Varning för "nya" Telenor!

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av tuffejalle, 25 sept 2012.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    De kör ju iaf inte samma princip som andra operatörer nu heller, ingen av de andra operatörerna tar ju mer betalt om du surfar för mycket ;)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
    Slaneby gillar detta.
  2. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Intressant att du vill byta just till Tre när de erbjuder sämre internethastigheter för dyrare peng, när man utgår från deras erbjudande på hemsidan.
    Dessutom så äger ju Tre och Telenor sina 3G-master gemensamt (bortsett från Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona), så det hade varit väldigt intressant och se om det blir bättre hastigheter med Tre jämfört med Telenor.

    Posta gärna ett resultat efter det eventuella bytet så man kan se om det verkligen blir bättre.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Utöver det så har ju 3 vunnit mobils test fem år i rad, de bygger även ut ett eget 3G nät på samma frekvens som GSM näter vilket ger 3 överlägset bäst 3G täckning. Detta får ju inte Telenors kunder ta del av. Frekvensen 900MHz ger förbättrad yttäckning och huskroppspenetration.

    Utöver detta så har ju Telenor och 3 egna backbonenät, vilket gör att hastigheterna skiljer sig mellan operatörerna.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  4. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Är det dom där kampanjabonnemangen, "Fastpris" du syftar på? Där det bara ingår 2 GB/mån?

    Har du förbrukat din kvot så dödas ju uppkopplingen i prinicp. Eller fungerar YouTube bra med 0,048 mbit/s eller vad det nu blir?

    Jag sitter och kollar på abonnemangen som operatörerna kör med och Telenor ser ju fortfarande ut att ha dom mest genrösa hastigheterna och datamängderna.
    Det ni blivit arga över är alltså att ni inte stryps när kvoten är förbrukad?
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hellre att det går extremt långsamt, hos 3 0,064Kbit/s och att jag själv kan välja att köpa mer datatrafik, om jag vill lägga pengar på det, än att det automatiskt börjar kosta pengar.

    Jag är iaf inte arg, men det jag reagerar på är sättet de har valt att lägga upp det på. Jag tycker att det är fel att det ska börja kosta mer pengar, men det kanske inte är så förvånande eftersom Telenor tänkte börja ta betalt för internetdelning förut. När man kunde köpte tillvalet "internetdelning" vilket gav dig 100GB för 99kr/månad, det var dock prisvärt.

    Om du jämför 3 Trygg Total för 649kr/månad, det inkluderar 20GB data i upp till 32Mbit/s. Där ingår också obegräsade minuter, samtal, SMS, MMS osv. Telenors motsvarande kostar 699kr och har FUP efter 15GB.

    Jag kan inte kommentera deras andra priser, visst är det ganska generöst med surfen som ingår - MEN att det börjar kosta pengar efter XGB är snålt. Här tycker jag att man som kund ska få valet att välja att surfa vidare och betala eller surfa med sänkt hastighet utan att betala extra. Jag tycker att det blir extra viktigt just i Telenors fall, eftersom de marknadsfört sig så hårt med helt fri surf - något som de inte har längre.
     
    Last edited: 29 sept 2012
    Slaneby gillar detta.
  6. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Öh, jaså. Jag har nu ett billigt gammalt surfa-abbonnemang (79:-/mån) med extra surfhastighet 10Mbit/s (+100:-). Att jämföra med exempelvis 3pott 69:- inkl 3mobilsurf plus 89:- (totalt alltså 89:-/månad). Då är det 16Mbit/s med Tre, mot 10Mbit Felesnor (som man ändå ALDRIG får ut). Hastigheterna har hittills varit så bedrövliga överallt, att jag först trodde att det var min Dell Streak det var fel på. Efter att ha testat mitt simkort i tantens betydligt nyare & fläskigare nalle, & även testat ett Tre-simkort (10Mbit/s) visade det sig att det i själva verket är skräp-Telenor det är fel på. Där mitt sim snittar 2-3Mbit/s, snittar Tre-kortet 7-9Mbit/s. Det räcker för mig.
     
  7. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Cammen3 Citat
    Om du jämför 3 Trygg Total för 649kr/månad, det inkluderar 20GB data i upp till 32Mbit/s. Där ingår också obegräsade minuter, samtal, SMS, MMS osv. Telenors motsvarande kostar 699kr och har FUP efter 15GB

    Det ingår 100GB i Telenors fastpris abbonemanget innan dom ev styper hastigheten, min son har fastpris och har inget fast bredband och brukar ligga runt 70-80GB och har aldrig blivit stryp i hastigheten,, jag har 10mbit i hastighet och ligger oftas över dom 10Mbit i hastighet, eller strax där under, har sällan några problem med hastigheten
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag hade visst fel, det ingår inte 100GB utan 50GB därefter är det FUP. Det var en dålig jämförelse! Där är Telenors val mycket mer generöst vad gäller surfen!

    Men som sagt, Telenors abonnemang är generösa vad gäller surf - men väljer man ett billigare så tycker jag att det börjar bli snålt om man automatiskt tar betalt för att man surfar "för mycket" - det var mer det jag ville säga :)
     
  9. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Så du menar alltså att det är en fördel för dig att gå från ett abonnemang med 10mbit obegränsad surf som kostar dig 178 kr/mån, till ett abonnemang från Tre som kostar 158 kr/mån där det är 16mbit surf med en begränsning på 2gb per månad?

    Dessutom, har du pratat med Telenors tekniska support angående att du inte får upp din surf? Jag hört flera fall där folk har fått en lägre hastighet än vad de betalar för, men som löst sig efter samtal med teknisk support.

    I ditt fall tex, du har idag Telenor Surfa som i grunden har en internethastighet upp till 3mbit, men har en tilläggstjänst som du betalar för så att du kan få upp till 10mbit.
    Men i praktiken får du bara ut 2-3mbit enligt vad du skrivit här på forumet.
    Är det inte då ganska uppenbart att det blivit något fel någonstans som är ganska lätt åtgärdat?
     
  10. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    *Suck* Jaja, vi tar väl dina spörsmål i tur & ordning, då.

    Ja, jag anser att 16Mbit/s för 89:-/mån (inte 158:- eftersom potten 69:- dras från totalsumman) med 2gig data, är bra mycket mera prisvärt än 178:- för 10Mbit/s (i praktiken MAX 3-4Mbit/s) med "obegränsad" surf. Herrejösses, jag kanske t.o.m drämmer till med 'Mobilsurf max', i stället! Det blir om möjligt ÄNNU mera prisvärt, eftersom man då får 5gig surf i upp till 32Mbit/s, för 149:-/månad. (tack till 'Cammen' för god vägledning)

    Varför tror du att jag inte skulle pratat med Telenors "kundtjänst"? Tror du verkligen att någon kund skulle nöja sig med de bluffhastigheter man får, månad efter månad, utan att bestrida? Då kan jag berätta att min tråkiga erfarenhet av kundtjänsten går åratal tillbaka i tiden, från det att jag bytte 1Mbit/s abb. mot 3Mbit/s. Från dag 1 har hastigheterna varit löjeväckande. För att göra en låååång & trälig historia lite kortare, kan jag summera med att berätta om senaste "uppdateringen" av mitt abonnemang. Då erbjöd sig kundtjänst nämligen att så flådigt "bjussa" på 10Mbit/s i ett halvår, för att jag hade haft "så mycket besvär" med Telenors nät/täckning. Jo tjenare. Samma skräphastigheter. Som jag dessutom skrev tidigare; varför får jag genast mer än dubbla hastigheterna, vid byte till motsvarande Tre-simkort? Sen är det ju så att man egentligen knappast vill ha 3Mb/s, utan minst 16Mbit/s. Då måste jag med Telenor betala 249:-/månad (& med all säkerhet få ut mindre än halva utlovade hastigheterna). Nej tack. Telenor känns inte längre som ett seriöst alternativ, åtminstone för mig.

    Slutligen; jo, jag anser också det vara 'uppenbart' att det är fel någonstans. Tyvärr verkar inte kundtjänst lika samarbetsvilliga i frågan. Jag kan berätta att en tomte vid ett tillfälle (när jag ÅTERIGEN ville felanmäla) svarade mig att; "det är ingen idé att vi felanmäler, eftersom anmälan kommer att hamna i "runda arkivet". du måste få ut MINDRE än 1Mbit/s för att över huvud taget ha ett ärende". Jaa.....vad säger man.....I rest my case.

    Nu är i alla fall mitt abonnemang äntligen uppsagt, & Telenor har mist (ännu en?) trogen & mångårig (18 år) kund. Tre månaders uppsägning - tack Telenor!
     
  11. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 119
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Jag är glad att jag förlängde veckan innan dessa nya avtal.

    Pott249
    3000 fria sms
    Surf upp till 16mbit/s (oftast runt 6)
    100gb
    5000 fria minuter
    0.99 i uppkopplingsavgift som dras av potten (~249 samtal/månad)
    Nokia Lumia 800 för 50 kr /månad

    Total månadskostnad: 299kr

    Helt ok imo.
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är prsivärt med surf och fria minuter! Synd att de inte fortsatte på det spåret bara :)
     
  13. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Jag var i kontakt med Telenors kundtjänst idag efter som jag visste att det var 100GB som ingick i fastpris tidigare; men som du säger på däras hemsida står det att det är 50GB, och hon jag pratade med sa att det är 100Gb som gäller och att hon skulle felanmäla detta så det rättas till på däras hemsida
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tills det är ändrat litar jag på hemsidan, jag tror nämligen inte att man blandar ihop 50GB med 100GB - speciellt inte eftersom det ändrades efter deras nya priser. :)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tog mig också friheten och kontakta Telenor nu, det här är min konversation med KTJ. Av flera anledningar jag har jag tagit bort namnet på han som "hjälpte" mig. Tyvärr ger jag inte så mycket för något av svaren du eller jag har fått, jag går på det som står på hemsidan :/
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
  16. sonab

    sonab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    64
    Telefon:
    Ni Max 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Ni Max 3
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det där testet är misslyckat, speciellt eftersom en iPhone 4 endast klarar upp till 7,2Mbit/s...

    För att kunna jämföra hastigheter korrekt så kan man 1. Inte använda BBK eller SpeedTest apparna i mobilen då de är missvisande på olika sätt (BBK har för kort mättid och SpeedTestservrarna är olika belastade). 2. Man bör köra med utrustning som klarar nätets högsta hadtighet. Bara för att en iP4 klarar upp till 7,2Mbit så betyder det inte att man kan komma upp i det, maxhastighet är runt 6Mbit osv

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 1 okt 2012
  18. Gorynytj

    Gorynytj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Älskade sista delen, "Skulle det dyka upp några fler frågetecken är du välkommen att höra av dig igen."

    Tyckte det uppstod fler frågetecken än det fanns från början o_O