Vem har gått från iPhone till SGS som jag?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av tigersaid, 10 jul 2010.

1. Danne980

Danne980 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Denna tråd handlade om upplevelsen av bytet mellan 2 specifika telefoner, måste man bli så bashad för att man upplever att man bytt ner sig. Jag har inget som helst intresse av att skylta med att jag gjort ett dåligt byte.

Ny firmware bryter garantin i dagläget så det känns som jag väntar några dagar när det endå snackas om att ett officielt ska släppas snart. Det verkar som att många här är helt säkra på att den kommer lösa problemet, jag hoppas ni har rätt. Samsungs historia med mjukvaruuppdateringar har jag inte jättebra koll på men det är inte bara positiva omdömmen på nätet. sen verkar det ju som att många tror det är ett hårdvarufel... dålig prestanda på det inbyggda minnet.

Det är en intressant tråd att följa men försök håller er ifrån angreppen, det behövs ingen skarp ton här.

Detta liknelse kan jag inte hålla med om. Jag vet att du skriver att SGS touchfunktion är jättebra. Men vad spelar det för någon roll när telefonen beter sig som att den skulle vara inte fullt så bra... Testprogram är värt intet mot verklig användning.

I dag tillexempel råkade jag utför en sådan typisk sak som har med detta att göra. Man försöker backa en sida i webläsaren och eftersom att man tror man missat knappen när inget händer så trycker man en gång till. Det gör att man hoppar minst 2 sidor bakåt och eftersom det inte finns någon stega framåt knapp (vad jag vet) så är det ganska störigt speciellt om det händer ganska ofta.
    Det finns heller inget krav att man skall vara påläst till en viss nivå för att posta i ett forum, speciellt ingen nivå som DU bestämt.

Testade det lite snabbt och kanske ska göra det igen, hoppas dock på fw då jag gillar Samsungs upplägg och design. tack för tipset iaf.

Vid 1.37 missar SGS´s touchskärm en inmatning, vid 1.58 så ser man lite av fördröjningen som jag pratar om och tro mig om man använder telefonen lite mer aktivt så blir de betydligt värre. Vid 2.05 ser man hur det rycker vid scrollning (diagonal)
    Vid 2.16 syns ganska tydligt att iphone flyter bättre.
    Vid 2.25 så missar han ytterligare en input med sgs.
    Vid 2.39 så struntar sgs att rotera (samsung är snabbare men om man kollar på videon så ser man varför, iphones lösning är flytande) Hur mycket mer prestanda kräver det inte att visa den rörelsen och ändå laggar den inte nämnvärt. Jag anser att det borde vara iphone eloge att man kan göra det där så pass snabbt.
    Vid 3.06 vill jag bara påpeka att skärmen är underbar på SGS och galleriet likaså (därimot så startar det sällan så snabbt för mig)

Sen ska man ju komma ihåg att mycket på denna video inte var speciellt krävande, många gånger så höll han på med telefonerna en och en. Då blir ju inte lika krävande som om man kontinuerligt använder en.

Nä jag hör inte till den skaran du nämner men jag hör till den skaran som kan luta sig tillbaka och se med nyktra ögon på den produkt jag köpt och inte behöver försvara den i ett internetforum. Tyvärr har du nog rätt jag borde förstått att jag själv ska behöva hyra telefonen och testa den... jag gick in på forum som detta och försökte skaffa mig en uppfattning. Och jag vet att det är jag som är ansvarig för vad jag köper. Det jag är lite besviken på är att internetforum tyvärr körs över av så kallade fan-boys.

Det är heller inte JAG som förstorar min negativa åsikter, men eftersom många av mina åsikter som förts fram sakligt och försiktigt i nästa post blir förvridna och misstolkade så blir det ju dem jag får försvara. Jag har i denna tråd inte behövt försvara sgs´s utomordentligt bra skärm men jag har därimot fått försvara iphones touch känsla. Men om du tror att jag sitter och är avundsjuk på folk som har SAMMA telefon som jag så lär inte jag försöka stoppa dig, eller så funderar du på om kanske det finns där en annan anledning till att jag skriver som jag gör.

Jag tycker jag har varit ganska ödmjuk, jag har inte bashat någon men samtidigt har jag varit tydlig med att jag vissa stunder har varit frustrerad på telefonen. Du får gärna ge ett exempel på hur jag har tillfört så mycket mindre än någon annan. Jag har gett flera exempel på vad jag anser vara fel med telefonen. Jag har förklarat varför jag anser att sakerna är ett problem och jag har försökt svara på de flesta inläggen till mig. När du ändå håller på VART var jag inte ödmjuk?

Om Master_Lo och edsbyn är samma person är det riktigt dåligt och får nog inte bara han att framstå i dålig dager utan också vi andra som har samma uppfattning.

@Amedi21 inlägg 244: Välskrivet inlägg som jag i många punkter känner igen. (hastigheten var för mig sällan ett problem med 3gs som du redan verkar veta)

@Zentric post 260:
    Ja just den där känslan av att det inte laggar till så man klickar fel etc är väldigt viktig för känslan i telefonen. Varör skulle annars en sak som en BMW kosta många gånger mer än en skoda. Kvalitet och känsla ÄR viktigt! Att Android har "äkta" multitasking vad betyder det igentligen? De pausar en app som ligger i bakgrunden, på vilket vis är det överlägset? Det är vad användaren UPPFATTAR som är viktigt. Min tidigare iPhone med ProSwitcher multitaskade enligt mig bättre. Det var smidigare att hoppa fram och tillbaka mellan appsen som kördes. (sen finns alternativ som kirikae och Multifl0w)
    youtube länk

Att det finns en arme med utvecklare till Android är ju bra, då är det bara upp till bevis för dem. Hoppas de börjar prestera snart. Sen är det intressant att du säger att Apple är stressat med tanke på att de med EN modell konkurerar mot kanske ett tiotal tillverkare av telefoner. Det verkar som att Samsung också är stressat om man läser posterna ovan. Det kan jag förstå då de med SGS ligger lite efter iPhone i försäljningssiffror. Jag har också lite svårt att se dåligt optimerad mjukvara som ett stort plus. Du tolkar det som att de har mycket kvar att ge, jag tror att de flesta på Samsung håller på att utveckla till nästa modell just nu. 99% av jobbet med SGS är klart för dem nu.

2. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Samma diskussion som med Nexus... när froyo kom så blev det tyst :D

Och animeringarna på iphone är designade för att dölja lagget...

3. Danne980

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Källa på det?
    För min del känns detta som mer krävande, hade det varit som du sa så kanske en toning hade funkat men knappast denna vridning.

Är det verkligen så? Jag har inte varit med i någon Nexus tråd men jag har uppfattat att sgs´s problem har med det inbyggda minnet att göra, och det inbyggda minnet är inte samma på Nexus.

Last edited: 19 jul 2010
  4. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Syns tex på videon tidigare i tråden att Iphone är klart långsammare.
    Och fixen som finns ute idag löser redan den ditt "lagg" problem.
    En fråga: har du en SGS?
    Eller trollar du bara?

5. Danne980

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja vridandet av skärmen tar lite längre tid på iPhone. Det ser nog de flesta. Det skrev jag också i tidigare post så jag vet inte vad där här svaret syftade till.

Fixen löser också en massa annat som att man slipper ha en massa appar installerade då man bara kan använda 130MB gentemot de medföljande 2GBn. Är det en så bra lösning?

6. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Fixen finns i 2 varianter: en för interna minnet och en för ext part. på sd-kortet-
    Det är programdata som flyttas, inte appsen.
    Så finns ingen begränsning på antal apps.

Iphones animeringar är till för att dölja laddtider.
    Och rätt trist att främsta argumentet för Iphone är smoothness i scrollen ;)

7. Danne980

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ok då hade jag missat den informationen. Så den fixen löser problemet utan nackdelar?

Vem har sagt att det är "främsta" argumentet? Sådanna inlägg förstör forum världen över. Man försöker verkligen missförstå och lägger sedan in egen information och låtsas som att det var tidigare postare som antydde det.

Sedan väljer du i mitt jätteinlägg att kommentera just det faktum att sgs vrider skärmen snabbare visar bara på hur selektivt du väljer ut din information.

8. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Många tror att jorden är 6000 år gammal också. Problemet har inget med "prestandan" på minnet att göra, vilket visas av att man kan göra SD-kortfixen till ett minne med SÄMRE prestanda än det inbyggda och få en massiv prestandaökning. Precis som med "touchskärmens prestanda" och "gränsen för 256MB RAM" (som SGS *inte* lider av) gör många av okunnighet helt felaktiga bedömningar, vilket leder till att andra som inte fattar vad det handlar går omkring och tror att de vet något.

Det behövs inga personangrepp, däremot ser jag ett klart behov av en skarpare ton då många är så förblindade av symtomen att de vräker ur sig vad som helt om orsaken till problemen. Ungefär som att berätta för grannarna hur man fick en stroke när man hade huvudvärk när man vaknade på morgonen.

Det ÄR verklig användning. Det är inte någon "touchsimulator" jag kör på telefonen. Ladda ner "Dotty" från Market, och peta omkring lite på skärmen. Jag har petat hundratals petningar på skärmen utan att den missat en enda. Om det var touchfunktionen som var defekt skulle det ALDRIG varit möjligt.

Ok, så ditt tangentbord är dåligt när din dator hänger upp sig en stund och du råkar skriva något dubbelt. Ja, isåfall är touchen sämre på SGS också.

På samma vis som ditt tangentbord är kass i ovanstående exempel.

Väldokumenterat problem, ingen har bett om bevis för det.

Övergångar är inte samma sak som prestanda dock.

Hur vet du att det inte är han som missar skärmen? Men oavsett hur det ligger till med det händer det även att iPhone missar input vid användning. I övrigt gäller samma sak jag sa tidigare om touchen.

Irrelevant.

Lagproblemet med SGS är som sagt väldokumenterat.

Hur då "kontinuerligt"?

Om du enbart läste i första intryck tråden får du skylla dig själv. Man märker inte av särskilt mycket problem när man just lagt ner 5000 spänn på en telefon och njuter av nyhetens behag.

INGEN har sagt att iPhone har dålig touch, och ändå känner du att du måste "försvara" den?

Last edited: 19 jul 2010
  9. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 117
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Tråkigt att tråden håller på och spårar ur. Att människor inte kan köpa läget och förstå att alla har olika tycke och smak. Vad som är bra för en är kanske inte bra för en annan.
    Kommer från en 3GS som jag var grymt nöjd med, touchen har varit oslagbar hittils men nu med SGS så ligger dom jämbördigt.
    Hittils efter en helg så har jag märkt olika fördelar med båda mina telefoner. Om det i slutändan skulle bli en Iphone så är det inte för att det är en bättre telefon utan för att den passar mig bättre. Men just nu lutar det åt att jag behåller min SGS! Och frugan tar över min 3GS.

10. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag tycker jag själv har försökt att hålla en god ton men jag antar att hela saken inte hjälpts av att du ackompanjerats av ett troll (edsbyn, som sedan var patetisk nog att skapa ett extra konto). Det är inte så konstigt att folk tröttnar när någon trollar på det sättet och tyvärr är det ju då risken att man blir "guilty by association" och får lite av skiten själv.

Har inte upplevt att jag backat för långt så jag kan inte säga något tips där men det finns en framåt-knapp på första menyn du får upp när du trycker på menyknappen.

Jag ser dock inte alls vad ditt problem har med touchen att göra.

Jag kommer inte ihåg videon i detalj så jag kan inte kommentera på alla punkter men jag minns rotationstestet och anledningen att SGS inte roterar är för att han inte rätar upp den som han gör med iPhonen så den känner fortfarande av att den är i liggande läge.

Vad gäller snabbhet är inte animationen speciellt krävande när de använder GPU:n.

Dock är det ju trist att höra att du upplever det problem som rapporterats med att öppna appar osv så jag hoppas att du slipper det efter uppdateringen.

Det är okej att du tycker så men jag skulle vilja se den Skoda som skulle anses ha bättre "hårdvara" än en BMW. :)

11. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Tycker det är tråkigare att folk inte är intresserade nog för att skilja äpplen från päron. Ingen går till en verkstad och säger "ratten är sämre än på min gamla bil" om bilen är trögstyrd. Då säger man att bilen är trögstyrd och gör eventuellt en kvalificerad gissning att det är fel på servona. Men när det gäller datorer/telefoner och annan teknik, då skiter man i vilket och vräker ur sig precis vad som helst. Batteriet tog slut, och nu måste min skärm vara trasig för den är svart och den lyser inte när jag trycker på powerknappen.... *suck*

Det finns inget "tycke och smak" när man pratar om funktion, det finns bara i design.

12. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Håller med, och jag har själv gett min 3GS till tjejen min och tycker SGS är riktigt trevlig, men det finns allvarliga brister i nuvarande firmware som för min del är lite en dealbreaker... den lämnar inte tillbaka minnet från tidigare startade program som segar ner telefonen till obrukbarhet och GPS fungerar i dagsläget lite väl dåligt. Hoppas ny firmware löser dessa problem. Jag vet att man kan roota och applicera diverse fixar för att snabba upp telefonen, men av ren princip vill jag använda mig av godkända firmwares. Man kan ana den enorma kraften i denna telefon, hoppas bara Samsung får till allting med nya fixar.

13. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nej, det är bra med alla åsikter anser jag. Men du måste förstå att alla tycker inte som du. Och de kommer vidhålla sin åsikt.

Det är sant att Samsung är lite *så där* på den fronten. Japp. Men SGS säljer väldigt bra så det sätter större press på dem. Samsung är tillverkare av RAM minnen och jag har hört att ramminnet i SGS är extra snabbt. Flash minnet vet jag ej.

Helt sant. Det är hur du som användare upplever produkten som räknas.
    Det har pratats mycket om "iPhones magiska känsla" Och det är inte bara prat. Det ligger faktiskt en tanke bakom. Apple har haft som ett designmål att telefonen ska fungera så som du beskriver det. Smooth i grafiken, följsam i touchen, inte rycka till vid scrollning, Program med animeringar, osv. Det är den sk "apple känslan" Jag tror du är såld på den. Då ska du köra Iphone, inget snack. Android har inte dessa designmål och kommer aldrig att få. SGS är inte ett försök till att skapa en kopia av en iPhone. Även om man kan tro det, då den lånar många av koncepten.

Det klagades på Windows 98 när MS beta-testade det på användare. De klagade på att inloggning och uppstart "var seg". MS lösning: "göra den ännu segare/längre men lägga till en massa animeringar och vänta med att visa saker. Dvs buffra i bakgrunden för att sedan, visa det direkt. Då helt plötsligt "kändes systemet mycket snabbare" Dvs det ligger mycket sådant bakom också i "känslan av hastighet". Detta är saker som Apple jobbar mycket med. Dvs hur en App känns att använda.

Allt detta är bara effekter av hur olika delar är optimerade. Detta förändras med olika FW som kommer.

Klart att vi gillar Android här. Men vi är mycket mer sansade än riktiga iPhone fanboys, de är inte kloka på något vis :)

Det är olika. Vissa känner inte någon skillnad mot iphones touch. Andra anser sig känna skillnad. Det är mycket svårt att veta vad som är objektivt och vad som är subjektivt. Det bla detta som vi diskuterar i denna tråden.

Som sagt jag tror att du är ute efter iphone känslan. Köp då en iphone o var nöjd.;)

Apple vågade inte skapa äkta multitasking, pga det skulle innebära att de skulle sabba allt det som du beskriver. hastighet, smooth, hackfritt, laddtider osv. Du kör väl ofta 2 program samtidigt på din pc. Det är samma sak med Android. Det går att köra så där.

Jag tror inte att du någonsin kommer att bli riktigt nöjd med Android. Det är vad jag tror. Android kommer inte att bli ett ios med de designmål som har varit för det.

Precis. Jag trodde kanske att Apple skull lansera någon budget variant av en iPhone. Men icke. Kanske en mindre telefon som var mindre exklusiv men hade ett lägre pris. Många tycker att 3gs är för stor.

Inte stressat med positivt jäktade. De har inget att bevisa men massor att vinna. SGS är extremt ny och har barnsjukdomar. Att Apple ligger före i tiden är känt. De har ca 5 års försprång. Men ser man på hur google och samsung har jobbat senaste året så kutar de betydligt fortare än Apple just nu. Jag tycker det var rätt att släppa SGS än att vänta och fixa problemen först. Tyvärr får man folk på halsen. Som inte pallar, saker som inte är polerade till max.

Det är ett plus då det finns mer att ge. Det ryktas om att SGS 2 kommer efter Jul. Den ska ha en 2ghz CPU och massa annat coolt.

14. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nej, du behöver inte bli "bashad" för det är ingen som vill göra det heller och du har alldeles rätt att kritisera saker på SGS som du upplever mindre bra men då måste du även lämna utrymme för oss att ge svar på tal och vissa intresse för att du vill ta emot hjälp och vägledning från oss och inte bara ensidigt basha SGS och hylla iPhone till skyarna för då uppfattas du som en troll

Jag tror att, åtminstone jag, hållit mig borta från personligt angrepp eller annat förolämpning för det absolut hör inte hit, däremot edsbyn har flitigt dumförklarat folk, kallat oss lögnare osv och det skapar bara dåligt stämning här.

Alldeles rätt men du måste vara beredd då att backa upp dina inlägg med fakta och inte bara med dina subjektiva åsikter för annars blir du mindre trovärdig.

Här måste jag säga att du håller på med hårklyveri och ger mest utrymme för dina subjektiva åsikter som styr dina kommentarer ( som är, som jag märkte, partiska mot iPhone och inget annat )

Den här meningen din är bannemig verkligen förvriden och jag gissar att du menade att snubben startar apparna en efter en och det är väl ganska naturlig enligt mig. Men om du menar att om man använder en app är mer belastande än multitasking då har du fel.

I viss mån är du själv också en Fan-boy som mestadels ger eloge åt iPhone medan bashar SGS och argumenterar bort allt negativism (även om dem är faktiskt objektiva och kända över hela internet) om en viss Apple produkt som tydligen har brister. Vissa skulle t.o.m. kalla dig mactalliban

Du har tydligen utvecklat en offer mentalitet och ger uttryck för din självömkan i nästan varenda inlägg just för du är partisk mot en viss mobil och då upplever du det minsta kritik mot iPhonen som en påhopp på dig själv. Dina subjektiva åsikter ger dig inte saklighet om inte du kan backa upp dem med fakta och du har knappast framställt något i denna tråd som skulle ge dig objektivitet i frågan.
    Visst du vrider och vänder ord och meningar som en tonåring fingrar i flickvännens trosor men lik förbannad kommer fram att du är ändå iPhone frälst och det ända du vill att framställa iPhone som det bästa efter skivad bröd.

Jag har redan skrivit det här men jag upprepar : sälj din SGS och köp dig en iPhone för även om du skulle behålla SGS-n kommer du inte (aldrig ) att vara nöjd med den och det är helt enkelt så att Android mobiler passar inte dig !

Han är en troll och om du delar hans uppfattning så blir inte du bättre heller

Ännu en hyllning för, vad annars, iPhone som borde förstärka din vilja att sälja din SGS och skaffa dig nåt som du trivs med istället.

Helt subjektiva åsikter och rena felaktigheter angående multitaskningen som är faktiskt äkta på Android mobiler men, är en pausande på iPhonen.
    Förresten, Proswitcher är ett program för jailbreakade iPhone för att simulera multitasking som Android klarar utan några som helst trixande med mjukvara.

Det positiva med android är att den är fri plattform utan några inlåningar som iPhone och det förmodligen uppskattas av många men, förstås, inte av dig.

15. coca cola

coca cola Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har haft min samsung galaxy S i snart över en månad. Detta är min första smartphone och jag tyckte till en början att den rocka! Har inte tidigare varit så värst insatt i smartphones.
    För någon vecka sen ville jag jämföra min kompis 3gs med min sgs. Och när jag testade hans iphone blev jag såld.

Till en början kunde man inte tro att man kan få bättre touch än samsung galaxy s. Men när man väl hade iphone i handen visade det sig att samsung har mycket kvar att lära sig från iphone. Visserligen är samsung bättre än apple på smågrejer så som lite öppnare os mm. Men jag värderar touchkänslan mycket högre än att kunna ändra lockscreen och lite annat smått och gott.

Men smaken är olika vilket är tur :)

16. inact_0035

inact_0035 Guest

va fan.. en telefon är en telefon x) so what om det är 1 sekund seg?

17. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

edsbyn ? Jobbar du där? Jag börjar misstänka att vi har att göra med ett proffs som har betalt för att sprida skit om vissa produkter.

18. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Samma IP som tidigare 2 användare eller?

19. coca cola

coca cola Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Edsbyn kanske har samma åsikt som mig. Men jag tycker inte det är okej med hans personangrepp. Han borde lära sig att argumentera mot en produkt på ett snyggt sätt, utan personangrepp mm.

Kul dock att så fort när nån säger något dumt om en produkt så tror ni att edsbyn är här och trollar igen :) med det sagt försvarar jag inte honom.

Jag ville gärna dela med mig om mina åsikter på ett rättvist sätt som inte är partiskt eller något liknande med mitt förra inlägg.

Vill gärna att ni inte jämför mig med den omogna killen.

20. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Förmodligen samma postare. Hans sätt att skriva ser likadant ut. Tycker faktiskt ärligt talat synd om honom om han tycker detta är ett värdigt sätt att spendera sin tid.