Vi som väntar på LG Optimus 2X

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Norsehawk, 17 dec 2010.

1. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Det där har jag också hört om, är det möjligt att något sånt knappas ihop tro? Hur funkar det till Galaxyn? Finns det olika kombinationer eller är det endast ett "standardblink" som då betyder att något hänt? Kvittar väl iofs vad som hänt, ser man att något inträffat tar man ju självfallet upp telefonen. Krävdes det ROOT till Galaxyn för att göra detta möjligt?

Nu lyssnar jag inte på musik genom telefonen men självklart har jag den i fickan om jag är på språng. 90% av tiden i byxorna håller jag dock inte helt med om. Är jag hemma förvandlas jag till kalsongmannen, man är ju herre i sitt eget hus :). Vid dessa tillfällen ligger telefonen någonstans i hemmet, kanske utan ljud och vibration. Då skulle en liten Notification LED vara kanon.

Nu tycker jag vi överdriver lite. Marginalen gäller snarare "bra telefon som brister i mjukvaran" till "best ever". Har läst de flesta recensioner och hittar ingenstans där någon säger eller för den delen har en antydan till att telefonen skulle "suga" eller vara världsklassigt skräp.

2. Vimes

Vimes Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har optimus 2x Vibrator? har inte sett att det nämnts någonstans. :cool:

3. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

"The Flash version in the market has a number of warnings cautioning against installing the current market version on the 2X or a Tegra 2 powered phone as only the preloaded version has Tegra 2 optimizations. Thankfully these are being rolled into the next market release so there won’t be any Flash version fragmentation."

Du kan nog stryka 1:an :P

4. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Jag som är mindre insatt än övriga kunniga användare här på sidan får kapitulera och ta och fråga:

Hur var det egentligen med arbetsminnet här, RAM = 512MB.

Nu står MWC och väntar runt hörnet och det sägs att alla nya toppmodeller från de ledande tillverkarna skall ha ett internminne på i alla fall 1GB.

Vad innebär detta för "problem" i praktiken för oss eventuella O2X-köpare?

Många har tidigare gnällt på att de inte har plats med att installera program, men detta har ju knappast med RAM-minnet att göra!? Det påverkar multitasking etc, det förstår jag, men till vilken grad!? Jag kommer självfallet aldrig spela Dungeon Defenders 2 samtidigt som jag vill ha surf kvar i bakgrunden (man ska aldrig säga aldrig) men gäller detta endast de tunga applikationerna?

Påverkar widgets? Jag kanske inte kan ha för många widgets aktiva på alla de olika hemskärmarna för att minnet inte räcker till?

Börjar bli lite orolig över detta faktum men det kanske bara är i onödan? Vill ju väldigt ogärna stänga ner program vid multitasking. Och att behöva göra detta för att telefonen inte "orkar" känns lite snopet.

5. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Oroa dig inte, 512 MB räcker bra! Många är väl nojiga Windows-användare som är van med att man behöver 32GB RAM för att köra Notepad på Windows. ;)

Jag har 288 MB RAM på min Hero och jag har då aldrig haft problem med att det inte räckt till, så jag ser ingen orsak att 512 MB RAM skulle orsaka problem, iaf inte för mig.

6. Vimes

Vimes Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Beror på hur spelintresserad du är, mot slutet av året kommer vi garanterat se spel som kräver mer än 512mb RAM. Utöver spel så behöver du nog inte bekymra dig.

7. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

1 GB känns faktiskt sjukt mycket. Tycker att 512 Mb är lagom men antar att de har 1 GB i de nya high-end lurarna för att ha mer än i budget lurarna som börjar få 512 Mb (Optimus One och ZTE Blade t.ex)

8. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Håller med, det är endast de absolut tyngsta, kommande, spelen som kommer kunna kräva mer än 512 MB minne...och även då kan man fråga sig varför någon skulle göra spel som utesluter allt som sålts fram till februari 2011. [0]
    Man kan också fråga sig varför ett spel som ska spelas på en liten mobiltelefonskärm med 800x480 skulle behöva mer minne än spel som spelas på Xbox 360 eller PS3. (De har 512 MB minne)

[0] Gör man spel till mobil så kan man inte ta 600:- för spelet, istället tar man igen det på att man säljer många exemplar, och då vill man inte utesluta 80% av marknaden.

9. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

men jämför inte mot konsoler..
    360 har 3st 3.2ghz kärnor, vasst ATI grafikkort (GDDR5 minnen förmodligen) och stöd för fysik i spel.
    mobiler kan inte jämföras mot konsoler, konsoler kan inte jämföras mot PC.
    gör man det är pc högst upp, sedan konsol, sist mobiler.

det som hindrar mig från LG's telefon är just ram minnet, dungeon defenders exempelvis
    står att det helst ska köras på 256mb LEDIGT ram, jag har sällan varit i närheten av det.
    i skrivandets stund mellan 150-160mb ledigt.
    768mb ram och uppåt borde vara minimum på kommande high end mobiler.

min förbokning är borta på LG's telefon, dock så har jag inte sagt den är helt värdelös.
    väntar hellre lite extra och ser vad som kommer mot våren/sommaren :)

10. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Du bör nog läsa på hur Android hanterar RAM-minnet.

11. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Härligt, då har jag fått lite olika synpunkter.

Självfallet gillar jag att spela spel men blir jag utan ett fåtal titlar då mitt minne inte räcker till så kommer jag trots allt inte gå och spilla floder.

Då känns det lite mer betryggande :). Och om jag nu skulle ha 150-160 MB ledigt får jag ju helt enkelt frigöra lite RAM genom att stänga ner program som körs i bakgrunden.

Tack för svaren.

12. TrueDesire

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

så var man tillbaka på det...
    om man inte rensar ram minnet så dras mitt batteri ut något enormt.
    "rensa nivå 2" lite då och då, speciellt efter surfande eller film tittande = 2-3dagar batteri
    låter android själv stänga av det, ha det liggandes i ram minnet och sen återgå till där jag var när jag surfade = knappt 1dag batteri (12-16timmar)

dessutom om man bara har 150-160mb ledigt RAM trots man rensar minnet, och tillverkarna till dungeon defenders säger man ska ha 256mb ledigt vid spelets start så litar jag på dom som är utvecklare att de vet vad de pratar om :)

när man har säg, 4-5program igång som drar så mycket ram att jag bara har 40mb kvar, då kan man knappt surfa på internet trots de inte drar cpu
    så fort man frigör mer ram minne går allt genast snabbare.

jag är mycket väl medveten om att android frigör ram minne för aktiva program som behöver det istället för inaktiva program som är "minimerade" / ur backade.

nox: det är vad jag har i normala fall, om jag kör rensa nivå 2 har jag i de flesta fall 170-190mb
    då med 340mb totalt (genom darky rom)

Last edited: 9 feb 2011
  13. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Då är jag med!

14. TrueDesire

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

;)

vill inte avskräcka folk från denna telefonen, tvärt om jag är intresserad själv av den.
    bara skeptisk till mängden ram minne som är på den, speciellt nu när Tegra tar fart och mer "HD" spel ska komma

15. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Som sagt, fuck HD-spelen, ni är väl inte 18 allihopa ;)? Köp PS3/Xbox/Wii, så kommer nog mobilen med alla kommande Tegra 2-spel att fungera som ett klanderfritt komplement.

Nu är jag bara mer och mer oroad över releasen. Jag har ett ärende som ligger hos en grossist som står för utleverering till de flesta mobilåterförsäljare i Stockholmsområdet. När jag får svar därifrån kommer förmodligen en bättre fingervisning om release att uppstå.

Just nu hoppas jag att LG lovar det som uttalats och inte släpper telefonen senare än 10/11 mars.

16. Sweeler

Sweeler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan bara hålla med nox.

Dock verkar många säga vecka 13 nu, vilket är månadsskiftet mars/april :(

17. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Jag har också blivit bekant med "Vecka 13" gång på gång men vägrar tro på detta utlåtande. Så länge inget uttalas officiellt eller ifall vi nu passerar vecka 8/9 med stora kliv kan det bli så att vecka 13 går upp som den korrekta veckan.

Detta skulle dock påverka LG negativt då hetsiga köpare, däribland jag, faktiskt har fler nyheter att kika på än just O2X (SE Arc). Jag hoppas LG:s leverans är startklar och snart skeppas över till vårt nordiska land.

18. TrueDesire

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

visst är man inte en spelbiten person på mobil fronten, inte konsoler heller.
    men menar på, ska man ändå köpa en ny telefon vill man gärna ha så framtidssäker som möjligt :)

jag tror stenhårt dock på denna, grymt bra pris!
    konkurrenter kommer säkerligen ligga på 500-1000kr mer, och man får förmodligen inte med HDMI kabeln ens då, eller gratis anti theft/virus i ett år

Last edited: 9 feb 2011
  19. exnm

exnm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Fick meddelende från en vän som jobbar på en större mobiloperatör som sa att dem har telefonen inom 2 veckor. Men man får ta det med en rejäl nypa salt, han vill nog bara byta mitt telefonabb. egentligen :P

20. Dins

Dins Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Oneplus 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7
    Platta:
    Huawei media pad M5
    Jag ville göra en sammanställning av alla recensioner av 2X för min egen skull . Mest för att få en samlad bild av alla recensioner. Jag har valt att klippa ut sammanfattningen i slutet av recensionerna för att få kontentan av vad dom tyckte.

Så vi börjar med Anandtech
    mobil.se
    engadget
    phonearena.com
    gsmarena.com
    Och till slut phandroid
    Så de enda något negativa recensionerna är från anandtech, som påpekar att instabiliteten kan bero på att telefonen har pre-release programvara, samt från endgadet som tycker telefonen är seg och att appar kraschar.

De andra fyra recensionerna är väldigt positiva, förutom vad det gäller kameran i nått fall. Och ingen av dom nämner något om kraschade applikationer, vilket man tycker att dom skulle göra om det hade hänt. För mig personligen spelar kameran mindre roll. Jag har aldrig varit speciellt flitig användare av min mobils kamera ändå.

Så jag kommer att låta min förhandsbokning vara kvar för tillfället i alla fall.