Vi som väntar på LG Optimus 2X

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Norsehawk, 17 dec 2010.

1. Lullebulle

Lullebulle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Haha lol.
    Om man postar inlägg direkt efter varandra precis som du gjort flera gånger på den här sidan så kan man använda redigera knappen istället...

2. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Du kunde inte utläsa ironin i det jag just skrev ;)? Vad är det för folk man har att göra med här egentligen :D!

Nej, nu ska vi vara snälla! Jag är ju trots allt endast en "Baby Droid" och ser med respekt upp mot mina härskare ;).

Psst, nu redigerade jag ;)!

Last edited: 5 feb 2011
  3. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

nox, med risk att du tycker att flera är emot dig, det är nog egentligen ingen, du behöver inte välja "Citera" på ett inlägg som är helt nytt.
    Sen anser jag givetvis att det är bra att du är engagerad, jag tror dock att LG gör allt de kan för att få ut telefonen så fort som möjligt, de har skapat "behovet" nu, men kanske har de en del mjukvarumässiga problem eller helt enkelt inte pressat tillräckligt många enheter till försäljning, för de vill givetvis få ut telefonen asap.

4. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Vad menar du med att inte välja "Citera" på ett helt nytt inlägg? Återigen, det tar väl ingen plats ;)? Jag har alltid tyckt det varit en bra funktion för att snabbt få en överblick på ifall någon svarat etc. men samtidigt förstår jag ju såklart vad du menar. Kritiken mottagen och bearbetad :).

Nu till något helt annat...

Jag börjar få lite magont.
    Det var först idag som jag såg över recensionerna för O2X och jag har börjat bli lite skeptisk. Det är absolut ingenting som rör telefonen eller för den delen dess release. Dock handlar det, som hos alla andra, av personliga reflektioner.

Jag har alltid varit ett teknikfreak och alltid velat ha det senaste och man kan nog mycket riktigt säga att LG tar täten med sin teknik så fort O2X når butikerna här hemma. Men nu har jag insett att jag kanske inte vill ha det "senaste".

Jag är ganska fotoglad av mig men tycker det är lite trist att bära med en kompaktkamera för jämnan. Därför får mobilen ha en hyfsat bra integrerad kamera, det känns som en prioritering som ligger högt upp för mig. Hade jag bara haft detta på min lista hade jag för länge sedan valt N8. Dock har jag blivit alldeles för kär i Android och jag kommer inte alltför bra överens med Symbian.

Återigen till "problemet". Efter att ha läst en hel del recensioner verkar kameran i O2X medelmåttig. Jag hade väl inte väntat mig någon wow-upplevelse men att flera sidor på nätet fortfarande anser iPhone 4 prestera bättre både bild- och videomässigt får mig att bli orolig. Den (iPhone 4) har ju funnits ute i mer än 8 månader snart. Att O2X filmar i Full HD kan väl ses som imponerande hos många, jag själv filmar dock endast i 720p, även med min fullgoda videokamera, just för att eftereffekter och slutgiltig redigering med rendering inte skall bli alltför tung.

iPhone 4 hade jag gärna köpt om det vore som så att man kunde personifiera telefonen lite mer än att låta den vara appcentrisk som den är just idag. Men nog om det, vad har vi då kvar, jo, den kommande SE Arc. Kameran skall i förhandstittar ha imponerat en hel del med sin "nya" Exmor R-sensor och bilderna ser onekligen bra ut. SE Arc är även i mitt tycke både väldigt snygg samt har en tilltalande tunnhet. Många anser den på bild vara plastig men återigen har förhandstittar påpekat dess kvalitetskänsla.

Dåså, då kommer nästa problem. SE Arc besitter ingen dubbelkärnig processor. Nu är frågan om detta är något "must have" eller snarare något "nice to have" för min egen del. Det är nu som ni gärna får komma med kommentarer. Jag är inte alltför insatt men jag förstår ju såklart att telefonen är bra mycket rappare. Bättre surfupplevelse, tyngre spel, Full HD via HDMI out men slutar det där?

Känner jag mig själv rätt kommer jag testa HDMI mirroring så fort jag får den men sen förmodligen aldrig riktigt använda den igen. Jag spelar inte mycket mer än Angry Birds, det suger redan där för mycket batteri :) och även om det kan vara jobbigt att vänta på en sida som laddar så tror jag nog att jag kan klara mig, "offra" de där extra 10 sekunderna för att sidan skall ha laddat klart. Om jag surfar har jag även tiden att vänta.

Då är frågan om jag kanske ska börja snegla på SE Arc lite mer, jag blev faktiskt väldigt frestad när jag kikade in i dess subforum tidigare idag. Eller är det något jag missar? Vad mer kan Tegra 2 underlätta? Kan vara svårt för er att veta mina behov, men det kan ju kanske vara så att jag missat helt uppenbara saker som jag eventuellt senare inser att jag mer eller mindre måste nyttja.

Slutligen skulle jag vilja fråga ifall någon sitter inne på någon sida med en större mängd bilder tagna med O2X. Jag har sett en del från phonearena.com med flera sidor. Jag är dock mer intresserad av hur bilderna blir i mörker, med LED-lampan, samt hur lätt den tappar fokus om man exempelvis rör kameran mycket eller om motivet är i rörelse. N8 får ju skarpa bilder i mörker även under extrema rörelser. Detta är väl Xenon-blixtens förtjänst, men jag tycker O2X snäpper kort hyfsat fort (det som visats på förhandsfilmer) och funderar därför lite över huruvida den lätt "tappar fokus".

Så där, det blev en hel del text. Nu får ni gärna hjälpa till här. Är en dubbelkärnig processor något man verkligen "behöver" om man nu kan utstå lite lagg och väntande i browsern samt inte alls har för avsikt att spela tunga spel. Är det en teknik stavad "overkill" eller är det jag som missar några större poäng här?

Samt återigen kameran. Många recensioner är idag tyvärr inte objektiva, någon kan tycka kameran är bra, en annan anser den vara dålig. Det bästa vore såklart att testa själv, men ni som sitter inne på mer information om kameran, dela gärna med er.

I övrigt hoppas jag att jag inte tråkat ut er alltför mycket med denna text. Måste bara rannsaka mig själv så att jag inte sedan vid valborg inser att jag trots allt kanske skulle väntat på SE Arc istället för att förhasta ett köp av O2X.

Nu hoppas jag dock, precis som ni, att telefonen kommer ut snart. Är sugen på Swedroids recension samt övriga omdömen från folket här inne.

God natt!

EDIT: Jag glömde dra upp det här med batteritiden. Alla vill vi ha heta mobiler med mycket teknik och samtidigt vill vi ha bra batteritider. Jag har läst Mobils recension av telefonen och de har ju enligt artikeln blivit positivt överraskade. Nu är jag en av dem som tar Mobils tester med en nypa salt och väntar hellre tills Swedroid testat mobilen i fråga. Det man dock verkar mena med O2X, rätta mig om jag har fel, är att man "spar in" på batteri genom att Tegra 2 är snabb och således hinner man som användare uträtta det ärende man har med mobilen fortare än normalt, snarare än att Tegra 2 är strömsnål!? Både SE Arc och LG O2X har ett 1500 mAh-batteri men GSMarena hade tydligen lyckats dryga ut användandet till tre(!) dagar, även med hyfsad användning av telefonen (SE Arc). Är det Snapdragonprocessorn med 45nm-teknik som gör detta möjligt och betyder detta summa sumarum att SE Arc mycket väl kan hålla längre än O2X med ett likvärdigt användande trots den stora skärmen?

Så ja, ännu mer text, håll tillgodo :).

Last edited: 6 feb 2011
  5. Dahliz91

Dahliz91 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    212
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Google har väl sagt att den versionen av Android de visade upp inte kommer till smartphones. Det betyder inte att Honeycomb inte kommer i en annan form. Men troligen menar de väl att nyheterna i Honeycomb kommer i nästa release som antagligen blir något på I och inte Honeycomb.

Tror inte det kommer att komma en telefon som har det bästa av allt på ett bra tag. Tror att tillverkarna är lite för rädda för att sätta höga prislappar. Så det är väl O2X och Atrix som gäller för de som vill ha prestanda och SE Arc för de som vill ha en bättre kamera. Tyvärr, men man kan inte få allt här i världen. Jag föredrar nog ändå att bära runt på min systemkamera. De tillfällena man inte kan ha med den, så har man ändå en okej kamera som duger hyfsat i alla fall.

6. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Självfallet finns det ingen perfekt telefon som ger en allt det bästa på alla punkter. Frågan är bara ifall jag kan överleva utan kraften från Tegra 2, då till fördel för att kunna ta lite bättre mobilbilder som fortfarande räknas vara ganska medelmåttiga.

Nu ska jag vara tyst ett tag och söka mig mot sängen.

Återigen... god natt.

7. Lullebulle

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Med Tegra 2 kommer du kunna ta bilder mycket snabbare än med Arc.

8. Gorgeous

Gorgeous Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    364
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S9
    Det finns ju andra alternativ också om man nu tycker O2X är lite för mycket när det gäller vass teknik.
    SE Arc är ju inte enda alternativet.

http://www.mobil.se/nyheter/lg-optimus-black-lanserad-1.383688.html
    LG Black kommer ju finnas och är i mina ögon mycket snyggare än Arc som jag bara ser som en vidareutv av X10, som jag tycker är en stor platsbit..

9. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 601
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Hur vet du det?, ingen av telefoner har kommit ut ännu
    Mvh Herrn

10. Lullebulle

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

I några av hands-on filmerna så visar dom kameran, bland annat något special läge för att knäppa flera bilder på rad.
    Dessutom behövde man inte vänta flera sekunder efter man tagit en bild (även utan special läget)

2011 CES mässan, där visade dom kameran

11. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

öhhhh....har du sett hur snabbt du kan ta bilder med Arc???

spola till c:a 2.25 in i videon: http://www.youtube.com/watch?v=7RdNfff_-0g

då är detta ännu prototyp stadie.

12. Lullebulle

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Nä, har inte sett några videor på Arc. Kameran verkar då bra i alla fall.

13. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Det fick vi ju tyvärr precis motbevisat, kameran i Arc är otroligt snabb. Dock hade jag nog föga brytt mig om O2X kamerasnabbhet om nu bilderna inte blir lika bra som hos Arc.

Black är riktigt snygg ja, men dess kamera verkar tyvärr ännu sämre än den som sitter i O2X.

____________________________________________________________________________________

Men kom igen nu grabbar, vad är det jag missar med den dubbelkärniga processorn förutom det jag ovan nämnt?

Är det egentligen bara "småsaker" som snabbare surf, tyngre spel, snabbare överblick i Google Maps etc. sådant jag faktiskt kan klara mig utan, då är ju frågan om jag verkligen snöat in mig på denna telefon i onödan.

Jag försöker återigen leta upp mer information om batteritiden. Att SE Arc lyckats klara sig 3 dagar på ett 1500 mAh-batteri med 45nm-teknik på processorn är imponerande. Jag vill gärna ha en mobil som klarar sig en helg om man nu åker iväg på någon spontan resa. Om O2X inte kan uppfylla detta är det ur min vinkel en negativ punkt. Men som sagt, jag fortsätter leta information.

14. linus007

linus007 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

15. linus007

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

tittar just nu runt lite om datum kring denna i europa, men tyskarna verkar alla vara överens om vecka 13, och våra nordiska grannar har samma datum som vi (slutet av februari). Svårare är det att hitta denna i UK, men återkommer om jag hittar nåt nytt.

16. noidroi

noidroi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

17. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Som sagt, tråkigt om vecka 13 stämmer. Enda fördelen är att den då släpps i stort sett samtidigt som SE Arc och att man då kan jämföra dem båda.

18. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Det du missar mest är nog snabbheten
    Men då är ju frågan, Kommer 2X få 2.4 eller vad nästa version kommer heta fort då det inte spelar någon roll hur snabb processorn är om den inte får gpu acceleration i webbläsaren så kommer det hacka ändå
    Och Arc ligger redan ett snäpp före med release på 2.3 direkt
    Tror det är tunga spel du tappar på men för mig känns arc fortfarande mer lockande med bättre batteritider och en senare androidversion.
    Om inte 2X har 2.3 innan arc släpps så köper jag nog hellre en arc, För även om kameran aldrig knäcker en systemkamera så har man alltid mobilen och tar väldigt mycket bilder med den

19. linus007

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

20. noidroi

noidroi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Mitt första inlägg ett misslyckande :(