Nog förstår man att Vimla har fullt upp med kundtjänstärenden nu. Det har man sett till att bädda för med 2.0. Var hemma hos vänner igår. Tre i familjen har Vimla. Två av dem har bytt till 2.0 (eftersom de var trötta på SMS-tjatet). Ingen av dessa hade fungerande surf/mms förrän jag hade ställt in deras APN. Detta är alldeles "vanliga" människor med ordinära teknikkunskaper, föräldrar i 50-års-åldern, en 10-åring och en tonårsdotter (som dessbättre inte har bytt till 2.0 än, då hade väl ett ramaskri hörts ända hem till mig 5 mil bort...). Mobiler med några år på nacken. Jag kollade inte vilken information de fått med det nya SIM-kortet, men OM det fanns info om att de med stor sannolikhet skulle behöva fixa APN så var den uppenbarligen inte tydlig nog. (Den APN som hade gått in per automatik var Telenors "vanliga". Den som inte funkar med 2.0) Det är ju så fruktansvärt klantigt att sätta sig i den sits Vimla gjort. "Tänk efter före"- borde göras till ett mantra på Vimla-kontoret.
Ja det verkar som Vimla behöver ta in folk med kompetens för att göra ett sånt här projekt vilket uppenbarligen saknas i dagsläget.
Vimla VAR ett bra initiativ, men man klantade till det. "Ingen glädje med den sorgen, sa kärringen som grät vid fel grav." (östgötskt talesätt)
Ligger kvar med mina vimla "classics" till vidare, finns inget direkt alternativ utan att 2-3 dubbla pengen.
Vimla erkänner nu att man gett felaktig information om hur den sparade surfpotten hanteras: En varning till alla som sparat mer än 100GB+ När/om man fyllt upp potten till 100GB så sparas ingen ny surf. Det gör att man riskerar att förlora potten efter 12 månader eftersom ingen ny surf har fyllts på under tiden. Vimla erkänner att detta inte stämmer med vad man kommunicerat. Enligt tidigare info från Vimla så skulle den nya surfen hela tiden putta bort den äldsta surfen i potten. Men så har inte Vimlas tekniska lösning fungerat! Ännu ett fall av "Det blev inte riktigt som vi tänkt..." från Vimlas sida! Vimla ska nu titta på detta och "ge ett definitivt besked på hur vi löser detta på ett sätt som är hyggligt mot er användare". Vi får vänta och se vad det kan innebära.
Än en gång slår den bristfälliga kommunikationen både internt och externt bakut. Skutan har ingen kapten, utan driver vind för våg.
Extra irriterande är detta då det var precis detta jag redan innan det infördes varnade om att man tvungen att kolla i sin tekniska lösning: Att den verkligen funkade som man "tänkt". Vilket man antingen inte gjorde (klantigt), eller så var det i själv verket inte alls så man "tänkt" (lömskt). (Tror mer på "klantigt")
Jag betalar ju rätt lite för mitt Vimla-abonnemang och tycker det funkar bra för mig, men det känns lite oroväckande att dom inte har koll på hur sina egna lösningar fungerar.
Dina ord utgör en mycket bra beskrivning av Vimla! Det verkar som att allt på Vimla implementeras av en enskild tekniker efter hens bästa förstånd eller dagsform. Sedan sker ingen kontroll eller uppföljning av att produkten faktiskt fyller kraven eller att det fungerar som det var tänkt. Utan allt bara sjösätts direkt mot betalande kunder utan uppföljning eller kontroll. Troligen med stora brister i dokumentationen så att ingen egentligen vet hur det fungerar. Därav svårigheten att kommunicera vettigt gentemot kunderna. De som är chefer och kundansvariga på Vimla verkar sova gott i sin Törnrosasömn där de drömmer guldkantade drömmar om en fantasivärld där Vimla är den ledande operatören. Allt medan kundtjänsten går på knäna och kunderna flyr.
Vimla tar ett steg ytterligare på vägen mot en betallösning utan Klarna. Idag tillkännagav Vimla att alla som har betalalternativet faktura kommer att få fakturan via Billogram. Övriga betalmetoder är tills vidare kvar hos Klarna. Ny betalpartner - Billogram "Till en början så kommer vi alltså enbart erbjuda faktura med Billogram, men fakturan i sig kommer även att gå att betala via Swish. I framtiden kommer man även kunna välja autogiro och e-faktura med Billogram, det är bara några få tekniska detaljer kvar innan vi kan gå live med det." Så ett år efter utlovat datum för en betallösning utan Klarna är Vimla klar med en del av det utlovade.
Detta är INTE okej. Vidarekoppling med fler funktioner MÅSTE fungera innan man låter folk gå över till 2.0.
@Petter_Vimla Vad är det som händer ? Ska ni inte stoppa 2.0 tills dess att det fungerar som det ska ? Du har ju varit med ifrån start och byggt upp Vimla till något otroligt bra som har tagit tid med många kunder. Ska det köras i botten nu ?
Vafalls, fungerar det fortfarande inte att betala i Google Play med Vimla? Försökte nyss köpa en launcher, men det går icke vägen.
Nix. De har lovat att tala om när det är på plats igen. Men tyvärr är det väl risk att det följer den vanliga Vimla-tidtabellen.
Har inte hört att det hänt något i detta ärende. Som @Asawi säger så brukar inte saker gå speciellt snabbt på Vimla. Jag hade varit uppriktigt förvånad om de hade grejat det så snabbt. Edit: För säkerhets skull provade jag nu att lägga till Telenor som betalmetod i Google Pay men fick meddelande att mitt abonnemang inte var berättigat. "Kontakta din operatör"...