Vilken op har billigaste totalpriset

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Dockland, 2 apr 2013.

  1. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Alltså, jag var intresserad av att veta totalkostnaden inkl. HTC One och ett fastprisabonnemang eller motsvarande. Spotify och 4G och annat lull är jag inte intresserad av.
    Så bästa dealen för mig verkar fortfarande vara att casha luren 5200-5500:- och fortsätta med mitt Comviq kontant Fastpris 195:- totalkostnad 412:- månaden i 24 månader.

    Med fördelen att jag inte är bunden på något sätt. Den dagen jag vill byta operatör är det bara att byta, kostnadsfritt.
     
  2. Riman

    Riman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kan även tipsa om Telenors kontantkort Telenor Fri, kopierar text direkt från Telenors sida: "Telenor Fri passar dig som ringer och sms:ar lite mer men vill hålla koll på kostnaderna. Ladda med 150 kr och få 3000 fria samtalsminuter, 3000 sms och 0,5 GB mobilsurf. Dina fria samtalsminuter, sms och surf är giltiga under 30 dagar. Därefter behöver du ladda ditt kontantkort igen för att behålla dina låga priser. Ditt saldo behåller du alltid - även efter 30 dagar."

    Lite mindre surf och samtalsminuter än Comviq, fast 3000 minuter räcker ju ganska långt :) Är det så att du sen skulle behöva mer surf en viss månad kan man köpa till 1 GB för 40 kr vilket då blir 190 kr i månaden jämfört med Comviqs 195 kr för i stort sett samma deal, dvs om du nu inte ringer mer än 3000 samtalsminuter per månad eller skickar MMS.

    http://www.telenor.se/privat/mobil-telefoni/kontantkort/fri.html
     
    Last edited: 3 apr 2013
  3. sonab

    sonab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    64
    Telefon:
    Ni Max 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Ni Max 3
    Ser att Tele 2 nästa dubblat minutpriset på "Snackis"

    Förut: 19 öre / min

    nu: 39 öre / min

    Samt höjt månadsavgiften med 10:-
     
  4. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Bojkott! :D
     
  5. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Jag korrigerade den åt dig.
     
  6. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Fast det är inte sant. Snackis var bara 19 öre om man tecknade sig på 24 månader. Utan bindningstid har det alltid varit 39 öre.
     
  7. sonab

    sonab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    64
    Telefon:
    Ni Max 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Ni Max 3
    Teckande abb. (snackis surf) 2012-06-13 utan bindn.tid, Ringer för 19 öre/min.
     
  8. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Jag ville bara säga att 39 är mer än dubbelt så mycket som 19 (inte nästan dubbelt så mycket.
     
  9. Radioman

    Radioman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Har ett Maxi Unlimited abb med en ingående ONE X sedan ett år tillbax.
    Då kosta denna mobil ca:6000kr ny... Detta bundet på 24 mån...
    Dvs 6000/24=250 kr sedan kostar det med abbet 345kr/mån..
    Dvs kostar abbet bara 95kr/mån och då finns inga som helst begräsningar på SMS/MMS samt helt fria samtal utan uppkopplings avg!
    Sedan ingår även 10GB/mån surf i 3G - 4G...

    Kan bara säga att är nog det absolut billigaste abbet på hela marknaden fortfarande..
    Dvs. 95kr/mån med helt fria SMS/MMS och fria samtal helt utan uppkopplings avg. samt 10GB/mån surf i 3G - 4G.. Fram till dessa 24 månader gått....
    Ingen op har något liknande idag på långa vägar...
    Idag har dom bästa abben hos Tele2 en bortre gräns på SMS och samtal men detta abb har inga som helst gränser!
     
    Last edited: 11 apr 2013
  10. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Det låter fint, men faktum är att det är en sanning med modifikation. Jag tror helt på dig att det är ett abb som gynnar dig oerhört mycket. Men om det "lönar" sig med denna typen av abonnemang är verkligen helt beroende på hur man ringer och hur mycket man ringer. För en som inte ringer och sms:ar så mycket går det inte att resonera enligt dina 95kr/månad. Då ser kalkylen helt annorlunda ut.

    Det är något man ser överallt nu för tiden tycker jag, operatörer som generöst lovar "fritt allt" hit och dit för endast 400-600 kr/månad. Hur gratis blir det då om man normalt ringer för 50-100 kronor per månad? Ja jag vill bara markera poängen; hur billigt dessa "fria" abonnemang är beror på hur mycket du ringer. För de som spenderar väldigt stor del av dagen åt att ringa flertalet destinationer och surfa en hel del så kan detta vara en guldgruva. Men använder man sin mobil "normalt" är det, som så många andra gånger påpekats, nästintill alltid garanterat billigast att köpa mobilen kontant och köra på något billigare abonnemang (typ 70-150 kr/mån).
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag förstår hur du tänker. Just nu har jag 3Mini Plus och första månaden låg fakturan på 81 kr dvs. jag har ringt för 32 kr och då ringde jag mer än jag gör i vanliga fall. Denna månad har jag än så länge bara skickat två SMS dvs. spenderat 0,38 öre...

    Inväntar tioårsjubileum hos 3. Jag tänkte nämligen teckna ett abonnemang där iPhone 5 ingår. I julas (så länge har jag väntat alltså) var jag nära på slå till på iPhone 5 med 3Surf Max för 299 kr/mån. Fast när jag fick höra om kampanjen 3Total som var förra året för 349 kr/mån kändes det värt att vänta. Jag behöver egentligen inte massa fria samtalsminuter och SMS eller MMS men det känns tryggt med fastpris när jag binder mig i två år. Det är trots allt en lång tid och mina behov kan ändras. Sen kanske jag ringer mer eller svarar mer på SMS när jag har det obegränsat. Surf är det enda jag verkligen efterfrågar och anledningen till att jag var inne på 3Surf Max.

    3Total för 349 kr/mån innebär att jag betalar 99 kr för 10 GB surf, fria samtalsminuter, SMS och MMS. Det känns rätt bra. Räcker att jag surfar upp 10 GB så är det prisvärt.

    Min förhoppning är att de halverar priset på alla abonnemang. Då kanske 3Trygg Max vore ett bättre alternativ. Säg 299 kr/mån då betalar jag 49 kr/mån (som nu med 3Mini Plus) för 5 GB surf, 3000 fria minuter och 3000 fria SMS eller MMS. Kommer troligen inte upp i 20 GB surf i mobilen som i 3Trygg Total. Mer än 3000 fria samtalsminuter och 3000 fria SMS eller MMS behöver jag garanterat inte, verken nu eller senare.

    Jag står även inför nyteckna mobilt bredband så det hade varit soft om de kom med något pangpris där med alternativ att de maxar 3Surf Duo. Maxar de 3Surf Duo kunde jag slippa två abonnemangsformer. Däremot räcker inte 20 GB. Tråkigt att de ändrat bredbanden också, innan fick jag 50 GB för 199 kr/mån men nu kostar 30 GB lika mycket. Visserligen får jag 100 GB för 299 kr/mån men 50 GB räcker för mig (ligger strax under 50 GB/mån när jag inte har sysselsättning och strax under 30 GB när jag jobbar heltid).
     
  12. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag har monterad en adapter i min telefon som möjliggör att ha två SIM-kort i den samtidigt. På det ena kör jag Telia Prata på abonnemang, 49 kr/månad, 0,79 öre i uppkoppl. och 0,29 öre/min. att ringa. Det andra SIM-kortet är ett Telia Refill, här har jag laddat ett Telia Årskort Mobilsurf som kostar 499 kr/år. På så vis har jag en relativt låg årskostnad på att ringa och surfa på internet.

    Med denna adaptern kan man sätta inn SIM-kort från olika opratörer, olika typer såsom abonnemang och kontantkort, och ochså SIM-kort från olika länder, t.ex. Sverige/Norge. Har man jobbtelefon och privattelefon så kör man båda SIM-korten i en och samma lur. På det viset kan man välja olika kombinationer som passar en bäst. Man switcher mellan de olika korten via en app på telefonen utan att starta om. Funkar jättebra.
     
    Last edited: 16 apr 2013