har jag aldrig behövt på en dator så inte heller det är något vidare argument för min del.

Windows passar mig bra och jag behöver inte support. Varför skall jag bli kallad snål eller fattig då? Själv tycker jag det är sjukt smart att köpa samma hårdvara för halva priset.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

17. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Visst är Apples produkter både överprisade och överhypade i många fall. Men det är inte enbart märket du betalar för.

Jag tycker att du gör det lite lätt för dig när du jämför prestanda dock. Visst kan du få en PC som på pappret är mycket lik en mac där PC:n generellt är betydligt billigare. Saker som inte syns på pappret är nog så viktiga. Jag har en kompis som har en Zenbook som är nästan identisk med min Macbook Air sett till siffrorna. Om man ställer dem bredvid varandra så är likheterna också mycket slående.

Men börjar man använda datorerna så ser man skillnaderna. Hans skärm har visserligen snarlik upplösning men, betraktningsvinkel, kontrast och ljusstyrka är kassa jämfört med min skärm.

Samma sak gäller pekplattan. Min platta fungerar klockrent med pinch to zoom och att scrolla med två fingrar. Hans platta har mycket svårare att läsa av rörelserna och tolkningen av gesterna blir inte sällan fel.

Hans högtalare är betydligt sämre än mina och fläkten väsnas också betydligt mer och går oftare än min.

Pratar vi om IT-studenter så går de kurser i app-utveckling och jobbar inte sällan extra under studietiden med att utveckla just appar till diverse plattformar. Att denna grupp inte skulle ha koll på vad som finns marknaden ser jag som rent löjligt. Det finns få som vet så mycket om olika plattformar och dess för- och nackdelar som dem. Däremot kan man ju ifrågasätta hur mycket självlärda fanboys på ett forum som detta egentligen vet...

Därav inte sagt att Apples produkter skulle vara överlägsna alla andra. Det finns givetvis för- och nackdelar med allt. Många IT-stundenter kör även android. Men att enbart okunskap skulle ligga bakom Apples framgångar är inget annat än skitsnack. De gör produkter i absoluta världsklass liksom Samsung, HTC, LG och Nokia gör.

18. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Precis, priset är en smaksak de också, om du hade kunnat tagit de priset, hade inte du gjort det?
    Deras märke är eftertrakat och finns inte tusen andra som kör samma operativsystem.

19. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Kunnat tagit?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

20. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER