Vi blir lurade!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ara, 5 apr 2022.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag tror inte, jag vet. Det finns massor av människor som inte bryr sig ett skit om senaste uppdateringarna, och inte heller funderar på den saken, så länge mobilen fungerar till det den ska användas till så är de nöjda.
     
    Helge67 gillar detta.
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Nej, jag har inte fotograferat i svagt ljus och enligt testerna så är den inte så imponerande där, men jag ska väl testa saken vid tillfälle.
     
    Helge67 gillar detta.
  3. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Tycker hela diskussion är lite märklig egentligen.
    Många av argumenten kan sägas om mycket annan teknik också. Kameror, lite bättre bilder, hörlurar, lite bättre ljud, grafikkort, lite bättre prestanda.
    Prisskillnaden mellan det allra bästa och det lite sämre är ju inte värt det om man inte är så intresserad och inte ställer så höga krav på produkten. Så det är självklart bra att mellansegmentet har blivit så pass bra nu för de som inte har så höga krav.

    Ljusare skärm, bättre kamera (inte endast i mörker), bättre prestanda, bättre ljud, bättre byggkvalite, längre mjukvarustöd och därmed också bättre säkerhet.
    10 000kr extra för en produkt som är lite bättre på många olika saker man ska använda varje dag i kanske 3år är ju inte så mycket för mig.

    Kan man klara sig med en sämre mobil? Förmodligen. Men tycker att man köper mycket man kunde klara sig utan ändå i livet.
    Om vi ska skära ner på hushållets kostnader ska vi nog börja med alla skor och väskor min tjej köper och inte min mobil. :)
     
    Helge67, spigen, Hatsune Miku och 2 andra gillar detta.
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Visst, jag köper dina argument. Men faktum är att i många fall märks det ingen skillnad överhuvudtaget mellan en 14 000:- mobil och en långt billigare. I de allra flesta fall så klarar mobilerna av uppgifterna precis lika bra och lika snabbt. Skillnaden mellan de dyraste och de betydligt billigare har minskat väldigt mycket under senare tid. Mervärdet för de dyraste är idag väldigt lågt i många fall.
     
  5. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Diskussionen borde kanske snarare handla om varför vissa tycker att det är värt att lägga pengar på att byta telefon varje år även om det säkert är ganska uppenbart för de flesta.

    Att tillverkarna inte klarar av att göra stora revolutioner varje år är väl inte så konstigt. Tanken är ju inte att man ska byta så ofta utan kanske ha sin telefon i 4-5 år. När man väl behöver köpa en ny blir ju skillnaden mer påtaglig.

    Jag tror att det bara är de allra mest avancerade användarna som uppgraderar från t.ex. iPhone 12 Pro Max till iPhone 13 Pro Max. Och de märker kanske skillnader, även om de oftast är marginella. Skälet till att de flesta uppgraderar årligen är väl ett teknikintresse och att det kan vara roligt. Den ekonomiska förlusten blir ju dessutom inte så stor om man håller sig till kvalitetsmärkena.

    Så, är någon lurad? Trådskaparen får givetvis tala för sig själv. Jag tror att de flesta som köper en telefon är väl införstådd i vad de kommer att få. Jag tror inte att någon idag förväntar sig att "bli blåst av stolen" om man uppgraderar från en telefon som bara har några år på nacken.

    Men något lurendrejeri handlar det absolut inte om.
     
    Helge67, polar590, katho och 4 andra gillar detta.
  6. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    du ska veta att jag var väldigt nära att fiska upp din 13 PRO Max. Har ju 12 PRO Max 256GB idag. Just generaliseringen som @Ara@Ara gör har jag svårt för. Måste alla köpa en mobil som kostar 14K? Absolut inte. Men bara för att man gör det så innebär det inte att vi är lurade. Pris är vad du betalar och värde är vad du får.
    Jag ser mig inte själv som någon poweruser, men varje gång jag har kört en Doogee eller Low-Mid-end telefon så har jag stört mig på att det går långsamt, eller tar dåliga bilder eller slutar uppdateras. Därför ratar jag dessa telefoner och biter i det sura äpplet och tar värstingmodellen från Apple året jag byter telefon. Tanken är ju att köra den tills den slutar uppdateras. Det är helt sjukt att 6S fortfarande uppdateras och det kanske inte är den mjukaste upplevelsen längre, men funkar gör det. Tar du en android från den eran så har den slutat uppdateras för länge sen. Där har vi skillnaden.
     
    Helge67 och Kristy gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Doogee går dock inte att jämföra med lågprismodeller från etablerade stora märken som Xiaomi och Realme.

    Tror en hel del på forumet har dålig koll på hur bra de bästa midrangetelefonerna från Xiaomi och Realme är. Klasskillnad mot midrangelurar från t.ex. Motorola och "källarföretag" som Doogee är inte ens med i matchen.
     
    Helge67, katho, Ara och 1 annan gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fast utvecklingen senaste året är minst sagt tråkig. Det finns absolut utrymme till förbättringar. Många av de dyra flaggskeppen dras med medioker batteritid, en del telefoner för 7-8000 kr saknar dedikerade zoomkameror (t.ex. Moto Edge 30 Pro, Pixel 6 och Mi 12). OP10Pro är i princip en sminkad OP9Pro. Jag tror faktiskt att många som köper OP10Pro antingen inte är medvetna om det eller förtränger det. OP9Pro var inte direkt en perfekt telefon som inte går att förbättra.... Medvetet eller undermedvetet är jag rätt säker på att många utgår från "dyrare och nyare måste vara bättre". Jag uppfattar det som att BBK-gruppen t.ex. satt i system att sälja uppsminkade versioner av gammal hårdvara och det är säkert mycket lönsamt. Finns definitivt fog att vara kritisk även om Ara som vanligt går loss med storsläggan och lägger nyanserna åt sidan.
     
    Helge67, polar590 och Ara gillar detta.
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Vill man ha igång en diskussion så ska man inte nyansera och vara diplomatisk. Det fungerar inte.
     
    Helge67 gillar detta.
  10. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Frågeställningen är huruvida vi som kunder är lurade av branschen.

    Jag önskar absolut mer innovation och större tekniska genombrott. Men jag är helt nöjd med att lägga mellanskillnaden från fjolårets modell till den senaste. Det är ett genomtänkt och noga avvägt beslut. Alltså är jag inte lurad.

    Konsumenter överlag behöver säkert bli bättre på att göra research och intressera sig lite mer när de investerar sina pengar. Men all information finns där. Det går alldeles utmärkt att köpa en ny mobiltelefon på Netonnet och returnera inom 90 dagar om man inte tycker att förbättringen är värd pengarna. Ingen behöver bli lurad.

    Att det inte skulle vara någon märkbar skillnad mellan en telefon i 2000-kronorsklassen och 14000-klassen har jag inte ens bemödat mig att besvara tidigare då det är ett totalt absurt påstående. För vissa kan t.ex. byggkvaliteten på en iPhone 13 Pro vara värt mycket pengar även om man kan få samma SoC i en iPhone SE 2022 för en tredjedel av priset. För mig som älskar fotografi är det en stor skillnad mellan budgetsegmentet och flaggskeppen, särskilt i antalet brännvidder och deras kvalitet. Visst kan man komma långt med GCam på en budgetlur. Prisvärdhet är en separat diskussion men så länge tillverkarna erbjuder telefoner i alla prissegment så är det ju upp till kunden att välja.
     
    polar590 och Kristy gillar detta.
  11. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Tycker likt flera i tråden att utvecklingen på senare år har varit sådär när det kommer till premiumlurar, om något så så har gapet mellan premium- och mellansegmentet minskat samtidigt som prisskillnaden har ökat.

    Har själv gått från att nästintill alltid ha haft premiumlurar till att nu hålla mig till mellansegmentet då märken som Xiaomi numera erbjuder väldigt mycket för betydligt mindre pengar. Kamerauppsättningar på många billigare lurar håller tillräckligt hög kvalitet för egen del och jag spelar inte (schack räknas inte, haha) så varken snabbaste processorn eller den skarpaste kameran lockar mig. Med det sagt ska man komma ihåg att alla har olika preferenser.

    Bara för att jag inte spelar eller är i behov av den allra vassaste kameran på en lur så betyder det inte att andra känner likadant och nischade funktioner på vissa mobiler kan vara en "måste ha"-grej samtidigt som andra inte kan bry sig mindre.

    Känns som att dom enda som blir lurade är folk som blint går på priset istället för funktionerna och deras egna behov.
     
    Kristy, KTM och Ara gillar detta.
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja tyvärr verkar det stämma.
     
    Helge67 och Ara gillar detta.
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Stämmer bra. Jag trodde att t.ex. 120hz AMOLED-skärmar skulle ta mycket längre tid innan de nådde midrangelurarna men det gick jättesnabbt. Samma med extremt snabb laddning och OIS på huvudkameran. Nytt för år verkar vara att QHD-skärmar också når midrange, T.ex. nya Redmi K50. Det nästintill enda som saknas nu är trådlös laddning och ett mer flexibelt kamerasystem med t.ex. telezoom. Prestandamässigt är skillnaden mot flaggskepp försumbar för de flesta om det rör sig om bra midrangechipp som Dimensity 1200 eller SD780.
     
    Helge67, Millwad och Ara gillar detta.
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    En annan förbisedd aspekt av billig vs. dyr telefon är risken för skador. Köper du en telefon för 14000 kommer du behöva anstränga dig mer för att inte tappa den eller alternativt, mura in den i ett klumpigt fult skal, för att den ska klara att tappas. En billigare midrangetelefon kan man däremot njuta av att köra naken eftersom förlusten inte blir så stor om skärmen eller chassit t.ex. spricker.
     
    Helge67 gillar detta.
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Man kan göra ett steel man argument av Aras tes och peka på att många förmodligen överskattar flaggskeppen och underskattar de bästa midrangetelefonerna (eller äldre flaggskepp). Det tror jag är rimligt. Många recensenter ställer inte årets flaggskepp mot fjolårets när de gör sina tester. Det är vilseledande. GSM:arena sågade OP10Pro med rätta men var tvungen att revidera sina slutsatser och göra dem mesigare. Orginalformuleringen var exemplarisk:

    "Unfortunately, we can't think of any one area where the new phone is a meaningful improvement over its predecessor and thus provides zero justification for its existence. That isn't to say it's a bad phone; setting aside the software, which could potentially improve in the future, you are still getting some very capable hardware. It just happens to be roughly the same as what they gave us last time, except for a new coat of paint. Is it a crime to launch the same phone twice? No, but we also don't see why it deserves anyone's attention, let alone their money." ""
     
    Helge67 och Ara gillar detta.
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    OnePlus 10 Pro är en gäspning. Jag instämmer i kritiken.
     
    Helge67 gillar detta.
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Realme GT master edition har tjock plast på baksidan och är alltså redan skyddad på den sidan. Jag kommer aldrig att förstå varför man har glas på baksidan som lätt kan spricka.
     
    murana, Helge67 och Djingis.khan gillar detta.
  18. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    För att glas är snyggare, repas inte lika lätt, är ett dyrare material, och ger mer vikt till telefonen så den känns mer premium. Själv är jag neutral, är plasten av hög kvalité som på t.ex. Galaxy S2 eller S4 och telefonen ändå känns robust är det inga problem.
     
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Vill man ha mer vikt så är det enkelt med en ram i stål, eller varför inte större batteri. Glas är ömtåligt och behöver skydd, så det syns ändå inte.
     
    Helge67 och stelex gillar detta.
  20. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Dåligt konsumentomdöme är ett större problem än "lurendrejeri" i branschen.

    Men...

    Det som kan göra mig riktigt trött är att en stor del av den utveckling som faktiskt sker inte nödvändigtvis ger en bättre upplevelse i slutändan. I brist på riktig innovation läggs det energi på exempelvis screen-to-body ratio som ibland gör telefonen svårare att använda eller böjda skärmkanter (S22 Ultra vs S21 Ultra) som gör det omöjligt att hitta ett bra skärmskydd och ger förvrängningar av färger på skärmen. Den strategin skulle möjligen kunna klassas som en mild form av lurendrejeri för att få kunder att köpa nytt utan att ge ett riktigt mervärde. I den ytliga världen vi lever i ger det ju mycket status att ha det senaste, särskilt bland ungdomar.

    Samma sak gäller när tillverkare släpper nya färger av telefoner långt efter releasen. Känns enbart som ett fult knep att sälja samma telefon en gång till och absolut inte något jag tycker de borde hålla på med.

    Jag delar alltså inte trådskaparens frustration att "man inte kan göra något med en premiummobil idag som inte gick för 4 år sedan". Så länge man kan göra det lite bättre är det helt ok att släppa nytt. Jag uppmuntrar att tillverkarna förfinar sina konstruktioner snarare än att radikalt designa om dem varje år. Ju mer sällan vi måste uppgradera desto bättre egentligen.

    Fler och fler tillverkare satsar ju nu också på att matcha Apple vad det gäller hållbarhet och erbjuder uppdateringar under en längre tid än tidigare.
     
    RuffyMan, Kristy, Hatsune Miku och 2 andra gillar detta.