Vilken phablet ska man satsa på?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Svarten81, 25 feb 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. err0r

err0r Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Ber om ursäkt för min starka kommentar, blir bara så frusterad när man ser att folk länkar till oseriösa säljare som använder billiga tricks för att locka in köpare, så länge folk länkar och skickar penger så kommer det bara att växa. Tro mig jag har rätt bra erfarenthet av detta.

Jag läser helta tiden om folk som blir lurade och besvikna utav dåliga Kineskiska säljare och min avsikt var god, ville helt enkelt hjälpa andra att köpa X1an helt utan vinstintresse.

Inser nu att vara ärlig och utan vinstintresse verkar mer suspekt än en Kinesisk säljare som annonserar en vara med lockande texter.

Jag sa heller alldrig att alla återföräljare är bedragare, dock så bidrar Aliexpress plattformen till att många ser inga andra vägar än att tänja på gränserna till vad som klassas till lurendrejeri.

Och jag håller inte med dig om att mina kommentarer är idiotiska utan baserade på lång erfrarenhet av affärer i Kina.

Du frågar "Hur fan hade det sett ut om alla i alla lägen köper direkt från tillverkaren":

Mitt svar är enkelt, det hadde gynnat alla utan tvekan.

Köparen hadde fått bättre och billigare vara, säkrare transaktion skulle sänka kostnader ännu mer, och bättre support.

Tillverkaren skulle ha bättre koll på marknaden, direkt dialog med konsumenten som i sin tur gör det enklare att förbättra och effektivisera produkten.

Tillverkaren skulle också tjäna goodwill, skydda sitt märke från dåliga säljare och dom som kopierar deras produkter och sänker deras vårumärke.

Dom oärliga skulle då kunna ta anställning hos tillverkaren och utföra samma jobb och tjäna sina pengar på ett ärligt sätt.

Jag vet att det kan vara svårt att förstå allt detta som en köpare i Sverige, men allt detta sker redan i Kina och kommer också komma till andra länder.

I Kina gör fler och fler tillverkare just detta, dom säljer direkt till konsumenter eftersom det är det optimala sättet i dagens internetbaserade värld speciellt med elektronik produkter.

Jag skulle t.o.m. kunna tänka mig att köpa mjölk direkt from den svenska mjölkbonden så han slipper gå arbetslös och jag slipper dricka importerad mjölk från okända EU källor.

Det är stora summor som går förlorade när men försöker hålla sig kvar vid gammla sktrukturer med dyra distribitions kanaler, TV raklam och onödiga mellanhänder.

Titta på många "moderna" tekninkföretag som Apple, Google, Xiaomi, Huawei och många många fler, dom säljer direkt till slutkund för dom vill vara med och bygga bätter produkt till slutkund.

Det blev lite långt svar men hoppas du bättre förstår mina kommentarer.
    Min avsikt var inte att skapa en onödig debatt utan dela utav mina erfarenheter i Kina så att andra kanske kan fatta ett klokare beslut när dom handlar online.

Nu tillbaka till X1an, jag har aldrig haft en svart iphone men jag tänkte precis som du när jag höll den vita X1an, när den där silvriga kanten får sig några smällar kommer det synas extra mycket så fort du har en ljuskälla riktat mot den, som jag demonstrerade i fotot ovan.

Hur som helst ser fram emot dina kommentarer om X1an, du lär ju få den innan jag fixar en svart model.

Last edited: 15 mar 2014
  2. fluppen

fluppen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Tack för ditt beskrivande svar, förstår dig mycket bättre nu och håller tom med dig på de flesta punkter du nämner :)

Ja vi får helt enkelt se hur den blir vit resp svart, jag återkommer med recension med bilder och tex så snart jag får den!

3. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jo Huawei verkar helt ha tappat bollen när det gäller ljud, på Honor 2 så var det ju helt OK högtalare, dubbla i stereo dessutom. Det la man av med redan på Honor 3 (Outdoor)...

Det är flera problem med det. När Google säljer mobiler med förlust till vissa utvalda konsumenter så snedvrider det konkurrensen på marknaden och för andra tillverkare.

Xiaomis försäljning där mobilerna egentligen bara går att få tag i ett halvår efter release (alternativt av andra återförsäljare med ett rejält påslag) är ju bara för att skapa hype och jag kan inte se hur det gynnar konsumenterna precis... Nu blev ju förstås Mi 3 och Hongmi 2 stora besvikelser så jag behöver personligen inte bry mig.

Och att allt blir bättre för konsumenten bara man köper direkt från tillverkaren tror jag inte heller. Du som köpare av en enda mobil/surfplatta har hur stor möjlighet att trycka på om det inte händer något? Ingen alls. De behöver inte alls bry sig.

Vilket jag redan upplevt med just Huawei, var och ville få dom att byta ut en trasig skärm på en Honor 2, men eftersom det fungerade ibland och ibland inte så direkt när det fungerade så brydde de sig inte, även fast jag hade video på när det inte fungerade och jag hade dessutom visat när det inte fungerade för en tjej på Huawei-verkstaden dagen innan. Det var även en jättearg kund där med en Mate som hade varit där tre gånger på en månad sa han, den funkade fortfarande inte som den skulle.

Så medan Huawei Devices högaktligen sket i mig som kund så kunde återförsäljaren jag köpte av (som Huawei var beroende av för att tjäna en massa pengar) få den reparerad utan några problem och sedan skicka den till mig (utan kostnad).

Sen att det skulle bli billigare för alla tror jag inte, tillverkaren kan ju sälja för vilka fantasipriser de vill utan konkurrens. I det här fallet prisdumpar Huawei bara för att konkurrera med Xiaomi och Xiaolajiao osv, men i allmänhet är det inget som garanterar lägre priser. Min senaste lenovo-mobil köpte jag för 1000 yuan mindre (!) än vad den kostar på deras internet-shop. Den näst senaste var nog 400 yuan billigare.

4. RichiB

RichiB Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Weelia
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Weelia
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Platta:
    Huawei mediapad
    kan detta vara en original?
    http://www.aliexpress.com/item/free-shipping-Huawei-X1-MediaPad-x1-original-phone-quad-core-android-os-4-2-dual-camera/1712837136.html

De påstår i sin beskrivning att det är original.
    Efter att ha pratat med dem så påstår de att den är 100% original och att de bara säljer original.
    Enligt specifikationen så verkar den se exakt likadan ut som på huaweis hemsida.
    Många positiva omdömen på säljaren.
    Det är ingen privatperson utan en butik.
    Finns endast i vit 3G. De säger att svart och 4G kommer senare/längre fram.
    De säger att jag gärna får skicka tillbaka den o får full reefund om det inte är original o jag inte är nöjd!

Har däremot en fråga... Stämmer det att det endast finns 10 språk i originalet och däribland ingen svenska?

5. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    I originalet lär det finnas två språk: Kinesiska och Engelska, och ingen google play.

6. RichiB

RichiB Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Weelia
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Weelia
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Platta:
    Huawei mediapad
    Ok.
    De sade även att de kunde lägga in svenska och Google play om jag ville.:-)
    Men vad tror du? Kan det inte vara original? Språk borde ju vara olika i olika delar av världen !?

7. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det kan säkert vara original.

8. RichiB

RichiB Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Weelia
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Weelia
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Platta:
    Huawei mediapad
    De påstod att kina versionen endast har engelska o kinesiska medan den andra modellen har 10 språk :-)

tj

9. err0r

err0r Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det finns for och nackdelar med bada satt av forsaljning dock sa overvager fordelerna med direktforsaljning fran tillverkaren.

Till slut kommer marknaden bestamma vilket som overlever och just nu verkar allt ga at samma hall, pressa onodiga kostader, kapa mellanhander och leverera snabbare.

Precis som du sa bryr sig fa om Xiaomi idag, speciellt Kineser, nagon annan tillverkare kommer ist gora det mycket battre.

Att Lenovo inte will saja direkt till slutkund betyder inta att andra inte gor det.

Jag tror att trenden med direktforsaljning fran tillverkare kommer att forsatta att vaxa och gynna konsumenter.

I Kina har alla storre marken direktforsaljning via Tmall plattformen och fysiska elektronikbutiker ar pa utdoende i storre stader.

Dom flesta Huawei enheter har alla sprak inbyggda i deras firmware dock sa ar dom gomda fran sprakmenyn. Jag antar att X1 kommer vara samma.

Sok pa "More Locale" pa Play, denna gor det mojligt att vaxla till alla sprak.

10. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är väl bara kineser som bryr sig om Xiaomi? Fler som bryr sig om Xiaomi än om "Honor" om man tittar på vad folk har för mobiler på tunnelbanan etc...

Uppenbart bryr sig Huawei om Xiaomi eftersom de kopierat hela konceptet rakt av.

Det fungerar inte på Honor 3X.

11. fluppen

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Kommer inte dom kinesiska enheterna med Google Play installerat?

12. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Nej. De har någon egen Huawei-market typ (har glömt vad den heter nu).

13. fluppen

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Okej, Men kan man ta hem Google Play som apk och köra den det hållet?

14. err0r

err0r Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Man får pilla lite för att få tillgång till Play, brukar behövas flera AKPs för att det ska fungera. Annars får man hoppas att Huawei släpper en internationel ROM som dom brukar göra med deras Honor enheter.

Har du fått hem din X1a än?

15. err0r

err0r Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Kina vill helst ha egen kontroll över app markanen så Play är typ utrotat från Kina märken. Men det är ju Android och det går alltid att gå runt detta och installera Play på egen hand.

16. fluppen

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Okej tack.
    Nej har inte fått den ännu, avbeställde den fån den shopen och beställde från en annan av anledningen att den andre shopen kunde hjälpa mig med installation av Google Play och Svenska..

Du skrev innan att den kinesiska 4G versionen inte kommer funka i sweden, hur kommer det sig?

17. wikings1

wikings1 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Sony z ultra kostar 2900 på nätet nu

Skickat från min C6833 via Tapatalk

18. fluppen

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Ja det är sjukt billigt för en såpass bra phablet! Bästa telefon jag haft!

19. RichiB

RichiB Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Weelia
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Weelia
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Platta:
    Huawei mediapad
    Jippi!
    Idag kom min Huawei MeadiaPad X1 7.0 :-)
    Har packat upp den o testat det mesta :-)
    Är supernöjd såhär långt :-)

Ducceman gillar detta.
  20. fluppen

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Va är gilla-knappen??

Min skickades idag :)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.