Japp! Serverdrift är inte Vimlas bästa gren som vi alla vet. Det är därför det är så idiotiskt av Vimla att försöka ge sig på att drifta en egen plattform:
Det håller jag med om! Jag har inga problem med mitt Vimla classic ab. som går i Telenors nät. Vimla 2.0 däremot är en annan historia...
Som ni konstaterat var det bara ett tillfälligt avbrott. Men man blir liksom lite orolig för varje liten grej nu.
Livet är fullt av tillfälliga avbrott. Det är bara och sätta sig ner och läsa en god bok under avbrottet.
De flesta avbrott går ju dessbättre obemärkt förbi. Men lite störande när de uppkommer just medanman håller på att skriva... Gick och gjorde en hälso-bombs-smoothie istället för att läsa en bok. Funkar också!
Någon som har vimla 2.0 som kan kolla nätnumret? Jag har 24008 med 1.0 om 2.0 har 24006 som någon gissade så är det ett äldre nummer än n4m tex som har en nyare nummer och jag har inte hört att Telenor eller Tele2 har dessa bekymmer. Eller har de det? Jag tycker det verkar märkligt att man förbisett detta. Amatörernas julafton!
Nu blandar du äpplen och päron här fast båda är MCCMNC, Net4Mobilitys nät broadcastar ut MCC 240 MNC 24, medan Vimla inte har något eget nät utan bara har ett eget MNC (06?). Det ser man bland annat genom att IMSI börjar på 24006. Telenor kan ha haft detta MNC länge men inte använt det. Sedan verkar dom av någon anledning ha gjort Vimla till en full MVNO med egna core-noder, egen TADIG-kod etc.
Jag frågade PTS om nätkoderna och fick följande svar: "MCC/MNC 240/08 har ursprungligen troligen tilldelats NordicTel av f.d. Televerket – bolaget bytte sedan namn till Europolitan och senare till Telenor och ansvaret för MNC-planen överfördes från Televerket/Telia till PTS 1996 (dnr. HK 96-10070). MCC/MNC 240/06 har ursprungligen tilldelats Europolitan (numera Telenor) av PTS 2001." Då är 240/08 visserligen äldre men 240/06 har ju ändå funnits sedan 2001. Ingen ny kod med andra ord.
Vet inte varför du pratar om frukt eller olika nät. Jag har inte nämnt något av det men finns någon som vet om N4M haft detta problem med äldre telefoner? Jag har en känsla av att det inte har med nätets nummer (MNC) att göra för då borde snarare N4M drabbas, eller tänker jag fel?
Det finns inga kunder som har 24024 - IMSI, det är skillnaden. Det är helt olika saker. Att roama i olika PMN-koder är inga problem så länge det är öppnat i VPMN!
Intressant. En "ny" operatör som Fello använder förmodligen samma IMSI som Telia då så har de inte Vimla 2.0 problem med äldre mobiltelefoner. Vimla är lärorikt. Man lär sig av misstag!