Många mejl blir det, om du ska komma över 1, 3 eller 10 GB/mån.
Sen så får du ju, precis som
Telenor-chatten skrev, SMS när du passerat 80% och sedan även vid 100%. Du har ett val och kan stänga av datatrafiken (finns under inställningar i din Android).
Sen är det inte så överdrivet många som använder mer än 3 GB och gör man det tycker jag faktiskt att man kan betala för sig.
Jag använder riktigt mycket datatrafik i mobilen och uppskattar att jag kan sitta här ute i Vassmolösa (mitt ute i ingenstans) och läsa Swedroid varje dag, streama intressanta saker från SVT Play och YouTube.
För runt 400 kr i månaden har jag skaffat mig en behaglig upplevelse.
Jag blir uppriktigt sagt förbannad när jag läser om folk som vill överbelasta näten men inte betala för sig.
"Men jag ringer inte för mer än 150 kr/månaden, varför ska jag då betala mer?"
- För att du surfar mer!
För några år sedan hade
Telenor renodlade surf-abonnemang för mobiltelefoner. Då fick vi som ville ha lite högre hastighet betala 199 kr/månaden utan vare sig samtal eller sms.
Telenor har idag ett överdjävligt bra nät efter att 4G lanserades och så vill jag att det förblir. Jag vill inte ha dessa snål-avtal som
Tele2 och 3 lanserat. "FastPris" för 300-400 kr men knappt någon surf som ingår.
Förstå att ni kan sabba något som är djävligt bra.
Telenor kallar sig den flexibla operatören i reklamfilmerna, och visst är dom flexibla, men jag ser
Telenor som den ultimata surf-operatören.
Någon skrev att
Telenor gjorde en vinst på 4 miljarder. Mycket av dom pengarna går säkert till att fortsätta bygga ut nätet för ännu bättre surfupplevelse.
Nu blev detta en hel djävla bok och jag kanske låter lite grinig.
Jag ska snart iväg till jobbet (en lördag!) och vill liksom bara att ni ska förstå - bra saker kostar!
Click to expand...