Vilket abonnemang?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av druiden, 28 mar 2010.

  1. Jitte

    Jitte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Bah kände ingen som förbokat en Desire som fått rabatt. Någon som fått rabatten som är snäll nog att bjuda på ett namn via PM lr något för att kanske lite lättare få rabatten? ;)

    * Tack darkrider, nu ere bara att ligga på :P
     
    Last edited: 31 mar 2010
  2. Dunord

    Dunord Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Någon som har lust att hjälpa mig på samma sätt? Snälla?
     
  3. Spuute

    Spuute Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    haha, mig också :P Snål det är man! :)
     
  4. Dunord

    Dunord Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag fick en månad efter lite tjat, men varför då inte tre månader? Kund hos 3 sen 2004...
     
  5. Ellumination

    Ellumination Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P
    Ja, själv är jag kund hos Tele2. meneftersom de inte verkar ta in telefonen så får det väl ta och bli bara ett separat abonnemang, men 19kr/mån är ju inte så dyrt ;)
     
  6. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Du kan förlänga alla tele2-abonnemang hos typ CDON.com eller mobilgiganten och få subventionerat pris på telefonen.. typ 900 spänn på 24 månaders snackis om jag inte minns fel.
     
  7. Ellumination

    Ellumination Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P
    Ja, men dels så ska jag skaffa ett student abonnemang. Och dels så vill jag inte binda upp mig i 24 mån. Max 12 :)
     
  8. Copa

    Copa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    583
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Iphone 13 pro max 256 gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Iphone 13 pro max 256 gb
    Platta:
    Ipad
  9. Raum

    Raum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag : "Kommer ni sälja HTC Desire? Och isåfall.. Kommer man kunna förboka?"

    Halebop : "HTC Desire har just nu beräknad leverans till slutet av vecka 14.
    Den går tyvärr inte att förboka. Håll utkik på sajten så kommer den upp där :)"


    Kanske får man nå extra om man köper från dom :) Ska nog vänta och se
     
  10. jakasp

    jakasp Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tog abonnemanget Telenor Surfa Bas. Obegränsad mobilsurf då. Fast dyrt med sms: 69 öre/st!
     
  11. axup

    axup Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Excel-ark för beräkning av billigaste abonnemang

    Här är ett excel-ark som jag slängde ihop lite snabbt med de olika abonnemangen jag hittade. Det är bara att slänga in era parametrar (min/mån, samtal/mån, sms/mån och mms/mån) så grönmarkeras det billigaste alternativet.

    Märk väl att jag har inte har lagt in 3, då deras tjänster inte intresserar mig.

    Det är en .xlsx-fil, men det gick inte att bifoga i det formatet, därav ligger den som en .zip-fil.

    Glad påsk och hoppas ni får nytta av arket!
     

    Bifogade filer:

  12. spice

    spice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30Pro
    ROM:
    Q/EMUI11
    Info:
    Nova launcher!
    Platta:
    iPad Air (1st gen)
    Per egen erfarenhet en sammanfattning av de olika telebolag jag erfarit (på ett eller annat sätt):


    Tre
    + De har bra paket-deals och priser
    + Deras "din egen sida"-för översikt över sina abbonemang är i överlag bättre än konkurrenternas med mycket information och möjligheter
    + De har relativt bra täckning större delar av landet
    + Troligast bäst på priser gällande utomlandssamtal (Sverige--utlandet)
    + Deras LikeHome deal, om du är i ett land där 3 finns, får du använda ditt abonnemang som om du vore i Sverige, dvs, ringa i London till Sverige som om du vore i Sverige, bla.
    + Avtal med Skype

    - Täckning må de har men aningen instabil alltför ofta
    - För ta del av mer attraktiva datatraffikserbjudande (bla msn/skype) måste man ha deras mjukvara i sin telefon, alternativet ha köpt telefon genom 3 (same shit). Denna programvara (branding) tenderar sabbotera många lurar (vilket de förnekar så klart), samt att generella uppdateringar till telefonerna med deras mjukvara, kommer alltid kommer aningen på släntan. Det blir dyrt i längden när du betalar och inte kan utnyttja alla "deals" för att din lur som du köpt hos dem eller fått brandat plöstligt inte längre stödjer...
    - Deras Kundtjänst och support är värre än rysk roulett, men mer dåligt än bra.
    Kunskapen om deras egna produkter, priser och teknikaska saker verkar variera så grovt att, enligt mig, får dem att konkurrera med Telias Support.
    -Räkna inte med rabbatter om det inte går ut på de vinner; "Få" 3 månader gratis men bara om du binder dig 24månader med lite extra pluspaket...
    -Information om priser kan vara lite hipp som happ, de ändrar saker till dyrare, vilket missgynnar kunden, de erbjuder en "deal" för flytta dig till billigare abonnemanget men det kommer bara bli dyrare för dig ändå.


    Telia
    + Bäst täckning?
    + Ärenden supporten kan hala men är faktiskt inte så dåligt en del beskriver. Vanliga supporten är, ja, ett skämt, likväl kundtjänst, men får du verkligen problem, brukar de vara snabba på lösa det (vad jag hört)
    + De har varit med länge så räkna med stabilitet

    -Dyrt som få
    -Få aldrig problem med abonnemanget för du kommer bli tvungen att köa 1000år innan du kommer fram till någon som kanske kan hjälpa...
    - Deras datalösningar är rätt kassa för någon som använder mer än 0.5Gb, vilket antar flesta här gör.


    Halebop
    + Använder Telias nät
    + Billig sms (med rätt abb/kontantkort)
    + "Billiga samtal" (med "rätt" abb/kontakort)
    + Deras maxsurf för 99kr alt lite billigare med abb, som ger 3Gb traffik kan vara bra alternativ för små/mellanstor användarna

    - Dålig översikt över din egen förbrukning, oavsett abb/kontaktkort. Deras sajt är ofta full av buggar eller med "tekniska problem" som gör att det är svårt att hålla koll på din aktuella förbrukning eller fakturor för den delen.
    - Ingen telefonsupport, bara web/chatt, vilket kan bli långdraget om man har bråttom och inte vill tillbringa 3timmar på ändlös chatkonversation för mindre ärenden.
    - Dåliga verktyg generellt för egen kontrol över abb.


    Tele2
    + Billigaste i samtal
    + Mycket bra täckning i storstäder
    + Supporten är inte helt odugliga
    + Konstigt nog är de snabbaste i datatraffiken...
    - De har begränsade datapaketslösningar
    - Priserna generellt är inte det bästa för datatraffik
    - Ser inte ut att utvecklas så mycket mer som företag annat än hur de är idag

    Telenor
    + Obegränsad datatraffik säger en del
    + Fd vodafone men har fortfarande viss sammanarbete vilket medför vissa rabatter utomlands
    + Ok själv-hanteringsverktyg för abb/kontaktkort
    + Enda bolag med minst lika mycket extra krimskrams tillägg till abb. såsom Tre har
    + Bra fysiska butiker
    + Verkar ha kunnig Teknisk support
    - Se upp med hur avtal skrivs och vad som står där...
    - Nästan lika dyrt som Telia i samtal
    - Hört de har dålig täckning
    ----------------

    Sammanfattning:
    Mest för pengarna: Troligast 3, om man inte behöver/vill ha saker som krävs branding alt. om man kan tänka köpa telefon genom dem.

    Näst mest för pengarna är troligast Halebop Hallå, dock max 3Gb traffik
    För den som kanske ringer mycket lite men använder mycket traffik är Telenor bäst.

    Tele2 är OK för storstadsmänniskan som inte kommer använda som mycket traffik samt som kanske ringer mycket, då de har en rak ok deals för samtal.
    Telia är kanske mer riktade för de som har råd/behöver stabil täckning så gott som överallt eller/och är under 25, då de har bra erbjudande där.

    Det är min summering med allt vad stavfel innebär :)

    Jag står själv inför valet och kvalet utan att ha bestämt mig vad att gå för..
     
  13. bergsby

    bergsby Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2010
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Bra samanställning Spice.

    Vad menar du med att deras mjukvara inte längre uppdateras osv? Skötts inte FW uppdateringar till Smartphones av tillverkaren själva?
     
  14. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Det finns sms paket hos telenor så att det blir billigare
     
  15. Daniilo

    Daniilo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vilket abonnemang ska man ha med en desire och inte mycket att ringa för? Jag ringer för max 50kr i månaden, men jag sms:ar mycket, och fri surf såklart :)

    Och är det bäst att först köpa mobilen och sen oroa sig över abonnemang, eller att köpa allt tillsammans?
     
  16. Raum

    Raum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Daniilo.... Halebop Hallå Plus! 3k gratis sms i månaden... 3gb/månaden sen sänker dom hastigheten lite...
    19:öre min till alla.... 0.99kr öppningsavgift som är lite hög men funkar!
     
  17. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tycker nog inte att något på minussidan här stämmer rent objektivt. Jag har inte haft Tre som operatör nu på 2 år, men enligt min erfarenhet fungerar deras support exceptionellt väl. Desire kommer obrandad, olåst, så detta avsnittet är helt irrelevant i detta fallet. I mitt fall, som jag antar är snitt för en privatpersons användande (100 samtal, 200 minuter, 200 sms per månad) är Tre billigast över 24 månader redan utan rabatter, och sedan 3 månader gratis ovanpå det tycker jag är en utmärkt deal för den som tycker om att pruta. Prisinformationen - 399kr, välj vilka paket du vill inom månadskostnaden, betala bara extra för det du ringer utöver månadskostnaden enligt prislistan - kan inte tänka mig något mindre komplicerat?

    Jaja hursomhelst, har inte haft några problem med Tele2 heller - de var bara inte billigast denna gången och deras datapaket faller mig inte i smaken, tyckte bara det var orättvis kritk.
     
  18. Daniilo

    Daniilo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ser bra ut :)

    Vet ni om det är möjligt att betala 2k för en mobil och ta resten i månadsbetalning?
     
  19. axup

    axup Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej igen, nu har jag även lagt till 3:s olika pott-abonnemang. Alla abonnemang är uppdelade först i rörliga och sen fasta, sedan efter Max GB/mån.

    För mig med ca 100 samtal, 420 minuter, 200 sms och inga mms per månad så är tele2 mycket billigare än de andra alternativen. Till och med om jag på tre-abonnemangen fick de så hett eftertraktade 1500 kronorna(3 månader) avdragna.

    Dessutom så är det ju alltid trevligt att ha rörlig kostnad så att månadsavgiften sjunker om man t.ex. åker utomlands och inte ringer så mycket en tid.

    Glöm inte ta hänsyn till bindningstiden när ni jämför abonnemangen.
     

    Bifogade filer:

  20. Ellumination

    Ellumination Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P