Vi som väntar på LG Optimus 2X

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Norsehawk, 17 dec 2010.

1. Jens

Jens Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Jo, antalet inlägg har mycket med saken att göra. Jag är en person som inte skriver "Ohh, snart säger Dustin att snart kommer dom att snart ha ett datum, hoppas dom har rätt", såna inlägg viftar jag intresseflaggan för. Denna tråden består av 50%+ sådana inlägg.

Ganska många recensioner har påvisat att flytet inte infinner sig.

Jag kände och lekte runt i telefonen igår i ca 5 minuter. Den var relativt ren från installerade appar och hade få widgets som rullade på hemskärmarna. Trots detta upplevdes ett flyt som var sämre än min nuvarande telefon och inte ens i närheten av flytet en Iphone uppvisar. Det säger mig att GHz-racet är helt ointressant tills dess att Google/Android är färdiga med vad dom behöver göra för att få hemskärmar och scrollning att flyta på som Apples produkter gör. En bitter sanning för många kanske.

Sen är det klart att den öppnar applikationer snabbt, men lider många av det är olidligt långsamt på sina Desire/SGS och liknande lurar?

Däremot ligger den fint i handen, väldigt inkognito (väcker noll uppmärksamhet) och kameran tror jag kommer få problem med repigt skydd.

Så summa summarum,
    Helicopter view = lagg
    Scrollning helskärmsvis = lagg

Observera att med lagg menar jag att Iphoneflytet (som väl ändå måste vara måttstock) inte finns. Det är långt, långt därifrån och en gammal Desire är lika bra eller dålig.

Så handla eller känn på en ni med, så kommer ni märka samma sak.

2. AndreasLjung

AndreasLjung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Inte för att vara sån men det är LGs launcher som gör att det laggar, inte android i sig självt. Släng in ADW ex eller LPP och du ska se på flyt. Att de fortfarande inte aktiverat GPU accelererat OS är för mig en gåta men det går att kringå bara man försöker.

3. ElecTriX

ElecTriX Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Aint nobody got time for that
    Du menar med hjälp av ADW t.ex? Eller går det att kringå så man kan aktivera det i Android ?

4. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Är de nån som trott att den kommer att flyta som en Ifåne?

Som jag fattat de så kommer det bli bättre i senare uppdateringar när gpu används..
    Eller har jag drömt det ?

5. swefse

swefse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag tror han menade ADW EX, den nya (betal-)versionen.

6. noidroi

noidroi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Testade O2X hos 3 Danmark, såg ingenting av detta lagg o_O Flöt på lika mycket som iPhone 4 när jag testade.

En person frågade mig tidigare hur skärmen är. Jag är tyvärr ingen skärmfascist, men jag tycker den såg väldigt bra ut :) Fina, klara färger och bra ljus.

7. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Det finns i honeycomb och kommer till telefonerna snart
    Bara att vänta på 2-3 uppdateringar av oset från LG
    Hoppas dom gör det bra

8. Jens

Jens Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Ok, då skall ADW installeras på en testtelefon och sen får vi se om det blir bättre.

Jag håller även med om att det är en gåta till att inte OSet är grafikaccelererat, men sanningen är ju sådan. Tills dess kommer flytet från en Iphone inte infinna sig.

Ännu ett summa summarum: Out of the box såsom LG vill att vi skall använda luren, så laggar det mer än en Desire med Launcher Pro, det är illa.

9. Frodo4

Frodo4 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag förstår faktiskt inte den här fixeringen med "flyt" eller "miro-lagg" vissa verkar ha gällande Android produkter. Visst, iphones "flyter" lite bättre än min nuvarande SGS men det påverkar ju inte alls funktionaliteten i telefonen (oftast..). Givetvis vore det najs med lite extra flyt i telefonen men jag värderar t.ex stöd för flash högre än om det finns micro-lagg eller inte.... "flyt-problemet" kommer google säkert lösa i sinom tid men för mig kommer det mycket längre ner på prioriteringslistan jämfört med andra nya funktioner.

Apple gör världens bästa UI (För närvarande) men för mig är standarder och öppenhet mycket viktigare.

/Frodo4

Drewmor och rollet gillar detta.
  10. Jens

Jens Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

"Snart"?

Om ett år? När man väl då får nytta av den idag fräna hårdvaran finns telefoner som kört ifrån denna hårdvaran med hästlängder. Som någon skrev i en recension: Hårdvaran har kört ifrån mjukvaran.

11. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Några månader om du går via den inofficiella vägen. ;)

rollet gillar detta.
  12. Carl

Carl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

någon som har hört något om det är någon affär tex i malmö området som har fått in?! funderar snart påa tt en dansk kollega skall köpa en för mig...men priset tycker jag inte är värt det..

13. Merlininsider

Merlininsider Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    En telefon med micro-lagg får inte riktigt samma kvalitetskänsla som en som har bra flyt. Att det i sig inte gör telefonen mycket sämre är en annan sak. Men ibland kan känslan kännas viktigare än det faktiska resultatet.

För att dra en lite småsjuk parallell kan man väl jämföra med bilister som i bilkö försöker hitta det körfält som är snabbast, och på så vis kan tjäna några billängder. I praktiken slutar det kanske med att du kommer fram 20 sekunder snabbare. Spelar det någon roll? Antagligen inte, men det kändes i alla fall bättre att rulla förbi några bilar i bilkön.

14. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Var neutral
    Ryktet säger april dock

15. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    För mig skapar microfrysningarna frustration, och frustrationen gör att jag som användare påverkas negativt.

I teorin skall inte microfrysningarna påverka min produktivitet, men eftersom jag är en människa och människor påverkas av känslointryck så blir kontentan att jag arbetar mindre effektivt - och mindre gärna - med en telefon som inte har ett fint flyt.

Det handlar om små saker som kan få stor betydelse. En skinnsoffa med ett hål i en dyna fungerar rent praktiskt lika bra som en likadan skinnsoffa utan hål i dynan, men man vet ju att det där förbannade hålet finns där. Man ser det, stör sig på det, hela tiden. Och nej, den här skinnsoffan har inte lösa dynor så att man kan vända på den.

Svanis, zizou, Hund och 1 annan gillar detta.
  16. ElecTriX

ElecTriX Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Aint nobody got time for that
    Underbar liknelse! :teeth: Håller för övrigt med om att det skapar rejäl frustration (både microfrysningar och hål i soffan ;)).

17. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Jag kommer precis från MediaMarkt Högsbo där de hade ett visningsex! :) Jag pillade febrilt i ca 20-30 min, och jag kan hålla med om att det var minimala microfrysningar ibland när man bläddrade mellan hemskärmarna, men inget störande. Appdrawern och i inställningarna däremot flöt det på som på iPhone, helt utan microfrysningar! Program öppnades blixtsnabbt, helt utan fördröjning. Den kändes på det hela taget mycket rappare än t ex Nexus S.

Däremot kan jag tycka att Samsung med Nexus S hade lyckats bättre med kameran. När jag rörde på telefonen samtidigt som jag tog kortet så blev bilden skarpare med Nexus S än med O2X... Men O2X har å andra sidan många fler kamerainställningar än Nexus S.

Tangentbordet var jag positivt överraskad av på O2X! Det var stora tangenter och man kunde skriva blixtsnabbt utan att trycka fel! Väldigt likt iPhones tangentbord.

Hela mobilen andades kvalitet, den lilla rundningen på kanterna av skärmen gjorde sitt också, riktigt snyggt! Den kändes tunnare än jag trodde den skulle göra och den lilla upphöjningen för kameran var minimal, märktes knappt av, jag trodde den skulle vara mer utmärkande...

MM Högsbo skall få in den på måndag enligt leverantören, Bäckebol kunde inte ge något datum alls (men de sa att de skall få in 10st, när den väl kommer in),lite märkligt med tanke på att de har samma leverantör... Men jag bokade den på båda butikerna, för att vara på den säkra sidan... :)

Sent from my HTC Hero using Tapatalk

ninetwozero, SamDroid och lagge92 gillar detta.
  18. lagge92

lagge92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

microlagget i LGs launcher är jag inte särskilt oroad för, bara att slänga in Launcher Pro eller ADW tills de riktigt schyssta custom ROMsen börjar komma.

En sak jag är väldigt glad över är att LG verkar ha gjort alla scrollviews vara GPU accelererade och ha en liten gummibandseffekt längst uppe och nere. Om man ser när de skrollar i Inställningarna till exempel ser det riktigt mjukt ut. Hoppas att detta innebär att alla tredjeparts appar med scrollviews i sig fungerar likadant :)

19. Frodo4

Frodo4 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hehehe...en mycket bra liknelse...:)
    Skillnaden mellan dig och mig är dock att du anser att microfrysningarna är ett hål i soffan medans jag tycker att det motsvarar en saknad möbeltass.....

Givetvis vill jag ha "så bra flyt som möjligt" men jag stör mig inte så mycket på hur det funkar nu.

Jag väljer således att uppskatta hur snabb en applikation är när man väl använder den istället för att irritera mig på "lagg" när man bläddrar bland applikationerna.

Ingen har rätt/fel utan "drivs" av olika önskemål om hur ett mobil-OS skall fungera!

/Frodo4

P.s Missförstå mig ej, jag tycker lagg ÄR dåligt men ser det inte som en "dealbreaker" om jag skall köpa en telefon eller ej (om mängden lagg är den som android visar upp nu).

20. Flightcrank

Flightcrank Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Visste de hur många som skulle komma in till Högsbo?
    Får nog ta en tur dit med bilen när jag slutat jobba, klämde på en dummie på TPH men i ärlighetens namn så ger ju inte det så mycket :)