vem ringde eller vem ringer jag??

Diskussion i 'Applikationer' startad av behedwin, 7 mar 2011.

1. m1chael

m1chael Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

En "work-around" kan vara att då appen triggas igång...märker (i inställningarna) att den inte ska lyssna på inkommande/utgående samtal och stänger av sig. (men det blir då ändå resursslöseri då appen ska triggas igång vid varje samtal)

Det bästa vore om man kunde kontrollera om man vill prenumerera på händelsen eller inte.

Det jag menade är då du vill kolla upp ett nr som finns i din samtalslista...

2. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Såvitt jag vet kan en app under Android inte "stänga av sig". Det är Android som bestämmer huruvida en app ska "försvinna" från bakgrunden.

Det låter som om du är inne i Windows-tänket ("alla program som är igång slöar ner"), men så fungerar inte Android (läs alla trådar om varför man inte ska använda taskkillers).

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Paranoid much m1chael?

Känns lite som om du skulle behöva tänka igenom lite mer exakt vad applikationerna använder dina samtalslistor till i samband med att kunna ringa och skicka SMS.

Om du har en samtalslista på telefonen och vill genom applikationen ringa upp någon måste den kunna ringa samtal. Det samma med SMS. Att applikationen själv ringer upp Egypten stämmer ju inte.

Eniro:s app går inte igång varje gång jag ringer ett samtal. Den ligger avstängd tills jag går in i den. När jag väl är inne i den så finns där ett menyval som heter "Mer". Där klickar du på "Samtal från okänt nummer >". Där ser du din samtalslista. De som är rödmarkerade är sådana du inte har inlagda i telefonen, det vill säga okända nummer. Om du fått ett SMS ifrån något konstigt nummer kan du även söka igenom SMS-listan.

Vad är det som Eniro:s applikation inte gör enligt dina konspirationsteoretiska krav? :)

4. m1chael

m1chael Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Att vara godtrogen har aldrig lönat sig... Se följande länkar:

"Spyware is becoming more of a problem as the smartphone market continues to grow at a rapid rate. "

Eller:

SMS-trojan i Android-app skickar dyra SMS

Allt jag vill är att applikationen går igång då jag vill och inte vid varje samtal. Samt att den inte har rätt att ringa betal nr.

På min HTC desire gör den det.

Som jag nämnde i inlägg #18

testa följande:

1. Ställ in i inställningar att inte söka på varken inkommande/utgående samtal
    2. Ring ett samtal
    3. Kolla med en "task manager" efter samtalet vilka processer som är igång
    4. På min telefon så går din app igång fast jag i punkt 1 ställt in att inte göra det?!

Enligt Henriks tidigare förklaring så "triggas" applikationen igång vid varje inkommande/utgående samtal

Tänk dig att jag är en elak applikationsprogrammerare.

Jag skapar en nyttoapp som alla vill ha (typ slå upp telefonnr)

I rättigheterna så lägger jag till "Tjänster som kostar pengar"? (Ringa telefonnummer direkt, skicka SMS)"

Varje gång en samtal rings eller tas emot så triggas min applikation igång och kontaktar min server.

Det användarna inte vet att jag har lagt in en dold funktionalitet in mitt program så att jag m.h.a av min server kan få applikationen att även ringa ett "valfritt nr"

Då jag nått en viss kritisk massa av användare och vill utöka mina inkomster så triggar jag igång min app att ringa mitt betal nr. Innan användarna ens märkt det (på sin mobilräkning) och min app tas bort från app store så har jag fått ihop min beskärda del för att dra mig tillbaka.

Vad skulle hindra mig ifrån scenariot ovan? och begår jag ens ett brott? om användarna godkänner villkoren (en lång sida med liten och krånglig text) som dyker upp då applikationen startar.

//Michael

Last edited: 15 mar 2011
  5. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Som jag skrev tidigare, du verkar inte riktigt ha förstått hur appar fungerar i Android.

Bara för att du ser en app i taskkillern betyder inte att den är igång. Android försöker vara smart och låter appar som inte används ligga kvar i minnet så länge det finns plats. På så vis går det snabbare nästa gång du ska använda appen.

Men, den ligger alltså inte och snor CPU bara för att den syns i taskkillern. Android är inte Windows.

Det du vill göra går alltså inte att göra på grund av hur Android är konstruerat, du får byta till en Windows-mobil.

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Glöm det jag skrev. Om du tror Eniro gör det som du beskriver ovan (då den annars möter alla dina behov) var det inget.

Om du ens vågar gå ut på dagarna utan en foliemössa blir jag överraskad :)

7. m1chael

m1chael Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jo, jag har förstått att OSet bestämmer när ett visst program ska "scheduleras" och att programmet inte snor någon cpu kraft då det ligger i bakgrunden.

Det jag inte förstår är hur Oset hindrar ett program ifrån att skicka dyra SMS när den i rättigheterna har rätt att göra det?
    (Som i vårt exempel "WhoIsCalling" har)

http://feber.se/android/art/185083/smstrojan_ptrffat/

"Google has now confirmed that 58 malicious applications were uploaded to Android Market, and that they were downloaded onto around 260,000":

http://techcrunch.com/2011/03/05/android-malware-rootkit-google-response/

En annan anledning till att jag vill veta när applikationen går ut på nätet och gör sökningar är att jag reser mycket i tjänsten och vill exempelvis inte att applikationen triggas igång då jag befinner mig utomlands. (Priserna för datatrafik kan ju vara betydligt högre)

Jag tycker att jag ställde en legitim fråga då jag vill lära mig mer om hur det fungerar (det är väl det forumet är till för?). Det finns ingen anledningen att gå in på personangrepp.

Last edited: 16 mar 2011
  8. Henrik Lannerhjelm

Henrik Lannerhjelm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

På tal om att gå till angrepp, tycker att du går till angrepp när du försöker sammankoppla mitt program med trojaner. Försökte bara hjälpa dig, vilket forum är till för!

9. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det kan inte OS:et, utan det är något som du som användare får fundera över: Litar du på appen eller inte?

En app som skickar dyra SMS utan att du begärt det kommer att kunna göra det även om du försöker ställa in att den inte körs (eftersom du har ingen kontroll över vilka "triggers" som den hakar in sig på).

Android är händelse-styrt, när en händelse sker skickas det en signal till alla de appar som prenumererar på den händelsen. Det är inget du kan förhindra eller begränsa. (Och en händelse kan vara ett timer-event, det använder de flesta program som synkar mot "molnet".)

m1chael gillar detta.
  10. m1chael

m1chael Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag ber om ursäkt om det uppfattades så.

Mitt mål är inte att mistänkliggöra varken din applikation eller eniro, hitta.se o.s.v. utan mer ur ett hypotetiskt scenario av vad en mindre nogräknad applikationstillverkare kan tänkas åstadkomma.

Som ni ser i mina tidigare inlägg så har det förekommit ett antal program som säkert orsakat sina användare en hel del gråt och tandagnislan.

Jag försöker bara vara lite säkerhetsmedveten och förstå vilka risker jag tar när jag laddar ned program som i flera fall (i mina ögon) har allt för generösa rättigheter.

Be Mindful of Your Android App Permissions

Förresten om ni undrar varför jag är så misstänksam så kan ni tacka android market för det.

Henrik, Jag hoppas du inte tar illa upp att jag använder din app som exempel:

https://market.android.com/details?id=se.lannerhjelm.whoiscalling&feature=search_result

Citat ifrån "permissions" tabben:

Malicious applications may cause unexpected calls on your phone bill.
    Malicious applications may cost you money by sending messages without your confirmation.
    Malicious applications may monitor your messages or delete them without showing them to you.
    Malicious applications may read your confidential messages.
    Malicious applications can use this to send your data to other people.
    Malicious applications can use this to erase or modify your contact data.
    An application with this permission can determine the phone number and serial number of this phone
    Malicious applications may monitor, redirect, or prevent outgoing calls.

Om man inte inte blir misstänksam efter dessa varningar så.... ;)

Man kanske inte kan som apptillverkare styra texten som står där... men mitt tips är en enkel förklaring för varje rättighet och varför den behövs.

Last edited: 16 mar 2011