Varför vet folk inte vad som är bäst?

Diskussion i 'Allmänt' startad av ftangstrom, 5 jan 2014.

1. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    W8 har väl gester? Är Mac OS användbart på pekskärmar förresten? Tycker W8 är suveränt där.

Tycker Apple brukar bygga jäkligt skönt konstruerade prylar, däremot ogillar jag mjukvaran. I mina ögon ser OS X stenålder ut. IOS har dock blivit grymt mycket snyggare finns det planer på något liknande till datorerna?

2. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Kul att du tar upp mitt inlägg och framhäver de som något negativt. I mitt arbete så ingår det inte att mata brädor eller montera utrustning i bilar. I mitt jobb ingår det att vara rådande i teknikfrågor då jag är ansvarig inom detta område. Jag har inte varit påstridande i detta "religiösa" utan jag har bara svarat på frågor ifrån denna användaren. Han råkade vara Applenörd, inget fel med det, men det viktiga här är att frågorna kom ifrån hans håll och inte någon propaganda ifrån mitt håll. Jag har alltid varit ärlig mot honom och berättat allt positiv och negativt som jag kännt till. Om du dessutom läser vad jag skrev så var det inte för jag pratat mig varm om nåt som fick bägaren att rinna över utan ändringarna i iOS.

Om du själv fick välja, sitta på BETALD arbetstid och prata om vad du är intresserad av eller jobba på golvet på någon industri och göra något du gör för att få pengar? Sluta sätt etiketter på folk och sköt ditt egna. Jag undrar dock vad du gör här på forumet om du tycker de är fel att folk pratar om vad de gillar? Vi är ju alla blåsta religösa fanatiker enligt dig, eller hur?

Last edited: 18 jan 2014
    Nisse Järnet gillar detta.
  3. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

OSX har inte stöd för pekskärmar i nuläget. Har faktiskt inte provat W8 med pekskärm måste jag erkänna, men jag kan absolut tänka mig att det fungerar fint. Det är ju liksom vad metro-gränssnittet är till för :)

OSX Mavericks har snott en hel del från IOS utseende, även om förändringen inte är lika uttalad som mellan IOS 6 och 7. Personligen föredrog jag faktiskt det tidigare utseendet, men smaken är ju olika som bekant.

4. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Det här tror jag också mycket på, en Nexus är nog betydligt bättre för en Appletorsk än tex en S4.

ftangstrom gillar detta.
  5. ftangstrom

ftangstrom Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Verkligen. Tror Nexus är bättre för alla som prioriterar enkelhet, snygghet och laggfritt.

Tokskickat från min Nexus 6 via Tapatalk

6. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 268
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Visst är det så. Men på sätt och vis är en Nexus relativt funktionsfattig idag jämfört med en del tredjepartsgränssnitt som har mognat på sig en del vid det här laget. Men kompromissen är ju som sagt en del bloat och sämre flyt överlag. Men LG är ganska fri från bloat jämfört med Samsung men har samtidigt funktioner idag som jag inte skulle kunna ge upp till fördel för en Nexus.

Men det är ju det som är det fina med Android. Valet finns.

7. Alfred

Alfred Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Alltså, inom media och reklam så är det Apple som gäller sedan tidigt 90-tal. Skall liksom vars litet finare......

Därav allt blaj om i-.....

Skickat från min SM-T210 via Tapatalk

8. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Ser allt wtt par duktiga företag som använder både Android och iPhone i sina reklamer. Men med Android menar jag Galaxy S3 :P

Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA

9. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Jag jobbade tidigare på ett mindre företag som gjorde all slags media. Men främst kanske bilreklam och stora utskrifter.
    Chefen var en riktigt Apple fanboy, så givetvis var det Mac som gällde och så hade det alltid varit.
    Rent användarmässigt mellan Windows och OSX så förstår jag inte vad folk menar att det ena är mer användarvänligt än det andra. Det handlar ju mest om vana.

Men när folk säger att en Mac aldrig kraschar och att de hanterar grafik/media bättre då ställer jag mig verkligen frågande. Vi hade konstanta problem på samtliga Macar. Vid tunga arbeten så segade maskinerna ner sig till den grad att de fick startas om vid flera tillfällen per dag.
    Vårt huvudsakliga program fick installeras om varje månad och under min tid där så fick vi installera om hela OS'et minst 4 gånger per år. På något sätt blev filerna korrupta och saker och ting startade inte som de skulle. Exempelvis så startade en del program utan verktygsmenyer eller så försvann alla fonter i systemet. Tack och lov fungerade backupen på våra arbeten perfekt hela tiden.

Övriga bekymmersområden var mail och WiFi. Ena dagen kunde mailen fungera på huvuddatorn, men nästa dag inte alls och då fick man leta upp en annan maskin som kunde skicka. Dagen efter fungerade allt som det skulle igen. WiFi ska vi inte tala om, det var ett skämt och emellanåt fick vi dra TP kabel till den maskin som behövde komma ut på nätet. Vi hade bara en 4-ports router och skrivare och skärmaskiner hade inte WiFi, så det var mycket meckande.

På en lite undanskymd plats där stod en gammal HP med Windows 7 och fungerade som mellanlagring för utskrifter. Epson har nämligen inte drivrutiner och mjukvara till Mac för sina största professionella printers. Den lilla HP'n stod där och tuggade och tuggade och startades enbart om då det krävdes efter systemupdateringar.

Roligast tyckte jag ändå att det var då vi skulle göra riktigt stora bildutsrifter. Då hade jag varit ute hos kund och fotograferat det som skulle printas. Sedan satt jag hemma och satte ihop ett flertal bilder till en stor. Väl tillbaka på jobbet skulle vi lägga sista touchen i Photoshop, men se på fan ingen av Macarna orkade ens öppna PSD filen. Så jag fick snällt köra tillbaka hem och slutföra arbetet.
    Min PC (ett hemmabygge) är på pappret något klenare i maskinvaran än vad Macarna var, men den har aldrig haft bekymmer att arbeta med mina stora filer, det tar bara lite längre tid. Det handlade heller inte om att mina filer var korrupta, för så fort jag förberedde samma bild i mindre skala eller tog med andra mindre arbeten så fungerade det. Detta ledde dock till det positiva att jag fick jobba en hel del hemifrån :)

Men det som verkligen tog priset och tillslut övertygade chefen om att det var dags att byta bort Macarna var dels när grafikkortet i en av maskinerna havererade och började rita halva skärmen bara. Då skulle det kosta 9000:- att få ett nytt grafikkort installerat. Värdet på själva kortet är ju inte många kronor av den summan.
    Sedan dels när han sedan fick ett mail från Apple att de ville byta ut hårddiskarna på grund av att de hittat fel på just den modellen, så stod det vilken butik han skulle kontakta för att få detta gjort. Allt var gratis vilket är väldigt sjysst av Apple, problemet var bara att det skulle ta ca tre veckor att få tillbaka maskinerna efter inlämnandet. Vilket företag kan vara utan maskinerna i tre veckor? Apple vägrade gå med på att göra bytet på annan plats eller sätt, så det blev droppen.

Så enligt mina erfarenheter så är ett hemmabygge med noga utvalda komponenter det bästa. Sist jag installerade den var veckan då Windows 7 Beta släpptes, vilket är några år sedan :) Jag köpte bara licens året efter och la in, ingen ny installation.
    Inget strul, inga omstarter och alla spel och program jag kan tänka mig använda finns till den.

Det var mina 25 öre i denna tråd.

Ducceman, Janne303, Joiis och 5 andra gillar detta.
  10. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Kul å läsa om din erfarenhet av Mac ut en professionell persons perspektiv. Fast du får akta dig för skriva för många rader text här i tråden, folk blir rätt upprörda över sånt och kallar en saker då. :)

Har också ett hemmabygge med ssd, gtx780 och löjligt högupplösta skärmar. Jobbar som programmerare och jag kan egentligen jobba under alla operativsystem men varför byta och hålla på när allt funkar så jävla bra!

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

11. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Dessa personer finns i alla läger. Det är generellt små snorungar till fanboys som inte blivit stora nog att inse att världen inte är svart eller vit.

Att utdöma sig själv till enväldig domare över vilka produkter som är bäst, vilket somliga i tråden gjort, visar bara på omognad och sned världsbild.

Det finns för- och nackdelar med alla produkter. Konkurrensen idag är så hård att produkter utan existensberättigande försvinner rätt snart.

Jag själv föredrar Mac, men förstår att folk använder windows. Jag kör WP, men förstår varför folk vill ha android och IOS. Är det inte vackert så?

Khayman gillar detta.
  12. flat7

flat7 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    515

MINA ENHETER

Jo det är vackert...we shall overcome....
    Varför nöja sig med ett märke när man kan plocka russinen ur kakan och ha en ipad och en android lur eller hur man nu tycker passar ens behov?

Khayman gillar detta.
  13. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Ändå skriver ni här hela tiden. I wonder why...

Sent from my iPhone 5S

14. ftangstrom

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Jag håller absolut med att man ska ha en iPhone om det är så att det passar ens behov bäst. Det jag mest ville få fram av den här tråden var varför man säger: jag vill ha en iPhone för den är bäst. Android är ju sämst.

När man frågar varför så är svaret: för att det är ju så.

Och jag pratar inte 12 åriga fanboys utan allt från min far till mina kompisar som haft smartphones i minst 5-6 år och sen såklart barnen också.

Men varför det är så har vi ju pratat om, marknadsföring och okunskap/ointresse.

15. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Då är de såklart måndagsexemplar alla macs ni hade!!!!!

Har jag hört ofta när något är dåligt inom Android världen...

Sent from my iPhone 5S

16. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Haha, japp. Marknadsföring och kunskapen sitter det i.

Sent from my iPhone 5S

17. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Iphone är jättebra, liksom android och WP. Jag skulle kunna rättfärdiga ett val av vilken som helst faktiskt.

Men rent generellt har jag inte mycket till övers för folk som inte kan motivera sina val här i livet. Men ännu värre blir det när man inte kan respektera andras val.

Det finns personer som visat tendenser till båda delarna i den här tråden. Det är ett beteende som generellt leder till konflikter i livet och dessutom tyder på stor omognad.

dannejanne gillar detta.
  18. ftangstrom

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Och att slippa motivera sitt val utan istället bara tro på att det val man gjort är bäst är ju egentligen skönast och enklast för den personen. Om man inte vet vad som är bäst kan jag ju välja vad som helst och sen så länge jag inte tar reda på vad som egentligen skulle passa mig bäst mår jag ju bra av att ha det jag tror är bäst.

Människan är lat av naturen.

19. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Baxee, du som har svar på allt. Hur gör jag för att blocka dina inlägg? Dom är så tröttsamma.

maxperes, Janne303 och Dirk Diggler gillar detta.
  20. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon: