Videouppspelning - Problem adaptive refresh rate

Diskussion i 'Galaxy S23 / S23+' startad av clajdo, 27 dec 2023.

1. clajdo

clajdo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Base S23 här. Har nu hittat problemet med vad som orsakar diverse problem med uppspelning av videos i de flesta appar..Adaptive screen refresh rate..men jag har inte hittat nån fix. Skulle gärna fixera refresh rate till 60Hz om det gick men den enda inställningen som finns är att dra ner max till 60Hz men den är fortfarande adaptive...

Hur vet jag att det är problemet? - Gjorde ett test i en webbläsare där jag kör video på en sidan, testade första side by side med min S10 i samma webbläsare = perfekt uppspelning på S10, hackar som fan på S23. testade sen att göra kontinuerlig microskopisk scrollning av skärmen på S23:an för att upprätthålla en hög refresh rate= perfekt uppspelning av videon men så fort jag slutade scrolla så började det hacka igen efter 1-2 tiondels sekunder. Fyfan vilket jävla skräp. Testar Samsung verkligen sina skittelefoner så här jävla uselt innan dom släpps ut?

Finns det nån hack som gör att man kan fixera refresh rate i telefonen så man slipper det här? skiter och i om batteritiden blir marginellt sämre..

2. clajdo

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Okej, gjort lite mer tester som bara bekräftar problemet ovan. Det går att aktivera visning av uppdateringsfrekvens i utvecklarinsställningar och är är vad jag hittat:

När man rör skärmen och scrollar går den alltid upp till 120 fps
    - Youtube-appen tillika youtube-websidan via tex Opera = Går ner till 60 fps i viloläge = allt flyter på bra.
    - Netflix går ner till 24 fps och hoppar till ibland till 48 när det rörs mycket = hackar till nu och då, inte fruktansvärt men det märks.
    - Videouppspelning på Div websidor via alla webbläsare = hoppar konstant fram och tillbaka mellan 30 och 60 fps, förmodligen dessa växlingar som orsakar hackandet som är påtagligt.

Slutsats: Adaptiv refresh-rate på S23 är värdelöst optimerad för videouppspelning och ännu värdelösare är att man inte kan slå av det. Har sett det finns vissa hack som gör att man kan låsa den till 120 i alla lägen, frågan är om man är beredd att gå så långa vägar för att lösa denna bugg..måste säkert roota och hålla på..

3. clajdo

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Delvis hittat en lösning på problematiken gällande Video genom webbläsaren, av all jag testat (Chrome, opera, brave, Samsung browser) går refresh rate ner för långt, men Firefox går som lägst ner till 60 och Firefox beta går aldrig under 120 när video spelas och i de webbläsarna fungerar video bra. Dom andra, not so much.

Slinky gillar detta.