Vilka risker finns att ladda ner betalapps på det olagliga sättet?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Dalby, 15 okt 2010.

1. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Låt oss säga att du laddar ner "Coola Spelet 1.42" och sätter igång och spelar. Killen som lade ut det har pillat lite så onlinerekordlistan inte används eftersom den upptäcker att du inte köpt spelet.

Du grindar på och låser upp alla möjliga achievments och balla upgrades och sedan släpper programmeraren "Coola Spelet 2.0" och eftersom du inte hittar en piratversion av den så köper du 2.0:an på Market, men upptäcker att det inte går att uppgradera din piratversion till en riktig.

Lite fisigt att avinstallera och börja om från noll efter att du plöjt ned ett antal timmar i att låsa upp en massa kul.

2. Talisman

Talisman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag förespråkar ett robinhoodbeteende här. Ta från de rika (Microsoft, EA, Warner, Sony) och ge till de fattiga (Gratis officepaket till dig och småpengar till duktiga små apputvecklarstudios).

Jag tycker att det är underbart att lägga 1-3 dollar på bra apps från en entusiast som knappst kan leva på vad han gör för dig jämfört med att lägga 700kr för ett PC spel som kanske är tråkigt.

Eller ännu värre 4000 spänn för M$Office - till några som redan har orimligt mycket pengar, tänker spendera dina surt förvärvade officepengar på att ta mjukvarupatent och behandlar sina utvecklare som skit så fort någon nyser på wallstreet.

3. Tiny Turtle

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Precis. Oberoende utvecklare har ju alltid jättesvårt att leva på sina verk: http://feber.se/spel/art/188544/svenske_minecraftskaparen_tjna/

Sluta sprid myter som den om Office. Om du behöver det och det inte funkar för dig med något av gratisalternativen så kan du köpa Ms Office Home & Student för 744:- - Inte alltför blodigt,eller? Men det är klart att behöver du verkligen Visio och Access så blir det dyrare, men då vet både du och jag att det inte riktigt är program man brukar använda som privatperson och för ett företag är det knappast lika hemskt dyrt som du målar upp.

Länka gärna till ett PC-spel för 700 spänn när du ändå håller på och gnäller, tack.

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=37619;)

;)

Men det ligger lite i det som många säger i tråden. Att ladda ner apps som är piratade är sjukt dumt. Om man köper en telefon för flera tusenlappar bör man ha råd med 10:- per applikation kan tyckas.

Däremot skulle jag gärna se fler demos på spel som kostar lite mer. Ta som senast mitt nya tidsfördriv Cities XL 2011. Det var lite ångest när jag betalade det som det kostade för att ladda ner det. Där skulle jag gärna velat testspelat det i ett par dagar innan jag köpte det. Så folk som laddar ner spel för att sedan, om det är roligt nog, köpa det tycker jag är svårt att skälla på.

5. Tiny Turtle

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Din Prisjakt-länk funkar inte (inte ens utan ";" på slutet), men jag gissar att produktnamnet slutar på "Collectors Edition" och att man får med massa onödigt krafs och att den vanliga versionen av samma spel kostar 400:-.