Vem har gått från iPhone till SGS som jag?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av tigersaid, 10 jul 2010.

1. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Pratat tyst om? Lagproblemet är väldokumenterat både här och på andra siter. GPS och 3G problemen har också tagits upp i massor av trådar.

Vilka problem är det du menar att vi hållit tyst om? Hela det här delforumet är fullkomligt nerlusat av mindre och större skavanker som INGEN förnekar.

Last edited: 18 jul 2010
  2. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

master_lo: Tyvärr så kan inte alla mobiltelefoner vara perfekta inte ens din kära Iphone är det, Iphone 4 har större problem än vad SGS har dvs antennproblemet som jag ser är en STTTTOOOR miss utav Apple, och du säger att de inte släpper telefoner med fel? hmm verkar som att iphone inte hårdtestat sin hårdvara? nåja jag äger varken en SGS eller Iphone 4 men ville bara säga att även de bästa tillverkarna inte alltid är fläckfria

3. master_lo

master_lo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har ju följt detta forum ett tag innan jag blev medlem osv. och läst tråden första utryck om samsung galaxy S. Och vad JAG uppfattat det så säger inte så många folk och klagar på att själva operativet laggar, men dom har kanske däremot fått en felfri mjukvara (vilket låter konstigt i och med att alla samsung galaxy s har levererats med samma mjukvara?) Eller så är dom vana med en helt annan telefon som haft ännu sämre mjukvara vilket det då blir ett lyft med galaxy s, speciellt om man inte ens haft en touchmobil innan. Då har man ju inget att jämföra med.

Dock läste jag några inlägg förut som skrev att sgs:en hade minst lika bra tocuh som iphonen, detta kan inte stämma rent tekniskt i och med att iphonen använder gpu:n för att accelerera.
    Det är ju inte så konstigt att dom inte skriver att iphonen har bättre touch när man precis investerat i en telefon för 5 500 som man hade höga förväntingar på. Det är helt enkelt svårt att tilltala sig själv att iphonen hade vissa styrkor som inte denna telefon har. Sen om man vill ha en telefon som är mer öppet är android det bästa alternativet, men då måste man också erkänna dom brister android har vilket man inte gjort i dom fallen jag läst.
    Allt var helt enkelt bättre än iphone och jag kommer aldrig byta tillbaka till apple. Den biten köper jag att dom inte byter tillbaka till apple. Det är upp till var och en. Men när man inte erkänner iphonens styrkor som android inte har så har man inte gjort en objektiv recension.

Sen så har ju så klart folk klagat på gps:en vilket jag också läst, och det stämmer också för mig att den suger rent ut sagt jämfört med iphonen. Hoppas det blir löst med mjukvara. OM det är ett mjukvarufel är det samma sak där svagt av samsung att inte testa gps:en tillräckligt.

Ville bara dela med mig av mina åsiker. Ni får gärna älska android, inget jag bryr mig om. Men jag känner mig som sagt lurad för denna telefon jag köpt.

4. Amedi21

Amedi21 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145
    Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    Har försökt att läsa de flesta inläggen, och det har varit intressant måste jag säga. Innan jag delar med mig av mina egna omdömen och intryck vill jag bara säga att jag skulle kategorisera mig själv i gruppen "amatör+". Jag kan inte särskilt mycket, och jag är säker på att det finns massor att göra för att optimera det mesta på en SGS.

Jag hade en iphone 3g, men kände mig övergiven när iOs 4 släpptes då multitask inte skulle tillgängliggöras för mig.Testade att installera ios4 genom jailbreak och således kunna använda multitask, men det var hopplöst trögt. Därför sålde jag den och satsade på android som jag läst mycket gott om. Vännernas hype kring android bidrog självklart. Dessutom är jag flitig googleanvändare (bl a gmail, google calendar, wave, google documents) så jag antog att jag skulle få ut mer av en androidlur än en iphone. Dessutom var ju fördelarna med allt som faller inom ramen för öppenhet och frihet med en android uppenbara. Sagt och gjort slog jag till på en desire, men snabbt slogs jag av känslan att jag bytt ner mig. Lyckligtvis kunde jag få loss en galaxy s via jobbet till ett överkomligt pris, och det är jag glad för.

Jag och desiren blev aldrig vänner, men galaxy s känns helt ok, men jag saknar det härliga flyt i touchen från min iphone (som ju bara var en 3g). Gränssnittet i ios kändes mer genomtänkt, program öppnades snabbare, trots att den var jailbreakad, vilket man normalt avråder från att göra på en 3g. Galaxyn är lättanvänd, och det finns flera inställningsmöjligheter som jag känner att jag saknade på min iphone. Dock är jag less på att wifi-signalen inte är lika stabil som på min iphone, att det faktiskt är svårare att skriva sms med galaxyn (desiren ska vi inte ens prata om!) Att telefonens touch svarar snabbt är viktigt för mig. Möjligheter att byta sms-signal, skicka och ta emot filer via blåtand till vänner och liknande samt utbudet appar lite mindre viktiga. För övrigt har jag för mig att den inbyggda blåtanden i iphone skulle med ios 4 komma att ges fler användningsområden, gissningsvis fildelning med vänner? Dessutom förhåller det sig som så att de appar jag använder ändå finns på både app store och android market. Det här har fått mig att börja snegla på en iphone 4, antennproblemet till trots, jag har kommit fram till att jag aldrig håller telefonen i det nedre vänstra hörnet ändå :) Att jag är en flitig googleanvändare var inga problem under tiden jag ägde en iphone. Synkroniseringen av kontakter och kalenderar fungerade utmärkt för mig. Synkroniseringen var faktiskt sämre på min desire, men på galaxyn fungerar den lika bra.

Snabbhet och effektivitet är som sagt ledorden i det jag söker. Jag skulle bli smått frusturerad av att ha en iphone utan sbsettings och bitesms, som man ju bara kan få via jailbreak. Båda funktionerna är lätt fixade på galaxyn. Att kunna sätta på och stänga av strömkrävande funktioner genom att dra ned statusraden är tacksamt, likaså enkelheten att kunna installera program som chompsms (som är en androidvariant av bitesms). Jag märker av ett lagg i galaxyn som uppträder emellanåt. Det gjorde jag aldrig på min iphone (förutom när jag jailbreakade den, hemskt blev det till slut, men jailbreak fungerar bättre på 3gs och iphone 4). Jag är egentligen inte intresserad av ens en bråkdel av det som finns att göra genom att jailbreaka, eller roota för den delen, utan jag är en enkel användare som ställer krav på mobilitet, effektiv synkronisering av olika tjänster, snyggt gränssnitt, logik och snabbhet. På vissa av dessa punkter blir det oavgjort, men på andra vinner iphone.

Jag tror på dem som säger att android är framtiden, men jag tror att apple också hör till framtiden. Jag tror att vi kommer att se två jättar som båda kommer att utvecklas och bli ännu större. Konkurrens mår marknaden bra av. I slutändan kommer den springande punkten att vara vilka som lyckas lyssna på användarna mest. Windows mobile och symbian kommer behöva lägga ner en hel del krut för att dels få programutvecklare att våga tro på dem, dels vinna marknadsandelar över huvud taget. Det jag oroas över för androids del är att det finns så många lurar, och innan en uppdatering av mjukvaran anpassats till de olika enskilda lurar som finns kommer apple kunna släppa både en och två uppdateringar som alla deras användare får ta del av.

Nu märker jag att inlägget blev löst sammanhållet, berör alster av flera stora diskussionsfrågor, men jag hoppas det tillför diskussionen något ändå.

5. master_lo

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Håller med dig om att det är en stor miss av apple. Däremot så visste dom om problemet innan dom släppte telefonen. Och så visste dom att dom flesta telefoner har detta problem men som bara uppmärksammats stort på iphone därför att det är den telefon som det blir mest uppståndelse kring.

Skulle samsung eller htc göra samma miss tror jag inte att så många tidningar eller till och med tv-nyheter skulle ta upp det. Det är därför att iphone är mer känd bland den allmänna befolkningen än ex. samsungs eller htc's telefoner. Och därför får den också mer kritik.

6. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    GPUn har INGENTING med touchkänslighet att göra. GPUn ritar saker på skärmen. När det av någon anledning blir fördröjningar mellan ditt finger och det som ritas upp på skärmen är det inte orsakat av brister i touchfunktionaliteten.

Rent tekniskt verkar du inte ha någon vidare koll på det tekniska.

Nej. INGEN annan telefon har en blottad antenn. De var så förbannat stolta över hur revolutionerande det var när de presenterade telefonen... Det finns en anledning till varför telefoner inte görs på det viset.

7. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 626
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Men SGS suger verkligen med medföljande mjukvara, tyvärr.

Redan vid uppdatering JG5 har den blivit mycket bättre. Det ger ingen stjärna till Samsung, men diskussionen känns lite orättvis.

Ni som känner att modellen och operativet passar er, håll ut eller flasha den. Jag lovar att det är stor skillnad

8. master_lo

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu är det du som är på hugget. Du tänker på vad en gpu gör på en dator, den tar hand om grafiken. På en iphone hjälper den till att accelerera systemet som den inte gör på androidmobilerna. När du rör på fingret är det helt enkelt så att det går snabbare i och med att gpu:n är inblandad. På en android så är det så att säga fler steg innan systemet fattar att du rör på finget. Därför tar det längre tid för den att förstå att du rörde på fingret åt höger.

Låt det göra enklare:
    På en iphone så är stegen så här.
    Du rörde fingret uppåt, dvs du scrollar ner i en lista. gpun: upptäckte detta direkt och visar bilden som du rör fingret.

På en android går det till så här:
    Du scrollar i en lista, du drar fingret neråt. Gpu:n blir tillsagd av systemet att dra bilden nedåt. Det tar helt enkelt längre tid för den att reagera.

Hoppas jag gjorde bilden lätt för dig.
    Vet att ni androidälskare vet detta och kan förklara detta för honom detta också.

Nu gäller det att vara objektiv och erkänna iphones fördelar :cool:

9. master_lo

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dom blottar inte antennen på samma sätt men den ligger under skalet. Om du håller för antennen där den sitter märker du också att teckningen går nedåt.

Kolla på dessa filmer så visar jag att jag har bevis.

http://www.apple.com/antenna

Jag har även lyckats återskapa dessa problem på min sgs, dvs att hålla för baksidan på den. Går över till edge då.

10. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Du hoppar över steg så det du säger stämmer inte. Det man talar om när man säger "touchen" är digitzern i skärmen som känner av kapacitansen i fingret och gör om det till digital kod. Hur känslig en telefons touch är beror helt och hållet på det.

Sedan kan man prata om hur smidigt UI:t fungerar tillsammans med touchen och då är det saker som GPU:n som spelar roll. Då handlar det bara om hur bra UI:t ritas ut, det påverkar inte huruvida telefonen reagerar på det man gör eller inte. Det ska man dock inte säga som "touchen är bättre" för det är inte samma sak. Det har förklarats flera gånger i tråden så det skulle inte behövt upprepas.

Det är inte samma problem, det är olika problem som har liknande konsekvenser.

Det börjar kännas som edsbyn har skapat ett nytt konto.

11. Stal

Stal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Master_lo, man kan återskapa samma sorts problem med andra mobiler men 4an har mycket större problem än någon annan mobil. Varför tror du nu att Apple skickar med gratis skal till 4an, för att dem är snälla?

12. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Hårdvaran har inga problem med latens. Det är programvaran som bidrar med det. Det är precis som du beskriver. Jag har hela tiden sagt att touchen på SGS är minst lika bra som iPhone, och det står jag fast vid. Hårdvaran funkar minst lika bra.

Ja, antennen ligger under skalet för att det finns gott om tekniska anledningar till att användaren inte ska ha fysisk kontakt med antennen. Det är inte SAMMA problem, det är bara symtomet som är likadant. Läs lite radioteknik innan du spelar allan.

iPhone4 tappar signal om du täcker antennen, detta gäller samtliga mobiltelefoner. iPhone4 tappar dessutom OCKSÅ signal när det blir kontakt mellan de 2 antennerna på utsidan av telefonen. Det är helt unikt för den pantade (om än visuellt snygga) designen iPhone4 hedrats med.

13. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Kontona har samma IP..

14. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har du vart på månen eller har du isolerad dig från omvärlden kanske som en eremit ? Internet har varit överflödat av information om SGS sen samsung släppte den och du kunde inte hitta en enda recension på mobilen ?o_O

Är Google bekant för dig ? Du vet sökmotor där du kan söka svaret på dina frågor, kanske en bild säger mer en tusen ord för dig

Är man så pass lat att man inte kan införskaffa information om denna ( eller vilken annan ) mobil och anger detta forum som syndabock för sitt misstag då är man verkligen en lame bakelse för att ut uttrycka mig milt.

Jag fattar inte, ju mer teknisk hjälpmedel det står till förfogande desto sämre kan vissa använda det.

Om inte du skulle ha varit så bekväm och istället skaffat dig tillräcklig med information då kunde du behålla din 3GS och sluppit all besvär nu. Tror du att det skulle blivit annorlunda eller lättare med HTC Desire eller Motorola eller annan Android lur ?

Nej, Apple kallar till presskonferens och bortförklarar antennproblemet med att fabulera om Nokias, Motorolas, Samsungs mobiler och deras mottagning istället. Har vi antennproblem njaaaa men andra har det också så slipper vi göra något åt saken, eller jag vi kan dela ut lite mobilväskor så att kunderna slipper kortsluta antennerna ( som är en mästerverk i design men värdelös som antenn )

Nej, jag skriver inte att du är inte objektiv jag skriver att du är lame och skyller på oss ditt misstag som du aldrig behövt försvara om du skulle skaffat dig tillräcklig med info, jag är ledsen kido det var ett bra försök men du får inga sympatier här med den här attityden :ehm:

Dito ;)

15. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

hihi vad komiskt :)

16. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Que ? Har den lille trollen skapat ett nytt konto för att kunna trolla ännu mera här ?

17. NickeW

NickeW Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mjukvaran SGS levereras med är ingen höjdare, inte just nu.
    Väldigt många har problem med stalls och annat skit. Det är fakta.
    Samsung har gjort en miss som inte fixat detta innan release, inget snack om den saken. iPhone levereras med en mjukvara som out-of-the-box fungerar bättre. Ingen som inte erkänner och är medvetna om detta, det finns massa trådar här och på andra forum om snart sagt varenda problem.

Vad mer kan man göra? Sätta en varningstext på kartongen, ungefär som på cigaretter? Fördöma produkten som ren skit?
    Känns som att ni är ett gäng iPhone-emigranter som vill ha en allmän ursäkt från android-världen för att ni inte kan slå på telefonen och få exakt samma funktionalitet som på en iPhone. :)

Är det första gången ett företag stressar ut en produkt lite för snabbt och man får en del barnsjukdomar? Är det skandal att man måste göra en FW-uppdatering på dagens teknink-produkter?

Svaret är nej, snart sagt alla teknikprylar behöver uppdateras efter någon månad, även iPhone.

Sen måste jag ju faktiskt säga att har man nu lagt c:a 5000 spänn på en mobil kanske man kan engagera sig tillräckligt mycket för att installera en ny firmware. Det tar inte länge, är inte svårt och ger otrolig skillnad i prestanda - ja, man är på samma nivå som iOS, allt går fort, smidigt och ser fantastiskt bra ut.

Så... Sluta gnälla om sånt som går att ordna om man bara får tummen ur? :)

18. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

19. CaptainC

CaptainC Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 319

MINA ENHETER

Finns ju en stor anledning till att samsung stressade ut denna telefon, de såg väl chansen att norpa hundratusentals från htc som hade/har problem med tillverkningen av sin desire när de lanserar en telefon med bättre hårdvara än någon annan telefon på marknaden idag. Sen tror jag inte samsung inte visste om problemen med mjukvaran tror det sitter samsung programmerare världen över och arbetar febrilt med de problem telefonen rapporteras ha kan vara därför det läcker ut två inofficella ryska fw i veckan. Nu har jag inte märkt av så mycket av de problem telefonen sägs ha utan mitt största problem är batteriet som efter att ha flashat om telefonen gått från två dagars lekande, pillande mycket surf och samtal till 18h om jag använder telefonen sparsamt.

Är grymt nöjd med min lur och när jag och polarna sitter och mäter storleken på våra p3nisar så är min störst!

20. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ja iP 3G, 3GS, 4 - Är snabbare på att sms'a dra runt skärmar osv. Men det är minimalt mot SGS. Hårdvaran i SGS är mycket snabbare och bättre än i tex 3GS. Det är mjukvaran som gör den hastigheten. Och mjukvara går att förbättra relativt enkelt. Det är svårare att förbättra en iP pga att den redan är ganska polerad och optimerad.

Är det väldigt viktigt för dig att du kan få den där extra tusendels sekunden på ett knapptryck köp då en iP och var tyst. Eller att det aldrig hackar till på en skärm osv. Man ska ha klart för sig att Android kör med äkta multitasking. Det ger bla sådana effekter.

Du behöver inte oroa dig för android. Du ska nog oroa dig för Apple. De har nu en gigatisk arme av tekniker och programmerare mot sig. Hela IT branchen jobbar på något sätt med Linux nu. Allt från superdatorer ner till nyckelringar.
    När alla de stora mobiltillverkarna ska ha Android till telefonen. Ja då händer det grejor. Apple är pressat. Det har antenn problemet visat bla. De är jagade och stressar ut nya saker.