Vilket kreditkort borde jag skaffa? (Google Pay, e-faktura, notiser m.m.)

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av N6290, 30 jan 2023.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 022

MINA ENHETER

Tack än en gång för alla svar.
    Det börjar dra ihop sig, och jag tror att jag kommer lägga en beställning på CarPay idag söndag, under kvällen!

Några sista funderingar som dykt upp:
    Förväntas man välja en egen beloppsgräns att ansöka om, eller kommer den föreslå en beloppsgräns automatiskt när den gör kreditprövning av mig?

Jag läser att man kan lägga in både autogiro och e-faktura. Hur resonerar ni kring autogiro, någon som har det för månadsfakturan? Om man skulle vilja bestrida något på fakturan så antar jag att autogiro sabbar det, så jag lutar mot att skippa autogiro.

På webbsidan står det:
    "Kontantuttag, spel, lotterier och bilköp är inte bonusgrundande."
    Denna formulering fick mig att komma ihåg att PFC har någon liknande formulering om spel, lotterier m.m., men det var så illa att vissa små kiosker som säljer sånt inte gick att handla i alls med PFC-kortet, åtminstone för två år sedan minns jag vid några tillfällen att jag blev nekad. Så, bara för att dubbelkolla, kreditkortet CarPay har väl ingen sådan begränsning, jag kan väl handla vad jag vill - även inbegripet spel och lotterier, om jag skulle vilja det?

Jag läser också:
    "Välj vad du vill använda din bonuscheck till: ladda din elbil, handla i din handlares butik eller verkstad, tanka hos Tanka eller tvätta hos Tvätta."
    [...]
    "Om du vill byta din valda handlare så ska du logga in på carpay.se eller i CarPayappen och skicka oss ett meddelande om det så hjälper vi dig. Du kan också ringa till Kundservice på 031-83 89 30."
    Dessa formuleringar ska syfta på Volvo, Renault och några andra "utvalda handlare". Vilka andra finns det att välja?

Och till sist, bara av ren nyfikenhet: är det smidigast att göra beställningen av kortet i appen eller på webbsidan? Jag tänker om man i samband med beställningen ska ansöka om e-faktura, lägga in Google Pay direkt eller liknande, om det är enklare att göra i telefon eller dator.

2. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Du väljer belopp vid ansökan, du kan senare ändra i appen.
    Kör alltid efaktura där det är möjligt.
    Har lagt in kortet i Google Pay.

Har endast använt appen.

3. N6290

Mottagna gillanden:
    2 022

MINA ENHETER

Jag frågade något liknande tidigare, men om jag ansöker om en hyfsat hög kredit, så är det värsta som kan hända att den avslår den krediten och föreslår en lägre kredit, eller blir det en ny process där man riskerar att skapa oreda och få hela ansökan avslagen pga flera ansökningar på kort tid eller något?
    Jag såg att 30k och 50k var vanliga gränser, enligt någon i tråden. Funderar spontant på att börja med 50k, i andra hand välja 30k. Eller hur hade ni gjort?
    EDIT: Jag kommer nog klara mig på 30k utan problem, då kanske det är dumt att välja högre. Ska dock inte ta andra lån den närmaste tiden, så beloppet kommer ju inte påverka andra krediter för mig.

4. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Jag är nöjd med Carpay, men tycker å andra sidan att det dräller med Tanka-stationer mellan Göteborg-Stockholm-Helsingborg vilket är trakterna jag rör mig i. Brukar kunna lägga en 50kr bonuscheck här och var utan problem vid tankning. Just aviseringen i mobilen tycker jag funkar bra, har kortet anslutet till Google Play så ser om något av barnen/apparna skulle börja dra pengar i onödan etc. Jag har satt rätt låg kredit så använder det även för internetköp, vill inte ha vanliga bankkonton eller Klarnakortet (som jag också har) till sådant i onödan)

5. N6290

Mottagna gillanden:
    2 022

MINA ENHETER

Kortet beställt, min valda kredit (30k) blev godkänd, tack för all hjälp ;-)

EDIT:
    Det enda jag inte helt klurat ut är om jag ska koppla det till en sån "handlare" som nämns, och i så fall vilken. Vid sökning på Göteborg dök bara fyra grejer upp, typ samarbetande företag. Det gick att välja att inte koppla det till en handlare alls, vilket jag började med att välja. Jag tänker att man slipper en del onödig reklam på det sättet. Jag äger varken Volvo-bil eller något annat av de märken som nämndes (tror Renault och BMW fanns med när jag sökte på Göteborg).
    Är denna funktion något att ha, hur resonerar ni? Jag kommer ju ändå kunna lösa in bonuscheckar på Tanka och Tvätta, utan att ha gjort den kopplingen, såvitt jag tolkat det.

Last edited: 16 apr 2023
  6. N6290

Mottagna gillanden:
    2 022

MINA ENHETER

Det går inte att ändra pin-koden till en valfri pinkod som man väljer själv?
    De flesta andra kortföretag brukar erbjuda det, men jag hittar inget. Inte för att det spelar jättestor roll, men vore smidigt.

Både själva kortet och det separata brevet med koden anlände samma dag i brevlådan. Det är väl Postnords rutiner som ställer till det. Det är väl en säkerhetsaspekt att de ska anlända i separata försändelser (helst olika dagar), men med tanke på att kortet måste aktiveras i appen innan användning så spelar det inte lika stor roll längre.
    Jag kan tycka koden skulle göras tillgänglig i appen genom BankID-inloggning, både om man glömmer den, och första gången de tilldelat en ny kod åt mig.

7. N6290

Mottagna gillanden:
    2 022

MINA ENHETER

När brukar e-fakturan trilla in, är det ett fast datum varje månad, gemensamt för alla användare?