Jo Huawei verkar helt ha tappat bollen när det gäller ljud, på Honor 2 så var det ju helt OK högtalare, dubbla i stereo dessutom. Det la man av med redan på Honor 3 (Outdoor)...
Det är flera problem med det. När Google säljer mobiler med förlust till vissa utvalda konsumenter så snedvrider det konkurrensen på marknaden och för andra tillverkare.
Xiaomis försäljning där mobilerna egentligen bara går att få tag i ett halvår efter release (alternativt av andra återförsäljare med ett rejält påslag) är ju bara för att skapa hype och jag kan inte se hur det gynnar konsumenterna precis... Nu blev ju förstås Mi 3 och Hongmi 2 stora besvikelser så jag behöver personligen inte bry mig.
Och att allt blir bättre för konsumenten bara man köper direkt från tillverkaren tror jag inte heller. Du som köpare av en enda mobil/surfplatta har hur stor möjlighet att trycka på om det inte händer något? Ingen alls. De behöver inte alls bry sig.
Vilket jag redan upplevt med just Huawei, var och ville få dom att byta ut en trasig skärm på en Honor 2, men eftersom det fungerade ibland och ibland inte så direkt när det fungerade så brydde de sig inte, även fast jag hade video på när det inte fungerade och jag hade dessutom visat när det inte fungerade för en tjej på Huawei-verkstaden dagen innan. Det var även en jättearg kund där med en Mate som hade varit där
tre gånger på en månad sa han, den funkade fortfarande inte som den skulle.
Så medan Huawei Devices högaktligen sket i mig som kund så kunde återförsäljaren jag köpte av (som Huawei var beroende av för att tjäna en massa pengar) få den reparerad utan några problem och sedan skicka den till mig (utan kostnad).
Sen att det skulle bli billigare för alla tror jag inte, tillverkaren kan ju sälja för vilka fantasipriser de vill utan konkurrens. I det här fallet prisdumpar Huawei bara för att konkurrera med Xiaomi och Xiaolajiao osv, men i allmänhet är det inget som garanterar lägre priser. Min senaste lenovo-mobil köpte jag för 1000 yuan mindre (!) än vad den kostar på deras internet-shop. Den näst senaste var nog 400 yuan billigare.
Click to expand...