Vi som väntar/väntat på Galaxy S II

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Janne303, 24 mar 2011.

1. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Att låsa bootloadern skulle vara galenskap. Ett bra rykte får man genom att ge anhängarna frihet. Och med tanke på hur mycket skit motorola har fått för att deras låsning skulle jag bli mycket förvånad om Samsung väljer att gå samma väg. Speciellt när de redan har stort stöd från hobbyprogrammerarna.

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Min flickvän har spanat in denna efter att hon aldrig fick köpt en SGS. Det är nästan, men bara nästan, att jag då blir avundsjuk :)

En jäkligt bra telefon som slår det på den svenska marknaden just nu i vilket fall. Arc kan absolut mätas med den med andra premisser. 2X är ju helt borta. Nexus S likaså. Den enda telefonen som den verkligen har problem med, och hamnar ganska even steven med, är ju Atrixen.

Skulle jag inte köpt min Atrix skulle jag hängt här och räknat minuterna tills den släpptes.

3. sorensen_robin

sorensen_robin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

4. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Det låter snarare som kryptering av data/känsliga uppgifter i luren.

Atrix har ju krypterad bootloader, även dom nya HTC dualcore som kommer har krypterad bootloader om jag fattat rätt ??

Frågan är hurpass krångligt det är att ta sig förbi..

5. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    657

MINA ENHETER

Hittade detta på xda-developers
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=959456&page=2

Right this has been rife on the Atrix forums, so let's spread a little knowledge before this gets out of hand too... (If I get anything wrong feel free to correct me, but I understand it as follows):

Rooting - Root access does not allow you to install custom ROMs or kernels. What it does do is grant you access to previously restricted partitions and functions, which allows us to remove apps from the /system (like carrier bloatware) or access functions such as tethering if they are not available.

Locked Bootloader - Every Android phone has a locked bootloader when it is sold, even the Nexus One and the Nexus S. How easy it is to unlock is what differs between them. Once a bootloader is unlocked, custom kernels can be loaded.

Signed Bootloader - This is a tricky one to crack, but not as difficult as an encrypted bootloader. A signed bootloader requires the files on the booting partition to be signed with a private key, otherwise it will not load them. It may or may not be possible to break past this process, it changes from device to device. This is by no means easy, and by no means 'certain to crack, it's just a case of when', so don't see this as a good sign.

Encrypted Bootloader - Pretty much impossible to break, the Milestone and Droid X guys have been trying for months and months, and have yet found a way round it. This involves the eFuse technology you may have read about in the news.

In short, root access doesn't mean custom ROM's, but a locked / signed / encrypted bootloader doesn't stop the possibility of custom ROM's either. It stops custom kernels, which causes 3 main issues if what ever method of
    locking is used cannot be broken:

1.You are limited to the released or leaked offical kernals for that device, so any bugs present there will always be present

2.A lot of speed increases / battery life improvements (including under and over clocking) are kernel based, so they won't be possible

3.You will be limited to a kernel version, which may prevent future version of Android working on the device

At present, it is not known what the SGSII will have, or how easy / hard it will be to root and get into the bootloader, but at least now you'll know what each stage will allow, and won't going running into the 'We have root' thread saying 'OMG we haz haxorz the fone, custom ROMz here we come !!!1!!!one!"

EDIT: I get the impression you can underclock the processor simply with root access, you don't need a custom kernel.

Stämmer nog inte riktigt att alla är låsta.
    SGS och SGT har vist helt olåst bootloader

6. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

http://www.engadget.com/2011/04/11/samsung-galaxy-s-ii-to-be-available-may-1st-in-the-uk/
    Samsung has just delivered a most welcome (and concrete) bit of news for British smartphone lovers. Its next do-it-all Android superphone will be available on May 1st in the United Kingdom. The Galaxy S II will emulate its predecessor device by being made available "across all major networks and retailers." We'll try to track down availability information for the rest of Europe, but at least Brits can now stop fretting about the delay / non-delay of this marquee phone's launch.

7. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Hm, man kanske skulle ta och importera. Skönt att slippa vänta så länge till. 1:a maj är ju bara 2 veckor fram.

8. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Hehe, lite väl optimistiskt där va? 3 veckor får jag det till med dagens datum :)

Men hur blir det med garantin om man importerar? är det lugnt? antar att man får annan firmware i UK än i Sverige dvs. svenskt tangentbord osv... iofs. lätt att fixa i efterhand ändå.

9. moparlinke

Mottagna gillanden:
    657

MINA ENHETER

Enligt Moderatorn BrittBastard på Prisjakt kommer SGS2 att släppas i 2 versioner i Sverige...

En med NFC pch en utan..

Har hade pratat med nån hos Samsung...

Finns en tråd om SGS2 i mobilforumet där

10. Janne303

Janne303 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
    Känns lite onödigt sälja en med å en utan. Vad kan det kosta för tillverkaren å ha en bana på fabriken med nfc chip å en utan. Å sen ta nån hundring mer eller mindre i slutändan av konsumenten? Borde ju vara dyrare för dem jobba på det sättet.

11. moparlinke

Mottagna gillanden:
    657

MINA ENHETER

Det låter helt sjukt tycker jag..
    Att ens ha 2 olika i samma land tycker jag verkar dumt

Edit
    Börjar vackla i min tro ..
    Känner begär efter HTC Sensation

Last edited: 12 apr 2011
  12. Evil_E

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

HTC Sensation??? den är ju inte ens i närheten...

13. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

utveckla gärna, jag är i valet och kvalet vilken av dessa två jag ska välja.

14. Evil_E

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Allt är naturligtvis en smaksak, men bara SA+ skärmen är ju värd mycket tycker jag trots att HTC Sensation verkar få qHD upplösning... nu kommer ju SGS2 att ha 1.2ghz och 1Gb i ram och 16Gb eller 32Gb, kameran verkar bli en av de bästa på Android (förutom Arc) HTC's kameror har ju tidigare iaf. varit totalt värdelösa och HTC Sense är inget jag vill ha. Designen på HTC's telefoner är ju inte direkt tilltalande om man inte gillar ca 2005 industridesign (smaksak).

Om Samsung gör sin läxa med programvaran så tror jag SGS2 prestandamässigt blir vassare.

Vikten, jag föredrar både måtten på Samsung Galaxy S2 och vikten framför HTCs Sensation.

15. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

ja det är faktistk dessa punkter jag funderat på, men designen gör mig inget,sense lägger jag en (tillbörjan iaf) launcher över. men sen är frågan har samsung lärt sig av sina föregående misstag? får se om htc's event har något att tillföra i eftermiddag

16. Evil_E

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jo, jag tror faktiskt att Samsung lärt sig av tidigare erfarenhet... jag tycker i övrigt att de varit ganska duktiga på att uppdatera iaf. SGS och man fick till och med upp prestandan ordentligt från 2.2 till 2.2.1 så det känns enl. mig som om de faktiskt anstränger sig lite mera nu än tidigare. Men visst aldrig fel o ha många valmöjligheter. Jag är iaf. på det stora hela nöjd med SGS även om jag nu längtar efter uppföljaren.

17. moparlinke

Mottagna gillanden:
    657

MINA ENHETER

Evil_E

Alltid gillat HTC och hatat Samsung så jag har lite ångest heh..

Men bara samoled gör nog att jag väljer SGS2 men vi får väl se ikväll :-)

18. Janne303

Janne303 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
  19. Taskman

Taskman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 045
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 3:
    ROG Phone 6
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S5 Pro, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Testade ARC tidigare idag hos Tre och fick ingen "wow" känsla alls. Visst de har snyggat till en hel del men känndes inte som något nytt.. Dock vart jag ju inte mindre sugen på SGS2 nu ju mer man pillar på andra telefoner och vill ha något nytt..

Min 6 månader "gamla" Galaxy S börjar redan kännas riktigt gammal :)

20. Evil_E

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Hehe, ja jag kan hålla med om att de tidigare haft ett riktigt uselt trackrecord när det gäller sina telefoner, men tycker ändå med SGS att de visade att de menade allvar både hårdvarumässigt och nu på senare tid mjukvarumässigt.

Visst är det kul med högre upplösning på skärmen men fortfarande bara en S-LCD o_O dessutom verkar HTC sakna USB OTG vilket jag ser enorm potential med. sämre batterikapacitet, men nu när SGS2 får 1.2Ghz istället så vet vi inte hur batteriet påverkas... jag vill iaf. ha min dag utan att ladda sen är jag nöjd.