Vi har en riktigt hardcore Applenörd på jobbet. Han vägrade titta på Android och WP under flera årstid. När man pratade om det så var det skygglappar direkt, även om man tog upp saker som var direkt bra även för honom. Men vi har nu jobbat tillsammans i ett par år och långsamt men säkert har ju även han lukrats upp. Jag har jobbat hårt på att få han att åtminstone öppna sina vyer lite. Har alltid varit viktigt för mig att ge en så ärlig bild som möjligt. Jag har inget tålamod med fanboys som ljuger eller överdriver.
Hur som helst, han trodde att Apple var bäst på precis allt. Han tyckte storleken var perfekt och de flesta andra klassiska argumenten. Men det hela bottnade i att han aldrig ens hade kollat på något annat.
Jag tog fram en app på jobbet som endast funkade med Android, då hela företaget kör med Samsung. Så även min kollega blev tvungen att ha en extra telefon. Han proppade den full med alla möjliga widgetsar och öste på med allt och sedan när mobilen gick på knäna så var mobilen skit för så där gjorde minsann inte iphone. Den laggade aldrig enligt honom.
Försökte förklara att han inte ens kunde köra Widgets på sin iphone så varför inte behandla Samsungen som om den vore en iphone då? Lägg ut bara genvägar på hemskärmarna och låt de vara? Gick inte få han att ändra på sig. Skygglapparna som sagt.
Sedan kom ios7, hela hans uppfattning om iphone svängde i princip över en natt. Det laggade lite här å där och han blev riktigt irriterad. Även om lagget skulle ha blivit avhjälpt med en uppgradering ifrån hans ip5 till en ip5s så gillade han inte utseendet. I de skedet var han mer mottaglig för att titta på andra lösningar.
Jag satt å snackade lite med honom vad de va han inte gillade med Samsung och vad det var mer specifikt vad han uppskattade med Apple. De han förklarade för mig var att han ville ha de stilrent och inte mycket av allt utan mer fokus på några få men utmärkande bra saker.
Vid denna tidpunkt hade jag fått min Nexus 5. Jag hade haft en lite smålaggig S3:a innan. S3:an tror jag inte skulle imponera på något pga mjukvaran som rullar på den, även om jag själv nu körde CM10.2 på min. Hur som helst, jag visade upp min Nexus 5, lät han känna lite på den och prova lite olika saker. Visade fördelarna med lite olika saker som jag vet Apple inte har och som han har irriterat sig lite på. Som exempelvis hur lätt de är att ladda över filmer och bilder ifrån telefonen.
Slutade iaf med att vår lilla Applenörd på jobbet köpte sig en Nexus 5. Han har nu haft den i nästan en månad. Jag frågade honom härom dagen hur han upplevde bytet. Han sa att han var sjukt nöjd. Han hade äntligen fått ordning på sin hemskärm med alla lösningar som han gillar. Han hade exempelvis lagt upp bankdroid som visade hur mycket pengar han hade på alla hans konton och organiserat alla appar som han använder ofta i prydliga mappar osv. Så han satt och berättade hur mycket mer nöjd han var idag än tidigare. Han berättade också att han var glad att han hade valt en Nexus. Han hade inte pallat en Samsung med allt oönskat skräp som hänger med som man inte tillåts avinstallera. Han stör sig mycket på såna saker.
Nu i veckan fick han sålt sin ip5 också. Så han ska inte tillbaka någon gång snart. Han har dock kvar sin ipad mini men han har även en Tab 3 via jobbet.
Det enda han har varit lite besviken över är tillgängligheten på tillbehör för Nexus 5:an eller android överlag. Det finns mycket skal och sånt men om du vill ha tillbehör som är lyxigare där minsta lilla detalj har en tanke och inte bara funktion så är dessa mycket svåra att hitta. Men ingen deal breaker om vi säger så.
Var inte meningen att sväva iväg allt för mycket här men jag kände min lilla berättelse kunde hållas till topic rätt bra.

Click to expand...