Övrigt: Vi får Lollipop i år! [LG G3]

Diskussion i 'G3 - Allmänt' startad av Droid_269, 24 okt 2014.

1. wargreymon

wargreymon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    531

MINA ENHETER

Aldrig haft några större lagg på min 16GB med ART aktiverat. Har nu lagt in 20A och det flyter på en hel del bättre än tidigare beta, inte ens smart card laggar i LG:s launcher, eller att öppna G-fönstret.

2. Gambit2K

Gambit2K Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Är det bekräftat att 20A är den som polen fått? Jag läste igår att det inte var bekräftat att det lika gärna kan dyka upp 3-4 version med 20 till?

3. Gambit2K

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Jag skulle säga samma lika, men pga. Lollipop animationerna så upplever jag att det lagget "göms" lite mera. Svårt att förklara.

4. bobalm

bobalm Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Detta borde vara Lollipop "final version" som kommer nå ut till användare snart.

5. wargreymon

Mottagna gillanden:
    531

MINA ENHETER

Om man går efter tidigare så ska 20A vara första stabila som rullar ut. Den är även en hel del bättre än de tidigare betorna så jag tror den är första stabila. Däremot kan det ju rulla 20B eller så med mindre fixar innan vi hinner få den eftersom Polen får först att testa.

Hoppas wakelocks håller sig i schack så kan jag återkomma med hur batteriet klarar sig :D

Gambit2K gillar detta.
  6. frippan

frippan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    153

MINA ENHETER

Kört en stund med 20A och det flyter på riktigt bra, känns väldigt stabilt och har inte upptäckt några buggar än. Fungerar bra att ha trusted devices också, t.ex din smartklocka. Skall se i morgon hur batteritiden verkar. Alltid lurigt när man har sitter och installerar allt och använder telefonen som en tok. Skall använda den lite mer normalt under morgondagen, återkommer med mina intryck efter det.

7. Stingray454

Stingray454 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Lite frågor jag är nyfiken på:

• Vet ni om det kommer att gå uppdatera till nya versioner senare? Om man lägger in 20A, och det är 20B som släpps i sverige om några veckor - kommer då uppdateringen som släpps till 20C att fungera alls på telefonen, eller får man räkna med att wipe:a den senare?
    • Läste lite om 20A, flera verkar inte få någon LTE-uppkoppling, medan andra får det. Hur ser det ut för dig?
    • Har du tips på en bra och enkelt "checklista" för uppdatering? (root -> backup -> flasha filer i den här ordningen osv). Är van att pilla med både hård- och mjukvara då jag är utvecklare själv. Jag brukar inte ofta flasha om telefonen, men är lite sugen på att testa :). Däremot ska det vara viktigt att t ex inte flasha boot före rom osv och det är jag lite osäker på, så tips mottas tacksamt.
    I övrigt är jag spänd på att höra mer om batteritid och eventuella övriga för/nackdelar du hittar :)

8. Gambit2K

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Nån som har "problemet" att de notifikationer och så som visas på låsskärmen är ofta med svart text så de är svåra att se (se nedan). Jag antar att spotify och de andra applikationerna behöver anpassas lite mer till materialdesign? Hoppas att detta fixas av utvecklarna snart.

Screenshot_2014-11-12-10-21-10.png

9. wargreymon

Mottagna gillanden:
    531

MINA ENHETER

Nyare går alltid att uppdatera till, däremot har vissa haft problem att nedgradera, men tror att 20A inte har några problem med det. Det kan också vara vissa problem med KDZ-uppdatering, typ som med 10N, då fick man göra full wipe, men väldigt sällan det krävs.

Jag kör Tre och har LTE som vanligt.

Root finns inte på Lollipop till G3 än då enda sättet är att modifiera kernel. Så backup som inte kryper root, typ via LG eller så.

10. Gambit2K

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

1. Jag vet ej, men du kommer ju alltid kunna flasha in de nya versionerna precis som man flashat in 20A. Och om vi säger att du har 20A nu och inte får 20B om den släpps i sverige, så ta bara ned 20B från nätet, flasha och sen när det släppts framtida version så kommer du få dessa uppdateringar på vanligt sätt. Men jag tror att så fort uppdateringen börjar rullas ut i Sverige och om den har ett senare nummer än 20A så kommer man få uppdateringen.

2. Inte läst om nån som inte får LTE, men jag har inte haft några problem med det eller läst om nån Svensk som har problem.

3. För att flasha en uppdatering behöver du inte root. Du behöver en KDZ fil som innehåller mjukvaran samt LG Flash Tool och en dator. Inget behöver installeras på telefonen, det enda som ska göra med telefonen är att sätta den o "download mode" vilket är ett läga som alltid finns på telefonen. Detta är inte som att flasha en ROM där man behöver recovery och root mm. installerat på telefonen.

Nu får nån annan fylla i mina blanks

Last edited: 12 nov 2014
    Stingray454 gillar detta.
  11. Stingray454

Stingray454 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Tack för svar! Låter ungefär som jag trodde med versionerna - borde inte vara några större problem att flasha in 20A då. Kan bli en omflashning i framtiden i värsta fall, men det går ju leva med.

Angående root så var det för att jag läste lite på XDA om det. Där var det väldigt högt rekommenderat att lägga in root först, just för att man då kunde köra full backup på sin telefon innan man flashade, samt för att stegen de beskrev behöll rootningen även under Lollipop så att man kan återställa backup-data o dyl enkelt.. Men det kanske är överkurs? Jag har inget behov av root i övrigt förutom lite appdata jag gärna hade velat spara, men det kanske går att lösa på annat sätt.

EDIT:
    Här är xda-tråden: http://forum.xda-developers.com/lg-g3/development/rom-lollipop-rooted-rom-skin1980-t2936022

Här en beskrivning varför det var bättre än KDZ:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

Last edited: 12 nov 2014
  12. Droid_269

Droid_269 Guest

Allt flyter på riktigt smutt än så länge, enda buggen jag hittat är att under batterianvändning så visar den att skärmen inte alls drar så mycket som den egentligen gör.. Något är knas.

Bifogade filer:

13. wargreymon

Mottagna gillanden:
    531

MINA ENHETER

Tror att det är att andra appar/etc som registrerar för mycket än att skärmen registrerar för lite, men ja, lite irriterande bugg om man vill leta wakelocks eller så :P Däremot tycker jag batteritiden är ganska bra och jag hade 47% kvar efter 13-ish timmar med 3 timmar skärmtid, och då har jag surfat, hangouts, wordfeud, maps etc, så inget krävande.

14. Sper

Sper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Man kan flasha in denna på en 3 låst mobil eller blir de knas då?

15. Droid_269

Droid_269 Guest

Har man låst upp bootloader och rootat, är inte telefonen olåst då? :P dunno

16. Sper

Sper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Min är orginal. Och ska inte roota heller

17. Droid_269

Droid_269 Guest

Dåså, vet inte hur det blir... 3 brukar väl släppa sina egna versioner? Du kanske ska vänta till OTA :)

18. Sper

Sper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Ja man få väl göra de :D

19. frippan

frippan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    153

MINA ENHETER

Lite batteriinfo om 20A har 2:05h skärmtid (55% ljusstyrka) och då har jag 52% batteri kvar, så ungefär 4 SOT verkar det det bli, helt okej tycker jag, då har jag lyssnat på minst 4 timmar podcasts idag också.

20. Droid_269

Droid_269 Guest

Fick ut 4h och då hade jag 12% kvar så det stämmer nog ganska bra... Ungefär som med KK.