Vem har gått från iPhone till SGS som jag?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av tigersaid, 10 jul 2010.

1. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-touch

"One of the first implementations of multi-touch technology was developed at CERN in 1977"

"Apple Inc. lists "Multi-Touch" on their page of trademarks,[16] however, this was only added some time after October 2007,[17] and Apple was awarded a patent covering multitouch on 20 January 2009,[18]."

"Various companies expanded upon these inventions in the beginning of the twenty-first century. Mainstream exposure to multi-touch technology occurred in 2007 when the iPhone gained popularity, with Apple falsely stating they 'invented multi touch' as part of the iPhone announcement[12], however both the function and the term predate the announcement or patent requests. Publication and demonstration using the term Multi-touch by Jefferson Y. Han in 2005 predates these"

Nu är uspto.gov inte särskilt lättläst (det är ju trots allt en statlig sida...) men jag har lyckats hitta ett trademark på multi-touch (inte multitouch). http://tess2.uspto.gov/bin/showfield?f=doc&state=4003:uqlm08.2.1
    Och ett patent på "Touch screen device, method, and graphical user interface for determining commands by applying heuristics "
    Den nogranna läsaren kanske lägger märke till att Jobs står med som inventor ( ::) ).
    http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-...&f=G&l=50&d=PALL&RefSrch=yes&Query=PN/7479949
    Men den första iphonen lanserades långt innan January 20, 2009.

Så vi kan dra slutsatsen att Apple inte har kommit på begreppet multitouch. De har dock ett trademark på multi-touch och att deras påståenden vid iphones lansering var felaktiga.

2. edsbyn

edsbyn Guest

Vi har gått igenom det tidigare i tråden och behöver inte göra det igen.

3. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Måste bra säga: aftonbladet är ingen källa till nått gott edsbyn ;)

4. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Du har själv skrivit dina åsikter som fakta under stor del av tråden.

Sedan skulle jag nog säga att på musikfronten är iPhone och Galaxy S rätt likvärdiga (ljudkvalitet och musikspelare), förutom att Galaxy S klarar fler filformat.

Du har skrivit att folk haft noll koll med motivationen att Apple uppfunnit allt som finns i dagens smartphones, vilket innebär att det är du som hade fel. Apple har inte ens uppfunnit grunden till sitt eget interface utan det är också byggt på vad folk tidigare gjort. Det är dock inga konstigheter utan det är så utveckling brukar se ut.

Du har också i samma diskussion skrivit att Android kopierat allt från Apple, vilket också är fel. Bara för att hålla argumentet kort kan man ju undra var Apple's hemskärm med widgets är någonstans? Eller varför man har kopierat just Apple när Apple inte var först?

Jag förstår att du inte tycker det är någon idé att gå in på den diskussionen eftersom det visar att du inte hade rätt.

Och man kan ju fortfarande undra vad en Desire-ägare som föredrar 3GS och ska köpa iPhone 4 gör i Galaxy S-forumet? (lite retorisk fråga då jag såklart vet svaret)

5. Nuukeer

Nuukeer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Haha, aftonbladet som källa. Då misslyckades man med sin källkritik, ganska brutalt.

6. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Nu får du sluta upp med att kasta förolämpningar omkring dig. Det bidrar inte till någonting, och skapar en dålig stämning här på forumet.

När det kommer till iPhone vs Androidtelefoner (SGS i detta fallet) så finns det både för- och nackdelar med dessa. Jag känner personer som är helt apple-frälsta, och man kan inte annat än att skratta åt hur insnöade de kan vara ibland. Samma fenomen finns även åt andra hållet, och så är det vilken sorts diskution det än handlar om.

Dock undrar jag hur det blir med spelprestandan i nya iPhone 4. Den använder ett grafikchip som är långsammare än det i Samsung Galaxy S, och har en skärm med ca 3 gånger så många pixlar som ska ritas upp gämfört med tidigare modeller.

7. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Exakt 4ggr så många jämfört med alla tidigare modeller. Det gör det ju inte precis bättre :P.

8. Vergilius

Vergilius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nedan är ditt svar på ovanstående påstående. Så vad menar du med att jag ljuger? Eller menar du att du vägrar förstå att multitouch och pinch to zoom och ljudböcker fortfarande är en "uppfinning" av Apple?

9. Vergilius

Vergilius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sedan förstår jag inte vad du tillför i diskussionen när du kastar förolämpningar runt omkring dig som ovan citat ifrån dig. Du vill att innan vi postar så skall vi ha rätt, och våra källor på plats annars tror du oss inte. Men hur tror du det omvända funkar? ÄNDÅ så klankar du ned på andra som inte har källhänvisning och kallar dem för diverse saker. Det visar ju bara att du måste känna dig otroligt hotat och väldigt omogen som inte kan tillföra något konstruktivt.

Det finns ett ordspråk som heter "lev som man lär", det borde du börja anamma!

10. tidelipop

tidelipop Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ni kanske kunde ta det här meningslösa käbblet privat?

11. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Läs Vergilius post så ser du att det behövs ::).

12. Danne980

Danne980 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Min känsla sedan jag köpte SGS har varit att det inte är lika bra touch känsla så som Edsbyn säger. Men efter allas påpekande att det faktiskt är lika bra så har jag blivit lite osäker. Så pass att jag i går gick in på en mac butik och kände på telefonerna samtidigt... Det går inte att jämföra iphone har mycket bättre flyt och en betydligt exclusivare känsla. Och de som inte har testat telefonerna samtidigt bör inte uttala sig om detta. Känslan av att ingenting fördröjs är riktigt trevlig. Webläsaren tex startar ögonblickligen på iphone, kontaktboken likaså. Som telefon är den överlägsen SGS är min åsikt. I går när det ringde tog det fyra signaler innan denna laggande telefon fått fram svara knapparna!!! Hade en endaste iphone gjort så hade världens medier haft något att skriva om i ett decenium. Det finns nog INGEN produkt som är lika kritiskt granskad som Iphone.

Min telefon hamnar på blocket snart om inte Siba tar tillbaka den. På denna site hyllar man telefonen tyvärr så pass mycket att man inte kan se dess brister. Det är tyvärr väldigt missledande för personer som söker info. Personer som jag själv som känner mig lurad.

13. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag tycker Iphone fortfarande är den bästa telefonen i marknaden, men jag väljer android pga priset. Om inte en Iphone 4 var och kommer bli så jävla dyr så hade jag lätt köpt den, men app store och allt annat slår android med hästlänger. Enligt mig iaf.

14. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jo, det stämmer. Som jag skrev tidigare. Iphone har kombinerat ett OS (ios) som är bra på grafik med en bra skärm med att använda grafikprocessorn till att rita upp grafiken. Android använder inte GPU till grafiken. Dessutom ligger Linux i botten och en java motor på det. Det förbättrar inte prestanda direkt. Men som sagt.... Jag tycker inte att "känslan" och att "det ska scrolla som smält smör" är det viktigaste. För mig är det viktigare att man kan ha coola widgets på hemskärmen. Och att man kan använda vilka apps man vill. Och att telefonen kostar betydligt mindre i pris.

Det finns inga rätt eller fel. Om du gillar det bättre så vet du vad du ska ha. Informera dig dock om alla för och nackdelar med iphone.

Det låter lustigt. Så ska det inte vara. Måste vara buggen som alla pratar om. En ny fw kommer att fixa detta.
    Tycker jag inte. Vi klagar ganska mycket på alla brister. Prata med mactalibanerna så ska du få se på folk som blundar för brister.....

15. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det är som att säga att de senaste grafikkorten från ATI/NVIDIA är sämre än ett 10 år gammalt matroxkort för att matroxkortet ritar snabbare i Windows 95. Det är inte "touchen" som är problemet, jag har ALDRIG fått SGS att missa tryck i testprogram. Det är programvaran som inte är tillräckligt anpassad för hårdvaran, vilket är bättre på iPhone av naturliga skäl.

Om man ska klaga på tekniska aspekter av saker bör man se till att man har en grundläggande kunskap i det man klagar på.

16. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Upplever inget av det du nämner.
    Dock har jag uppgraderat till senaste läckta mjukvaran med IO-fixen som gör enorm skillnad.
    Prova launcherpro för att se om det löser en del av "touch"problemen. Original launchern är inte bra.

17. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag tycker att du har en subjektiv åsikt om SGS som är färgad med att du hade otur med din produkt och eftersom du gillar ju iPhone så blir allt bättre just på den för dig ( lite tips bara : i-et i iPhone stavas med gemener alltid när det gäller Apples produkter och inte med versaler som du gjorde, så det finns gott om utrymme för dig att lera om din favorit mobil )

Här är en video från Youtube som jämför SGS och iPhone 4 ( visserligen snubben snackar italienska men videon talar för sig själv ) och jag ser ingen större skillnad mellan dessa mobiler vad gäller vardagliga sysslor som han demonstrerar

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/NMsl7ceJuK4&amp;hl=sv_SE&amp;fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/NMsl7ceJuK4&amp;hl=sv_SE&amp;fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

Jag tycker att du missuppfattar budskapet från detta forum pga. din subjektivitet i ämnet och förstorar det för att på nåt sätt ge utrymme för din grämelse över, enligt dig, misslyckade köpet av din Samsung Galaxy S.
    Du hör förmodligen till den skara individer som först gör en impulsköp och sen beklagar sig över det för att rättfärdiga det samma och då blir det bara bittra inlägg och avund mot andra som är ändå nöjda med sina mobiler.

Du kan aldrig skylla på oss och på forumet att DU köpte fel produkt för det är upp till dig att kolla och granska produkten du köper och istället att komma med bittra kommentarer borde du se över dina möjligheter att byta din Galaxy S mot en mobil som du gillar bättre.

Att komma hit och domdera för iPhone och dess överlägsenhet, som du och edsbyn gör, bara skapar motstånd mot er och era åsikter som uppfattas mest som haranger och tillfört mycket lite, om ens något till forumklimatet.

Att vara ödmjuk, saklig och objektiv har mycket mer acceptans i ett forum ;)

18. NickeW

NickeW Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Well put Androido. Vettigaste slutsasen i denna tråd :)

19. master_lo

master_lo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Måste hålla med danne i denna tråd. Fick min sgs igår och är som han väldigt besviken. Med tanke på era uppskruvade inlägg kan man ju inte tro att sgs har ett enda fel. Men den hade ju en del fel som ni pratat ganska tyst om.

Det är ju under all kritik att dom inte hårdtestat mjukvaran. Jag hade min 3gs innan och den flyter så klart på mycket bättre i alla lägen än min samsung galaxy S. Även fast det kommer en uppdatering så är det ändå under all kritik.

Skulle apple gjort denna tabbe att dom skulle släppt denna mjukvara kan jag bara föreställa mig er såga apple från tårna om hur dåliga dom är och att dom inte ens testar en mjukvara innan dom släpper den. Men när samsung gjort detta fel så är det inga problem, bara vänta på en update som kommer inom dom närmsta två månaderna :D

Nu kanske ni skriver som i andra inlägg att jag är inte är objektiv. Man kan inte ALLTID vara objektiv och vara 100% rättvis åt båda hållen. Ett forum är ett ställe där man kan dela åsikter och då kan man inte vara rättvis åt båda hållen hela tiden om man inte tycker att dom båda produkterna är precis lika bra, vilket dom i 99/100 fall inte är.

Här får man tycka fritt vilket jag också gjort :D

20. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Har du verkligen läst på detta forum innan? Jag tycker det står en hel del om felen som folk upplever. Jag har iaf kunnat läsa om en massa problem som jag själv inte haft med min enhet så det känns inte som att det är några brister, inte ens individuella, som missats.

Det är ju inte heller speciellt god ton, eller speciellt produktivt, att fantisera negativa bilder om vad andra skulle göra i fiktiva situationer. Jag tycker inte det är bra gjort av Samsung att få ut telefonen med flera brister, även om min specifika enhet inte drabbats av dem. Jag hade tyckt det var ännu värre om de påstod att det inte var något fel eller sagt att andra telefoner också har fel så klaga inte på oss.

Det som sagts om objektivitet är att man absolut inte ska uttrycka sin åsikt som om det vore fakta. Uttrycker man en åsikt framför man den som just en åsikt. Säger man att SGS har en mer kraftfull GPU än iPhone 4 har man varit objektiv. Säger man att SGS är snyggare än iPhone 4 har man uttryckt en subjektiv åsikt som om det vore fakta och sådant brukar bara leda till irritation.

Alla har rätt till sin åsikt. Sedan är det ju individuellt om man tycker att det är speciellt produktivt av en Desire-ägare att gå in på SGS-forumet och säga att iPhone 4 är bättre, trots att han inte testat någon av dem. Och då har jag inte ens berört alla de faktamissar som givits ut.