Har inte med OP3. Det har alltid dragit mycket för mig oavsett telefon. Edit: o varför köpa ny, bara för det, när man istället kan ha extra sim?
Det kommer du aldrig komma ifrån om inte WiFi-standarden ändras. En accesspunkt måste nämligen konstant sända beacons, så telefonen måste alltså ha radion igång även om du inte använder anslutningen. Därför räcker batteriet relativt kort tid när man internetdelar.
Jag har inte järnkoll på Vimla-forumet, men hur ser det ut idag? Enligt @Petter_Vimla har man tillsatt ett gäng som skall arbeta med just forumet, vilka började i april redan: Citatet ovan är hämtat från tråden här: Vimla: Helt rätt, Tre! Bättre sent än aldrig! (Går inte att direktlänka till inlägg i forumet).
Jag har bara sett Isabelle, men det kan ju vara så att de delat upp bevakningen av forumet. Beror säkert på hur det ser ut i övriga supportkanaler och var de behövs för stunden med support. Ida och Alex har jag sett besvara inlägg på facebook. Går alldeles utmärkt och länka till ett specifikt inlägg: Vimla: Helt rätt, Tre! Bättre sent än aldrig! Siffran i länken anger inlägget.
Än så länge är Isabelle klart mest aktiv i Vimla-forumet. Hon brukar svara på typ kundtjänst-ärenden, alltså folk som har någon fråga eller något problem angående sitt ab. Petter och Viktor gör även något inlägg ibland. Alex och Ida har jag inte sett något av ännu men det kan ju hända att de jobbar bakom kulisserna. Förutom att svara i forumet behövs det ju också någon eller några som styr upp forumet lite grann. Ger det en bättre struktur och ser till att Vimla-infon är aktuell och relevant. Dock har jag inte heller sett något sådant arbete påbörjas ännu.
Återigen ett månadsskifte fyllt av strul från Vimlas sida. Den här gången verkar uppdatering av tipsrabatterna ha funkat hyfsat men istället var uppdateringen av potterna otroligt seg och rättades till först idag. Vimla säger att det nu skall vara klart för alla men vissa i Vimlas forum har fortfarande fel på potterna. Vidare så verkar senior/studentrabatterna saknas fortfarande. Åtminstone är fallet så för mig. Det är mycket tråkigt att Mitt Vimla fungerar så dåligt och visar fel under en stor del av månaden. Det skapar mycket förvirring särskilt bland nyare Vimla-medlemmar som inte hunnit bli "härdade" ännu. Det är rätt meningslöst att ha ett verktyg där man kan kolla hur man ligger till ifall inte uppgifterna man får fram där stämmer. Vimla borde verkligen ta detta problemet på större allvar! Som vanligt förfäras man över hur vansinnigt amatörmässigt allt verkar skötas på Vimla. Trots att Vimla snart funnits i fyra år så har man tydligen inte lärt sig ännu.
Om det nu fanns något riktigt bra alternativ. Comviq är nog det bästa alternativet när det kommer till täckning och prismässigt, men går inte att spara surf? Värvningsrabatterna får man ju glömma också dessutom.
Vad är det för strul folket har ? Min pott försvinner, men denna månadens pott finns kvar. Räcker inte den nya potten? Tycker faktiskt det flyter på helt okej, det för mig är enda problemen. Har inga värvningsrabatter men det är väl något som borde gå o lösa med kundtjänst om det nu strulat? Vimlas system ÄR mycket mer komplicerat än alla andras, finns egentligen ingen diskussion där. Ingen har värvningsrabatter (vad jag vet). Att kunna justera sina abonnemang utan kundtjänst på det smidiga sättet. Fakturor genom klarna måste ställa till det en del. Jag tror det finns en del förutsättningar som gör att Vimla får det svårare. Nätet är definitivt alltid on point, jag har inga problem med det då det är Telenors nät. Ser inga anledningar till att byta operatör då dem är billigast och passar mig.
Jag skulle sitta still i båten och avvakta bytet till den nya plattformen och betalpartnern. Enligt uppgift kommer den nya plattformen vara frikopplad från telenor mot nuvarande plattform.
Nej den verkar vara väl gömd och tycks försvinna ibland. Jag hittade det senast på en PDF med komplett prislista för Fastpris. Men oavsett det så fungerar det i realiteten. Man måste då alltid se till att man laddar på igen INNAN förra giltighetstiden går ut, annars försvinner all gammal surf. Den finns också gränser för hur mycket man kan ackumulera. Man inte ackumulera mer än sex månader. Detta gäller samtliga förbrukningspotter.
Problemet är bara att Vimla är så oerhört sega att man inte vet om/när något överhuvudtaget blir av. Den nya plattformen har betatestats i snart ett år ändå strulade det big time vid detta månadsskiftet, troligen p.g.a. att de försöker anpassa sig till nya plattformen. Bytet av betalpartner var utlovat till december 2017 men verkar ännu vara mycket långt borta. Det är ju sagt att plattformsbytet går före och det verkar i sin tur vara långt ifrån klart. Sedan ska vi bara inte tala om saker som extra-SIM och liknande som utlovats av Vimla i 2-3 år men som nu ligger på is tills vidare i väntan på att plattformsbyte och byte av betalpartner ska bli klart. Leveranstiden på de löftena lär bli minst 3-5 år. Min poäng är att Vimla är så oerhört långsamma i sin utveckling att bara en bråkdel av det de lovar verkligen blir genomfört. Och om det blir verklighet av något så är det oftast med fördröjningar på ett eller flera år. Men, det är klart. Det funkar bra att ringa och surfa i Telenors nät och man har möjlighet att få rabatt på månadskostnaden med tipsrabatter. Så det är väl upp till var och en hur man bedömer Vimla som operatör. Är man nöjd med att kunna ringa och surfa och skiter i allt som Vimla säger så kan man nog vara nöjd. Är man mer intresserad och följer med i diskussionerna kring Vimla och gör sig förhoppningar om att de ska infria vissa saker så lär man bli besviken. Själv vacklar jag mitt emellan.
Gissar att det är ett antagande från dig och inget som Vimla sagt. Som du vet är den nya plattformen fristående från den nuvarande så varför anpassa sig i den gamla, bättre och se till att den nya kan ta emot alla korrekt när den lanseras. Du måste väl hålla med om att det är ganska vettigt och byta plattform först och när det är klart byta till de nya betalpartnerna. Sedan vet varken du eller jag hur långt borta eller nära den är i skrivande stund med både den nya plattformen och de nya betalpartnerna. Du har helt rätt att man har lovat det under en längre tid. Vad du verkar glömt är att man har genomfört ett test och med tanke på bytet av plattform och betalpartner har man valt och lägga det på is. Är du en bättre utvecklare då? Som jag ser det har Vimla ett väldigt komplext system med tipsrabatter och möjlighet och spara outnyttjade samtal, meddelanden och data. Tyvärr verkar utvecklingen bero på hur mycket resurser som Telenor vill skjuta till. Överlag är det bra att det hos Vimla finns en vilja till och utvecklas, men sedan finns det även en verklighet att förhålla sig till. En verklighet som allt för många verkar missa och inte verkar vara medveten om, speciellt här på Swedroid.
Mitt uttalande baserades på vad Viktor på Vimla säger i detta inlägg på Vimla-forumet: Surfen borta???!! Jag antar att det inte finns någon anledning för Vimla att införa ny logik om det inte är en förberedelse för den nya plattformen. Absolut är det vettigt att ta sakerna i den ordningen. Frågan är hur länge det är rimligt att kunderna ska behöva vänta på utlovade förändringar? Jag har inte glömt att det genomfördes ett s.k. betatest av extra-SIM. Det genomfördes under två månader och efter det är det fortfarande en mycket lång väntan innan kunderna ev. kan beställa tjänsten. Man kan jämföra med Tele2 som både hann införa upp till nio gratis extra-SIM och ta bort den tjänsten igen innan Vimla överhuvudtaget har kommit till skott. Jag är i första hand en kund/medlem hos Vimla. Mina bedömningar av hur Vimla levererar sina tjänster görs ur ett kundperspektiv. Jag tycker inte det är rimligt att kunder/medlemmar ska behöva vänta flera år längre än vad Vimla sagt på utlovade nya funktioner. Hur svårt eller lätt det är att genomföra en utlovad förändring ska inte jag som kund ta ställning till. Det är något Vimla bör bedöma innan de utfärdar sina löften till kunderna. Det som är viktigt ur kundperspektivet är hur väl Vimla uppfyller sina löften. Om Vimla gång på gång inte levererar som utlovat så skadar det kraftigt kundernas förtroende för Vimla. Jag uppskattar också Vimlas vilja att förändras och utvecklas! Dock är det så att kunderna inte vill vänta hur länge som helst på utlovade förändringar. De problem som finns i "verkligheten" hanteras av normala företag i planeringsprocessen och tas hänsyn till innan man utfärdar löften till kunderna. Det som Vimla gör fel är att gång på gång utlova förändringar med en viss tidsram angiven och sedan varje gång misslyckas med att uppfylla tidsramen. Det ger ett mycket amatörmässigt intryck som sänker kundernas förtroende och leder till besvikna och missnöjda kunder.