Varning för "nya" Telenor!

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av tuffejalle, 25 sept 2012.

  1. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Ser att det var den veckan 24e. Om du tittar på prisplanerna så har dom under abonnemang en rad som heter Internutredning, för kontantkort tror jag att det står i det finstilta att den inte ingår.
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Fast då är ju de andra operatörernas surf också 100% obegränsad och fri surf. De stänger ju inte heller av internetåtkomsten, det kostar ej heller mer pengar. Obegränsad kan man inte kalla den, eftersom de faktiskt begränsas vissa. Fri surf, ja - men det är ju all surf där det inte kostar mer efter XGB.

    Telenors sätt är dock det bästa att hantera det på, men om deras är fri och obegränsad surf så är ju de andra operatörernas surf också fri och obegränsad (förutsatt att det inte börjar kosta mer efter ett tag).

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  3. tuffejalle

    tuffejalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Vilken operatör är bäst nu då om man mest ska surfa på sin mobil till lägsta pris och inte vill ha obehagliga tillägg på sin faktura?
     
    Last edited: 27 sept 2012
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Generellt snabbast är väl 3 och Telenor, så där kvarstår ju 3. Tele2 brukar oftast vara billiga och Telia är, Telia.

    Så, jag skulle rekommendera 3 och Tele2 bara för att de är billiga, jag ger inte så mycket för deras 3G-nät faktiskt. Av egen erfarenhet så är det sämre än 3s.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  5. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Ja, teoretiskt så är det fri surf på de andra operatörerna, det var ju så som både Tre och Tele2 marknadsförde sig själva med på de "Fast Pris"-erbjudande de hade på 349/345kr.
    Fast de stora skillnaderna är ju dels att Tre/Tele2 har en exakt gräns, gränsen passerad så är det kört, internet är så segt så att det mer eller mindre omöjligt att använda. Vill man ha ett fungerande internet efter den gränsen så måste man betala en viss summa pengar.

    Telenor däremot har bara en reservation, där om man överstiger en viss mängd data så har Telenor rätten att sänka hastigheten om nätet mot förmodan skulle vara överbelastat, vilket bara händer vid extremfall. Som jag nämnde tidigare, de flesta i min omgivning har Telenor på hemmalösningar, mobila bredband och mobilabonnemang (inklusive mig själv) där det laddas ner friskt, samt att jag jobbar med Telenor varje dag, och jag har aldrig någonsin hört talas om att någon har blivit begränsad på sin hastighet, endast hört historier om att någon känner någon som känner någon som blivit det.
    Men även om man nu skulle bli det av någon anledning så sänker de i så fall hastigheten till 0.5 mbit, vilket åtminstone är en okej hastighet att slösurfa med under den tillfälliga tiden tills det blir normalt igen.
     
  6. tuffejalle

    tuffejalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Last edited: 27 sept 2012
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, obegränsad är den också isf. Men jag förstår din poäng, fast jag tycker fortfarande att ingen av de mobila bredband som finns idag borde få kallas fri surf eller obegränsad surf - eftersom alla har någon klausul där de begränsar en/har rätt att begränsa en efter XGB.

    Jag har BBB själv och har inte blivit begränsad, men jag har en kompis som har blivit det - som jag själv har sett blivit begränsad till 0,5Mbps. Det var dock på 3G där situationen ser annorlunda ut än vad den gör på 4G idag.
     
  8. mantis79

    mantis79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Kör kontantkort jag smart som man e obegränsad fri surf hel månad laddar 300 inge sänkning av hastighet eller nåt

    Skickat från min U8650 via Tapatalk 2
     
  9. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Om det nu är så smart så kanske du kan tänka dig att berätta vilken operatör och eventuellt vilken typ av kontantkort det är? Om det är Mobilt bredband kontant från Tre så är det begränsat till 20GB med full hastighet under den månaden.

    Sedan har nog 300kr/månad ansetts vara ganska dyrt hittils. Framöver kanske det inte är så dyrt längre med tanke på alla prishöjningar som varit på sistone.
     
  10. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Han har förmodligen telenor fri, ladda med 300 kr så för man 3000 minuter & 3000 sms gratis (betalar bara för öppningsavgift) per månad med fri surf i 1 Mbit 15 GB. Själv tror jag mer på att ladda för 150 kr, då får man samma minuter och sms fast bara 0,5 GB och måste betala som ovan 9 kr per dag över 0,5 GB. Dock kan man lägga till surf för 69 kr och får då 15 GB utan att behöva betala mer (även om hastigheten stryps efter 15 GB) 150-69=81 kr för öppningsavgifter och det nog ungefär vad jag ligger på per månad och skulle jag ringa för mindre förs potten över till nästa månad.
     
  11. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Men det gäller ju inte bara mobila lösningar.
    Tex Telias (och andra operatörers) ADSL-internet så står det "Observera att hastigheten kan variera beroende på belastningen i nätet".

    Telenor har samma princip som alla operatörer har haft i alla tider när det gäller fri surf, men med variationen där det endast är de som belastar nätet som mest som blir drabbade av en eventuell sänkning, vilket jag tycker är rättvist, iom att det bara handlar om en kortare period.

    Skulle jag tanka hundratals GB under några veckors tid med mitt internet från Telenor så tycker i alla fall jag själv att det är okej att det blir just jag som blir begränsad vid en eventuell överbelastning istället för min granne som mest använder internet till slösurfning.

    Jag tycker även i allmänhet att i alla fall 4G-nätet idag fungerar i allmänhet bättre än vad ADSL-nätet gjorde när jag väl använde det för en massa år sedan, och då var det inte helt ovanligt att nätet bara helt la av så fort det blev en liten storm ute.
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, men på ADSL så är det inte operatören i sig som begränsar dig - utan belastningen. Det är exakt samma sak på 3G-nätet idag, det är oftast belastningen som begränsar dig och inte operatören i sig.

    Jag anser inte att Telenors princip är samma som alltid har funnits, eftersom det är de som operatör som medvetet begränsar en kund om den använt för mycket resurser av nätet.

    ADSL är lite liknande mobilt bredband, det påverkas också av väder och vind - likaså gör mobilt bredband det. Telenors nät försvann för mig i förra månaden flera gånger när det började regna, då har jag annars 75-77% (enligt min Dovado 4GR) täckning. Inget av banden fungerade.

    Jag har inget att tillägga till detta, jag har min åsikt om att Telenors sätt är det bästa av de som finns idag - men att de fortfarande kan sänka hastigheten gör att man inte kan kalla det obegränsat.
     
  13. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Många mejl blir det, om du ska komma över 1, 3 eller 10 GB/mån.
    Sen så får du ju, precis som Telenor-chatten skrev, SMS när du passerat 80% och sedan även vid 100%. Du har ett val och kan stänga av datatrafiken (finns under inställningar i din Android).

    Sen är det inte så överdrivet många som använder mer än 3 GB och gör man det tycker jag faktiskt att man kan betala för sig.

    Jag använder riktigt mycket datatrafik i mobilen och uppskattar att jag kan sitta här ute i Vassmolösa (mitt ute i ingenstans) och läsa Swedroid varje dag, streama intressanta saker från SVT Play och YouTube.
    För runt 400 kr i månaden har jag skaffat mig en behaglig upplevelse.

    Jag blir uppriktigt sagt förbannad när jag läser om folk som vill överbelasta näten men inte betala för sig.
    "Men jag ringer inte för mer än 150 kr/månaden, varför ska jag då betala mer?"
    - För att du surfar mer!

    För några år sedan hade Telenor renodlade surf-abonnemang för mobiltelefoner. Då fick vi som ville ha lite högre hastighet betala 199 kr/månaden utan vare sig samtal eller sms.

    Telenor har idag ett överdjävligt bra nät efter att 4G lanserades och så vill jag att det förblir. Jag vill inte ha dessa snål-avtal som Tele2 och 3 lanserat. "FastPris" för 300-400 kr men knappt någon surf som ingår.

    Förstå att ni kan sabba något som är djävligt bra.
    Telenor kallar sig den flexibla operatören i reklamfilmerna, och visst är dom flexibla, men jag ser Telenor som den ultimata surf-operatören.

    Någon skrev att Telenor gjorde en vinst på 4 miljarder. Mycket av dom pengarna går säkert till att fortsätta bygga ut nätet för ännu bättre surfupplevelse.

    Nu blev detta en hel djävla bok och jag kanske låter lite grinig.
    Jag ska snart iväg till jobbet (en lördag!) och vill liksom bara att ni ska förstå - bra saker kostar!
     
  14. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Jag skall just säga upp mitt Telenor Surfa-abbonnemang, beroende på deras miserabla täckning/hastigheter. Har varit kund sedan Europolitan-tiden (dvs tidigt 90-tal) men nu har de skitit i det blå skåpet. Har 10Mbit abb, och får ALDRIG ut över ca 3,5Mbit NÅGONSTANS utomhus! Tre, here I come.....
     
  15. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Jo, men så är det ju med alla operatörer. Alltid finns det kunder som har problem, med inställningar, simkort, telefonen eller nätet. Telenor bygger på så in i Norden och att begränsa datamängden på lägre abonnemang är inte mer än rätt.
    Jag tar hellre 3GB data för 249 hos Telenor än 2GB med 3:s "FastPris".
     
  16. Slaneby

    Slaneby Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2009
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Samma här, vart kund hos telenor i ofantligt många år.. Har surf-abb där nu men blir INTE en förlängning efter detta klavertramp.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  17. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Tråkigt att det inte märks att de bygger "så in i norden"....
    Deras kundtjänst är dessutom under all kritik.
    Skitungar från högskolan som extraknäcker.
    Nej tack. Nu har jag fått nog av Felesnor.
     
  18. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Hur tänker du nu?
    Finns det någon operatör som på något sätt erbjuder bättre internetvilkor?
    Jag hänger inte riktigt med.
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du lyckas överbelasta nätet när du hastighet har sänkts, då är du väääldigt duktig. Jag tycker mycket mer om att man får valet att antingen betala för att få sin vanliha surfhastighet eller attt man surfar vidare helt utan kostnad till en lägre hastighet. Att man inte blir spärrad tills man godkänt att man behöver betala mer är lite fult tycker jag.





    Ja, de som inte börjar ta betalt om du surfar "för mycket" på de billigare abonnemangen. Telenor har skrytit väldigt mycket om att det bara är dem som har helt fri surf - nu håller de inte det längre, inte heller så har de hittat ett mellanting utan de kör på den hårda vägen. Så fort du har surfat "för mycket" då ska du även betala mer direkt.

    Jag tycker fortfarande att Telenors surfvillkor på deras två dyraste abonnemang är generösa (ej fast pris abonnemamget då man tex får 20GB hos 3 för 649) - men alla vill inte betala så mycket.

    Hade de gjort det valbart att betala mer eller ej så hade denna tråd inte funnits.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
    Slaneby gillar detta.
  20. Slaneby

    Slaneby Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2009
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Jag har alltid haft telenor just av den enkla anledningen FRI SURF. När dessa premisser är ändrade tror jag att många kunder kommer se sig om efter andra alt inkl mig själv. Det var ju på denna punkten telenor stack ut och hade som sin nisch.. Jag var t.o.m i kontakt med bolaget och deras anledning var att: "alla andra telebolag kör samma princip".

    Varför skall jag förlänga mitt abbonemang när närligande bolag kör samma deal fast med fan så mkt priser.. Fast belopp 349 hos 3 tex.


    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2