Ja, jag läste precis svaret i vimlas forum. Frågorna är besvarade tydligen. Nja, jag ser mest undanflykter och rundningar av vad vi faktiskt frågar, men men. Som jag skrev där, jag ger upp. Hoppas på att någon annan orkar fortsätta diskussionerna. Läste även det som skrevs om att man själv är ansvarig för ton och så vidare när man skriver och absolut, men tonen kan få vara hård så länge den inte bryter mot forumets regler och det gjorde knappast min "ton". De kan inte heller kräva att alla ska vara konstruktiva hela tiden. Jag har varit moderator i många stora forum, vi snackar hundratusentals medlemmar. Jag känner till det där men samtidigt så får man inte vara för hård. Det är okej att inte gilla min ton men... lev med det.
Tråden är låst ser jag. "samt så är det här en tråd som på nytt skapar oerhört dålig stämning i forumet, så jag kommer därför att låsa denna tråd." Absolut! Skyll på tråden! Undrar hur dålig stämning det skapar med undanflykter och låsning av trådar med upprörda kunder. De som bidrar mest till att skapa "oerhört" dålig stämning är Vimla själva och deras icke-svar till svar.
Tycker att ni som känner att leveransrapporter är viktiga går in på forumet och luftar era åsikter om att det inte kommer att finnas i 2.0. Jag har fokuserat mycket på just leveransrapporter och i svaren har Vimla valt att också göra det. Men leveransrapporter är egentligen en liten del av allt strul. Det var bara vad som fick bägaren att rinna över rejält för min del. Det är en showstopper för min del och jag byter när vi tvingas på 2.0. Det är förstås möjligt att Vimla (eller de som utvecklar det nya alfa-nätet tar till sig kritiken och faktiskt fixar rapporter). Grejen är att folk som använder rapporter inte kommer att veta om att det inte finns förrän de tvingas till byte. Det är en BASFUNKTION. Man undrar inte om operatören man byter till har stöd för leveransrapporter. Lika lite som man undrar över om det nya nätet har stöd för telefonsamtal....
Edit: Lägger till Vimlas svar angående leveransrapporter här:
"Det som refererats till som “leveransrapporter för sms” är en funktion som vi valt att sluta leverera. Detta på grund av att funktionen inte visar att ett sms levererats till mottagaren utan bara att det nått mottagarens mobilnät - med risk för att ge en falsk försäkran om att meddelanden lästs när mottagaren i själva verket inte sett dem. Vi ser det som en förlegad och opålitlig funktion och därför väljer vi att inte ha kvar den."
Det man påstår här är INTE SANT. 1. Den visar visst att enheten har tagit emot meddelandet. 2. En rapport meddelar "Levererat", inte "Läst". Snacka om att dumförklara sina kunder. 3. De har inte valt att "sluta leverera" själva. Trots detta och trots att man får följdfrågor så hänvisar man ändå till detta svar. De har inte "valt" att sluta leverera tjänsten utan det nya testnätet som de lurar in fullt betalande kunder i (genom att påstå att nätet är klart och testat) HAR INTE STÖD för det. Samtidigt så fortsätter de att hävda att 2.0 var klart att lanseras och fullt okej att stoppa i fullt betalande kunder i även om man nu med facit i hand ser att det absolut inte var klart, så kan man dessutom se att det inte är klart idag heller, flera månader efter lansering. Man erbjuder inte ens en möjlighet att gå tillbaka till gamla nätet utan då får man portera ut sitt nummer och sen portera tillbaka det och samtidigt tappa all tipsrabatt och sparad data. Jag anser att man medvetet har lurat och vilselett sina kunder. Jag själv begärde byte till 2.0 tidigt för att jag gillar att testa nya grejer men idag så är jag extremt glad över att Vimla inte har klarat av att skicka ut nya simkort till mig och familjen trots att jag anmälde mig för byte för många månader sedan. Hade jag bytt så hade jag bittert ångrat mig idag. Ursäkta mig för eventuella upprepningar. Jag kan ha skrivit om vissa saker i andra inlägg redan. Jag tycker att Vimlas agerande i hela den här historien är under all kritik. Ni som har Vimla idag, BYT när ni tvingas på 2.0. Ni kanske är nöjda idag (jag är nöjd, jag har ju classic) men när det blir problem, förvänta er ingen hjälp.
Last edited: 12 mars 2019
bernard och Moby gillar detta.