[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. Larsgmb

    Larsgmb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    2 171
    Mottagna gillanden:
    729
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Hej.
    Var en vecka i Agadir tidigare i mars. För att spara pengar hade jag flygläge på hela tiden, och kommunicerade bara via Wifi på hotellet.
    Men 3 dagar stängde jag av flygläget några minuter, för att få upp kartan i Maps. Fick då även några SMS.
    Får inte fakturan att stämma.

    Att ta emot SMS utomlands skulle väl kosta, men de saknas på fakturan.
    En av de tre dagarna flygläget var avstängt är med. 99 kr för 824 kb data.
    De andra två dagarna kanske klarade sig då jag sparat ner en del kartor runt Agadir via wifi på hotellet.
    Eller också så kommer väl 99+99 kr på nästa faktura. Tillsammans med SMS-en.

    Sen ser jag att jag fortfarande har 50Gb sparat data. Men de ryker väl när de är färdiga med abonnemangsförändringarna. (Har 100 kr abonnemanget)
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    31 278
    Mottagna gillanden:
    20 521
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet, så har det aldrig kostat o ta emot SMS. Det gjorde det iallafall inte innan fria roamingen inom EU (jag vet att detta är utanför EU, men som referens) så skulle bli förvånad om det kostar o ta emot SMS
     
    night77 och Larsgmb gillar detta.
  3. Larsgmb

    Larsgmb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    2 171
    Mottagna gillanden:
    729
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Jag kanske missförstod detta besked jag fick därnere.
    20180330_113520.jpg
    (Det kostar kanske bara att ta emot samtal, inte SMS)
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 613
    Mottagna gillanden:
    4 924
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Att ta emot SMS är i allmänhet kostnadsfritt oavsett var man befinner sig Det finns undantag, men det är lite mer "ovanliga" ställen (har för mig det kostade dottern att ta emot på Cuba till exempel, eller om det var något annat av hennes mystiska resmål...). I Marocko är det i alla fall kostandsfritt.
    Tyvärr räknas ju data dygnsvis, alltså en dygnskostnad så fort man använt första lilla biten. Vi får väl hoppas att det inte triggades några dygnspaket de där andra dagarn!
     
    inact_0025, induktion och Larsgmb gillar detta.
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 613
    Mottagna gillanden:
    4 924
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det där gäller när du SKICKAR SMS.
     
    inact_0025, induktion och Larsgmb gillar detta.
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 613
    Mottagna gillanden:
    4 924
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det är ju bara andra decimalen, om ens det som ändras på den lilla förbrukning du hade där. Eller är det något annat du menar med att det borde vara annorlunda.
     
    inact_0025 och induktion gillar detta.
  7. Larsgmb

    Larsgmb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    2 171
    Mottagna gillanden:
    729
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    "Andra decimalen"?!
    Jag har bara hört att sparat data kanske skulle ryka med de förändringar de gör i sina abonnemang.
     
  8. -=MR=-

    -=MR=- Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1
    Platta:
    Sony SGP-612
    I April 2019 börjar oförbrukad data försvinna
     
    induktion, jnsson och Larsgmb gillar detta.
  9. Larsgmb

    Larsgmb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    2 171
    Mottagna gillanden:
    729
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Aha. Och därefter sparas kanske inte oförbrukat data?
    Det är ju synd. Lite grann det som är fördelen med Vimla.
     
  10. -=MR=-

    -=MR=- Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1
    Platta:
    Sony SGP-612
    Jo, det sparas precis som tidigare, men data som inte använts på 12 månader försvinner. Så egentligen är det inga större skillnader. Ungefär som mjölken i kylskåpet har ett bäst före datum, och så fort man använder data ur sin pott då är det den äldsta som förbrukas först.
     
    Larsgmb gillar detta.
  11. Larsgmb

    Larsgmb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    2 171
    Mottagna gillanden:
    729
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Aha. Ja eftersom jag fyller på sparat varje månad lär jag knappast märka det då:)
     
  12. -=MR=-

    -=MR=- Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1
    Platta:
    Sony SGP-612
    Precis, i praktiken är det inga större skillnader. Det är många som blev upprörda över förändringen, men man har ju fortfarande en buffert och märker man att datapotten ökar hela tiden så är det kanske bättre att ändra abonnemanget till ett med lägre datanivå och spara in på månadsavgiften.
     
    katho, Pernilla, Asawi och 1 annan gillar detta.
  13. Mythos

    Mythos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    524
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Samsung Galaxy Buds3 Pro
    Jag får inte ihop det, nån som kan hjälpa mig att tyda min kommande betalning? [​IMG]
     
  14. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 613
    Mottagna gillanden:
    4 924
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    "OK, ska väl inte vara så svårt" tänkte jag lite småkaxigt. Men jag fattar i stort ingenting! Anar att du gjorde någon form av förändring i mars som betalas nu i april. Men får inte ihop beloppen alls...
     
    Mythos gillar detta.
  15. hajduk89

    hajduk89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2018
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P20 Lite (Blå)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P20 Lite (Blå)
    Mythos detta kan endast lösas via chatten på Vimlas hemsida.

    Kan vara så att hemsidan visar fel, dem har ju haft lite strul med hemsidan senast månaden.
    Om detta kvarstår 1 april så skulle jag i alla fall kontakta vimla via chatten.
     
    Mythos gillar detta.
  16. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Det är precis sånt här som gör att jag har seriöst svårt att rekommendera Vimla till folk som inte har lika bra koll. Sånt här bara måste fungera, det är inte okej om Vimla tar för mycket betalt. Det som kommer bli ett problem för dig är att Vimlas chatt inte är öppen förrän 3 april och då finns det en risk att Vimla redan tagit betalt.
     
    induktion, hajduk89, Mythos och 1 annan gillar detta.
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 668
    Mottagna gillanden:
    8 020
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    @Mythos@Mythos
    Det är många som skrivit om att ifall de har gjort förändringar i ab. t.ex. bytt fria samtal mot större datapott så har det blivit konstigt med betalningen.
    Det är nog endast Vimlas chatt som kan reda ut exakt varför det blivit som det blivit i ditt fall.

    Förändringen som Vimla gjorde orsakade att många blev uppgraderade till fria samtal. En hel del av dessa personer ville hellre ha en större datapott för samma månadsavgift. Så de ville nedgradera från fria samtal och uppgradera sin datapott. Månadskostnaden skulle ju bli densamma var tanken.

    Problemet är att det finns inget smidigt sätt att göra detta på Mitt Vimla. Om man först väljer större datapott och sedan nedgraderar samtalen så råkar man ut för fenomenet att uppgradering av datapott slår igenom omedelbart MEN nedgradering av samtal slår igenom först vid kommande månadsskifte. Alltså åker man på att betala för den större datapotten för den del av månaden som är kvar när man gör förändringen.

    Förhoppningsvis är det detta fenomen du råkat ut för och i så fall blir debiteringen rätt på de efterföljande månaderna. Även om du får betala lite extra den månad du ändrade på ab.

    Detta var inte riktigt snyggt gjort av Vimla. Det borde funnits ett sätt att välja det ab. man ville ha utan extra avgifter i samband med att Vimla gjorde förändringen.
     
    induktion, hajduk89 och Mythos gillar detta.
  18. hajduk89

    hajduk89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2018
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P20 Lite (Blå)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P20 Lite (Blå)
    RedDown håller mig dig till 100%. Man måste själv hålla koll på ifall man betalat rätt eller för mycket.

    Själv har jag inte haft några problem med vimla, men allt kan lösas via chatten. om dem drar för mycket så kan han/hon får betala mindre nästa månad så att priset blir rätt.
     
    Mythos och inact_0049 gillar detta.
  19. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 613
    Mottagna gillanden:
    4 924
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Håller med! Tycker Vimla är toppen, och de gånger jag haft anledning att chatta med supporten har den varit lysande. Den som har koll och kontaktar dem får säkert allt rätt, MEN, man ska inte behöva ha koll på såna här saker själv!
    Vågar inte själv bara låta saker rulla på, utan tittar ganska ofta in på mitt konto för att se att allt stämmer. Inget problem för mig som sitter vid en dator stor del av dagarna och är hemtam med mobilen etc men det gäller ju verkligen inte alla!
     
    hajduk89, Mythos och inact_0049 gillar detta.
  20. mange76

    mange76 Android Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    5 091
    Mottagna gillanden:
    2 452
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Borde inte vimla snart kommer med nån bra kampanj? Ibland har de ju det. Funderar på att signa upp frugan när hennes 3 abonnemang strax går ut.
     
    hajduk89 gillar detta.