Vilken ROM? (och andra frågor)

Diskussion i 'Hero' startad av zaragon, 1 dec 2010.

1. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Jag vet, det finns tre tusen trådar om detta redan. Men antingen är de gamla (pre-2.1-OTAn) eller så har de hundratals inlägg. Så jag skriver en ny tråd och hoppas få några vettiga svar innan jag blir tillrättavisad till hundrainläggs-trådarna). Förlåt...

Hursomhaver, så börjar jag tröttna på att min original-sense (OTA-uppdaterad i somras) blir segare och segare och kanske sämre och sämre på att bevara batteriet. Så jag tänkte roota och ROMa om. Och slänger mig därmed med uttryck som jag knappt vet något om.

Men jag chansar lite på begreppen och deras innebörd:
    - Jag behöver börja med att roota telefonen för att komma åt allvarliga och djupa inställningar.
    - Och sedan, om jag vill ha något lite mindre skräpigt än HTC Sense (som jag tycker mycket om, men som nog har en massa skit i sig som jag aldrig använder), installera en ny ROM.

Jag har lite olika frågor, men huvudfrågan är, som rubriken skvallrar om, - Vilken ROM ska jag köra? Den ska vara snabb och avskalad och 2.2.

Mina övriga frågor är:
    - Har någon nått schysst backup-tips? (SMS, kontakter [?], appar, osv)
    - Jag har spelat (väldigt mycket) RoboDefense. Kan jag på nått sätt spara mina achievements och credits?
    - Funkar alla root-metoder som lagts upp på forumet? Jag har höft något om att det blev mer komplicerat att roota sedan 2.1... (typ https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=5477 - funkar den?)
    - Mitt batteri tar numera slut runt lunch varje dag. Jag använder telefonen en hel del, men inte mer än för ett år sedan, men då varade batteriet minst en hel dag. Vad gör jag för fel? Hjälper rootning och ROMning alls mot detta?
    - Ska jag partitionera SD? Varför?

(Jag har ju naturligtvis en Hero)

Last edited: 1 dec 2010
  2. zaragon

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Hm, det blir nog Floyo, backupen blir nog med WaveSecure och om ingen som provat tänker svara, så får jag väl prova själv om root-metoderna fungerar...

3. torkel_b

torkel_b Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Kolla här också: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=26294
    Jag har tänkt skriva ned precis hur jag gjorde men det går nog att luska ut mha den tråden annars...
    Installera setCPU (sök på xda-developers eller köp från market som jag gjorde) så kommer ditt batteri att räcka läääänge.
    Floyo har fungerat bra för mig, du kommer att bli galen på dialern som inte stöder sökning á la T9 men installera Dialer One så löser det sig.

4. jollelund

jollelund Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Flip4
    Telefon 3:
    Samsung S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Platta 2:
    Ipad Air
    När det gäller root, så ladda ner ROMen som ligger på HTC:s supportsida för Heron innan du gör någonting. Så du får version 2.73... någonting. Jag höll på att bli galen på alla olika guider som talade om för mig hur jag skulle göra och ingen ville fungera. Efter nedgraderingen gick det hur bra som helst :) ROM vet jag inte, har bara testat den jag kör med nu och är väldigt nöjd än så länge, snygg är den också :)

5. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Om du ska installera en annan ROM än HTC så behöver du inte roota, det är nämligen gjort redan i de flesta custom ROMs.

Det du behöver göra är dock att byta ut din recovery, och då behöver du troligen nergradera din original-ROM (eftersom den senaste väl har en recovery som inte är knäckt). Det är det som jollelund skriver om antar jag.

Partitionera SD-kortet för att få en partition för apps2sd tycker jag personligen du ska göra. Den apps2sd som använder en separat partition på SD-kortet är mycket bättre än installation på SD-kortet som kom med Froyo. Enda nackdelen är att man inte kan byta SD-kort i telefonen lika lätt (men jag har ett 16 GB och det lär jag inte byta i första taget).

Med Titanium backup kan du få backup på spel och resultat. Det funkar i de flesta fall att återställa en backup (både app och data) även om du har bytt ROM. Jag har nyss uppgraderat till en Froyo-ROM och det har funkat att lägga tillbaka t.ex. Angry Birds med alla resultat.

Ett tips är att inte återställa rubbet från Titanium utan ta en sak i taget när du saknar dem. (För Titanium tar backup på en massa data som hör till ROMen, funkar inget bra att återställa dem med annan ROM. Gäller att välja vad man återställer alltså.)

6. axelkalas

axelkalas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Här kommer mina tips!

Denna guide fungerar utmärkt på en Hero som redan är uppdaterad till 2.1-ota:n. Enkel att följa också. Läs noga dock! :)

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=17828&highlight=enkelt+utan+downgrade

Vidare vill jag rekommendera Floyo 1.1.9 som flyter otroligt bra (särskilt med Launcher Pro som hemskärm). Med ny dialer (Dialer One) och vitt tema på sms-appen saknar man inte Sense särskilt mycket - särskilt med tanke på hastigheten.

Titanium Backup lyckades jag inte så bra med när det gällde SMS och kontakter, den verkar inte kompatibel mellan 2.1-update1 och 2.2. Kontakterna kan du dunka över på sd-kortet med Exportera-funktionen (blir en vcf-fil). Installera apparna rent så får du en snabb och stabil rom, kanske ändå är dags att rensa upp lite? :)

7. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Kontakterna har man väl synkade till Google? Det har i alla fall jag, enklast så:)

8. zaragon

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Tack för alla svar!

Om jag ska utvärdera hur jag gjorde, så blir det ungefär såhär:
    - Vid rootning och ROMning (gjorde båda.....) följde jag en blandning av
    http://www.villainrom.co.uk/vBwiki/index.php?title=Installing_Custom_ROMs och Swedroids wiki https://swedroid.se/wiki/index.php?title=Flasha/Roota_HTC_Hero. Förutom lite kladd med att flasha recoveryn (som löstes med en reboot), så var det inga problem.
    - Jag pallade inte vänta på en gmail-sms-sync (som skulle tagit bedömt 6 timmar) utan hoppades på att WaveSecure backupat mina sms, som jag bett det att göra varje natt. Tyvärr hade inte wavesecure skött sig, men med blandningen av några tusen wavesecure-sms och några hundra gmail-backupade sms, så har jag nog inte mist så hemskt många månaders sms-historik ändå.
    - Jag sket i Titanium-backupen. Jag spelar för mycket RoboDefense och min fästmö vann någon timme extra av mig varje dag när jag bestämde mig för att inte spara mina framgångar. Ska jag spela RoboDefense nu måste jag börja om från början och det pallar jag inte.
    - Jag kör Floyo med ADW Launcher. Jag blir mer och mer nöjd (Det var sjukt laggigt i början, men nu har det faktiskt blivit mycket bättre). Dock kraschar launchern mest hela tiden och trots att jag fipplat fram och tillbaka med inställningar så ritar den om widgetarna varje gång jag återvänder till desktopen (och ibland helt omotiverat när jag befinner mig på desktopen).
    - SD partionerade jag, och jag antar att det var bra gjort. Tidigare kunde jag inte ha Opera-browsern och MiniSquadron installerat på telefonen, men nu kan jag ha båda två :) Men, på tal om SD-installationer, så verkar det inte som att man kan köra widgetar från apps som ligger på SD. Inte bara så att de tar en stund på sig att ladda när man bootar, utan de finns inte ens med i listan på widgetar att lägga till, när appen ligger på SD.
    - Batteriet räcker nog lite bättre nu, tror jag. Men jag tycker fortfarande att det är så roligt att telefonen är som helt ny, så jag pillar ganska mycket på den...

Så då har jag bara en fråga till som jag kan komma på - Hur lång tid kan det ta innan nån gjort en Custom Pepparkaka?

Last edited: 10 dec 2010