[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

1. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 739
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Och förresten, det enda jag har kunnat se i skillnad mellan Tele2 nätet och Telenors det gäller Pingtiden .. där jag fick ofta med Tele2 runt 40-45ms medan med Telenor får jag runt 35-38ms i 4G nätet så det verkar vara bättre kvalitet på signalen hos Telenor än hos Tele2 .. men vet inte om det är sant eller gör inget i hela sammanhanget!

2. Crown

Crown Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 223
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Då tyder allt på överbelastning, har du möjlighet så kan du försöka låsa din telefon till 2600mhz och se om det blir bättre iaf.

Generellt så brukar hastigheterna vara rätt lika på 4G på Tele2/Telenor. Jag körde ett test igår på samma ställe och fick ut då 60 Mbit på Vimla, Huawei-pucken jag hade med Tele 2 fick jag 55 Mbit på.

Men i ditt fall så låter det som Telenor har för dålig kapacitet till masten eller stomnätet så det enda du kan göra förmodligen är att felanmäla och hoppas på att de bygger ut. Optimalt vore om du kunde köra ett test med samma mobil/enhet med både Tele2 och Vimla direkt efter varandra, då får du svart på vitt att det inte är några fel utan helt enkelt att Telenor har för lite kapacitet i området.

3. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 739
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Tror inte man kan låsa telefonen att köra endast på 2600mhz. I så fall hur om du har något sätt? eller hur vet man ens vilket LTE band eller frekvens som man kör i telefonen för tillfället ?

4. Crown

Mottagna gillanden:
    1 223
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Beroende på rom/firmware så kan det vara möjligt, men jag skulle nog säga att det är rätt ovanligt i medföljande rom. Men prova att skapa ett inlägg i ett passande forum och fråga, denna tråden är ju lite fel för sådana frågor ;)

5. fremar

fremar Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Hur fungerar det med portering av nummer som är registrerat på ett barn? Funderar på att skaffa Vilma till sonen också, men hade visst registrerat hans kontantkort hos Halebop på honom.

6. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Testa att chatta med Vimla om det på deras sida. Tex om det är OK att registrera kortet på din son hos dom, och sen ändrade de med din tillåtelse såklart, att du är vårdnadshavare och betalningsansvarig i kontot hos Vimla. Låter konstigt att man kan registrera nummer på ett barn som inte är myndig. I värsta fall kan du få behöva kontakta Halebop och be de registrera om kortet på dig.

7. cavveman

cavveman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Bara jag som har problem med att logga in på Mitt Vimla?
    Det har stått och tuggat nu i fem minuter cirka

8. Fredz

Fredz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    740
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
  9. fremar

Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Försökte flera gånger igår, men det var helt omöjligt

10. tulkaz

tulkaz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Samma här, tidigare har sidan varit fruktansvärt långsam men nu kommer jag inte ens in.

11. fremar

Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Känns ju lite sådär när det inte finns någon möjlighet att kolla saldot via USSD-kod då borde ju deras mitt Vimla inte vara så ostabilt som det är. Har knappt kunnat logga in där alls sedan vi beställde Vimla under Skiweek erbjudandet.

12. Crown

Mottagna gillanden:
    1 223
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Var nere igår kväll då stod det beräknad tid 00.00. Känns som man råkade i trubbel och det drar ur på tiden kanske.

13. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag vet att Vimla är medvetna om problemet och har det på sin åtgärdslista, men det är verkligen något som behöver fixas SNABBT! Det väcker onödig irritation och innebär risk att nya medlemmar ger upp Vimla.

14. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

15. Fredz

Fredz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    740
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
  16. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Testa gärna sen eftermiddag/kvällstid och se om det funkar lika smärtfritt. Är relativt enkelt att logga in/navigera sig på vimla.se när det är lågtryck. Men när högtrycket kommer kan det eventuellt bli svårare.

17. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Kan hålla med. Hela driften av vimla.se verkar inte vara stabil i dagsläget. Och enligt forumtrådar så har detta pågått under en längre tid. Nu minns jag inte exakt datum men såg något från 2015. Eller om det var 2014. Forumet har jag varit aktiv på rejält. Men nu kommer jag att backa. Många förslag/buggar ligger sedan en bra tid tillbaka utan någon respons från Vimla. Då vet man inte om någon ur Vimla sett tråden eller ej. Många av dessa är även lösta sen tidigare men inte markerat som lösta. Sen finns det ett gäng trådar som har flertalet månader bakom sig utan någon uppdatering.

Största problemet jag ser i dagsläget är driften som inte fungerar. Det jobbas på det och jag tror personligen att de jobbar på det. Men det börjar bli för utdraget tidsmässigt och skapar frustration. Vet en annan stor känd operatör som hade stora driftproblem ett tag tillbaka under ett par månader. Var många många frustrerade kunder då. Operatören börjar på C...

Jag kommer börja dra mig tillbaka iaf från aktivitet hos Vimla tills jag ser någon sorts förbättring på de problem jag ser. Vanligtvis hade jag dragit vidare till en annan operatör när saker och ting inte fungerar. Men stannar kvar hos vimla då jag fått ner min månadskostnad genom mina tipsningar i Februari månad från 150:- till 20:- per månad med obegränsade samtal/sms/mms och 1gb surf.

18. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Det kan jag förstå. Jag är inte i samma situation som dig, men delar iaf din tanke om att priset är viktigast för min del. Skulle nätet för mobiltelefoni börja knaka i tjänsterna så blir det ett byte. Men fram tills dess stannar jag nog. Eller om något drastiskt sker i storform i negativ innebörd , så blir det en annan operatör.

Last edited: 18 feb 2016
  19. egar

egar Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är bara deras sajt som är långsam för mig. De får se till att uppdatera sina servrar så att den tål besöksökningen efter deras ganska aggressiva reklamkampanjer. Bytte till Vimla för några veckor sedan och kört det i en vecka. Det jag var allra mest orolig för var att mottagningen skulle vara sämre än Hallon som jag hade innan.

Hallon var en otroligt förbättring från Halebop som jag haft hur länge som helst. Tidigare kunde jag inte ringa sambon när jag var och handlade mat eftersom butikerna är som bunkers. Både Vimla! och hallon är otroliga förbättringar. Vimla! är den bättre av de två då det gick att ringa från ägghörnan på Coop Forum Backaplan. Alla andra operatörer jag provat tidigare har dött direkt.

20. fremar

Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Chattade med dem och det skulle inte vara några problem att få numret flyttat till Vimla på mig även fast det var registrerat på min son. Tog i alla fall och beställde Vimla till honom nu, lite surt att jag inte hann göra det under Skiweek erbjudandet bara.