Vi som väntar på LG Optimus 2X

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Norsehawk, 17 dec 2010.

1. Lullebulle

Lullebulle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Suck... PS3 eller Xbox360 kör inte Android (PS3an är närmast till Android) och är inte i samma formfaktor heller.
    Jämförelser är inte din grej va?

2. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Herregud vilka "intressanta" diskussioner och random-paralleller lite här och var. Exakt varför skulle inte telefonen klara av avancerade spel när det sitter en Tegra 250-motor som är även FÖR avancerad för dagens Android-spel som finns på Market? Och CAD!? Vem i h-e kör CAD i en TELEFON? :D Lol...

Min HTC Desire kommer utan några problem hålla även 2011, den här telefonen kommer också hålla i två år utan några som helst problem. Alltså herregud killar, LG Optimus 2X plockar datorer som Asus Eee PC for fuck sake.

3. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Har ni insatta i denna tele fått någon klarhet om den klarar av flerkanals ljud?

Att den fixar att spela upp video råder det ingen tvekan om. Men stödjer den mer än stereo ljud?

Tappar som användningen för HD filmer och hdmi ut om den inte fixar ljudet.
    I de flesta filmer man laddar ner i 720/1080p har ju flerkanals ljud.

Min Galaxy Tab fixar inte flera kanaler utan man är tvungen att formatera om filmen för att få stereo ljud för att den ska spela upp.
    Vilket är jävligt kasst och drygt då man tänkt att använda den som media spelare.

Är det Android som sätter stopp eller är det upp till tillverkarna att stoppa i bättre ljud codecs?

Sent from my GT-P1000

4. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Men Lullebulle, menar du på allvar att du tror att det är ett problem att bara ha 512 MB minne i en Androidtelefon som kommer våren 2011? Seriöst? Eller argumenterar du bara för sakens skull? Jag ser dig inte skriva något med substans just nu.

Spelutvecklare bygger spel för sin målplattform. I egenskap av utvecklare vågar jag påstå att det vore knäppt att bygga ett spel som inte fungerar bra med 512 MB minne när det är det som är normen i Androidtelefoner. Med ett enda undantag - Desire HD. Visa mig fler undantag. Eller fler presenterade telefoner med mer än 512 MB minne än Motorola Atrix.

EDIT: Det jag gjorde var inte en jämförelse med Xbox 360 och PS3 (som båda klarar sig med 512 MB RAM). Det var en reality check. Somliga verkar behöva en sådan. 512 MB är jäkligt mycket minne, och det är också den mängd minne som är normen i Android just nu. O2X är ingen framtidstelefon att dagdrömma om, den säljs om en dryg månad.

Last edited: 15 jan 2011
  5. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Bra fråga. Iom att man kan ansluta den till en full HD-TV utan några problem och visa upp material i full HD tycker man att även ljudet borde följa med. Det sitter ju ljud från Dolby SRS Surround.

Jag själv har en full HD-tv från Sony och när jag ska ansluta min reciver och högtalarna (också Sony hela skiten) så behöver jag bara en till HDMI-kabel som kopplas till tv:n and that's it. Då får jag jävligt bra ljud på tv:n också. Samma sak om man ska koppla in flera enheter, som PS3 t ex.

Jag säger inte att det är exakt samma sak med denna telefon (jag har ju inte testat telefonen), men det borde egentligen vara så iom att den kan spela upp full HD-material också via HDMI-kabel, ljud inräknat. Lär dyka på Youtube från nån nörd, om det inte redan finns.

6. Lullebulle

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Ja, det kommer bli problem med ~400MB RAM minne (tillgängligt efter OS tagit sitt).
    DD:FW behöver 256MB RAM för att köras, och det kommer komma fler spel till Tegra2 denna vår.
    Så du tycker vi ska dras med 512MB RAM hela 2011 också?

7. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Lulle, seriöst. Gillar du inte telefonen så får du väll importera Matrix istället för att gnälla om mer RAM-minne. Alla Tegra 2-spel har introducerats i Tegra Zone vid det här laget, de var inte heller jättemånga direkt. Och ALLA funkade utan några problem på Optimus 2X. Kolla på Tegra Zone själv btw, så ser du också vilken telefon man har uppe på förstasidan! ;)

8. Lullebulle

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Klart dom funkar fint när man spelar dom, men hur blir det i multitasking?
    Har du ens tänkt på det?

9. Silvercliff

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det finns en inbyggd tröghet i marknaden. När den första telefonen med 1024 MB RAM släpps kommer det inte ögonblickligen komma spel som kräver 1024 MB RAM, precis som att det inte kommit spel som kräver, eller ens drar nytta av, 768 MB RAM. Trots att Desire HD haft det ett tag nu.

Men visst, i de flesta avseenden (utom batteriförbrukning, värmeutveckling och kostnad) är 1024 bättre än 512. Även batteriförbrukningen kan faktiskt minska, om telefonen slipper ladda ur program som ligger i bakgrunden så slipper de också startas upp nästa gång man går in i programmet. Win.

EDIT: Lullebulle, du måste förstå att några av oss inte letar efter den perfekta maskinen, vi vill ha en bra telefon. Det är OK med mig om den inte klarar att multitaska mellan 2012 års fränaste spel och mitt CAD-program.

10. Lullebulle

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Ja, men med Tegra2 spel runt hörnet så dröjer det nog inte länge innan vi ser spel som kommer kräva 512MB ledigt RAM för att kunna köras.

11. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Nej, för att jag tänker inte på sånna nörddetaljer. Huvudsaken är att den har multitasking, och om jag tyckte att det gick ganska bra med att använda det när jag spelade i december Dungeon Defenders i min HTC Desire så kommer det gå minst lika bra även i den.

Att jag ska dela skärm med någon annan när jag spelar, t ex vid spel som Airhockey, så kan jag säga det redan nu att jag INTE kommer göra det. Typ någonsin. Jag delar inte min telefon med någon annan, utan vill jag spela 2 player i ett spel med nån polare, ja då sätter jag på PS3:an och spelar med två handkontroller istället. ;)

Last edited: 15 jan 2011
  12. Lullebulle

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Du borde också gå och läsa på om vad multitasking innebär...
    Multitasking är inte splitscreen multiplayer.

13. Silvercliff

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Norsehawk: Du har nog missförstått begreppet multitasking.

Men hursomhelst, jag är nörd (Programmerare, civilingenjör Datateknik, har skrivit ett par mobilspel för Symbian UIQ dessutom), och jag håller ändå med dig. Multitasking, whatever? Vill jag spela spel så spelar jag spel, jag skiter fullständigt i om min telefon får svårt att ägna sig åt annat. Spelet är en förgrundsprocess och kommer få prioritet.
    Dessutom kommer de 512 megabyten leda till att Android stänger ner oviktiga processer - vilket ger mer kräm till mitt spel. Win! :D

14. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Ja, precis, det borde jag gjort. Borde läst här lite innan jag slängde iväg det inlägget, men det var det första jag tänkte på, "Vad i h-e använder JAG multitasking till?". Och det var det bästa jag kunde komma på. :P

Jupp, verkar så. :P Nej, du är inte nörd. Du är civilingenjör, och jag är numera utbildad lärare som hade examensfest igår och kan idag inte riktigt tänka klart! :)

Precis, whatever liksom. Orka spränga huvet i bitar över detta. :P Håller med dig helt å hållet. Hur ofta använder man Facebook samtidigt som man spelar Dungeon Keepers? :D Denna telefon är riktigt bra, och för det priset jag kommer betala (4600 kr) är helt sanslöst. Bara som en jämförelse, Google Nexus S kostar nära på en tusenlapp mer. Så BURN! :D

15. olovskiij

olovskiij Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

varför ska du köra två spel samtidigt? spelar du så spelar du, du lär ju inte heller spela och CADa samtidigt. eller? detta känns som dagens mest konstiga idé/påstående/whatever...

16. linus007

linus007 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Någon som vet om hdmi kabel kommer att ingå? för det är väl inte bara att köpa en vanlig hdmi eftersom det är "mini" hdmi från telefonen?

17. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Kan garantera att detta inte kommer att ske 2011, kanske inte ens 2012 och efter det är det troligen dax för en ny mobil endå.
    Varför? Jo därför det finns ingen marknad för det eftersom merparten av telefoner inte har mer än 512 mb ram.

Sen varför måste du ha ledigt minne över för multitasking när du spelar spel?
    Har man så pass viktiga saker som måste vara igång hela tiden förslår jag att man inte spelar alls.
    Personligen vill jag ha så få saker igång som möjligt för att spara batteri.

18. Lullebulle

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Tänkte mer på t ex surfning, meddelanden, telefonsamtal.

19. RikNik

RikNik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Det är privatimportpriser på Nexus S i Sverige just nu. I UK kostar den just ca. 4600:-. Borde väl hamna där någonstans här också när den släpps. Eller har det framkommit officiellt vad Nexus S kommer kosta? Skulle den som du säger kosta 1000:- mer än 2x lär den inte ha en chans försäljningsmässigt.

20. Lullebulle

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Det är inte bara bra för multitasking, mindre starttid på appsen i minnet.
    Större minne = fler apps som ryms i minnet (vilket även nämnts några inlägg ovanför)

Och det sista du sa, haha om du bara visste vad som var igång i din telefon :D