Fråga: Vilka Live Channels-appar använder du?

Diskussion i 'Android TV' startad av Xboy, 23 mar 2019.

  1. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    En av Android TV:s främsta finesser är operativsystemets stöd för så kallade "Live Channels". Med hjälp av de installerade appar som stödjer finessen kan tv-apparaten bygga upp en dynamisk programtablå för den som vill prova på linjär-tv. Så här ser gränssnittet ut:

    [​IMG]

    Ju fler appar med stöd för Live Channels som användaren har installerade, ju fylligare blir tablån. Med hjälp av tv:ns fjärrkontroll kan användaren stega sig mellan kanalerna.

    I den här tråden finns möjlighet att dela med sig av tips på appar med stöd för Live Channels. Betänk att apparna, för att så många Swedroid-användare som möjligt skall ha glädje av tipsen, bör:
    1. Fungera förbehållslöst i Sverige/Skandinavien
    2. Vara helt gratis att använda, utan krav på månadsavgifter eller abonnemang genom olika tjänsteleverantörer
    Med detta sagt - vilka Live Channels-appar använder och rekommenderar du?
     
    Mongroovy och bernard gillar detta.
  2. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Jag kör Tvheadends live channels för att se alla våra satelitkanaler som avkodas på servern och distribueras ut de till alla olika enheter på nätverket.
    Då live channels inte är 100% stabilt så använder vi ändå Kodi som frontend för det mesta.
     
    Mongroovy gillar detta.
  3. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Aha. Jag gissar att servern i fråga dock inte kan dekryptera fler än några enstaka kanaler åt gången, beroende på hur många mikrovågshuvuden parabolen har? Utan större insyn i hur sådan teknik fungerar krävs det väl en så kallad "tuner" per kanal som skall rattas in och avkodas på en och samma gång?
     
  4. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Jodå, jag har ett kort med 4 mottagare. Kan koda av alla mottagare parallellt med ett abonnemangskort, jag ska inte gå in på hur här misstänker jag, det finns dock andra forum för det.
    Programvaran i servern är TVheadend för att ta emot satelitsignalen och göra det till en nätverksström.
     
  5. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Nu går jag kanske lite OT här, ber isåfall om ursäkt.
    Men hur fungerar detta? Kan TV'n tex plocka liveströmmar ur viaplay, dplay osv?
    Måste man ha någon speciell app för det?
    Är det ingen som använder sig av detta då det inte verkade komma särskilt många tips.
     
  6. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Finns knappt inga intressanta Live Channels appar.

    Här skulle alla TV leverantörer som viasat/Telia/canal digital/comhem osv kunna erbjuda en plugin.

    Tänk om telia som jag betalar dyrt för hade en live channel som gav mig alla kanaler i mitt abonnemang. I full kvalitet såklart.

    Då hade man kunnat dumpa den jäkla Telia boxen.

    Men varför skulle det vara så bra för?

    Ska jag få till det får jag betala för pirattv. Då är tvirl bra.
     
    edvinnn gillar detta.
  7. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Behövs ingen plugins räcker med inkludera lite kod i deras befintliga appar, men många av TV tillverkarna vill ju helst ha full kontroll över kontentet än sprida den via source, därmed är det vanligast få detta via avkodning från digitalboxern, eller TV egna inbyggda antenn uttag.
     
  8. Kenta2

    Kenta2 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2015
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    91
    I nuläget januari 2020, är det någon av Viaplay, C More eller Dplay apparna som stödjer Android Live Channels?
     
  9. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Väcker en gammal tråd, vill slå ett slag för appen PVR Live som är gjord för att knyta samman Live Channels med ett gäng olika back-ends. Utvecklas hela tiden, och fungerar väldigt väl med i mitt fall TVheadend.