Varför vet folk inte vad som är bäst?

Diskussion i 'Allmänt' startad av ftangstrom, 5 jan 2014.

1. Jerpa

Jerpa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Yoga tab 3 Pro
    Info:
    Nova
    Övrigt:
    Chromecast
    Det jag däremot har reflekterat över är att de flesta jämför "iPhone" och "Samsung".
    Det är som att jämföra V60 mot Toyota, dvs en modell mot ett märke. Varför skriver man inte Apple vs Samsung?

Apple har i stort sätt bara en mobil, iPhone - 3/4/5(s-modellerna) så man skulle förstå att man menade iPhone, medan Samsung har galaxy, Note och säg allt annat.

En gammal jobbarkompis grabb på ca 8år ville ha en iphone för att Samsung var "Mamma pappa mobil". Det slutade med en Samsung... Mega.

Jag skiter i vilken mobil man har, bara den uppfyller mina krav.
    Då mitt minne är typ obefintligt har jag textwidgets på hemskärmen och en kalenderwidget, för mig skulle en massa ikoner vara ointressant, vilket iPhone har, om de nu inte fått det. Jag vill alltså inte behöva öppna en app och bläddra fram till ett dokument. Jag vill se det direkt.
    Visst har jag haft minimala och stilrena skrivbord, men det fungerar inte i min vardag.

Därför valde jag Android, sen att jag en gång i tiden Råkade köpa fel hör inte hit.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

2. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 268
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Därför att Samsung tyvärr har blivit synonymt med Android i massans ögon. Som att Samsung är det enda Android märket. De andra ignoreras.

3. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Då måste jag passa på att fråga dig vilken dist man isf ska köra? Det jag "kräver" är ett hyfsat snyggt UI och att man INTE behöver skriva massa skit i terminalfönster osv. Program ska kunna installeras genom att ladda ner en ".exe" (motsvarande) som man dubbelklickar på. Jag älskar tanken på Linux och har försökt köra det på min htpc, men när det var en hel vetenskap för att få den att skicka 1080p ut (fick krångla med xorg.conf utan resultat) blev jag vansinnig. Det ledde till att jag köpte en Windows-licens och var igång direkt.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

4. flat7

flat7 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    515

MINA ENHETER

Nej nej. Inget installerade av sånt krafs och jag vet i vilken mapp jag lägger saker o ting, sån koll har jag i alla fall...Min upplevelse av Windows är sån att det är sirap i systemet, speciellt efter en tid. Inte samma med mac upplever jag. Just my 2 cents.

Skickat från min neken N6 via Tapatalk

5. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jag har både OSX Mavericks och W8 på samma dator. Det är väldigt tydligt att W8 är mycket mer resurskrävande. Så fort man drar igång det så spinner fläkten igång (vilket den nästan aldrig gör med OSX). Saker tar också längre tid. Allt från att starta och stäng av till att installera och öppna program.

Ang. pekplattan så trodde jag faktiskt precis som du. Men faktum är att Apples pekplattor är så bra att jag helt slutat att använda extern mus! Om jag kopplar in en mus så saknar jag direkt alla gester för att scrolla, zooma och växla mellan program.

För övrigt så säljer Apple lösa pekplattor avsedda just för stationära datorer som en ersättare för mus. Det säger en hel del.

Jag drog bara upp Samsung för att de är marknadsledare inom android. Men visst hade de lika gärna kunnat välja HTC, LG eller Sony. Skillnaden mellan toppmodellerna är ju löjligt liten i denna underleverantörsdrivna bransch.

Visst har studenter ofta en tajt ekonomi. Samtidigt mina vänner nya teknikprylar(inkl. mobiler) ofta. Allt handlar om prioriteringar. Om de ville köra android istället så hade inte ekonomin hindrat dem från att byta.

Intressant helt klart. Samtidigt så är det ju bara subjektiva åsikter och inte direkt någon djupgående statistisk analys över vilka mobiler som är vanligast bland besökarna på CES. En sådan vore faktiskt intressant att se.

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det största problemet verkar vara att många ser sin mac som något ställningstagande.

Det är en dator ffs.

Och baxeebaxee; lugna ner dig. Du gör bort dig av ingen anledning.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

7. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Det kan jag till viss del skriva under på. Personligen så undviker jag i allmänhet den största aktören när det kommer till teknikprylar. Jag kör t.ex. en Appledator, En WP-mobil och använder 3(Hallon) som operatör.

Helt enkelt därför att mindre aktörer ofta är mer innovativa och framåt än de stora etablerade som bara maler på i gamla hjulspår. Även om det givetvis finns undantag.

Telia är ett klockrent exempel. Eftersom de är störst och en gång har varit bäst så tror de att de kan strunta i att bygga ut mobilnäten. Deras GSM-täckning är överlägsen, men de är sämst på såväl 3G och 4G samtidigt som de har marknadens högsta priser och gör enorma vinster. Hur länge håller det? 3 är raka motsatsen. Trots att de är Sveriges minsta aktör så har de fått upp ett imponerande 3G-nät och bygger 4G för varenda spänn de kan få tag i.

Även Tele2 och Telenor är betydligt mer framåt än Telia.

Last edited: 18 jan 2014
  8. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Men mac är väl den enskilt största aktören på färdiga datorer?

Eller har HP eller liknande större marknadsandel?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

9. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Vet inte säkert, men skulle tro att HP är större då hade 16% av PC-marknaden 2012 och OSX har försvinnande liten andel mot Windows.

10. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Det är riktigt som du säger Dirk, ofta ser Mac-mänskor sitt skifte som tecken på att dom skådat ljuset. MEN, i @Kate här har vi en saklig datoranvändare vilket uppskattas (och hindrar den här tråden att utvecklas till skyttegravskrig).

@Kate, låter som att apples pekplatta år något utöver det vanliga. Men dom behöver inte hoppas på att sälja någon till mig. Jag är gammaldags. Gillar musens rörelsefrihet, dess inbyggda scrollknapp och förstås tangentbordets alt-tab. Därtill windowsknappen med allt den kan, som också prisats tidigare i tråden.

11. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Man tackar.

Nej skyttegravskrig är inte särskilt konstruktivt. Däremot är fenomenet intressant. Förstår inte hur man kan ha så starka känslor för någon tillverkare att man blir direkt hatisk mot konkurrenterna. Möjligen om man är en stor aktieägare i något av företagen, men jag har svårt att se att någon här skulle vara det faktiskt.

Konkurrensen är stenhård idag. Alla produkter som finns har ett existensberättigande. Annars försvinner de rätt snart.

Som van användare av både OSX och Windows kan jag se många fördelar med båda. Men att den mindre aktören (i detta fall Apple) generellt är mer innovativ känns genomgående oavsett vilken marknad man pratar om.

12. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 268
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Tror det har att göra något med sin egen osäkerhet som konsument på något konstigt sätt. Att man inte känner sig helt säker i sitt val och kanske innerst inne känner sig "hotad" på något mystiskt vis.

13. Yoghurt

Yoghurt Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Angående OSX och Windows frågan, det finns ju en anledning till att Google huvudsakligen använder Macbook och OSX till deras anställda. Det är stabilt och det är byggt på Unix.

Att kunna använda homebrew och använda väldesignade program är två viktiga aspekter i mitt val av OSX, och det är inget som Windows tyvärr kan ersätta. Visst kan man installera en pakethanterar på Windows, men det fungerar helt enkelt värdelöst. Ett alternativ är att installera Linux på en PC-burk, men tyvärr har Linux fortfarande en bra bit kvar innan det kommer fungera tillfredställande för daglig användning.

Men är man en vanlig datoranvändare så fungerar säkert Windows bra.

Appropå "religösa" människor som predikar om vilken produkt som är bäst så finns det för alla märken, bara det att Apple startade det hela. Se https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1465731#post1465731 som tillexempel. Byt ut varumärkerna mot valfria religoner så ser du någon som verkar lägga ner en stor del av sitt liv på att upplysa andra människor om "vad som är rätt" när det kommer till att köpa en telefon.

Last edited: 18 jan 2014
  14. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 268
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag är faktiskt mer och mer sugen på att prova OSX som hemdator efter att ha varit PC ägare i alla år. Nästa datorköp kanske om något år.

15. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Mycket möjligt att Apple startade detta fenomen, men i dagsläget tycker jag inte att man urskilja några större skillnader.

Alla stora tillverkare har sina fanboys som är ungefär lika fanatiska. Särskilt Samsungs fanboys har ju ploppat upp som svampar ur marken de senaste åren.

Fenomenet är lika förkastligt oavsett företag.

16. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Lenovo är den största tillverkaren. Men bland svenska IT-hipsters är MacBook Pro ohotad etta.

Själv tycker jag Apples pekplattor är lika usla som de andra tillverkarnas. Jag använder TrackPoint eller extern mus.

Om de nu är medvetna om hela utbudet på marknaden (jag är fortfarande tveksam) och inte sitter för djupt i Apple-träsket (att de redan satt med Mac, iPad och iPhone innan talar för det) och ändå alla sitter med iPhone så är de antingen obegåvade eller kan inte stå emot grupptrycket. Du får välja ett av dom (det hade varit ungefär samma om alla suttit med Galaxy S4).

17. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Har du verkligen använt Apples pekplattor i den graden att du kan uttala dig om det? Med tanke på att du verkar ogilla företaget starkt så har jag svårt att se att du skulle vara mac-användare. Det tar ett tag att lära sig använda och uppskatta alla gester om man kommer från Windows som helt saknar detta.

Det är knappast någon slump att mer eller mindre alla inbitna mac-användare för fram just pekplattan som en fördel.

Du menar alltså att alla Appleanvändare är obegåvade eller har svårt att stå emot grupptryck? En enkel och bekväm förklaring visserligen, men du gör det alldeles för lätt för dig här. Först kommer bra produkter, sedan populäritet. Inte tvärtom. Försvinner de bra produkterna så försvinner populäriteten.

Sedan är nog inte Apple något för dig. Det är rätt tydligt. Men det är fortfarande frågan om produkter i absoluta världsklass. Liksom Samsung, LG, Sony, HP, Lenovo etc. etc.

18. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jag har använt apples pekplattor i alla fall (och jag har använt iPhone, iMac och iPod i flera år). Men laptoptangentbord + pekplattor är mycket sämre ergonomiskt än fullstort tangentbord + mus, så även om apples skulle vara bäst så är det bara en seger i handikapp-OS så att säga...

Att det populäraste också måste vara det bästa är förstås helt fel, mer behöver inte sägas om det.

Sen är det uppenbart grupptryck när man ser 10-15 ungdomar där alla har en iPhone dom har tiggt till sig av föräldrarna.

Ducceman och flat7 gillar detta.
  19. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 268
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Tyvärr bland ungdomar så har ju iPhone mer eller mindre blivit en liten statusgrej. Det märkte man ju rätt fort på min egna dotter t.ex.

Men till dess fördel så är ju spelutbudet lite starkare till iOS och hon har ju fått mina spelnördsgener så det var mycket därför också.

Men surfplatta rockar hon Android (Nexus) och är mer än nöjd.

20. Spindrift

Spindrift Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Är ganska kass på Linux men även jag klarar av EasyPeasy, Ubuntu och Mint. Mint liknar Ubuntu och har en hel del gemensamt. EasyPeasy är så lättdrivet att en netbook rullar på jättebra. Sen kan man ju såjlart nörda in sig i systemet hur mycket som helst. Dessa har en "butik" med program du kan ladda ner gratis så klart. Tom en bra ersättare till Lightroom. Windows kan du ju alltid köra virituellt om du vill spela eller har prog som du måste ha windows till. Sen finns det ju forum. Rootade min Ramos i9 med Linux.

Skickat från min Ramosi9 via Tapatalk