Har besök Tyskland regelbundet flera gånger per år sedan 1988, första gången jag hade en "handy" som man säger där ner var någon gång 1992 93, kommer inte ihåg nu, då var det stor sensation där ner med mobiltelefon, Motorola Tic Tac...
När man kommer till Tyskland så skal man vara förstå att på många ställen utanför städer så är det knappt att 3 G fungerar, än mindre 4 G och mobilt bredband. Vistas oftast i Berlin och det är inte alltid 4G fungerar där heller på alla platser. Det börjar bli bättre men man ligger fortfarande efter oss i Sverige när det gäller 4g och mobilt bredband. Fanns en artikel i DN för en tid sen där man skrev om den digitala utveckling för bredband och mobilnät i Tyskland och intervjuade boende på en del platser där i stort sett ingenting fungerade utan man fick sätta sig i bilen och åka vidare för att få kontakt med mobiltelefon, man var av den synpunkten att det var mer som ett digitalt uland här och var och jag kan nog till viss del hålla med både när det gäller fast och mobilt bredband samt både 3g och 4 g för att inte tala om det där att kunna betala med plastkort Så man kan nog säga att infrastrukturen där nere fortfarande lämnar ett och annat övrigt att önska på en del platser, och det kan man nog inte skylla Vimla för. Skall ner igen, 23 april bla i gamla DDR och Berlin, skall bli intressant och se hur det fungerar, vi skall åka tåg för att krångla till det lite mer... och ja, jag har Vimla 1.0, fungerade utmärkt i Berlin i augusti förra året när Tele2 kastade in handduken och resesällskapet var utan förbindelse en längre tid...
Last edited: Apr 14, 2019