Att vara godtrogen har aldrig lönat sig... Se följande länkar:
"Spyware is becoming more of a problem as the smartphone market continues to grow at a rapid rate. "
Eller:
SMS-trojan i Android-app skickar dyra SMS
Allt jag vill är att applikationen går igång då jag vill och inte vid varje samtal. Samt att den inte har rätt att ringa betal nr.
På min HTC desire gör den det.
Som jag nämnde i inlägg #18
testa följande:
1. Ställ in i inställningar att inte söka på varken inkommande/utgående samtal
2. Ring ett samtal
3. Kolla med en "task manager" efter samtalet vilka processer som är igång
4. På min telefon så går din app igång fast jag i punkt 1 ställt in att inte göra det?!
Enligt Henriks tidigare förklaring så "triggas" applikationen igång vid varje inkommande/utgående samtal
Tänk dig att jag är en elak applikationsprogrammerare.
Jag skapar en nyttoapp som alla vill ha (typ slå upp telefonnr)
I rättigheterna så lägger jag till "Tjänster som kostar pengar"? (Ringa telefonnummer direkt, skicka SMS)"
Varje gång en samtal rings eller tas emot så triggas min applikation igång och kontaktar min server.
Det användarna inte vet att jag har lagt in en dold funktionalitet in mitt program så att jag m.h.a av min server kan få applikationen att även ringa ett "valfritt nr"
Då jag nått en viss kritisk massa av användare och vill utöka mina inkomster så triggar jag igång min app att ringa mitt betal nr. Innan användarna ens märkt det (på sin mobilräkning) och min app tas bort från app store så har jag fått ihop min beskärda del för att dra mig tillbaka.
Vad skulle hindra mig ifrån scenariot ovan? och begår jag ens ett brott? om användarna godkänner villkoren (en lång sida med liten och krånglig text) som dyker upp då applikationen startar.
//Michael
Click to expand...