Vilken operatör skulle du rekommendera idag? [2020]

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 29 nov 2020.

?

Vilken operatör skulle du rekommendera idag? [2020]

  1. Comhem

    1 röst(er)
    0,6%
  2. Comviq

    10 röst(er)
    5,7%
  3. Fello

    60 röst(er)
    34,5%
  4. Halebop

    21 röst(er)
    12,1%
  5. Hallon

    12 röst(er)
    6,9%
  6. Katshing

    0 röst(er)
    0,0%
  7. MyBeat

    0 röst(er)
    0,0%
  8. Tele2

    9 röst(er)
    5,2%
  9. Telia

    20 röst(er)
    11,5%
  10. Telenor

    11 röst(er)
    6,3%
  11. Tre

    17 röst(er)
    9,8%
  12. Vimla

    13 röst(er)
    7,5%
  13. Penny

    0 röst(er)
    0,0%
  14. Chilimobil

    0 röst(er)
    0,0%
  1. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Telia må ha varit först, men de hade ju bara en begränsad täckningsyta. Min gissning är att de bytte ut de basstationerna samtidigt som de uppgraderade resten av nätet, vilket ju troligen inte var en särskilt stor kostnad eftersom täckningsgraden var rätt dålig.

    N4M å andra sidan hade ju redan rikstäckning när detta skedde och det skulle ha blivit en mycket större kostnad för dem.
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Har du lust att säga hur - i detalj - fakturorna var felaktiga varje månad?
    Häpnadsväckande!
     
  3. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Visst var det häpnadsväckande!

    Det rörde sig först och främst om att på den tiden debiterades ju varje samtal, med olika kostnader för nät och tider.
    Dessa debiteringar var aldrig helt korrekta. De vanligaste felen var att vi debiterades för 020-samtal, allt mellan 20 öre och 6,50kr per minut, samt att vanliga samtal debiterades väldigt olika.
    Det fanns inget konsekvent fel, vad jag kunde se.

    Varje månad ringde vi och fick det rättat och dessutom blev kompenserade. Men det kändes inte speciellt seriöst.
     
    6150, Droid113 och Mats Palmberg gillar detta.
  4. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    772
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Verkar som Telia och sina lågpris operatörer vinner överlägset. Kanske fler som har röstat bor långt ut från stan.
     
    6150 gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det borde vara rätt blandat i forumet på den punkten, så det är nog annat som avgör, även om det så klart kan ha viss betydelse.
     
  6. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Katshing har väl valt Net4Mobility ?
     
  7. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Ja, Tele2 för att vara exakt.
     
    6150 gillar detta.
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Täckning är en sak, men hur funkar kundtjänsten vid strul? Läste denna insändare om Telia på Norrbottens Kuriren:
    Jag gör slut med Telia – Kuriren

    "I september fick jag en saltad faktura från Telia. Tre gånger så mycket som normalt. Det visade sig att mitt namn ”kapats” och en mobil inhandlats i Marieberg (Örebro) i mitt namn. En långdragen process med polisanmälan, kompletteringar och en mängd samtal med Telia följde. Allt slutade i att det var klart bevisat att det inte var jag som köpt mobilen. Telia bekräftade och uppgav att jag inte skulle betala räkningen.

    Men fakturorna fortsatte att dimpa ner i brevlådan. Många och krångliga samtal, med upp till en timmes kötid, följde. Alltid med någon ny handläggare som jag fick rabbla upp hela storyn för gång på gång. Samma besked, ”betala inte”.

    I veckan kom, som jag befarat, ett inkassokrav.

    Nya samtal med Telia, nytt rabblande om samma sak. Nu med besked att ärendet var överlämnat till en speciell avdelning som arbetade med ärendet. Varför Telia anlitat inkassoföretaget för att driva in de pengar som jag inte skulle betala kunde ingen förklara.

    Nu har tre månader gått. Tiotals meningslösa samtal, med tiotals handläggare på Telia, tiotals timmar av frustration, ilska och högt blodtryck. Telia har inte klarat av detta ärende. Hur är det möjligt? Har nu skickat alla fakturor och inkassokrav till Telia. Har delgett ärendet Telias vd Jan Anders Olof Olsson. Men han lär väl inte bry sig, men ändå. Han är ju högste ansvarige i företaget med nära 40 miljarder i årsomsättning. Jag är 80 år och har varit Teliakund i 60 år. Nu är det slut med det. Kommer det månne att märkas i Telias bokföring och årsredovisning?"

    Nu vet jag inte om andra operatörer är bättre, men ändå.
     
    stelex, svenix, bernard och 1 annan gillar detta.
  9. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Hade det varit jag hade jag totalt struntat i att kriga med Telias kundtjänst. Hade det ändå gått till inkasso är det bara att skita i att betala och till slut när kravet från Kronofogden kommer så bestrider man det. Då är det upp till Telia att besluta om hurvida det skall tas till domstol, och där hade de garanterat förlorat.
     
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jo fast det kan nog vara nåt som man drar sig för. Telia har dragit ner på senare år:
    Telia drar ner – trots ökad försäljning – Sekotidningen

    Köpt TV4 etc..Så det kanske går ut över kunderna. Förr gick det att nå dem på helger, inte nu längre:
    Telia svarar – därför stänger supporten så tidigt - PC för Alla (idg.se)
     
    Last edited: 18 dec 2020
  11. Stefan707

    Stefan707 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Brukar rekomendera Vimla/Comviq/Halebop beroende på vem det är som frågar. Själv har jag nog testat de flesta och använder idag Halebop.
     
    bernard gillar detta.
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Har både mobilabbonemang och TV via Com Hem. Dock slutade Tivo boxen att fungera idag.
    Inte helt lätt att skriva till dem om det och felanmäla, e-post formuläret som finns verkar bara funka för div, abbonemangsfrågor.. Dessutom är numret som står där ur bruk efter 15.00 på söndagar. Så man får vänta till måndag.
    o_O

    Skärmklipp.PNG
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu är det, som få missat, 2021. Ska vi skapa en ny undersökning? Kan ju vara kul att ha en stående varje år och sedan jämföra dem åt vid varje års utgång.

    Vad säger panelen?
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är ju bara 1 månad sedan denna startades ungefär, alldeles för tidigt o starta en till
     
    night77 gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det var lite olyckligt. Vi kan förstås låta denna representera 2021 också/justera rubriken, och bryta vid årsskiftet 2021/2022?
     
    night77 och induktion gillar detta.
  16. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Tyvärr måste jag svara Halebop, trots sin anknytning till den ondskefulla operatören Telia. Varför? Svaret är dessvärre ännu mer beklämmande - av alla svenska operatörer är Halebop den enda som år 2021 fortfarande erbjuder förbetald årssurf.

    För den som vill ha kontroll på sina räkningar och är ointresserad av löpande månadsavgifter och vill ha allting förbetalt är Halebop såvitt känt det enda alternativ som fortfarande finns, sedan Comviq utan förvarning kastade ut sina förbetalande kunder i kylan.

    Eftersom detta är internet och någon som regel tar sig friheten att hätskt ifrågasätta: nej, för egen del är jag inte intresserad av olika former av "erbjudanden" och "upplevelser" som inbegriper en fast datapott att disponera under X antal månader; jag är endast intresserad av alternativ där jag på förhand betalar en så liten summa pengar som möjligt och därefter är garanterad att få datapotten påfylld varje månadsskifte - och nej, jag är helt ointresserad av "riktigt bra erbjudanden" som innefattar röstsamtal samt SMS- och MMS-meddelanden.
     
  17. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Vad är skillnaden på operatörerna? Jag har Tele2 unlimited (5G) tror jag för någon femhundring i månaden. Kanske fler operatörer som har fast billigare? Har Telia också via jobbet men märker ingen skillnad. Är det bara namn och pris som skiljer, eller har samtliga operatörer eget nät numer och delar inte med andra operatörer som det var för några år sedan? Typ Tele2 och Telia eller Telenor hade samma master, då kan det väl inte ha någon betydelse med val av operatör om det inte ingår annat lull-lull runtomkring.
     
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Förklara gärna närmare. Menar du fri surf, eller begränsad surfmängd, i så fall vilken surfmängd?
    Hur betalar du i förskott, och vad kostar det? Hänvisa gärna till vilken Halebop-produkt du använder. Antar att du använder någon av kontantkortslösningarna. Men de håller endast ett halvår trodde jag.
    "Löpande månadsavgifter", hmm.. tror inte så många delar den beskrivningen av att det skulle vara ett problem med skiftande kostnader. Telefonräkningen skiljer sig ju som mest någon tia per månad för mig (vanligt abonnemang med några tillval/extratjänster då och då) så jag känner inget behov av att ha ytterligare kontroll på mina kostnader.
     
    stelex gillar detta.
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    De har viss utrustning gemensamt såsom vissa master/sändare. Särskilt Telenor och Tele2 delar mycket. Men det finns också mycket eget. På det stora hela skiljer helheten sig väldigt mycket. Det kan bero på hur nätet hanterar trafiken i bakgrunden (framdragen fiber osv), antal kunder, aktuell belastning i ett område, hur tillgängliga frekvenser utnyttjas, funktioner i nätet och vilka funktioner som saknas hos en viss operatör, olika abonnemangsformer och priser. Vi ska vara glada att vi har flera olika operatörer att välja mellan.
     
    6150 och stelex gillar detta.
  20. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Med benämningen "Årskort" erbjuder Halebop, precis som du är inne på, förbetald årssurf för sina kontantkort. Så här ser valet just nu (januari 2021) ut på deras hemsida:

    upload_2021-1-6_15-26-32.png

    För den som inte är bekant med hur mycket data kostar (eller borde kosta) bör det påpekas att Halebop tar hutlöst mycket betalt för datamängden - för 479 SEK får man 512 MB (0,5 GB) data den första dagen varje månad. Skulle man vilja titta på högupplösta videoströmmar ute i skogen skulle månadspotten vara förbrukad på några minuter. Lösningen är att använda Androids inbyggda funktion för datakonsumtionsvarning. För egen del har jag den inställt på 450 MB, så jag vet när det är dags att dra åt kranarna. Lyckligtvis är det väldigt sällan detta meddelande dyker upp. Så här redovisar min Pixel 3 dataförbrukningen för föregående månad:

    upload_2021-1-6_15-41-5.png

    För den som i huvudsak förlitar sig på wifi-anslutrningar och bara använder 4G/5G-nätet som nödlina mellan nätverksuppkopplingarna - exempelvis för att kunna ta mot e-mail eller vara anträffbar på olika meddelandetjänster, eller för att få push-notifikationer genom olika appar - räcker 512 MB data dock utan vidare väldigt långt.

    Angående det du påpekar om att du förmodar att inte särskilt många delar problemet med löpande månadsavgifter hoppas jag att du har förståelse för att alla inte delar dina egna förmodade ekonomiska förutsättningar. Som jag nämnde i min ursprungliga kommentar ser jag ogärna att detta blir en tråd som inte har med frågeställningen att göra - vilken operatör skulle du rekommendera idag? Mitt svar blir alltså Halebop, även om det bär mig emot att säga det - det är på intet sett en välförtjänat utmärkelse, utan snarare det minst dåliga alternativet. Tyvärr.
     
    N6290 gillar detta.