Vi som väntar på ZTE Blade från Telia

Diskussion i 'Blade' startad av baker666, 16 nov 2010.

1. Per K

Per K Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kom precis hem från Telia butik med en ny blade. Nu ska jag packa upp den och upptacka android världen...

2. devlin

devlin Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu fick även jag min. Hurra!

Hur länge måste man ladda första gången? Efter hemska batteri-minnen från gamla telefoner så är jag jävligt försiktig i fortsättningen. Men samtidigt vill jag ju pilla på den direkt!

Kan man slå igång den medan den laddar första gången tro?

3. karlssson

karlssson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Den är helkass på min Telia stock.Pekar stadigt mot Öster. Men Metaldetektor funkar perfekt .Väldigt känslig.Så det vete f..n vad det är för fel.Har dock ej testat annan kompass.:cool:

4. eightbits

eightbits Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Min är också på ungefär samma plats. Flyttar sig lite grann bara.

5. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Ladda till max första gången, men ska inte vara någon fara att du använder den lite försiktigt under första laddningen. Se till att ladda ur batteriet iallafall första laddningen, vad jag har hört för bästa kvalitet.

6. ChipZ

ChipZ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Väntar inte längre :D

7. devlin

devlin Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur vet man när den är färdigladdad? Blir back-knappen grön eller nåt?

8. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Sådär behöver man ju inte göra längre. Bara att sätta på den med laddaren i inga problem med det med dagens batteri. Vet återförsäljare som startar telefonerna i butik och kopierar över alla kontakter osv till kunden som går iväg med sin nya mobil påslagen. Tror inte de skulle göra det om alla kom och klagade på dålig batteritid sen.

9. devlin

devlin Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan vara försäljningstaktik... ökar ju försäljningen av batterier isf ;D

10. Droidy

Droidy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    HTC 10
    ROM:
    Stock rootad
    Telefon 3:
    HTC One M9
    ROM:
    Stock rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 10.1
    ROM:
    CM13
    Min syster gick bara in i butiken och fick den i handen :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

11. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Jag vet inte med dig men jag har aldrig köpt nytt batteri till någon av mina mobiler. Jag har alltid startad de direkt och pillat.

12. Twiggeh

Twiggeh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Bah, känns fan inte okej att det ska gå långsammare att förbeställa en telefon, än att gå till en butik efter släpp och hämta ut. /avundsjuk :(

13. ehrlin

ehrlin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Gå till en butik och köp en ändå! Det gjorde jag idag. Har med jämna mellanrum frågat telia efter kollinr. via deras webbformulär. Fick svar idag kl. 15.10, köpte telefon i butik kl. 12.30. Så det blir retur på den beställda vilken givetvis Telia får stå för frakten på!

14. Twiggeh

Twiggeh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nä, jag bor ute i Nynäshamn och jag har ingen som helst lust att börja kriga med pendeltågen för att ta mig in till sthlm för o leta telefon när jag är sjuk :P

15. ToeTag

ToeTag Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lithium-Jon batterier lider inte utav minnes-effekter, du kan i princip ladda hur och när du vill (förutsatt att du laddar med en vanlig laddare å inte bygger en laddare själv då du måste följa lite mer strikta riktlinjer, google är din vän!)

Här är ett urklipp ur "HowStuffWorks - How Lithium-ion Batteries Work"

"Lithium ion chemistry prefers partial discharge to deep discharge, so it's best to avoid taking the battery all the way down to zero. Since lithium-ion chemistry does not have a "memory", you do not harm the battery pack with a partial discharge. If the voltage of a lithium-ion cell drops below a certain level, it's ruined."

Last edited: 7 dec 2010
  16. Swe

Swe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Sant. Men jonerna i li-on batterier kan fortfarande kristaliseras ifall batteriet är för mycket tvångsladdat vid fel temperaturer, så det är inte bara att alltid ha laddaren i och 100 %. Man bör aldrig ladda ut ett li-on batteri under 2-4 %. De flesta tillverkare låter dig aldrig ladda ut batteriet helt. När telefonen stänger av sig själv och säger att batteriet är slut, 0% kvar, så finns det ofta minst 2-6 % eller mer kvar beroende på temperatur. Att ladda ut batteriet helt och sedan upp igen är mer för att kalibrera telefonen för att mah-mätaren ska kunna räkna hur många mah som går in. Genom att ladda ur telefonen så att den stänger av sig själv så ökar du inte kapaciteten på batteriet, utan låter telefonens mah-mätare räkna hur många mah som går in i batteriet. Sedan vet telefonen hur mycket som går in och kan därför ladda fullt. Den kan även beräkna återstående mängd genom att det räknar förbrukningen ut och självurladdningen tillsammans med volten.

Det är därför som man kan uppleva mycket bättre batteriprestanda efter att man låtit ladda ur och sedan upp några gånger.

Det hela beror helt enkelt på en säkerhetsfunktion att man inte ska kunna överladda batteriet. Därför måste laddstyrningsenheten veta hur mycket ström som går in, eftersom att detta kan variera på grund av kristallisering av jonerna. Sedan vill de inte enbart ladda med voltkänning då om denna går sönder eller ger felaktiga värden så kan det bli överladdat. Finns ju exempel där batterier blir kristalliserade och till sist kan börja brinna eller explodera.

17. speakman

speakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Bladen dök äntligen upp även här idag (inget snabbare för att man bor i Ånge :P ). Men den vägrar svälja SD-minnet som följde med. Nån fler som har liknande problem?

Återigen - det finns ö.h.t. ingen skanning på avgångarna från Ånge, därför folk tror att paketerna ligger här i flera dagar när det egentligen åker lastbil runt Sverige.

18. Majkey

Majkey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Vimla!

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Jag hämtade upp en telefon från en teliabutik nu efter att telia klanta till min beställning så nu slipper jag vänta ytterligare en vecka.
    Den funkar riktigt bra, känns som årtiondets kap man gjort. :)

19. eightbits

eightbits Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hade samma problem jag, men jag fick ha den igång och trycka lite tills det kom upp att det var monterat. Sen har det funkat :)

20. baker666

baker666 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Köpte en på Teliabutiken Center Syd i Löddeköpinge idag. De hade fått hem 5 och hade 4 kvar när jag gick om killen i kassan inte sett fel eller nåt.

Bara som ett tips till er i västra/mellersta Skåne. :)