Vem har gått från iPhone till SGS som jag?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av tigersaid, 10 jul 2010.

1. Vergilius

Vergilius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hehe jo det verkar vara samma person igen. Sättet att skriva och flytet i texten är detsamma :). Om det nu inte skulle vara han så har han iaf observerat hans sätt att skriva väldigt väl :)

2. NickeW

NickeW Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns ju en hel del som i tråden skrivit att de trivs med bytet från iphone till sgs. :)

3. coca cola

coca cola Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag förhandsbeställt iphone fyra hos telenor. Kostade 549 men det är företagsabonnemang. Telefonen blev gratis och då ingår det fri surf, fria samtal och fria sms i abonnemanget. Jag skulle ändå beställa detta till vilken tele som helst. Så man kan säga att iphonen blev gratis för mig :d

Med detta inte sagt att sgs är dålig, men iphonen passade mina behov bättre med fler apps och som jag tycker ett snyggare gränssnitt.

4. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Bindningstid? 24 mån?

5. Redhat

Redhat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Bra inlägg. Jag tycker precis som dig att både iPhone och Galaxy S är två riktigt bra mobiler, dock passar Galaxy S min smak bättre. Det är precis som du säger en smaksak! :cool:

Vissa gillar Spotify och vissa iTunes! ;)

6. Tugget

Tugget Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Hej!

Jag är ny här och här kommer mina reflektioner kring bytet. Jag hade en 3GS (eller har, den ligger i en låda i bokhyllan). Var nöjd med mobilen och älskade både användarvänligheten och den mjuka och följsamma touchen, men störde mig däremot på Apples inlåsta system. Det var min första iPhone, jag har tidigare haft "vanliga" telefoner och är van vid att själv kunna använda drag and drop för film och musik, att själv ändra mina musiksignaler med ett klick, vid att kunna bluetootha över musik och bilder. Samtidigt som jag gillade mobilen ville jag alltså ha mer frihet.

Upptäckte så SGS och efter att ha läst en hel radda recensioner och sett på filmer kändes det som om det var mobilen för mig. Efter att ha haft den i en vecka känns det så där. Jag gillar vissa saker och är mindre nöjd med andra. Här kommer min plus- och minuslista, helt subjektivt efter hur jag upplever det:

Samsung Galaxy S:

+ Levande bakgrunder och widgets
    Jag har till exempel hittat en helt underbar widget som listar mina kontakters födelsedagar på hemskärmen. Skitbra för en glömsk typ som jag.

+ Den stora, klara och fina skärmen
    Helt underbar att se film på

+ Bättre batteritid än i iPhonen
    Ingen superbra batteritid dock, men så är det ju bland alla smartphones.

+ Friheten
    Nu kan jag bluetootha, ändra min ringsignal utan att behöva gå omvägar genom program, jag kan föra över filmer utan att behöva konvertera i timmar, jag kan använda drag and drop. Man slipper iTunes.

+ Radio
    Många hävdar att det är lika bra med internetradio, men jag föredrar riktig.

+ Social hub är en jättesmart och bra grej som jag använder hela tiden. Mycket bra att samla sms och mejl på ett ställe.

+ Man kan själv byta batteri.
    Jag gillar inte att man måste skicka iväg iPhonen för en så enkel sak. Dåligt av Apple.

- Mycket sämre touch.
    Jag gillar inte att den hackar när man scrollar och tycker att touchen är mycket skönare på iPhonen. Gillar också bättre hur iPhonen animerar vridningen från stående till landskapsläge.

- Den laggar och tar tid på sig när jag öppnar program.
    Ibland blir skärmen svart ett tag innan programmen öppnas. Segheten irriterar mig.

- Wifin är sämre än på iPhonen.
    Jag har kopplat ur "pausläget" så att wifin alltid ska vara på, men trots detta kopplas det ur med jämna mellanrum. Jag har laddat ner en app som ska återansluta vid fel, men tycker inte att det funkar optimalt.

- Jag gillar inte att programmen pausas och ligger kvar i bakgrunden och tar upp minne.
    Även om det hävdas att android sköter detta på ett bra sätt tycker jag att mobilen blir segare när jag har gjort mycket med den. Har installerat en killer, men skulle hellre vilja att programmen försvann när man stängde igen dem.

- Jag tycker att webbläsaren är bättre i iPhone.
    Gillar till exempel hur man kan svepa mellan öppna fönster. Upplever att det är enklare att kopiera och klistra in text och spara bilder när jag surfar.

- Jag tycker att iPhones notifiering vid sms och mejl är mycket bättre än rullgardinslisten i SGS, som dessutom buggar och visar att man har meddelande trots att man läst det, om man inte kommer ihåg att klicka sig bakåt.

- Sämre redigeringsläge när man skriver in text än i iPhonen.

- Att man inte kan säkerhetskopiera, som man kan i iTunes.

- Jag tycker bättre om kameran i iPhonen, att den kan fokusera utan att man MÅSTE klicka i skärmen. Sen gillar jag att man tar kort "stående" i den. Det är lättare att ta kort med en hand om den är i stående läge. Liggande är bra, men då ska det finnas en riktig kameraknapp.

Har säkert glömt en hel massa saker, men det var vad jag kom på just nu. När jag jämför de båda känns det som att iPhonen är en bättre mobil för mig. Detta är alltså helt subjektivt och som jag personligen upplever skillnaden mellan mobilerna.

Väntar in det nya firmwaret och hoppas på att det löser segheten och laggandet. Jag gillar SGS, men det är en så pass viktig sak för mig att jag nog kommer att återgå till iPhone (och eventuellt satsa på en fyra i alla fall) om det inte fixar till sig. En så pass dyr telefon ska inte lagga på det här viset.

Last edited: 21 jul 2010
  7. Miklan

Miklan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

@Tugget med en snabb kommentar

Bakåt knappen fungerar som en exit/cancel/close knapp. Använder den ganska flitigt själv men baksidan blir då att det tar längre tid att öppna appsen eftersom de måste startas på nytt. Du kan ju prova och se om du känner någon skillnad ;)

8. Tugget

Tugget Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tack för tipset. :) Ja, jag har sett att man kan göra så. Gör det ibland men glömmer det också. Ska försöka komma ihåg det.

9. kniff

kniff Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Rent allmänt ska man såklart inte lämna Iphone om man är nöjd med Apple och dess mentalitet, man betalar styvt dubbelt så mycket pengar men man slipper själv göra några val, det gör Steve Jobs åt dig istället - se det som en handläggaravgift på några tusenlappar.

Ta en titt på deras laptops, undermålig hårdvara för pengarna (främst grafikdelen) men ett snyggt utseende, ett äpple på baksidan och framförallt ett framgångsrikt mjukvarusälj som är väldigt lättanvänt för nybörjare och därför lockar extrema mängder användare.

Inget ont om Macs i sig, men priset kontra vara är lite sådär om vi exkluderar mjukvaran.

Går man från Mac till Pc eller från IOS till Android så blir det utan tvekan mer jobb eller konfiguration för slutanvändaren, kan man inte acceptera detta ska man heller inte byta märke - det säger sig självt.

Vill man däremot ha mycket "bang for the buck" och möjlighet att själv kunna anpassa sin telefon eller dator efter sina personliga önskemål med relativt enkla medel så bör man överväga Android eller ett annat operativ för sin dator.

Hoppas jag inte trampar på några ömma tår, men det är min personliga synvinkel.

Själv vill jag t ex inte stödja ett märke vars policy är att blint förbjuda torrentapplikationer från market när vi befinner oss i år 2010...

Last edited: 21 jul 2010
  10. GregerW

GregerW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag är på din sida, du tänker i samma banor som mig.:cool:
    Vi har tillräckligt med lagar som begränsar oss, så varför ska vi begränsa oss ännu mer med APPLE, nej lite frihet måste man ha.

11. Tugget

Tugget Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag gillar inte heller ofriheten och att de bestämmer över användarna. Sen tycker jag inte om den okritiska stil som många mac- och iPhoneanvändarna har, att de bara blint accepterar alla "fel" och framför det som om de vore fördelar. (Som när man inte kunde mms:a. "Det behövs inte, eftersom vi har mejl. Vem mms:ar nuförtiden" typ.) Det var ingstängdheten som fick mig att byta till SGS. (Talibanism finns ju så klart i alla läger, inte bara hos Apple, men de syns och hörs en hel del.)

Fast jag tycker ändå att iPhone är en bra mobil. Synd bara att den inte är fri också, så att man kan modifiera den lite som man vill utan jailbreak. Fast sånt tycker jag inte att man ska behöva göra med androidmobiler heller. Acceptera barnsjukdomar gör jag och hoppas på att en ny firmware ska fixa lagget, men om det inte försvinner är det inget jag tycker att man ska behöva fixa och trixa med själv för att få till. Oavsett vilken mobil det än är tycker jag att den ska funka felfritt och utan lagg och buggar (efter ett tag) när man betalar dyra pengar för dem.

12. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ladda hem Handsent det fukar precis så som på ajfan 3 och 4. Dvs det är en siffra på ikonen med antal nya sms. Dessutom har den trådade sms konversationer.

13. Tugget

Tugget Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tackar, det ska jag göra.

14. NickeW

NickeW Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker du sammanfattar bristerna bra tugget. Inga invändningar, förutom möjligtvis återigen det här med touchen som är lite av en smaksak... :)
    Touchen känns rappar och mer mer korrekt när man fixat stall- eller lagg- problemen. Men lika vackert som på iPhone är det ju inte. Dock snabbare! Smaksak.

Testa annan browser, finns ett gäng som kan passa dig bättre. Jag tycker personligen väldigt mycket om standardbrowsern...

Ska bli spännande att se vad samsung gör med 2.2 updaten. Och ännu mer spännande vad kreativa människor gör för egna modifikationer baserade på denna update :)

15. coca cola

coca cola Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra inlägg tugget.

För dom flesta är det en fördel att android är mer öppet.
    För mig tycker jag inte det eftersom att google inte kollar apparna på samma sätt som apple gör. Så har man laddat ned en app som drar sjukt mycket i bakgrunden så sänks prestandan väldigt mycket. Därför tycker jag det känns säkert att oavsett om du har en helt återställd telefon eller en med 150 apps så presterar iphonen precis lika snabbt.

Har du en android med 25 apps så är risken rätt så stor att nån är dåligt skriven och sänker hela telefonens prestanda.

Detta är en smaksak, men för mig så kan öppenhet vara en lika stor nackdel som fördel.

16. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Myt att inte iphone skulle lagga med många apps installerade. Har sett otaliga exempel på detta. Och med senaste iso4 har problemen förvärrats.

17. Tugget

Tugget Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Ja, får de till lagget så är jag nöjd. Det är det som irriterar. Att det inte är lika vackert som på iPhonen känns inte så jätteviktigt, bara att det ska funka smidigt. :)

18. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Är du villigt o roota så har du en fix redan idag...

19. Tugget

Tugget Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tack. :)

Ja, det är både för- och nackdelar med en öppen marknad för appar. Appstores utbud är fullt tillräckligt för mig och jag ser inget negativt i att de kollar upp apparna så att de funkar som de ska. Det tråkiga är om man missar spännande och roliga appar som Apple av någon anledning inte gillar av andra, mindre förståeliga skäl. (Fast jag är inte insatt i Appstore alls och kan inget om vilka appar de nekar och inte.)

20. Tugget

Tugget Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jo, men det känns som om jag vill ge den officiella en chans först.