[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

1. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Jaha kunde tänka det. Bara att jag ändå haft problem med MMS till och från med olika operatörer och fått för mig att det beror på upplösningen men inte sökt svar på varför.

2. Fredz

Fredz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    737
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Har haft lite problem sen igår kväll att mina sms tar ett tag innan de går iväg.
    Någon som har liknande problem?

Funkar bra nu

Last edited: 19 nov 2018
  3. Henrik_A

Henrik_A Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187
    Telefon:
    OnePlus 7 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7 pro
    Jag befinner mig i Österrike. Vimlas roaming funkar inte alls här. Telefonen kopplar upp sig under en minut och sedan lägger den av. Trodde min telefon gått sönder, men googlade och fann att flera andra också haft problem här. Vimlas tips är att välja A1 som leverantör och endast 3G i inställningarna. Gjorde detta och nu funkar telefonsamtal och sms. Dock är surfen seg (3G som sagt)

bernard gillar detta.
  4. Crown

Crown Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 192
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Testa 3 AT istället, det fungerade bäst för mig.

Henrik_A gillar detta.
  5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 829
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Screenshot_20181126-160810_Messages.jpg Screenshot_20181126-160816_Messages.jpg

Jag fick meddelandet om driftstoppet rätt sent. Strax efter 01:00, runt 13 timmar efter att de meddelade om det i forumet, och runt 7 timmar efter att problemet var löst. Antar att meddelandet Vimla försökte skicka ut vid lunchtid under gårdagen hamnade i någon kö som bearbetades allt eftersom, varför det dök upp hos mig först mitt i natten.

Lustigt nog kom en kundundersökning tätt därpå under förmiddagen idag. Tajmingen här är kanske inte optimal - att genomföra en kundundersökning precis efter ett stort avbrott där man underlåtit informera abonnenterna om status på ett ordentligt vis låter inte genomtänkt. Det blir nog inget högt betyg.

induktion, pobin och maww gillar detta.
  6. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 754
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Den tajmingen håller full Vimla-klass! ;)

7. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 829
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu har Viktor på Vimla uppdaterat med en händelserapport som utlovat, vilket får ses som utmärkt:

Driftstörning Vimla 2.0

Jag hoppas att Vimla återkommer med en plan om hur man ämnar hantera framtida driftavbrott, så merparten av abonnenterna inte svävar i ovisshet vid nästa tillfälle. Att skicka ut ett SMS 6h efter att problemet uppdagas duger inte, speciellt inte om SMS:en kommer fram kraftigt försenade (..som i mitt fall).

Det vore också bra om Vimla kunde placera ut länkar till "Driftinformation" både på startsidan och under "Mitt Vimla", så man inte behöver leta sig fram till informationen genom att klicka sig in via forumet.

Det vore även bra om den här sidan uppdaterades med information som faktiskt reflekterar vad som gäller vid ett driftavbrott: Vimla - Tillsammans gör vi mobiltelefoni bättre, det tjänar alla på. I dagsläget publiceras till exempel inget meddelande på startsidan i motsats till vad som framgår av supportsidan. Vidare hittar man inte här någon information om att det är forumet man skall vända sig till för driftstatus.

Jag antar också att man inte längre kan vända sig till Telenor för information om driftavbrott som rör Vimlas plattform, eftersom Vimlas plattform nu drivs fristående? I sådana fall bör informationen på supportsidan också återspegla detta.

Last edited: 26 nov 2018
    induktion och svenix gillar detta.
  8. inact_0033

inact_0033 Guest

För den som undrar så är HLR:en den databas som innehåller information om alla kunder och deras SIM-kort. Vimla 1.0 delar HLR med Telenor, Vimla 2.0 gör det inte (detta är troligen även varför de behöver ge ut nya SIM-kort, eftersom Telenor måste kunna veta att 2.0 SIM-kortens serienummer inte ska behandlas av dem utan av Vimlas egen infrastruktur). Detta ger också Vimla mer möjligheter att bygga egna lösningar, eftersom de rent tekniskt bara roamar i Telenors nät.

Varje gång en Vimla 2.0-kund gör något i nätet (t.ex. förflyttar sig mellan olika zoner i mobilnätet, ringer samtal, etc) så skickar Telenor en uppdatering om den kunden till Vimlas nya HLR. Det verkar alltså som att Vimlas system helt enkelt inte pallat trycket för alla dessa uppdateringar nu allt eftersom fler går över till 2.0.

Det kan även ha varit en bugg hos t.ex. Telenor som triggade att mer än normalt antal uppdateringar skickades till Vimla vilket sänkte deras infrastruktur. Vimla är skyldiga att lämna in en rapport om detta till PTS inom 24 timmar, denna blir då allmän handling och om man är intresserad kan man maila PTS och få en kopia.

night77, svenix, inact_0049 och 3 andra gillar detta.
  9. inact_0049

inact_0049 Guest

Det här var typ det jag hade velat att Viktor själv berättade, tycker inte hans inlägg gav speciellt mycket. Men det som jag tycker verkar konstigt är att detta inträffade 03:20 när dom allra flesta sover och inte använder sin mobil? Trycket borde rimligtvis vara lägre mitt i natten.

induktion, svenix och bernard gillar detta.
  10. kajsthlm18

kajsthlm18 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    ...Jag visste inte ens om att det var driftstopp förrns jag läste det här, fick inget meddelande alls :) Kanske inte drabbade alla?
    Annars vore det väldigt konstigt att de inte informerar samtliga av sina abonnenter och inte förlitar sig på att alla går till hemsidan och läser. Ovetande kanske man missade något viktigt samtal. Väldigt oseriöst och amatörmässigt hanterat av Vimla isf.

11. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det är ju inte så fiffigt att använda SMS för at informera om en driftstörning som berör bland annat SMS... Driftstörningsinfornation ska ALLTD finnas på hemsida tycker jag Det är dit jag går och kollar först när något inte funkar, t.ex. med min fasta anslutning, TV eller annan tjänst. Sen kan man ju förstås komplettera med andra kanaler.

induktion, svenix och bernard gillar detta.
  12. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 722
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Tycker det är bra att de går ut med så tydlig info. Tror inte tele2 eller någon annan operatör brukar gå ut på detta vis. Mer tekniskt behöver de inte dra det.

Varför det går ner under natten är väl för att Telenor säkert haft någon uppgradering/patchning under natten som gått fel.

Operatörer brukar köra driftjobb under natten.

13. emerge

emerge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    370
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

MINA ENHETER

Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Endast de som bytt sim-kort till vimla 2.0 drabbades av driftstörningen.

kajsthlm18 gillar detta.
  14. kajsthlm18

kajsthlm18 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Haha absolut, men man kan ändå informera via SMS när tjänsten är åter igång, att de haft en driftstörning så att man som abonnent vet om det ifall man väntade på något samtal under tiden som de haft driftstörningen. Visst... hade jag märkt av att det var störning så skulle jag gå in på hemsidan eller försöka kontakta Vimla, nu blev man lite ovetande.

Jag kör vimla 2.0, fick ett nytt sim-kort för någon månad sedan.

bernard gillar detta.
  15. inact_0033

inact_0033 Guest

Nä jag håller med. Det stödjer ju tesen att antingen Telenor eller Vimla gjorde något i sina system som i sin tur sänkte Vimlas HLR. Min gissning är att det var Telenors fel, eftersom Vimla med stor sannolikhet inte har personal som genomför saker på en lördag natt.

Jag är kund hos Universal som går i Telenors nät. Universal använder dock Telenors HLR och jag upplevde inga problem alls.

svenix, inact_0049 och bernard gillar detta.
  16. Slimey

Slimey Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    631
    ...och där fick man ytterligare ett argument för att inte gå över till Vimla 2.0 än.

svenix, bernard och inact_0049 gillar detta.
  17. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 722
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Jag stannar på 1.0 så länge det går. Finns ju absolut ingen anledning vad jag kan se.

svenix, bernard och inact_0049 gillar detta.
  18. Moby

Moby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Jag har inte ens fått uppmaning att byta än. Jag är utomlands för mycket så de vill inte ha mig på 2.0 än! Lika bra då jag lämnar Vimla om en månad. Nu är min datapott snart slut och jag har inte ork med den här lekstugan.

Henrik_A, svenix och bernard gillar detta.
  19. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det som är oroväckande i detta är att det tar över fyra timmar för att orsaken ska hittas. Att det dessutom tog över 12h från det att problemet upptäcktes tills dess att det var löst ska man nog inte ens tänka på.

Hade Telenor haft samma avbrott för sina abonnemang hade det blivit otroligt mycket skriverier om det och det hade absolut inte tagit så lång tid att lösa. Det hade med största sannolikhet informerats stort om i alla deras kanaler, inte bara via SMS 9h efter och på ett forum. Det hade nog funnits stort på förstasidan.

svenix, induktion, kajsthlm18 och 1 annan gillar detta.
  20. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 591
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Känns som att Vimla kommer aldrig (i nu form) att vara attraktiv till mig på något sätt även om det kostar 10kr att ha abonnemang hos de. Såna driftstörningar gör att man vill bara bort från de. :(