Vimlas VD Johan Littorin svarar på frågor om Vimla 2.0 i en tråd på Vimla-forumet: Vimla 2.0 - del av ett stort Telenor experiment Bl.a.: Vimla avskaffar leveransbesked på SMS, alla fastnätsnummer ska nu gå att ringa, tydligare besked om nya roamingpartners, löften om bättre kommunikation.
Är han lite halvdement möjligen? Sorry för uttrycket Vimla-Johan. Men han svarade ju exakt samma sak för 9 dagar sen, med lite olika formuleringar bara.
Låt oss hoppas att de nu upprätthåller detta, men jag hade nog föredragit själv om de också informerade här: Blogg. De behöver inte ha öppna trådar i bloggen. Bara publicera tillkännagivanden, och sedan hänvisa till forumet för diskussion. Blogginläggen bör gå ut i de sociala nätverken också, så användarna kan följa vad som händer. Det är en stor andel abonnenter som inte är aktiva i forumet och de bör också ha åtkomst till en informationskanal där de huserar, som tex. genom FB- och Twitter-kanalen.
Jag har länge hävdat att information är Vimlas absolut sämsta gren. Vimlas information är minimal, bristfällig, och ibland rent felaktig. Den lilla information, ofta av dålig kvalitet, som faktiskt kommer från Vimla publiceras på de mest skiftande platser. Slumparatade brottstycken av info dyker upp i forum, i bloggar, på websidan eller på Facebook helt utan samordning. Jag har under årens lopp framfört till Vimla behovet av en mer samordnad och tydlig information men det har aldrig blivit någon bättring. Även om man vid vissa tillfällen sagt sig vilja verka för en bättre information. Så jag hyser inget hopp om att informationen skulle bli särskilt mycket bättre framöver tyvärr.
Om de ger stöd för RCS kan man se lässtatus där (som på tex Whatsapp), men då kräver det ju att motparten har en telefon/operatör med RCS-stöd också.
Jag tippar att leveransbesked inte finns implementerat i WG2 plattformen som Vimla 2.0 kör på. Alltså inget Vimla kan påverka egentligen. Det är Telenor/Cisco som inte anser det nödvändigt tror jag.
Har aldrig använt leveransbesked. Får man inte ett SMS (så var det iallafall sist jag testade, vilket var när jag inte hade en smartphone så över 8 år sedan) med leveransbeskedet eller hur fungerar det nuförtiden?
Får en liten notis och beroende sms app så står det t.ex. leverat eller bock som bekräftar att det är levererat.
Vi använder alltid leveransbesked. SMS är ju fortfarande det enda meddelandesystemet som alla garanterat har tillgång till.
Verkar som dom startat tre klistrade trådar i Vimla 2.0-forumet: Klistrad tråd - roaming med Vimla 2.0 Klistrad tråd - driftstörningar på Vimla 2.0 Klistrad tråd - release notes för Vimla 2.0 Saknar väl bara en tråd med kända fel/buggar, men antar att det är release notes som ska fylla den funktionen?
Om man läser beskrivningen av de olika trådarna så verkar tanken vara att fel/buggar ska hamna i driftstörningstråden: "Här finns information om saker som inte fungerar som tänkt eller driftstörningar på Vimla 2.0". Jag noterar också att det är Petter på Vimla som har skapat dessa trådar. Petter har inte tidigare varit något föredöme vad gäller att återkomma och hålla trådar uppdaterade så jag väntar mig inte speciellt mycket den här gången heller. Initiativet är lovvärt men jag tror att det rinner ut i sanden som så mycket annat på Vimla. Vi får vänta och se om det kommer någon information av värde i dessa trådar. Det känns mer som att Petter pliktskyldigt har skapat upp dem nu för att kunna visa att "de gör något" som svar på kritiken runt Vimla 2.0.
Nu har man uppdaterat tråden om roamingen: Klistrad tråd - roaming med Vimla 2.0 Det här var exakt det dom borde ha gjort från första början, mycket bättre löst än informationen som finns på sim.vimla.se. Nu hänger det bara på att man håller informationen uppdaterad så kan det här bli mycket bra. Hoppas man fortsätter såhär. EDIT: Finns rätt många rapporter om att bl.a. Belgien ska krångla, det kom senast idag en tråd om det. Det borde man skriva någonting om.
Dessutom ser man om man lusläser, att det är endast FYRA länder (Grekland, Japan, Kroatien, UK) i hela världen där man man har fler än en enda roamingpartner! Det känns väldigt tunnt. Har nog aldrig hört talas om en sämre lista.
Över huvud taget verkar det rätt krångligt att roama med Vimla 2.0 om man ska tro vad man läser i Vimlas forum och vad Vimla supporten svarar. Det är en massa tips om att starta om mobilen, spärra mobilen till 3G, välja operatör manuellt. Så krångligt ska det väl inte behöva vara? Och är det väl inte om man åker utomlands med andra operatörer? Själv är jag sällan eller aldrig utomlands så jag har inte kunnat kolla själv.
Det positiva här tycker jag är att man är öppna med det och inte försöker undanhålla den informationen, tidigare så hade man ingen aning vilka operatörer man hade roamingavtal med. Om Vimla vill vara en communitybaserad operatör så vore det så mycket bättre om man spelade med öppna kort. Ta t.ex. alla buggar/brister som kommit fram med Vimla 2.0, nästan samtliga av dessa buggar har kommit fram efter att en kund klagat om det i forumet. Det hade varit så mycket bättre om Vimla själva redovisat vilka buggar som finns innan det kommer klagomål om det i forumet. Tror Vimla skulle vinna väldigt mycket förtroende om man bara var ärliga från början.