Jag jobbade tidigare på ett mindre företag som gjorde all slags media. Men främst kanske bilreklam och stora utskrifter.
Chefen var en riktigt Apple fanboy, så givetvis var det Mac som gällde och så hade det alltid varit.
Rent användarmässigt mellan Windows och OSX så förstår jag inte vad folk menar att det ena är mer användarvänligt än det andra. Det handlar ju mest om vana.
Men när folk säger att en Mac aldrig kraschar och att de hanterar grafik/media bättre då ställer jag mig verkligen frågande. Vi hade konstanta problem på samtliga Macar. Vid tunga arbeten så segade maskinerna ner sig till den grad att de fick startas om vid flera tillfällen per dag.
Vårt huvudsakliga program fick installeras om varje månad och under min tid där så fick vi installera om hela OS'et minst 4 gånger per år. På något sätt blev filerna korrupta och saker och ting startade inte som de skulle. Exempelvis så startade en del program utan verktygsmenyer eller så försvann alla fonter i systemet. Tack och lov fungerade backupen på våra arbeten perfekt hela tiden.
Övriga bekymmersområden var mail och WiFi. Ena dagen kunde mailen fungera på huvuddatorn, men nästa dag inte alls och då fick man leta upp en annan maskin som kunde skicka. Dagen efter fungerade allt som det skulle igen. WiFi ska vi inte tala om, det var ett skämt och emellanåt fick vi dra TP kabel till den maskin som behövde komma ut på nätet. Vi hade bara en 4-ports router och skrivare och skärmaskiner hade inte WiFi, så det var mycket meckande.
På en lite undanskymd plats där stod en gammal HP med Windows 7 och fungerade som mellanlagring för utskrifter. Epson har nämligen inte drivrutiner och mjukvara till Mac för sina största professionella printers. Den lilla HP'n stod där och tuggade och tuggade och startades enbart om då det krävdes efter systemupdateringar.
Roligast tyckte jag ändå att det var då vi skulle göra riktigt stora bildutsrifter. Då hade jag varit ute hos kund och fotograferat det som skulle printas. Sedan satt jag hemma och satte ihop ett flertal bilder till en stor. Väl tillbaka på jobbet skulle vi lägga sista touchen i Photoshop, men se på fan ingen av Macarna orkade ens öppna PSD filen. Så jag fick snällt köra tillbaka hem och slutföra arbetet.
Min PC (ett hemmabygge) är på pappret något klenare i maskinvaran än vad Macarna var, men den har aldrig haft bekymmer att arbeta med mina stora filer, det tar bara lite längre tid. Det handlade heller inte om att mina filer var korrupta, för så fort jag förberedde samma bild i mindre skala eller tog med andra mindre arbeten så fungerade det. Detta ledde dock till det positiva att jag fick jobba en hel del hemifrån
Men det som verkligen tog priset och tillslut övertygade chefen om att det var dags att byta bort Macarna var dels när grafikkortet i en av maskinerna havererade och började rita halva skärmen bara. Då skulle det kosta 9000:- att få ett nytt grafikkort installerat. Värdet på själva kortet är ju inte många kronor av den summan.
Sedan dels när han sedan fick ett mail från Apple att de ville byta ut hårddiskarna på grund av att de hittat fel på just den modellen, så stod det vilken butik han skulle kontakta för att få detta gjort. Allt var gratis vilket är väldigt sjysst av Apple, problemet var bara att det skulle ta ca tre veckor att få tillbaka maskinerna efter inlämnandet. Vilket företag kan vara utan maskinerna i tre veckor? Apple vägrade gå med på att göra bytet på annan plats eller sätt, så det blev droppen.
Så enligt mina erfarenheter så är ett hemmabygge med noga utvalda komponenter det bästa. Sist jag installerade den var veckan då Windows 7 Beta släpptes, vilket är några år sedan

Jag köpte bara licens året efter och la in, ingen ny installation.
Inget strul, inga omstarter och alla spel och program jag kan tänka mig använda finns till den.
Det var mina 25 öre i denna tråd.
Click to expand...