Ja, det är ju det som är det konstigaste. Men samtidigt bor jag själv i en storstad så problematiken med nätet bör inte vara så stark tänker jag. Nackdelen med bytet är ju att det väl inte går att nedgradera sig efter eller kan man det?
Dessutom så ljuger de systematiskt om relationen till Telenor. Vimla och Telenor är två olika varumärken inom samma företag och samma operatör. Det finns ingen operatör registrerad i Sverige som heter Vimla. Telenor har ensamma hela ansvaret för vad som händer med deras kunder och abonnemang, oavsett namnet på deras produkt.
Nedgradera till 1.0 ?! Nej tyvärr går inte det. Målet är att fasa ut 1.0 helt. Det ska släckas ned under 2020 enl vimla. Deras mål är ju att få detta 2.0 till att fungera helt perfekt, där efter ska alla operatörer hoppa på tåget. 2.0 = är ett annat sorts mobilsystem än 1.0. Det ska vara molnbaserat istället för "utrustning" i små hus bredvid masterna som det är idag. = Så har jag fått det förklarat för mig när jag sade till en tekniker på Telenor som är lätt involverad i detta. (Jag bad han förklara så att en 10 åring skulle förstå)
Det är min uppfattning oxå. Dom har inget eget organisationsnummer. Det är en del utav Telenor. 2.0 är en plattform som är värt miljarder. Säga vad man vill om vimla men 2.0 fungerar uppenbarligen bättre och bättre. Tidsfråga innan ALLA operatörer har detta system. Men då är alla buggar och störningar åtgärdade ofc......
Ja - nä, det är ju aldrig några problem med Vimla. Går som tåget: https://forumet.vimla.se/topic/6976/info-för-dig-om-ditt-nummer-skulle-flytta-till-2-0-2020-02-21
Ligger forumet nere? Får bad gateway: Hem | Forumet Edit: Verkar ladda ibland, men till och från dyker felmeddelandet upp.
Funkar här. Nä jag tror ni är ute och cyklar. Hade alla operatörer haft ett forum så som vimla har så hade man kunnat läsa samma saker hos alla. Jag har aldrig haft något problem på dom åren jag haft vimla. Sparar ju 4188kr om året då mitt förra abonnemang kostade 349:- i månaden. Vimla är det bästa som finns om ni frågar mig. Förstår ärligt talat inte vad folk gnäller om...
Konstanta täckningsbortfall, väldigt ofta dålig fart på 4G-nätet, går väldigt sällan att surfa när man pratar i telefon. Ibland dör datan helt i flera sekunder. Jag har haft vimla i 3 år och dessa problem har funnits hela tiden, med många olika telefoner. Vimla vägrar ta ansvar för det och skyller ifrån sig på andra irrelevanta aspekter. Det blev inte bättre med 2.0, snarare värre.
Så du förstår inte att folk är missnöjda på Vimla p.g.a. alla problem de upplever eftersom DU upplever ju inga problem?
Fast andra operatörer har ju forum. Telia, Tre och Hallon - till exempel. Självklart finns kunder som har problem - men inte alls lika galna problem som det verkar vara med Vimla. Men Vimla är ganska ensamma om många klagomål. Självklart fungerar det för många - men missnöjet och problem finns ju fortfarande med Vimla. Att man inte lyckas hantera en överfyllt från 1.0 -> 2.0 utan att det blir problem är ju inte alls bra, speciellt när man pushar på folk att byta. Om du inte förstår vad folk gnäller på är det väl bara att du läser vad folk skriver istället för att bara försvara och vara verklighetsfrånvänd, så förstår du nog vad problemen är. Var glad att det fungerar för dig och de du umgås med - så är det ju ändå för de flesta. Det får dock inte problemen som fins att försvinna.
Du jämför gamla Vimla med nya 2.0 som du använder det. Du använder uppenbart inte leveransbesked eller har behov av att styra din motorvärmare i bilen via sms eller andra tidskritiska styrningar eller behöver ofta koppla om dina samtal. Så då förstår jag att du inget märker och tycker alla klagar. För mig fallerade Vimla 2.0 på 2 av dessa punkter leveransbesked och vidarekopplingar. Men det var enkelt att byta operatör så var det inget mer problem.
Forumet var väldigt överbelastat under förmiddagen. Massor med error 502 och 503. Ibland gick det att komma in om man laddade om sidorna. Har förmodligen att göra med att Vimla misslyckades med migreringarna för ett par tusen abonnenter som skulle ha flyttats över till Vimla 2.0 i natt.
Vi kan nog konstatera att head of Vimla 2.0 inte verkar ha skapat bättre rutiner än head of Vimla 1.0. Hade verkligen hoppats på förändringar när 1.0 lämnade, men det verkar ha varit förgäves. Det föreligger ett systemfel någonstans som gör dem oförmögna att införa ändringar tidsenligt och utan problem. I det här fallet verkar man ha tagit vatten över huvudet och valt att migrera fler på samma gång än vad man kan hantera, trots att de haft all tid i världen att planera övergången in i minsta detalj.