I måndags hade Vimla ett långt driftavbrott på SMS för Vimla 2.0-kunder. Från igår eftermiddag till idag förmiddag har många relativt nyligen migrerade kunder till Vimla 2.0 varken kunnat ringa eller SMS:a. Dessutom har Vimla idag stora problem med att aktivering av alla nya abonnemang och migreringar som skulle göras till idag inte fungerar. Och för att toppa upp det hela så har Vimla klantat till fakturorna för ett stort antal kunder så att vanliga inrikes-SMS debiterats som utrikes-SMS. Det går bra nu Vimla!
Hade varit "roligt" om många flyr Vimla på en o samma gång för att ansluta sig till andra operatörer så Vimla och Telenor förstår vad de gjort med Vimla 2.0 röran!
Jag förstår situationen, det är inte roligt att "basic" funktionalitet inte fungerar medan alla andra operatörer har inte såna problem, då är det bara att lämna utan att blicka bakåt.
Fortfarande efter ett dygn har Vimla inte löst de stora problemen med driftsättning av nya och migrerade abonnemang. Många Vimla-kunder är nu utan fungerande telefon och har varit så under mer än ett dygn. Driftstörning - Problem med nummerflyttar och aktivering av abonnemang
Många av Vimlas kunder går nu in på tredje dagen utan fungerande telefon! Sedan Vimlas system för aktivering av nya abonnemang och överflyttningar till Vimla 2.0 havererade natten till onsdag har ett stort antal Vimla-kunder varit utan fungerande telefon. Vimlas information till kunderna har under denna tid varit minimal och uppdaterats väldigt dåligt. Kunderna har inte fått några råd om hur de skall hantera situationen och Vimla har inte kunnat lämna någon prognos för när problemen kan vara lösta. I Vimlas forum är det nu en ström av villrådiga kunder som förtvivlat söker besked om när deras telefoner ska komma igång igen.
Och i onsdags kom mitt första sms om byte till vimla 2.0 Det skall bli intressant att se hur många sms de skickar ut. Jag kommer att vänta så länge det går med att byta.
Vimla verkar ha slagit av på takten vad gäller tjat-SMS:en. Jag fick ett varannan dag i flera månader. Men nu har jag inte fått något sedan i lördags. Kanske kommer ett i morgon då?
Får också betydligt mindre sms, har haft mitt vimla 2.0 kort i byrån i nästan ett år nu.. jag går inte över förrän jag verkligen måste.
Läget är minst sagt kaotiskt för Vimla. För det första har Vimla fullt upp med "de vanliga" Vimla 2.0 felen som kunderna drabbas av efter att de tvingats byta över till Vimla 2.0. Sedan bytte Vimla betalningssystem i oktober-november vilket gjorde att ett stort antal fakturor inte blev betalda som de skulle och kunder fick sina abonnemang avstängda p.g.a. bristande betalning fast kunderna gjort allt för att försöka betala. Sedan pajade Vimlas system för migrering den 4 december så att kunder som var schemalagda för byte till Vimla 2.0 kopplas bort från sitt gamla abonnemang men deras nya Vimla 2.0 abonnemang kommer aldrig igång. Kunderna blir helt utan telefon. De sista dagarna har det också kommit fram att Vimla haft ett "systemfel" som påverkar utskick av SIM-kort så att kunder som ska migreras till Vimla 2.0 och nya kunder hos Vimla inte fått sina SIM-kort. Dessa kunder blir också utan telefon. Slutligen har Vimla också lyckats programmera fel i sitt fakturasystem så att alla SMS debiteras som utlands-SMS och kunderna får för höga räkningar. Vimlas kundtjänst går på knäna under denna belastning och hinner inte med att expediera alla kunder med problem. Många kunder blir utan SIM-kort och därmed fungerande telefoni i dagar eller veckor. Nu närmar sig julledigheterna och många kunder riskerar att inte hinna få sina problem lösta innan julen. Vimla kommer säkert i vanlig ordning att stänga supporten en längre tid över helgerna. Alla supportvägar till Vimla är nu helt igenkorkade. Svarstiden för mail är minst fem dagar om man får svar över huvud taget. Vimlas forum är helt överbelamrat med missnöjda kunder och Vimla-personalen hinner inte svara mer än hälften. Chatten är så överlastad att det inte går att komma fram på en hel dag. På Facebook har Vimla mer eller mindre slutat att svara.
Det här kommer förmodligen sluta med att chatten stänger helt någon gång i januari-februari, det brukar bli så efter julledigheten. Man kan ju hoppas att man lärt sig något av tidigare år och är väl förberedda den här gången, men det bådar inte gott när man har såhär mycket problem redan innan julledigheten.
När andra bolag ofta ökar bemanningen i kundtjänst för att lösa en tillfällig kris så drar Vimla ner på bemanningen/öppettiderna eller helt stänger ned den. Det tar alltså kortare tid att portera numret till annan operatör än att kontakta kundtjänst + vänta på ev lösning?
Man brukar säga att det tar ca 5 arbetsdagar hos de flesta operatörer att portera numret, men det kan gå snabbare. Väger man dessutom in det tillfälliga numret som en lösning, om man inte ens kan ringa med sitt nuvarande Vimla-abb, så är operatörsbyte-lösningen ännu snabbare. Är numera kul underhållning att läsa i tråden om problemen jag sluppit som bytt bort Vimla, men det är inte så roligt för er som drabbas. Frågan är nog inte OM, utan VAD som krånglar nästa månad/månadsskifte.
Hela Vimla är enligt min mening fruktansvärt instabilt. Om vi bortser från deras produkt Vimla 2.0 som har sin helt egna samling av problem så har ju Vimla inget annat heller som fungerar. Appen och Mitt Vimla har gått på kryckor ända sedan Vimla startade för snart sex år sedan. Den visar fel stora delar av månaden och när man loggar in så kan det ta flera minuter innan uppgifter kommer fram. Ibland går det inte ens att logga in. På senare tid har också funktionalitet på Mitt Vimla slutat fungera. Kunder vill aktivera Utlands och Betaltjänster t.ex. men knappen går inte att aktivera utan supporten måste in och pilla manuellt. Vimlas forum har varit katastrof i flera år. Det underhålls inte, det modereras inte, massa funktionalitet saknas eller är kass. Strukturmässigt är det kaos. Supportdelen har heller aldrig varit riktigt bra. Mail har Vimla alltid varit långsamma att svara på. När andra företag har som policy att svara på mail inom 24 timmar så är Vimlas ambition att svara inom fem dagar. Men inte ens den ambitionen lyckas de hålla. Ganska länge lyckades Vimla hålla en rätt bra tillgänglighet via chatten men i år har det också radikalt försämrats. Nu rapporterar kunder att de suttit i kö en hel dag utan att komma fram i chatten. Väldigt många rapporterar också att de blir utkastade från chatten om och om igen. Det verkar som att systemet är väldigt underdimensionerat. Informationsbiten är helt under isen. Det är mycket svårt för en kund att hitta någon riktig och relevant information på Vimlas hemsida eller i forumet. Informationen vid driftstörningar är nästan obefintlig. Och så har det varit hela tiden. Migreringarna till Vimla 2.0 haltar också. Massa abonnemang fastnar i processen och supporten måste in och göra korrigeringar manuellt för att få igång kunderna. I början på december kollapsade migreringsystemet helt några dagar och jag vet inte om det är fullt fungerande ännu. När jag tänker efter kan jag faktiskt inte komma på en enda grej som fungerar bra på Vimla utan allt verkar vara hastverk, improvisationer och fixar som kräver mycket manuell handpåläggning. Och när man skalar upp ett sådant system och lägger in många kunder så växer summan av problembilden tills den blir ohanterlig. Och det är där Vimla är nu. Även om Vimla lyckas fixa en eller annan del av det hela så är summan av återstående problem så stor att det ter sig ogörligt att få ordning på det. Som Vimla fungerar nu så känns det bara som en snabbt nedåtgående spiral. Och jag tror att Vimla har mycket svårt att komma ur den.
Nu har Vimla tillkännagivit supportens öppettider under Jul och Nyår. Supporten öppettider under julen 2019 Till skillnad från tidigare år är det inte en två veckor lång stängning utan Vimla har faktiskt öppet alla vardagar utom helgerna, även om det är halvdagar vissa dagar. Kanske börjar det långsamt gå upp för Vimla att supporten behöver vara tillgänglig för kunderna?
Oj, detta är nyheter för mig, jag är Vimla användare sedan flera år och har inte hört någonting om det här nya v 2.0 eller alla problem som uppstått. Senaste räkningen är betald som vanligt och det har funkat med inrikes samtal o SMS. Har dock inte testat extra funktionalitet i höst, såsom roaming i utlandet, byta surf-nivå, ändra telsvar inställningar, osv. Vimla appen funkar o visar rimliga värden för surf, SMS, samtal o betalningar. Kanske har jag haft tur?