Vimla - status

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av svenix, 8 apr 2018.

  1. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Om man utgår från alla inlägg i Vimlas eget forum, skulle jag inte ta med mig ett Vimla 2 på utlandsresan.
     
    jnsson och bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 702
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle som @induktion@induktion säger absolut inte välja Vimla för roamingen. De har betydligt färre avtalspartners än andra operatörer: Roaming med Vimla 2.0

    I just Tyskland har jag dock inte haft några större problem själv, men främst använt Vimla i Berlin. Kan ju skilja sig åt regionalt.
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    I Vimlas forum är det påfallande många som rapporterat problem med roaming i Tyskland med Vimla 2.0.
    Som @bernard@bernard säger är det så att Vimla 2.0 har mycket färre roamingpartners än andra operatörer. I många länder har Vimla bara avtal med en enda operatör. Det förekommer också att roaming endast gäller 3G och inte 4G.

    Skall man åka utomlands med Vimla 2.0 rekommenderar jag att studera listan som finns i denna tråden:
    Roaming med Vimla 2.0
    Där framgår vilka operatörer Vimla 2.0 har roaming avtal. Sedan får man vara beredd på Vimla-supportens "universal-lösning" att söka nät manuellt, starta om mobilen, låsa till 3G m.m. Och så måste man så klart ha aktiverat Utlands/Betalsamtal inne på Mitt Vimla och slagit på roaming i telefonen innan man åker iväg.
     
    jnsson, induktion, bernard och 1 annan gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Man ser allt fler inlägg av denna typen i Vimlas forum nu:
    upload_2019-8-30_15-30-33.png

    Förtvivlade kunder som desperat har försökt nå Vimla-supporten i veckor för att de har akuta problem med sitt abonnemang. Att maila supporten fungerar uppenbarligen inte, inget svar efter flera veckors väntan. Att man har ärendenummer verkar inte heller vara någon garanti för att man ska få svar.

    Vimlas standardsvar blir som alltid att kunden rekommenderas att söka kontakt via Vimlas chatt, men andra inlägg vittnar om kunder som suttit i chattkö i tre timmar utan att komma fram. Eller blivit bortkopplade efter ett par timmars väntan. Så det är knappast en framkomlig väg heller om man inte har minst en halv arbetsdag att sätta av för att försöka få kontakt.

    Man kan lugnt konstatera att Vimlas support inte funkar nåt vidare för tillfället. Det hela är troligen en kombination av allt strul som uppstår i samband med byte av betalpartner samt strul med migreringen och funktion av Vimla 2.0. Samt toppat med det dåliga beslutet att halvera öppettiden för chatten under sommaren. Sammanlagt har detta skapat en supportkö av enorma mått som Vimla inte mäktar med. Jag tror att denna tråkiga situation tyvärr kommer att bli långvarig då Vimla sällan visar prov på planering eller handlingskraft.
     
    induktion, iterva och night77 gillar detta.
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 134
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Så trist!! Kan man inte anmäla de? Kanske till Telenor först o sen till PTS?
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vimla = Telenor. De är garanterat helt medvetna om vad som sker. Hur man väljer att driva avdelningen som hanterar kunderna med Vimla-abonnemang är ju ett beslut som tas från de som bestämmer inom Telenor. Allt rapporteras ju sedan till beslutsfattarna.

    Om man betalat för en tjänst som inte levereras kan man ju gå vidare, men tveksamt om PTS är rätt ställe att vända sig till. Det är nog snarare konsumentverket och möjligtvis senare någon annan instans.
     
    svenix och night77 gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Denna tråd är ju helt otrolig. Jag hade inte stannat en enda dag hos en sån operatör. Varför är ni kvar?

    Visst är det väldigt kul att läsa om Vimlas ofattbara felanden, men att ni väljer att vara kvar och leva med eländet kan jag verkligen inte förstå.

    Sen finns det såklart några Vimla-fanboys som tycker att Vimla funkar bra och aldrig har problem. Men då blundar man för att Vimla tycks vara ett sjunkande skepp. Känns som att Telenor tänker lägga ner Vimla inom de närmaste åren. De bryr ju sig inte överhuvudtaget om vilket rykte Vimla får, vilket jag enbart kan tolka som planerad nedläggning på sikt.
     
  8. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Jag fick ett kvalitetskontrolls-SMS så sent som igår, så de verkar bry sig lite iaf. Om det inte är så att dessa är helautomatiska. [emoji13]
     
  9. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Ja, du svarar lite på det själv varför man är kvar. För gissningsvis 99,9% så fungerar det helt perfekt. Varför då byta ifall man är nöjd med pris och täckning, de absolut flesta har ju aldrig något behov av supporten heller för den delen då allt bara fungerar och mycket kan göras via Mitt Vimla.

    Tror inte heller det är ett sjunkande skepp för fem öre, Telenor var tveksamma till Vimla förut men numera tycks det vara en rejäl tillväxtmotor för koncernen. Kanske den del av Telenor Sverige som drar in flest nya kunder t.om.

    Tror absolut inte man lägger ner Vimla då det helt enkelt drar in pengar, att man låter support vara "eftersatt" är nog delvis en kalkylerad risk och så länge man har ett större inflöde av kunder så är man nog nöjd även. Man vill ju inte anställa för många så de inte ska ha något att göra när tryckets plötsligt är mindre.

    I senaste undersökning i kundnöjdhet slog ju t.om. Vimla sin ägare Telenor och de flesta andra operatörer. Källa: Bra vibrationer i mobilbranschen
     
    akka och ganmo gillar detta.
  10. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag är inte någon fanboy.
    Vimla har helt enkelt bara fungerat för mig. Kanske för att jag bor på ett område där vimla fungerar felfritt bara?
     
  11. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Funkar det så kan man lika gärna stanna kvar, ett operatörsbyte inklusive nummerflytt går ju ändå att lösa på nån vecka om det skulle se hopplöst ut i framtiden.
     
    akka gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Personligen är jag kvar så länge abonnemanget kostar mig väldigt lite. Jag har haft tur och har ganska många tipsningar så att mitt abonnemang är nästan gratis. Den dag jag ev. skulle betala fullt pris för mitt Vimla-ab. så byter jag säkert till någon annan operatör. Men jag tycker att så länge det är nästan gratis kan jag hänga kvar och se hur det går för Vimla. Lite kul är det ju att följa Vimla som sticker ut som en rejält annorlunda operatör på många sätt. Dock kanske inte bara på de sätt som Vimla önskar.

    Jag är övertygad om att möjligheterna till goda tipsrabatter håller många kunder kvar liksom mig själv. Och tipsrabatterna gör också folk benägna att rekommendera Vimla till andra och ge Vimla bra betyg i div. undersökningar. Åtminstone har det varit så hittills. Men det känns som att kundernas attityd till Vimla förändrats ganska kraftigt under 2019. Man ser mycket fler klagomål från kunder nu i Vimlas forum och supporten laggar efter mer och mer. Missnöjet håller nu på att bli så utbrett att jag tror Vimla kommit till en vändpunkt där de får svårt att hålla kvar kunderna.

    Man kan notera att väldigt många av dem som skriver besvikna inlägg i Vimlas forum nu är helt vanliga kunder som ofta inte skrivit ett enda inlägg tidigare. Det är alltså inga gnälliga forum-rävar som klagar utan vanliga kunder som blivit djupt besvikna på Vimla.

    Telenor är mycket väl medvetna om vad som sker på Vimla och personligen tror jag det är Telenor som hårdstyr utvecklingen. Det är antagligen orsaken till att Vimlas VD lämnade hastigt tidigare i år. Troligen uppstod meningsskillnader mellan honom och Telenor om Vimlas inriktning och han valde att lämna.

    För tillfället verkar Telenors främsta syfte med Vimla vara att testa sin nya mobilplattform som utvecklats i dotterbolaget WG2. Här finns så mycket pengar att hämta för Telenor att omsorgen om Vimlas kunder får gå i andra hand. Skulle Telenor lyckas med sin nya plattform så slipper de dels betala dryga pengar till traditionella tillverkare som Ericsson, Huawei m.fl. De kan också sälja plattformen till väldigt många andra operatörer och tjäna stora pengar.

    Att testa den nya plattformen på Vimlas kunder och upprätthålla skenet av att Vimla själv fattar sina egna beslut gör att Telenor kan bedriva sin testverksamhet utan att svärta ner Telenor-namnet ifall det går snett. Skulle det gå riktigt illa kan de bara sälja av Vimla och låtsas som att alla problem var Vimlas fel och ingen skugga över Telenor. Går det å andra sidan bra finns möjligheten för Telenor att tjäna riktigt mycket pengar och ta åt sig äran.
     
    induktion gillar detta.
  13. Hund3n

    Hund3n Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Om det fungerar perfekt för 99,9%, är det inte lite motsägelsefullt att man har en mailsupport med flera veckors väntetid?
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jo, det kan man tycka. Hur nöjd man är beror väl lite på vilken typ av kund man är.

    Har man hängt kvar på Vimla 1.0 och inte använder telefonen jättemycket eller reser utomlands ofta så funkar Vimla till 99,9% som det gjort för mig.

    Har man bytt till Vimla 2.0 och har stort behov av mobilen, kanske för jobbets skull samt reser en hel del utomlands så ökar risken betydligt att man ska springa på problem.

    Sedan har vi det här med bytet av betalpartner som skapar mycket problem just nu. Det har inte drabbat mig ännu. Men väldigt många kunder har blivit överflyttade från Klarna till nya betalpartnern Billogram. I samband med det är det mycket problem med fakturor som försvinner och plötsligt får kunder påminnelseavgifter för fakturor de aldrig sett eller t.o.m. kravbrev. Klart att man blir förbannad då. Man har inget gjort själv och plötsligt får man kravbrev bara för att Vimla lagt om rutinerna och lyckats klanta till det. Det verkar vara mycket sådant som händer nu ovanpå strulet med Vimla 2.0.
     
    induktion gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 702
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En annan punkt där många ju har problem är när man byter abonnemang och kvoten inte sedan stämmer, eller att omräkningen av data fortfarande verkar äga rum under ett par dagars tid vid varje månadsskifte, vilket gör det omöjligt att hålla koll på sin kvot vid dessa tillfällen.

    Sistnämnda är hur märkligt som helst att Vimla inte kan lösa, då det måste skapa massor med onödigt supportarbete eftersom det förvirrar kunderna.
     
    induktion, night77 och svenix gillar detta.
  16. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Hur menar du med att det blir problem med abonnemangsbyte? Min bror brukar ofta byta datamängd på abonnemang utan problem.

    Jag har haft Vimla sedan 2014 och har sällan haft problem, de gånger jag haft problem så har det varit stora problem som många varit drabbade av. Nu var det också länge sedan jag kontaktade supporten så den pucken lämnar jag obesvarad.

    Hade jag inte haft ett förmånligt pris på Vimla hade jag nog kollat på Hallon eller Fello.
     
    svenix gillar detta.
  17. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    99,9 är nog att ta i. Men jag tror att det är ganska hög procent i alla fall bland de som är kvar på 1.0 där det funkar som det ska. Prismässigt finns egentligen inget alternativ om det funkar (vilket det gör för mig och många andra)
    Vimlas mailsupport har aldrig funkat särskilt bra vad jag förstår. Chatt har varit den bäst fungerande vägen i flera år. Jag tror vimla har en väldigt liten supportorganisation och ganska snåla öppettider vilket nog gör belastningen rätt hög under dessa tider.
    Men visst känns vimla som ett sjunkande skepp. men jag hänger kvar så länge det faktiskt fungerar. Den dagen det inte gör det är det ju fort gjort att byta.
     
    svenix gillar detta.
  18. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Jag har skrivit typ det här förut. Har haft Vimla ganska länge. Var med i beta-testet för 2.0 och hoppade över till 2.0 DIREKT när det lanserades.

    Haft problem någon gång vid mobilbyte pga att apn-inställningar inte uppdaterades automatiskt. Klantigt av mig. Hade då kontakt med supporten som hjälpte mig direkt. Jag valde dock Vimla med noll förväntning på support. Jag har alltid tagit för givet att support är ett område de sparat in på för att kunna vara så billiga.

    Och visst kan jag tycka att betallösningarna lämnar en del att önska, men inte tillräckligt för att jag ska bry mig. Kör autogiro med billogram och det funkar även om jag hellre hade velat ha e-faktura.

    Jag betalar 170 kr/mån (4 tipsningar) för 15 GB data och fria samtal, fria sms. Oanvänd data sparas. Skulle gärna ha ett extrakort/tvillingkort för surfplattan etc, men kollar jag andra operatörer så är det oftast runt 200 kr dyrare i månaden. Inte värt det.

    Är absolut ingen Vimla-fanboy men allt funkar ju med Vimla. Iaf för mig.
     
    svenix och bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 702
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nej, så länge man är medveten om bristerna och inte har något behov av funktionalitet som eSIM, VOIP/WiFi etc. i nära tid och kan leva med att Vimla förmodligen alltid kommer vara sist med sådant, så gör det ju definitivt ingenting.

    Kanske bör man också känna till att utfästelser Vimla gör så gott som aldrig levereras inom överskådlig tid. Det finns ingen poäng med att skaffa Vimla i hopp om att något som saknas skall tillkomma, utan då kan vi nog samtliga vara ense om man bör avstå/först byta när Vimla väl levererat.

    Behöver man bara ett abonnemang och inte reser så ofta (eller är kvar på Vimla 1.0) eller är beroende av kringfunktionalitet passar vimla säkert som handen i handsken.

    Det finns heller ingen tvekan om att det finns många nöjda Vimla-kunder, men av samtliga operatörer på marknaden är det samtidigt ingen tvekan om att Vimla har störst problem på så gott som samtliga fronter.
     
    Last edited: 31 aug 2019
    induktion, night77, frassedylan och 1 annan gillar detta.
  20. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Precis! Men de är också så mycket billigare än konkurrenterna. Man kan ju inte skaffa Vimla och sen börja kräva samma funktionalitet som andra operatörer erbjuder för dubbla månadskostnaden.

    Sen att Vimla gått ut med löften som de inte uppfyller - det är förstås bedrövligt. Men personligen har jag som sagt aldrig haft några höga förväntningar på Vimla utöver grundfunktionalitet till en låg kostnad så jag har inte ens någon koll på vad de lovat och inte. Jag har bara tagit för givet att vill jag ha extrakort eller esim etc så får jag nog byta operatör och gå upp i månadskostnad :)
     
    Ivan, fryguy, Crown och 2 andra gillar detta.