Vem ringde 2.9.0 by Jarman

Discussion in 'Applikationer' started by Jarman, Oct 28, 2009.

1. lindbergf

lindbergf Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hittar inte den nya versionen på Market?

2. DJNeno

DJNeno Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Förresten anledningen till att jag inte kunde hitta denna på market var för att jag körde market enabler med O2 api inställningarna. Kör man med t-mobile eller utan market enabler så kan man hitta denna i market.

3. Jarman

Jarman Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

(Tack DJNeno för att du rett ut problemet)

/Jarman

Last edited: Apr 18, 2010
  4. Jarman

MINA ENHETER

Hej Alla! (Uppdatering 2.4)

Jag har lagt till en knapp för att på ett smidigare sätt kunna stänga/avbryta sökningsdialogen.
    T.ex. vid inkommande samtal kan man nu klicka direkt på skärmen om man vill avbryta eller stänga sökningen. Förut var det bara back-knappen som gjorde detta.

Om ni inte testat, så rekommenderar jag er att använda "eniro.se kompakt (OC)" som söksajt. Den är klart smidigast och ger snabba sökresultat.

Mvh
    Jarman

Last edited: Nov 18, 2009
  5. egodeus

egodeus Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad jag tyvärr stört mig på med denna app är att den inte integrerar bra med Herons sense. Kan inte svara på skärmen som man exempelvis kan med TrueCaller.

Vore det inte smartare att använda notification area för att få denna typ av information så man inte låser "svara"-slidern som Heron använder?

I övrigt gillar jag utvecklingstakten på appen och inställningen hos utvecklaren. Det är därför jag vågar mig på lite kritik, eftersom du Jarman tar den på allvar och försöker hitta lösningar :)

Keep up the good work!

6. Jarman

MINA ENHETER

Tack för kommentaren!

Håller med dig, det är en begränsning att appen tar över fokus från svara-slidern. Senaste uppdateringen med close dialog-knappen förmildrade detta lite genom att man kan avbryta/stänga sökningen direkt på skärmen men det krävs ju som sagt ett extra klick från användaren.

Men jag jobbar på att hitta en lösning på detta och eventuellt skulle man i en framtida version kunna låta användaren välja hur resultatet ska visas.

Man kan alltid svara med den fysiska svara-knappen men det är ju inte lika roligt. :)

Mvh
    Jarman

7. Jarman

MINA ENHETER

Hej!

Nu finns VemRingde 2.5 att ladda hem på Market. Förutom generella förbättringar så innehåller den här uppdateringen möjlighet att filtrera bort prefix för inkommande samtal och sökningar.

T.ex. Företagsabonnemang kan ibland lägga till en extra nolla på alla nummer (ex. 08123456 blir 008123456). Genom att ange det prefix man vill ignorera (i exemplet skulle det vara en nolla) så kommer VemRingde att söka på det "riktiga" numret.

Hoppas denna uppdatering kan underlätta för er med specialabonnemang där ute.

God Jul!

/Jarman

8. ringdahl

ringdahl Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack

Passar mig perfekt då jag har telias centrex lösning som lägger på 00 i alla inkommande samtal.. Ska testa direkt.

Mvh /Uffe

9. Jarman

MINA ENHETER

Hej!

Nu finns Vem Ringde 2.6 att ladda hem från Market. Den innehåller många förbättringar samt två nya funktioner:

1. Ny, diskret popup (Custom Toast á la eniro-appen) som inte tar fokus vid inkommande samtal. Välj söksiten "eniro.se och vemringde.se (OC)" för att använda den nya popupen. Observera att den hämtar information från både eniro.se och vemringde.se och sammanställer informationen i samma popup.

2. Möjlighet att lägga till kontakter. Gör ett långtryck på önskat nummer och välj "Lägg till kontakter...". Androids standardapp för att lägga till en kontakt startas nu med förifyllda fält för namn och nummer. Informationen hämtas från eniro.se och vemringde.se. I framtiden planerar jag även komplettera med adress men jag börjar med namn sålänge.

Screenshots:
    http://s921.photobucket.com/albums/ad52/jarman_android/

Popup-uppdateringen vet jag många vill ha då nyare telefoner inte har en fysisk svara-knapp vilket gjorde att man måste stänga dialogen innan man kunde svara. Jag hade turen att få en Nexus One vid förra GTUG-mötet i Stockholm så det var en av anledningarna som fick mig att uppdatera appen :)

Mvh
    Jarman

Last edited: Feb 14, 2010
  10. tlarsson6

tlarsson6 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu börjar det hända saker med den här appen! :)
    Gillar skarpt den nya popupen och att kunna redigera kontakten innan den läggs till har jag saknat från de övriga apparna.

Bra Jobbat!

11. Jarman

MINA ENHETER

Tackar! Kom gärna med fler synpunkter, bra/dåligt och om något saknas osv.
    Att lägga till adress är nästa grej jag tänker kolla på och att även försöka koppla det till Google Maps för att få en karta var samtalet kommer från.

Last edited: Feb 13, 2010
  12. reitoo

reitoo Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Växelnummer

Hej.
    Jag har en liten funktion som jag gärna skulle se i vemringde-appen (som förövrigt fungerar utmärkt för mig)

Ofta när folk ringer från sina arbeten visas deras direktnummer, men söker man på dessa på tex eniro.se så får man inga träffar.

Börjar man byta ut de sista siffrorna mot nollor (ofta 2 sista) så brukar man få träff på företagets växelnummer.

Vid inkommand samtal skulle appen kunna försöka göra detta om den inte får någon "direktträff" och visa detta som ett gissat vxl-nummer.

13. Jarman

MINA ENHETER

Hej o kul att du använder appen!

Visst skulle man kunna ersätta de sista siffrorna med nollor och göra en extra sökning ifall man inte får träff men det finns ju ett problem med att veta hur många siffror man ska ersätta.
    Precis som du säger är det "oftast två" men det blir svårt att göra en generell lösning av detta. Helst av allt skulle ju serversidan (t.ex. eniro.se) göra denna typ av ersättning och ge korrekt resultat.

vemringde.se har redan en hel del av dessa typer av växelnummer i sin databas, ta t.ex: 098075000 (som även finns på eniro.se) och 098075166 (som inte finns på eniro.se). Här skulle man alltså behövt ersätta de tre sista siffrorna med nollor för att få träff på eniro.se

Hoppas jag lyckades förklara problemet med denna typ av funktion tydligare och tack för att du kommer med synpunkter :)

Mvh
    Jarman

14. Hårig

Hårig Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag provade att ta bort "Hem" i min kontaktlista och ringde till mig själv. Ditt program visade korrekt namn (toppen), och i "Call log" står bara numret och inte namnet. Gör jag ett långtryck på numret och väljer det så är inget ifyllt från början?

15. Jarman

MINA ENHETER

Hej!

Jag hämtar informationen direkt från android´s inbyggda call log så jag sparar ingen information utan det görs bara en sökning vid inkommande samtal.

Om du senare lägger till en kontakt så har jag sett att man måste öppna android´s call log för att trigga en uppdatering med den senaste informationen som lagts till.
    Testa alltså:
    1. Lägg till en kontakt från VemRingde´s call log
    2. Öppna android´s call log (och se att listan uppdateras)
    3. Öppna VemRingde´s call log och listan bör vara uppdaterad.

Jag hoppas kunna fixa detta till nästa uppdatering om det inte är alltför jobbigt att implementera.

Att lägga till kontakter är ju en ganska ny funktion i appen så jag uppskattar att du kommer med feedback och tveka inte att maila till mig vilket/vilka nummer som inte funkar så kanske jag kan reda ut problemet.

Mvh
    Jarman

16. Hårig

Hårig Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jaha, blev ju enklare om jag var inne i rätt call log :sealed:

Tack för hjälpen

17. reitoo

reitoo Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag håller helt med att Eniro borde kunna svara på detta från början, men jag ser faktiskt inte riktigt svårigheten (mer än att det går lite mer datatrafik och tar längre tid).
    Appen byter ut sista siffran mot en nolla och försöker - ingen träff, byter ut två sista och försöker.. tills den får träff eller vi når ett "max djup".

Låt användaren själv ställa in om dessa extrasökningar ska göras och kanske ett maxdjup.

En annan fråga. Hur har du koden? Är den öppen för oss andra att kika på eller håller du den för dig själv?

18. Jarman

MINA ENHETER

Självklart går det att implementera, allt handlar ju om att ha tid o göra det! :)
    Funktionen känns dock inte så prioriterad för min del och jag har andra saker jag vill implementera som kommer före.
    Men tack för förslaget och vem vet, det kanske kommer med i en framtida version!
    Den här appen började som ett hobbyprojekt för min del för att lära mig Android-plattformen och källkoden kommer jag tillsvidare ha privat då koden inte är dokumenterad eller organiserad så att det passar att lägga ut den offentligt. :)

Men koden i sig är inget avancerat, så jag ser ingen direkt mening i att göra den offentlig heller.
    Du kan självklart maila mig om det är något speciellt kodtekniskt du undrar över så kan jag försöka hjälpa dig.

Mvh
    Jarman

19. Jarman

MINA ENHETER

Hej!

Nu finns Vem ringde 2.6.2 ute på Market. Placeringen av popupen vid inkommande samtal är nu flyttad till den övre delen av skärmen.
    Detta för att funka bättre ihop med telefoner som kör med HTC-sense (Hero m.fl.) då de har knappar för att svara/avvisa m.m. i den nedre delen av skärmen som täcktes av popupen innan. Men nu ska det förhoppningsvis funka bättre!

Mvh
    Jarman

20. Seamless

Seamless Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det fungerar strålande bra, perfekt att få popupen där uppe i stället.

Ett förslag också. Skulle man inte kunna lägga in möjligheten att justera bredden på popupen? Tror det skulle se bra ut om rutan täckte hela skärmens bredd.

Last edited: Mar 28, 2010