Vem ringde 2.9.0 by Jarman

Diskussion i 'Applikationer' startad av Jarman, 28 okt 2009.

  1. DJNeno

    DJNeno Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kör HTC Magic med ThaNano Hero rom 1.5
     
  2. Jarman

    Jarman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, jag har inte tillgång till apk´n förrän ikväll men det kanske är någon annan på forumet som kan köra adb pull och skicka till dig?

    Och är det någon som har koll hur det funkar med Market när man kör custom roms?
     
    Last edited: 2 nov 2009
  3. sibbor

    sibbor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tjenare!

    Jag har nu testat din applikation ett par dagar, och aldrig vid samtal har jag fått upp gränssnittet på min HTC Hero. Därför har jag nu ett par frågor:

    1) Skall gränssnittet dyka upp fast att det är ett känt nummer som ringer? Jag hoppas inte det, men så har jag heller inte fått upp gränssnittet en enda gång ;-)... det gör TrueCaller. Vet inte om det är en feature eller om det är bugg iom landskoder, riktnr osv.

    2) Om man i inställningarna har valt Eniro/Hitta/annan leverantör och någon ringer. Är det då resultatet ifrån den sidan som presenteras, eller är det ändock vemringde.se? Jag vill att applikationen skall söka på angiven leverantör. Alt. vid 0 träffar på Enrio, sök på Hitta.se, sen vemringde osv. Priolista helt enkelt :-)

    3) Kan du inte göra bakgrunden svart istället, lite halvtransparent på boxen ;-)? Känns lite mer Android över det hela då :-)

    Vore bra om man kunde spara kontakten inkl. information (namn, nr, adress) i telefonen vid avslutat samtal motsvarande; "Vill du spara kontakten i telefonen?", om API't tillåter detta. Jag har inte kollat så mycket på dokumenationen gällande kontakthantering i Android's SDK.
     
  4. Jarman

    Jarman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    >> Skall gränssnittet dyka upp fast att det är ett känt nummer som ringer?
    Det beror på vad du ställt in för inställningar. Så här gör du:

    - Klicka på den högra taben (searchtaben)
    - Aktivera toggleknappen om du vill att inkommande nummer som existerar i contacts inte ska sökas upp. (Se till att On/Off knappen står på On)

    >> Om man i inställningarna har valt Eniro/Hitta/annan leverantör och någon
    >> ringer. Är det då resultatet ifrån den sidan som presenteras, eller är det
    >> ändock vemringde.se?

    Det görs sökning mot båda sajterna samtidigt. api.vemringde.se och vald söksajt och båda resultaten presenteras.

    >> Vore bra om man kunde spara kontakten inkl. information (namn, nr,
    >> adress)
    >> i telefonen vid avslutat samtal motsvarande; "Vill du spara kontakten i
    >> telefonen?", om API't tillåter detta.

    Detta blir svårt eftersom programmet inte söker mot något API (förutom api.vemringde.se) En jämförelse är ju att när någon ringer, så öppnar du en webbrowser mot t.ex. eniro.se och söker upp numret. Det är det som VemRingde gör automatiskt.

    Mvh
    Jarman
     
    Last edited: 2 nov 2009
  5. DJNeno

    DJNeno Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok säg till när du har APK'n då :)
     
  6. sibbor

    sibbor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Att jag kunde missa det... tack för fingervisningen ;-)!

    Tack, precis vad jag ville ;-)!

    Nu menade jag Androids API'er, vilket jag tror skall fungera. Informationen du får retunerad ifrån resp. site bör du ju kunna urskilja vad som är ett telenr resp. namn, och adress?

    Tack för svaren, och applikationen givetvis!
     
  7. Jarman

    Jarman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Skicka ett mail till [email protected] så svarar jag med apk´n.

    Intressant att den inte dyker upp på Market för dig dock....jag har inte hört någon annan som haft problem med det.

    Mvh
    Mattias
     
  8. Jarman

    Jarman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Absolut, det är inga problem att genom Android´s API'er lägga till kontakter.
    Problemet är att få tag i informationen från resp site. Till exempel:

    - Gå in på t.ex. eniro.se och sök på ett telefonnummer.

    - När du fått resultatet, välj visa källkod (Ctrl-U på Mozilla Firefox)

    - Från den här htlm-koden ska man plocka ut namn, address osv.

    Detta är som sagt genomförbart för ett par siter men blir snabbt en mardröm att underhålla för flera siter som ser helt olika ut. Och även om man gör det så spricker allt när t.ex. eniro.se ändrar sin html-kod.

    Hoppas jag lyckades förklara problemet och tack för att du gillar appen! :)

    Mvh
    Jarman
     
  9. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Jarman, det är inte så svårt faktiskt. Jag gör det till min Asterisk televäxel. För det första använd den mobila varianterna av eniros sida:
    - mobil.eniro.se
    och den vanliga för hitta (mobilvarianten klarar inte på första svaret av när man har två svar på samma telenummer):
    - hitta.se

    Parsa texten efter lämplig nyckel från vilken den riktiga sökningen skall ske:
    - hitta: WhiteHref0
    - eniro: /query?phone=

    Sedan är det enkelt att parsa därifrån (man måste naturligtvis förprocessa eller använda regexp som jag gör för att få åäö&, whitespace mm rätt). Jag föredrar eniro eftersom det är mindre filer som svar där och missar jag där så går jag vidare till hitta.se. Missar jag även där så går jag till vemringde.se.

    Gör parsningen i shellscript i Linux för min telefon-växel. Uppdateringar gör jag ungefär en gång per år pga ändringar på någon av leverantörernas webbsida. Är bara APIet för att göra landsspecifika/leverantörsspecifika plugin-moduler öppet så är det ju enkelt att underhålla de olika leverantörerna, låt användarna göra jobbet... ;-)
     
  10. Jarman

    Jarman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej Pacman!

    Nej, det är inte svårt. Jag gjorde en version av den här appen först där jag just gick mot mobil.eniro.se och det funkade men det känns väldigt odefinierat att parsa html :) O värre blir det när man är själv och man har fler siter att parsa...

    Det som borde göras är att man drar igång ett opensource-projekt där man implementerar ett öppet API mot olika söksidor och hjälps åt att underhålla respektive parser. Varför inte sätta upp en Google App Engine server med ett API att göra förfrågningar mot? Då hjälps vi åt istället för att var och en hackar ihop sin egen parser.

    Mvh
    Jarman
     
  11. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Precis min mening också...
    ...har inte tillräckligt med tid för att driva ett sådant projekt (har småbarn hemma), men deltar i utvecklingen - det gör jag gärna!

    Om man dessutom kunde hitta på ett "språk" för att göra definitionen av parsningsreglerna enklare, så skulle det vara bra. RegExp är ju en idé, men det finns ju fler bra lösningar på det problemet...
     
    Last edited: 3 nov 2009
  12. Jarman

    Jarman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Precis som du har jag heller inte tid att driva ett sådant projekt men vi får hoppas det är någon annan här på forumet som tar pucken...

    Jag kan också tänka mig att medverka i utvecklingen då det skulle vara trevligt att använda API´t till VemRingde t.ex.

    Mvh
    Jarman
     
  13. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Jarman.. jag tycker du ska välja ett site/sökmotor (den bästa) och göra som du skrev tidigare för att kunna få resultaten direkt i luren.. och bara "underhålla" just den sökmotorn men ha kvar de andra för den vanliga sökningen via browsern.. skulle det kunna gå!?
     
  14. Jarman

    Jarman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det skulle absolut funka och så kommer jag förmodligen göra om/när det finns ett pålitligt API att gå emot. Jag är dock inte så sugen på att underhålla någon parser själv... :)
     
  15. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    hehe ok.. låter bra det.

    Lite off topic.. vad tycker dom om mitt Tradera App förslag!? :rolleyes: de har ett väl fungerande API.. inget du kan tänka dig o ta an!? :D
     
  16. Jarman

    Jarman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Låter som en bra app! Just nu har jag dock inte tid att ta på mig ett sådant projekt på min fritid.

    Detta borde vara i Traderas intresse så de kommer säkert att anställa/konsulta in någon som utvecklar en sådan app åt dem. Då kan Tradera själva bestämma hur de vill att appen ska se ut och fungera.

    Mvh
    Jarman
     
  17. Jarman

    Jarman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej Alla!

    Nu har jag uppdaterat VemRingde (och Jarmans ReverseLookup) så att resultatet visas som en dialog/popup. Applikationen tar alltså inte över hela skärmen som tidigare.

    Efter ett mycket trevligt initiativ av Richard K. Szabo så finns det ytterligare en söksajt att välja. Den heter "eniro.se - kompakt (OC)" och hämtar information från eniro och visar resultatet på ett kompaktare format.

    Har ni frågor/synpunkter på sökresultat från den här söksajten så kan ni kontakta Richard på:
    [email protected]
    http://rks.oblivioncreations.se

    Berätta gärna era synpunkter om appen och ge den gärna bra betyg på market! :)

    Mvh
    Jarman
     
    Last edited: 12 nov 2009
  18. odjob

    odjob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycker att den blir bättre och bättre...:-)
    Om man fick önska så vore det väl att de "uppslagna" nummren gick att spara ner till telefonboken.

    Det finns ett liknande program på market som fixar det och det är en kanon feature..

    Annars gillar jag GUI:t bättre på Vem Ringde, det är lite större tecken...:)
     
  19. Jarman

    Jarman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för kommentaren!
    Att kunna spara ner uppslagna nummer är mitt nästa projekt.
    Så förr eller senare kommer det vara möjligt också :)
     
  20. Jarman

    Jarman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Uppdatering VemRingde 2.3 - finns att hämta på Market:

    Richard har uppdaterat sin söksajt och gör nu även sökning mot vemringde.se.

    Om man har "eniro.se - kompakt (OC)" inställd som sin söksajt så visas både resultatet från eniro.se och vemringde.se i samma ruta. Det blir med andra ord en "renare" presentation av resultatet.

    Stort tack ännu en gång till Richard som är ansvarig för parsningen av eniro.se som gör detta möjligt.

    Mvh
    Jarman
     
    Last edited: 12 nov 2009