Vimla - status

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av svenix, 8 apr 2018.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    OK, har ändrat för att inte bryta mot forumets regler. :)
     
    bernard, induktion och Asawi gillar detta.
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det finns ju dock stora vinster att göra med mjukvarubaserad mobilnäts-leverantör. T.ex. spamblockering direkt hos operatören så skräpsamtal och skräpsms inte ens tar sig fram till telefon. Eller vad sägs om samtalsinspelning hos operatören, för alla med Android Pie och icke-rootade telefoner (förutom vissa kinesiska) eftersom inspelning inte längre tillåts. Det borde gå att bygga alla tänkbara smidiga appar i WG2-växeln.
     
    svenix och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är absolut en bra lösning på så vis. Jag antar att det också borde göra det mycket enklare att dela ett nummer med flera enheter, vilket är aktuellt nu med eSIM på god väg.

    Problemet är bara bristen på transparens och kommunikation från Vimlas sida. De är och har sedan länge varit oerhört dåliga på att kommunicera med kunderna, och nu visar det sig efter @svenix@svenix inlägg att de inte alls spelat med öppna kort, vilket många nog betraktar som fult mot användarna.

    Agg antyder att kritiken på något vis inte skulle vara befogad eller saklig. Den kritik @svenix@svenix framför tycker jag inte visar sådana tendenser, men det är förstås upp till var en och att avgöra.
     
    Last edited: 30 dec 2018
    HoardingDragon, svenix, induktion och 1 annan gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Absolut. Framtiden går säkert mot mjukvarubaserade telenät. Och det kan säkert fungera bra när buggarna är utredda.
    Men man bör ju vara ärlig mot kunderna och inte använda folk som försökskaniner utan att de vet om det.
     
    induktion gillar detta.
  5. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    509
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Vimla Classic it is [emoji6]
     
    Kingson och svenix gillar detta.
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    De förkortade öppettiderna för chaten som Vimla lovade bara skulle pågå fram till årsskiftet är nu förlängda till den 14 januari.

    upload_2019-1-7_16-27-12.png
     
  7. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Så att folk drabbas av sjukdom är inget som existerar för dig i din värld? Vimla har gjort så här tidigare vid sjukdom och hög belastning i supporten.
     
  8. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Nu vet visserligen ingen av oss hur många som är sjuka (eller lediga), men normalt sett så brukar väl en kundtjänst kunna plocka in vikarier under den tiden de få som är sjuka är borta så verksamheten kan fortsätt rulla på?
     
    induktion, Bakgrund och svenix gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Seriösa företag brukar dimensionera sin verksamhet så att de klarar sjukdomsfall bland personalen utan att det går ut över kunderna.

    Om Vimla har kortat öppettiderna förut så är det ju inget som talar till Vimlas fördel.
     
    induktion och frassedylan gillar detta.
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ett utomordentligt initiativ. Det vill säga att ytterst ansvarige slutligen tar bladet från mun och inleder en dialog.

    Ingen självkritik yttrades dock annat än en ursäkt om att responsen dröjt, vilket jag finner lite märkligt med tanke på hur särdeles illa varumärket skött kommunikationen med kunderna den senaste tiden (läs åren). Hade varit ett lysande tillfälle att dels lova bättring och dels redogöra för vad som kommer att förbättras och hur gällande kommunikationen.

    I alla fall en uns av självkritik som tydde på att man tagit till sig av kritiken hade varit mer förtroendeingivande och inte minst mer professionellt. I nuvarande skepnad ger inlägget snarare intrycket av att det främst handlar om att släcka en brand än något annat.

    Frågan är varför vi inte - tillsammans - haft möjlighet att ha - konstruktiv dialog - tidigare? Att efter flera års passivitet uttrycka en förhoppning om konstruktiv dialog inger inget större förtroende. I själva verket faller nästan ett löjets skimmer över citatet ovan, men det är förstås betydligt bättre att vara positiv och blicka framåt, så jag håller tummarna för att det de facto sker en förändring till det bättre.

    Fler inlägg som redogör för vad som är på gång hade på alla sätt och vis varit en välkommen förbättring. Det är nämligen på inget vis abonnenterna som inte valt att föra en dialog med Vimla. Dialogen, eller snarare avsaknaden därav, ligger till fullo på Vimlas och kanske framför allt Littorins bord.

    Hoppas förresten att migreringen sker under andra halvan av 2019 framför första halvan, så de hinner åtgärda de problem som återstår. De med GSM-lurar får byta operatör eller uppgradera antar jag. Noterar också att någon information om denna kundgrupp saknas i inlägget.
     
    Last edited: 8 jan 2019
    HoardingDragon och svenix gillar detta.
  12. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Med tanke på den redan slimmade organisationen finns det nog inte utrymme att dimensionera så som du kräver. Folk blir sjuka så är det i verkligheten utanför swedroid.

    Kan ta ett exempel från verkligheten åt dig. På mitt jobb är vi åtta anställda och jul/nyårs-helgen hade vi planerat att fyra skulle jobba och utifrån tidigare års erfarenhet var det gott och väl tillräcklig bemanning. Vad tror du händer? Två blir sjuka i influensan. Så även att vi hade planerat bemanningen visade det sig inte hjälpa. Man bestämmer inte om och när man blir sjuk.
    Med tanke på hur det sett ut en längre tid vad gäller vimla så knappast att det blir en förbättring.
     
    Asawi gillar detta.
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vi får väl se hur mycket dialog det blir. Vi har sett exempel förut på att ansvariga befattningshavare på Vimla gått in i trådar för att ge sin syn på saker. Det brukar sällan följas upp eller svaras på följdfrågor. Jag hoppas naturligtvis på det bästa men erfarenheten säger att jag inte bör hoppas för mycket. Som du säger så har Vimla haft ALLA chanser till dialog med kunderna/medlemmarna om man bara hade velat.

    Johans inlägg undvek en hel del problem som uppenbart har varit med Vimla 2.0 och han fokuserade enbart på två problemområden som utgör endast en del av den totala problembilden.

    Johan menar också att det var Vimlas självvalda beslut att satsa på den nya plattformen. Frågan är om han kan säga något annat med tanke på att han är VD för ett bolag som till 100% ägs av Telenor? Klart att han måste säga det som Telenor säger åt honom att säga. Jag misstänker att det var Telenor som ville testa sin nya plattform med Vimla och Vimla hade bara att lyda. För Telenor är det en fördel om problemen i inkörningsskedet inte förknippas med Telenor-namnet. Därför är det bättre för Telenor om Vimla testar.

    Vad gäller tidplanen att alla ska vara överflyttade till Vimla 2.0 under 2019 så kanske det är lika flytande som alla andra Vimlas tidplaner? D.v.s. det kan bli långt senare.
     
    bernard och Asawi gillar detta.
  14. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Räknar kallt med det, jag kommer absolut inte följa med till en såpass instabil och opålitlig plattform som Vimla 2.0 är. Det kan kanske funka klockrent 99% av tiden, men det kommer självklart att krångla just när man behöver det minst...
     
    induktion och svenix gillar detta.
  15. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Han har skrivit ett nytt inlägg där han säger att alla kunder kommer tvångsmigreras till Vimla 2.0 även fast man inte har roaming i samma länder som med Vimla 1.0. Att man tidigare har lovat att ingen ska tvångsmigreras till nya plattformen förrän man har roaming i samma länder som med Vimla 1.0 stämde tydligen inte.
     
    induktion och svenix gillar detta.
  16. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    då kan det ju vara läge att se sig om efter ny operatör i slutänden iaf då... jag har ju faktiskt varit beskonad från de flesta problem och är överlag väldigt nöjd med vimla. hastigheten är dock något jag ständigt varit missnöjd med och jag är ju inte ute i skogen direkt utan rör mig i västerås, stockholm, avesta, kalmar... funkar lite sisådär hastighetsmässigt.
     
    induktion, svenix och inact_0049 gillar detta.
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är många svajiga besked från Vimla nu. Speglar de månne bristen på ordning inom företaget?

    Förutom det du pekar på, att man tidigare lovat att inte tvångsmigrera över kunder till Vimla 2.0 innan roaming-täckningen är lika bra som med Vimla 1.0, vilket inte gäller längre.

    Så har vi också t.ex. löftena om hur sparad surf hanteras/förbrukas som inte heller visade sig stämma med verkligheten.

    Eller VD:s uttalande om att Vimla 2.0 är en plattform "i absolut framkant av telekomplattformar" när det är bevisat att det inte ens går att ringa alla fastnätsnummer... :o

    Hela den här Vimla 2.0 farsen påminner starkt om HC Anderssens saga "Kejsarens nya kläder". Alla på Vimla är så fullt upptagna med att prata om alla fördelar med den nya plattforman att de inte ser att den knappt fungerar över huvud taget. "Kejsaren är naken" för att citera den kända sagan.

    Den tiden man kunde känna att man kunde lita på Vimla och tro på Vimlas besked är sedan länge förbi tyvärr. Nu uppstår mer känslan av att "undra vad de ljuger om härnäst"...

    @emerge@emerge Bollen är din! Vi väntar bara på att du ska rycka ut till Vimlas försvar! ;)
     
    induktion gillar detta.
  18. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Om man tvingas över till en icke-fungerande plattform dvs 2.0 blir det givetvis att lämna på studs. Finns det någon lämplig tråd där alternativ diskuteras?

    Har varit nöjd med vimla classic men utifrån vad man läst här så undrar man ju om de kommer lyckas få ihop vimla 2.0 till något fungerande.
     
    svenix gillar detta.
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, vi får se. Det gäller att hålla i sitt gamla SIM-kort så länge det över huvud taget är möjligt så får vi hoppas att Vimla får ihop sin skit tills dess.

    Annars får vi väl diskutera alternativ när vi kommer dithän. Sedan ska man ju också ha i bakhuvudet att alla andra tidsplaner från Vimla blivit fördröjda i åratal eller mer. Så att tvångsmigrering sker innan 2019 är slut kanske ska tas med en nypa salt...?
     
    induktion och M203 gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    svenix, induktion och inact_0049 gillar detta.