Lustigt hur olika vi är. Även i min värld är SMS helt utdött, enda det duger till är betala parkeringen. Dock svårt att ignorera 8 miljarder SMS per år [emoji846]
Jaha, skriver jag sms till mina vänner så undrar dom om jag är onykter. Till å med min mor som är 64 år svarar på sms på WhatsApp med texten "Skriv här istället" Jag vet faktiskt ingen som skickar sms idag.
Det är vimla som står för dom SMS´n, dom spammar ju till alla med 1.0 att dom ska gå över till 2.0 Hittar inga färska siffror på WhatsApp.. Men 2017 så låg dom på 55 miljarder meddelanden varje dygn. 1 miljard använder WhatsApp varje dag — skickar 55 miljarder meddelanden I Asien existerar inte sms. ALLA kör med WhatsApp. Jag vet ingen som skickar sms här i Sverige längre. WhatsApp eller iMess...
SMS för att betala parkering.. Det va många år sedan ju! P Göteborg appen är något av det bästa som finns. https://play.google.com/store/apps/details?id=se.goteborg.pbolaget.android
Mmm men jag tror det är något fel på appen, den fungerar ju bara i Göteborg av någon anledning..........
Du nämnde det själv Talvathir. Du själv har 43 anledningar varför SMS är populärt. Det funkar för alla. Där har du en anledning till att PostNord använder SMS som avisering. // Indurain
Flera gånger har jag fått höra av släkt och vänner att de försökt ringa utan att jag svarat. Inte en signal har gått fram och inget visas i loggen. Mycket märkligt. Har aldrig hänt med någon annan operatör, enbart vimla.
Märkligt. Ja, jag antar att allt du kan göra är att kolla med Vimla och se om deras loggar säger något. Så länge de som ringt dig kan se tidpunkten bör det väl gå att felsöka i alla fall,
Jag känner igen din beskrivning. Har inte andra personer (kanske här i tråden eller på Vimlas forum) pratat om exakt samma sak? Låter som en teknisk bugg hos Vimla, ganska oroande..
Diskussionen om SMS kontra andra medelandetjänster är flyttad till denna tråden: Är SMS fortfarande relevant bredvid Whatsapp och andra IM-tjänster?
Det har varit några diskussioner i Vimlas forum med kunder som upplevt liknande problem. Vimla har då begärt in så mycket uppgifter som möjligt om tid, plats, från vilket nummer m.m. Men jag har aldrig hört om Vimla kommit fram till någonting om dessa problem. Det finns en annan variant på problemet också. Att kunder aldrig får inkommande samtal utan de går direkt till röstbrevlådan trots att kunden vet att man haft god täckning vid tillfället. Samma sak där. Vimla begär in uppgifter om tid, plats m.m. Men inget resultat av ev. felsökning har tillkännagetts. Min personliga åsikt om Vimla 2.0 baserat på alla dessa och liknande rapporter är att systemet är mindre stabilt än ett traditionellt telenät. Ett traditionellt telenät är uppbyggt med speciellt utvecklade noder som har mycket höga krav på realtidsprestanda och mjukvara som fintrimmats i decennier. Vimla 2.0 däremot är ett telenät simulerat i mjukvara som exekveras i "molnet". D.v.s. hyrd datorkapacitet hos Amazon web services. Det kan rimligen inte uppfylla samma krav på realtidsprestanda och felkällorna multipliceras när funktionen sprids ut över flera olika plattformar och leverantörer.
Ja, jag har upplevt de tre möjliga felen du beskriver. 1. Uppringaren hör samtalsljud men det når inte min telefon. 2. Uppringaren skickas direkt till röstbrevlåda. 3. Uppringaren kan inte nå mig alls som om min telefon är avstängd. Fortsätter detta så kommer jag nog tvingas byta från vimla för det här är inte acceptabelt, även om det är billigt. Det ska bara fungera.