Vilken Yum Asia-riskokare?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Dalesdator, 30 nov 2024.

1. Dalesdator

Dalesdator Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Hej på er!

Tänkte höra om ni har något köptips på riskokare. Min spontana tanke är någon av Yum Asia-modellerna.

Har gjort lite research och min initiala tanke var Yum Asia Sakura då den lovordades mest på kokaris.se. Men sedan har jag läst här och i andra forum att de som verkar lyftas fram allra mest av användare är Bamboo och Panda.

Vi är ett hushåll på två personer i en lägenhet. Vi har någorlunda plats i köket men samtidigt är det i grunden positivt att riskokaren är någorlunda liten. Panda och Sakura verkar snarlika när det kommer till att koka ris förutom storleken på riskokaren. För just ris förstår jag det som att Panda i regel hade passar våra behov bättre. Men Sakura verkar däremot bättre vad gäller övriga funktioner, t ex ångkokning då den har mer plats för grönsaker. Är dessa funktioner sådant som för en vanlig användare troligtvis väger upp för den större storleken och är värt att betala några hundra till för?

Sedan finns det ju även Bamboo och jag har förstått att den är flaggskeppet med induktion och fler funktioner. Hur stor skillnad gör induktionsvärme? Enligt kokaris.se verkar de mena att Sakura och Panda ger i stort sett samma resultat. Men här och i andra forum har t ex Yumami och gabafunktionerna pratats gott om och hävdats att de gör skillnad för smaken på riset/är riktigt användbara.

Sedan kommer det till priset. Jag betalar helst inte för mycket för riskokaren (alltså har jag i grunden lutat åt Panda eller Sakura) men jag betalar samtidigt hellre ett antal hundralappar mer för att bli så nöjd som möjligt och inte känna behovet av att uppgradera i framtiden. Har sett att t ex en variant som heter Kumo också finns men har lite svårt att förstå hur den skiljer sig från de andra billigare alternativen.

Har ni någon input eller tankar kring detta så vore jag tacksam!

2. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 206
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Jag har ju en Kumo och den funkar som en klassisk riskokare. Finns plats för att ånga grönsaker också om man vill. Du vill ha en riskokare som är duktig på att koka ris. Resten är bara bonus.

bernard gillar detta.
  3. Dalesdator

Mottagna gillanden:
    11
    Tycker du att den gör bättre ris än de vanliga modellerna som oftast säljs i standardbutikerna? Har du testat någon av de andra modellerna från Yum Asia?

4. darkshippo

Mottagna gillanden:
    1 206
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Jag har en kompis som har Pandan och jag känner ingen skillnad på riset. Jag är EXTREMT kräsen när det gäller ris och det går inte jämföra med en tråkig Tefal utan nonstick. Det som är viktigt är att du köper en nonstick med keram-beläggning. Då funkar vilken som helst på YesAsia. Har man alldeles för mycket pengar så får man köpa en Zojirushi!

5. Dalesdator

Mottagna gillanden:
    11
    Okej, tack för infon! Så t ex en Bamboo eller liknande med induktion och Yumami-funktion är inte så viktigt utan alla Yum Asia-modellerna gör hyfsat likvärdigt ris?

6. ad72

ad72 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    485

MINA ENHETER

Vi köpte denna tidigare i år & är grymt nöjda Amazon.se
    Är gift med en från Filippinerna & det blir ju en del ris helt klart. Har faktiskt bara haft enklare modeller innan & den här tar riset till en klart bättre nivå. Enkel att använda, 'lagom' stor som räcker utan problem till 4 + matlådor dagen efter.

7. Dalesdator

Mottagna gillanden:
    11
    Härligt att höra! Kikat in den och funderar helt klart på att köra på den. Är det någonting ni saknar/du tror kan vara värt att betala några hundra extra för någon av de andra modellerna?

Tänker t ex på Panda eller Sakura som verkar ha lite fler användningsområden/utrymme för mer ris om man har gäster eller så, eller Tsuki som har den där Yumami-funktionen som jag har väldigt svårt att förstå om det gör någon verklig skillnad eller mest är en gimmick.

Det jag tycker är konstigt är att Kumo verkar betydligt mindre omtalad av någon anledning. De andra modellerna nämns generellt medan Kumo sällan nämns, när den spontant ser ut att göra ris lika bra.

8. ad72

ad72 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    485

MINA ENHETER

Våra vänner köpte modellen för 1700 men den var verkligen stor och klumpig, vi velade mellan dem & glad vi tog den mindre. Vi köpte den svara den ser klart bra ut på bänken tycker jag. Timer startar efter att riset jobbat en del så man vet när det är klart sen när det är klart fortsätter timern att gå så man ser hur länge det stått efter riset var klart. Har testat den funktionen 'yum carb' man gör den i ett av de medföljande tillbehören och det blir inte lika mycket ris då, riset känns även lite annorlunda mot att koka vanligt. Tror de brukar göra dumplings i den också men hade hört bra om yum asia & de verkar i hög grad få bra betyg samt känns som bra pris.
    Har dålig koll på de andra modellerna.

9. Johnnyponken87

Johnnyponken87 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Kan tipsa annars om Yum Asia Tsuki. Jag är ensam i hushållet men det skulle utan tvekan räcka till två personer. Tycker den är riktigt bra!

10. Dalesdator

Mottagna gillanden:
    11
    Okej! Ja, var inne på den först men tror den är för stor för oss med så den går bort, utan står mellan Panda, Kumo och Tsuki.

11. Dalesdator

Mottagna gillanden:
    11
    Okej, tack för tipset! Du känner inte att du saknar de ytterligare funktioner som Panda har? Den är något större och har möjlighet till att ångkoka och göra soppa etc. Och vad gäller storleken, hur många portioner skulle du säga att man kan få ut av Tsuki? 3-4 typ?

Har du testat Yumami-funktionen för övrigt? Märker du någon skillnad på den och den vanliga inställningen?

12. Johnnyponken87

Johnnyponken87 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Jag är ingen soppa-person så jag saknar inte den funktionen. Sen ångar jag inte direkt grönsaker heller så saknar inte den funktionen heller. Var framförallt ute efter en liten, smidig men bra riskokare. Och jävlar vad bra ris den gör.

Portionsmässigt skulle jag säga mer 5-6 portioner. Alternativt 3-4 men då är det också rejäla portioner ris, alltså verkligen rejäla.
    Jag har testat yumami och det är svårt att säga, den gör redan väldigt bra ris från grunden utan den inställningen men med yumami så är det typ att det smakar mer.

13. Dalesdator

Mottagna gillanden:
    11
    Okej det är superbra, då är den definitivt större än man tänker sig och borde i 90% av fallen passa bra för oss.

Okej! Tycker du att Yumami-funktionen har något eller är det inget du direkt använder? Förutom den och det snyggare utseendet (i min smak) verkar Panda och Kumo (något större) fylla lite fler användningsområden. Men det viktigaste är att den gör gott ris och därför känns Tsuki given om Yumami-funktionen ger något då de andra modellerna jag pratar om saknar den funktionen.

14. darkshippo

Mottagna gillanden:
    1 206
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1

Jag har en sån och det är ju en "traditionell" riskokare. Min gamla Panasonic från 2000 ser väldigt lik den. jag ville inte heller ha en för stor, vi är ju 2 vuxna och 2 barn i familjen och Kumo:n är perfekt för vår den. Det där med matlagning i riskokaren har fungerat i alla dessa år innan det kom specialfunktioner. Jag hade inte betalat 2700 för yumami (känns som en upsell)

För de pengarna så hade jag hellre köpt bättre kvalité på riset från början.

15. Dalesdator

Mottagna gillanden:
    11
    Det är sant, men har den inte så kallad ”fuzzy logic”-teknik till skillnad från traditionella riskokare/såna som ofta säljs billigt i vanliga butiker? Så som jag har förstått det ska det ändå göra skillnad mot de vanliga ”snabbare” riskokarna och inte vara någon upsell bara.

16. ad72

ad72 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    485

MINA ENHETER

Riset är viktigt helt klart, vi köper stora 20kg jasminris säckar av bra kvalite :)

katho gillar detta.
  17. Skinksallad

Skinksallad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Personligen så tycker jag att i ett mindre hushåll, och framförallt att om mängden plats den tar är viktig att en bör överväga att koka ris i microvågsugn, i medelstor microvågssäker glas/keramikskål, eller med en anpassad riskokarinsats för micro. Slår utan tvekan en billig no-name riskokare. Men det är inte det bästa för stora mängder.

18. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 333

MINA ENHETER

Har den också, min Thailändska bättre hälft klagar inte över den. :)

En självklarhet.

19. pernils94231

pernils94231 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    430
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Har använder Tsuki Mini Advanced Fuzzy Logic Ceramic Rice Cooker varje dag senaste halv året.
    Jag ville ha en riskokare så jag köpte en riskokare, att ha lite av varje var inte nått jag sökte eller var villig lägga pengar på.
    Som ensamhushåll köpte jag den bästa på marknaden för mitt ändamål och det priset jag var beredd betala jag hade tur var bra pris på amazon.se när jag köpte.
    Klara 2 personer med sina 2.5 "koppar".
    + Liten
    + Mycket bra kvalitet med tungt tjock keramik skål till riset, jag sökte och gjorde mitt val efter behov och ville absolut inte aluminium kärl.
    + Mycket bra varmhållning om jag råkar starta riset för tidigt.
    + Riset smakar underbart
    + Lätt diskad keramik

- Man får diska försiktigt
    - Rengöringen insidan av locket lite tråkigt jobb men görs helst medans det är kvar varm ånga/vatten.
    Läste tester och recensioner men gjorde inte beslutet lättare. Så jag gjorde min krav spec. utifrån mina behov och krav så jag landade på den riskokaren, jag har inte ångrat mig tvärt om.

20. Dalesdator

Mottagna gillanden:
    11
    Tack så jättemycket för ditt utförliga svar! Det hjälper.

Får jag fråga vad priset var på Amazon när du köpte den? Priset är nu 1075kr på Yum Asia Tsuki (inte varit någon BF-rea på den) och vad jag kan se på Prisjakt verkar det inte ha fluktuerat mycket alls tidigare.

Några andra frågor:
    Använder du Yumami-funktionen? Märks någon skillnad med den?
    Vi är ett hushåll på 2 och utifrån givna mått verkar flera användare säga att den på sin maximala kapacitet ger 5-6 portioner ris. Stämmer det eller är det mindre än så i din mening? Hade förstås varit bra att ha möjlighet att få lite över till matlådor ibland.

Alternativet i nuläget för oss är Yum Asia Panda som är något större och har några fler funktioner (även om jag håller med om att ris är dess absolut primära syfte). Det negativa med den är väl just också storleken (om Tsuki räcker för oss 2 generellt), att den kostar 100kr mer och är fulare. Har verkligen jättesvårt att bestämma mig haha…